- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖПАТЕНТ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 44 від 09.03.95 м.Київ | Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19 квітня 1995 р. за N 115/651 |
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Держпатенту
N 244 від 29.11.96 )
Про затвердження Правил проведення експертизи заявки на винахід і корисну модель
Відповідно до Закону України від 15 грудня 1993 р. N 3687-12 "Про охорону прав на винаходи і корисні моделі" та на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 4 березня 1994 р. N 3032/46,
НАКАЗУЮ:
Затвердити Правила проведення експертизи заявки на винахід і корисну модель, що додаються.
Голова Держпатенту України | В.Л.Петров |
Затверджено
наказом Держпатенту України
від 9 березня 1995 р N 44
Правила проведення експертизи заявки на винахід і корисну модель
Ці Правила розроблені відповідно до Закону України від 15 грудня 1993 р. N 3687-12 "Про охорону прав на винаходи і корисні моделі" і є основним нормативним документом Держпатенту України, який регламентує порядок проведення експертизи заявок на винаходи і корисні моделі. Додержання положень та вимог, наведених у цих Правилах, сприяє прискоренню проведення експертизи та підвищенню її якості.
Перелік скорочень
Закон Відомство НДЦПЕ Реєстр патент винахід (корисна модель) винахідник заявка заявник особа представник заявника пріоритет заявки дата пріоритету МПК Паризька конвенція Договір Інструкція міжнародна заявка одержуюче відомство зазначене відомство вибране відомство ст. п. |
- Закон України "Про охорону прав на винаходи і корисні моделі" - Держпатент України - Науково-дослідний центр патентної експертизи - Державний реєстр патентів України на винаходи або Державний реєстр патентів України на корисні моделі - патент України на винахід (корисну модель) - результат творчої діяльності людини у будь-якій галузі технології - людина, творчою працею якої створено винахід (корисну модель) - сукупність документів, необхідних для видачі патенту - особа, яка подала заявку - громадянин або юридична особа - представник у справах інтелектуальної власності (патентний повірений) або інша довірена особа - першість у поданні заявки - дата подання заявки до Відомства чи до відповідного органу держави-учасниці Паризької конвенції про охорону промислової власності, за якою заявлено пріоритет - Міжнародна патентна класифікація - Паризька конвенція про охорону промислової власності - Договір про патентну кооперацію (РСТ) - Інструкція до Договору про патентну кооперацію (PCT) - заявка, яка подається згідно з Договором про патентну кооперацію (РСТ) - національне відомство або міжурядова організація, куди подається міжнародна заявка - національне відомство держави або національне відомство, що діє від імені держави, яка зазначена заявником відповідно до глави I Договору про патентну кооперацію (РСТ) - національне відомство держави або національне відомство, що діє від імені держави, яка зазначена заявником відповідно до глави II Договору про патентну кооперацію (РСТ) - стаття Закону - пункт |
I. Загальні положення
1. Призначення представника заявника
Під час подання заявки та ведення справ по одержанню патенту заявник може скористатися послугами представника у справах інтелектуальної власності, зареєстрованого згідно з Положенням про представників у справах інтелектуальної власності (патентних повірених), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1994 р.
N 545 , або іншої довіреної особи шляхом видачі їм відповідного доручення, яке додається до заявки.
Зазначене доручення має бути підписане заявником і не потребує нотаріального посвідчення. Підпис посадової особи, якщо заявником є юридична особа, має бути скріплено печаткою.
Представником заявника, який проживає чи має постійне місцезнаходження поза межами України, може бути лише патентний повірений, якщо інше не передбачено міжнародними угодами.
Призначення представника заявника може бути відмінено самим заявником або його правонаступником шляхом подання до Відомства заяви у письмовій формі.
2. Листування з Відомством
Листування з Відомством веде заявник (представник заявника) (далі - заявник) стосовно кожної заявки окремо. Листування ведуть за адресою НДЦПЕ.
Матеріали, які надсилають до НДЦПЕ після подання заявки під час її розгляду, повинні містити номер та дату подання заявки чи дату відправлення заявки поштою, а також підпис заявника. Матеріали, які не містять номера заявки, повертають заявнику без розгляду за умов, що цей номер не можна визначити побічним шляхом.
Матеріали, які надсилають під час розгляду заявки, подаються у визначені Законом строки. Якщо строк у Законі виражено словом "протягом" і останній день строку припадає на вихідний, то днем закінчення строку вважається наступний за ним робочий день. Якщо закінчення строку припадає на такий місяць, в якому немає відповідного числа, то строк закінчується в останній день цього місяця.
3. Внесення виправлень та уточнень до матеріалів заявки
До дати одержання рішення про видачу патенту чи про відхилення заявки заявник має право з власної ініціативи або протягом двох місяців від дати одержання запиту НДЦПЕ внести виправлення та уточнення до матеріалів заявки.
Внесення виправлень та уточнень до матеріалів заявки здійснюють шляхом подання відповідних нових аркушів до кожного примірника заявки. Без подання нових аркушів можуть бути надіслані виправлення та уточнення щодо усунення помилок, стилістики тощо, за умов, що такі виправлення та уточнення не призведуть до негативних наслідків щодо чіткості тексту та можливості його репродукування.
4. Ознайомлення з матеріалами, що протиставлені заявці
Заявник має право протягом місяця від дати одержання ним запиту Відомства затребувати копії патентних матеріалів, що протиставлені заявці. Затребувані копії заявнику надсилають протягом місяця від дати одержання його запиту.
З матеріалами неопублікованої заявки в тій її частині, на яку є посилання в запиті чи рішенні, заявник може бути ознайомлений безпосередньо у НДЦПЕ. Копії таких матеріалів йому не надсилають.
5. Подання додаткових матеріалів
До дати одержання рішення про видачу патенту чи про відхилення заявки заявник з власної ініціативи або протягом двох місяців від дати одержання запиту НДЦПЕ чи затребуваних ним копій патентних матеріалів, що протиставлені заявці, може подати додаткові матеріали, які уточнюють документи заявки.
Якщо додаткові матеріали не виходять за межі розкритої у поданій заявці суті винаходу (корисної моделі), їх беруть до уваги під час проведення експертизи.
Додаткові матеріали в частині, що виходить за межі розкритої у поданій заявці суті винаходу (корисної моделі), під час проведення експертизи не враховують, вони можуть бути оформлені заявником як самостійна заявка.
6. Продовження строків подання затребуваних матеріалів
За клопотанням заявника НДЦПЕ може продовжити строки, які передбачені Законом для подання матеріалів на запит Відомства.
Клопотання про продовження строку подання матеріалів на запит Відомства повинно надійти до НДЦПЕ до закінчення такого строку.
Клопотання, подане з порушенням зазначених вимог, не розглядають.
7. Поновлення пропущених строків
Пропущені заявником строки можуть бути поновлені за наявності поважних причин.
Мотивоване клопотання про поновлення пропущеного строку повинно надійти до НДЦПЕ протягом шести місяців від дати закінчення пропущеного строку. Разом із зазначеним клопотанням подається документ, який підтверджує сплату встановленого за поновлення строку збору.
Про поновлення пропущеного строку заявника сповіщають.
Клопотання, подане з порушенням зазначених вимог, не розглядають.
8. Розгляд заявки за участю заявника
8.1. Заявник має право з власної ініціативи чи на запрошення Відомства особисто або через свого представника брати участь у розгляді питань, що виникли під час проведення експертизи.
Розгляд питань, що виникли під час проведення експертизи, здійснюють шляхом переговорів чи експертної наради.
Переговори проводять для вирішення питань, які можуть бути вирішені безпосередньо експертом і заявником (як правило, це питання технічного характеру).
Експертну нараду проводять для вирішення питань, які вимагають участі керівника групи і(або) начальника відділу НДЦПЕ (як правило, це спірні питання правового характеру).
У випадку незгоди сторін стосовно тлумачення нормативних документів на переговори чи експертну нараду можуть бути запрошені представники Відомства.
Якщо від імені декількох заявників один з них бере участь у розгляді питань, що виникли під час проведення експертизи, він повинен мати доручення від решти заявників на право участі у переговорах чи експертній нараді.
8.2. Пропозиція щодо проведення переговорів чи експертної наради може бути викладена в запиті, рішенні НДЦПЕ (далі - запит, рішення) або в повідомленні Відомства. Необхідність проведення переговорів чи експертної наради, дата і час їх проведення також можуть бути узгоджені із заявником по телефону.
Якщо ініціатива про сумісний розгляд питань, що виникли під час проведення експертизи, належить заявнику, він подає клопотання щодо цього письмово (або у відповіді на запит НДЦПЕ) чи по телефону. Якщо заявник прибув на переговори чи експертну нараду без попереднього узгодження з НДЦПЕ, йому може бути відмовлено в їх проведенні.
Сторона, яка у призначений час за збігом обставин не має можливості взяти участь у переговорах чи експертній нараді, повідомляє про це іншу сторону і узгоджує з нею іншу дату і час їх проведення.
8.3. За результатами переговорів чи експертної наради складають протокол за встановленою формою, який містить відомості про учасників, наведені сторонами доводи і пропозиції та висновки щодо подальшого діловодства по заявці.
При відсутності згоди щодо обговорюваних на переговорах чи експертній нараді питань в протоколі фіксують окремі думки їх учасників, зокрема, запропоновану заявником нову редакцію формули винаходу, питання експерта, які вимагають письмового роз'яснення, заяву про відкликання заявки тощо, і містять відповідні висновки. Протокол підписують всі учасники переговорів чи експертної наради.
Один примірник протоколу додають до матеріалів заявки, а другий - передають заявнику. Допускається заміна примірника протоколу, який передають заявнику, запитом або у випадку відкликання заявки повідомленням про припинення діловодства по заявці, про що у протоколі, який додають до матеріалів заявки, робиться відповідний запис.
8.4. Строки подання заявником необхідних виправлень та уточнень або додаткових матеріалів щодо запиту чи рішення, що зазначені у протоколі переговорів чи експертної наради, продовжують від дати проведення цих переговорів чи експертної наради.
9. Відкликання заявки
Заявник має право у будь-який час, але не пізніше дати одержання ним рішення про видачу патенту, відкликати заявку.
Якщо клопотання про відкликання заявки надійде до дати прийняття рішення за результатом експертизи за формальними ознаками, заявку повертають заявнику.
Якщо клопотання про відкликання заявки надійде після зазначеної дати, заявника сповіщають про припинення діловодства по заявці.
Відкликана заявка не має правових наслідків. Подальші дії заявника базуватися на такій заявці не можуть.
II. Розгляд заявки
10. Конфіденційність заявки
Відомості про заявку не підлягають незаконному розголошенню, їх вважають конфіденційними з дати надходження заявки до НДЦПЕ до публікації відомостей про заявку або до видачі охоронного документа.
11. Встановлення дати подання заявки
11.1. Відомство надсилає заявнику рішення про встановлення дати подання заявки із зазначенням присвоєного восьмизначного номера за датою її надходження, якщо матеріали заявки містять:
клопотання у довільній формі про видачу патенту, викладене українською мовою;
відомості про заявника та його адресу, викладені українською мовою;
частину, яка зовнішньо нагадує опис винаходу (корисної моделі);
документ про сплату збору за подання заявки.
При цьому частина, яка зовнішньо нагадує опис винаходу (корисної моделі), повинна розкривати суть заявленого об'єкта. Якщо частина, яка зовнішньо нагадує опис винаходу (корисної моделі), викладена іншою мовою ніж українська, то для збереження дати подання заявки її переклад українською мовою повинен надійти протягом двох місяців від дати подання заявки.
Документ про сплату збору за подання заявки повинен надійти до НДЦПЕ разом із заявкою або протягом двох місяців від дати її надходження.
11.2. Якщо матеріали заявки не відповідають зазначеним вимогам, заявника повідомляють, що матеріали заявки повинні бути виправлені у двомісячний строк від дати одержання ним повідомлення Відомства.
Якщо в матеріалах заявки є посилання на креслення, але самі креслення в матеріалах заявки відсутні, заявнику пропонують надіслати зазначені креслення або виключити посилання на них з матеріалів заявки у двомісячний строк від дати одержання ним повідомлення Відомства.
Датою подання заявки у цих випадках буде дата одержання НДЦПЕ виправлених матеріалів і(або) креслень.
11.3. Якщо виправлені матеріали і(або) креслення у визначені строки не надійшли або документ про сплату збору за подання заявки не надійшов разом із заявкою чи протягом двох місяців від дати її надходження, заявку вважають неподаною, про що заявнику надсилають відповідне повідомлення.
12. Встановлення дати пріоритету
Заявник має право на пріоритет попередньої заявки на такий же винахід (корисну модель), яка подана до Відомства чи до відповідного органу держави-учасниці
Паризької конвенції при умові, що заявка, щодо якої просять встановити пріоритет, надійшла до Відомства протягом 12 місяців від дати подання попередньої заявки і на попередню заявку пріоритет не заявлено.
12.1. Якщо заявник просить встановити пріоритет за датою подання попередньої заявки, перевіряють дотримання таких вимог:
заява про пріоритет з посиланням на дату подання і номер попередньої заявки повинна бути подана не пізніше трьох місяців від дати подання заявки до Відомства;
об'єкт, що заявляється, повинен бути розкритий в матеріалах попередньої заявки;
у формулу об'єкта, що заявляється, мають бути включені всі ознаки з формули попередньої заявки, щодо яких просять встановити пріоритет.
Заявка, щодо якої просять встановити пріоритет за датою подання попередньої заявки до Відомства, має бути подана тим же заявником, що й попередня заявка.
Якщо заявник бажає встановити пріоритет за датою подання попередньої заявки до відповідного органу держави-учасниці Паризької конвенції, крім дотримання всіх зазначених в цьому розділі вимог, перевіряють наявність засвідченої копії попередньої заявки з перекладом на українську мову, яка повинна надійти разом із заявою про пріоритет або не пізніше трьох місяців від дати подання заявки до Відомства. При цьому переклад попередньої заявки на українську мову повинен бути підписаний заявником.
Якщо заявник просить встановити пріоритет за датою подання попередньої заявки до Відомства, діловодство по якій ще не завершено, то з надходженням заяви про пріоритет попередню заявку вважають відкликаною в частині, на яку заявлено пріоритет, про що заявнику надсилають повідомлення.
Якщо деякі ознаки винаходу (корисної моделі) у формулі винаходу (корисної моделі) попередньої заявки відсутні, для надання пріоритету достатньо, щоб ці ознаки були викладені в описі попередньої заявки.
Якщо просять встановити пріоритет за декількома попередніми заявками, кожну з них перевіряють на відповідність вищезазначеним вимогам.
12.2. При дотриманні заявником всіх зазначених у цьому розділі вимог пріоритет встановлюють за датою подання попередньої заявки.
12.3. Якщо після встановлення дати пріоритету під час експертизи заявки по суті у формулу винаходу (корисної моделі) вносять зміни, проводять повторну перевірку дотримання всіх зазначених в цьому розділі вимог.
13. Експертиза заявки за формальними ознаками
13.1. Об'єктом експертизи за формальними ознаками можуть бути лише заявки, по яких прийнято рішення про встановлення дати подання.
Експертиза заявок за формальними ознаками здійснюється без спеціального клопотання заявника.
Під час експертизи за формальними ознаками перевіряють:
належність об'єкта, що заявляється, до об'єктів, яким надається правова охорона відповідно до ст.5 Закону;
відповідність заявки вимогам ст.12 Закону;
відповідність документа про сплату збору за подання заявки встановленим вимогам;
наявність доручення заявника, якщо заявка подана через представника заявника.
Якщо у ході експертизи заявки за формальними ознаками встановлено, що заявлений об'єкт є таким, інформація про який становить державну таємницю, подальший розгляд заявки здійснюють згідно із законодавством, яке регламентує розгляд таких заявок.
Якщо у ході експертизи заявки за формальними ознаками встановлено, що вона оформлена на винахід (корисну модель), який (яка) не відповідає умовам надання правової охорони, заявнику надсилають рішення про відхилення заявки.
13.2. У ході експертизи заявки за формальними ознаками уточнюють зазначений заявником класифікаційний індекс МПК або визначають цей індекс, якщо заявник його пропустив. Визначення класифікаційного індексу МПК здійснюють відповідно до правил, викладених у Вступі до діючої редакції МПК.
Класифікаційні індекси можуть бути змінені під час проведення експертизи заявки по суті.
13.3. Якщо у ході експертизи заявки за формальними ознаками виявлено, що вона оформлена з порушенням вимог ст.12 Закону, заявника повідомляють про виявлені недоліки і пропонують протягом двох місяців від дати одержання повідомлення виправити наявні або подати відсутні документи.
Підставою для цього є:
нечіткий та неповний виклад суті винаходу, що заважає або робить неможливим виявлення об'єкта правової охорони;
відсутність у заяві про видачу патенту даних, реквізитів, печатки (якщо необхідно) тощо, що передбачені цими Правилами;
невідповідність документів заявки один одному, зокрема, різна назва винаходу (корисної моделі) в окремих документах заявки, невідповідність креслень опису тощо;
порушення вимог Правил складання та подання заявки на видачу патенту України на винахід і корисну модель, що затверджуються Відомством;
виявлення в оформленні і змісті документів недоліків, які перешкоджають їх публікації, репродукуванню;
подання документів заявки в кількості примірників менше встановленої;
неправильне оформлення документа про сплату збору;
сплата збору в розмірі, який менший за передбачений;
відсутність документа, який підтверджує право на зменшення розміру збору, що затверджується Кабінетом Міністрів України;
подання заявки іноземною фізичною чи юридичною особою, яка проживає чи має постійне місцезнаходження поза межами України, не через представника у справах інтелектуальної власності при умові, що така можливість не передбачена відповідними міжнародними угодами.
Якщо рішення про встановлення дати подання прийнято за матеріалами заявки, яка була подана відповідно до п.1 ст.13 Закону, заявнику надсилають повідомлення про необхідність дооформити заявку згідно з Правилами складання та подання заявки на видачу патенту України на винахід і корисну модель. При цьому перелік конкретних недоліків матеріалів заявки у повідомленні не наводять.
Якщо матеріали, які надійшли у відповідь на повідомлення, не містять необхідних виправлень і уточнень, заявнику надсилають мотивоване рішення про відхилення заявки.
Якщо затребувані у повідомленні матеріали або мотивоване клопотання про продовження строку подання виправлених матеріалів не надійдуть у встановлений строк, заявнику надсилають рішення про відхилення заявки.
13.4. Якщо у ході експертизи заявки за формальними ознаками виявлено, що заявка оформлена з порушенням вимог єдності винаходу (корисної моделі), заявнику пропонують протягом двох місяців від дати одержання повідомлення Відомства визначити, який винахід (корисну модель) слід розглядати і, при необхідності, внести уточнення до заявки. При цьому інші винаходи (корисні моделі) можуть бути оформлені окремими заявками.
Якщо у встановлений строк вимогу єдності не буде виконано або заявник не надішле мотивоване клопотання про продовження цього строку, НДЦПЕ проводить експертизу винаходу (корисної моделі), зазначеного (зазначеної) у формулі першим (першою).
13.5. Якщо заявка на винахід відповідає всім зазначеним у цьому розділі вимогам, заявника повідомляють про можливість проведення експертизи заявки по суті.
Якщо заявка на винахід, на який видають патент без проведення експертизи по суті, відповідає всім зазначеним у цьому розділі вимогам, заявнику надсилають рішення про видачу патенту на винахід.
Якщо заявка на корисну модель відповідає всім зазначеним у цьому розділі вимогам, заявнику надсилають рішення про видачу патенту на корисну модель.
13.6. Якщо заявник не згоден з рішенням НДЦПЕ, він має право протягом трьох місяців від дати одержання ним зазначеного рішення подати мотивоване заперечення до Апеляційної ради Відомства.
14. Експертиза заявки на винахід по суті
14.1. Умови проведення експертизи заявки на винахід по суті.
Експертизу заявки на винахід по суті (далі - експертиза по суті) проводить НДЦПЕ після повідомлення заявника про можливість проведення такої експертизи та за наявності відповідного клопотання.
Зазначене клопотання може бути подано заявником протягом трьох років від дати подання заявки або іншою особою - після публікації відомостей про заявку на винахід, але не пізніше трьох років від дати її подання. По міжнародних заявках цей строк становить три роки від дати їх міжнародного подання.
По заявках на видачу патенту України на винахід, поданих в період дії Тимчасового положення про правову охорону об'єктів промислової власності і раціоналізаторських пропозицій в Україні (тобто з 18 вересня 1992 р. по 30 червня 1994 р.), строк подання клопотань про проведення експертизи по суті становить 5 років від дати подання заявки до Відомства. По міжнародних заявках, міжнародна подача яких була здійснена у період з 25.12.1991 р. по 30.06.1994 р., цей строк становить 5 років від дати міжнародної подачі таких заявок за умов, що вони надійшли до Відомства у визначені строки.
При цьому слід вважати, що по заявках на видачу авторських свідоцтв чи патентів СРСР, поданих в патентне відомство СРСР до 25.12.1991 р., а також по міжнародних заявках із зазначенням або вибором СРСР з датою міжнародної подачі до 25.12.1991 р., строк подачі клопотань про проведення експертизи по суті становить 3 роки від дати надходження таких заявок до Відомства за умов, що клопотання про продовження діловодства в Україні були подані своєчасно.
До клопотання про проведення експертизи по суті має бути доданий документ про сплату встановленого Відомством збору. Якщо такий документ відсутній, зазначене клопотання вважають неподаним.
Якщо сума сплаченого збору не відповідає встановленому розміру, особа, яка подала клопотання, повинна в двомісячний строк від дати одержання повідомлення Відомства про необхідність доплати зазначеного збору подати документ про таку доплату. Якщо документ про доплату збору не надійде у визначений строк, клопотання вважають неподаним.
Якщо особа, яка подала клопотання про проведення експертизи по суті, не є заявником, заявника повідомляють про надходження такого клопотання від третьої особи.
Якщо клопотання про проведення експертизи по суті подають декілька осіб, до уваги приймаються клопотання з більш ранньою датою надходження.
Особа, яка подала клопотання про проведення експертизи по суті, може відкликати його до її початку. Після початку експертизи по суті клопотання щодо її проведення не може бути відкликане, експертизу проводять у повному обсязі, а сплачений збір не повертають.
Під час проведення експертизи по суті листування ведуть за адресою, що зазначена заявником в матеріалах заявки.
До створення необхідної патентно-інформаційної бази експертизу по суті проводять за умов наявності звіту про пошук, який здійснено визнаним міжнародним чи зареєстрованим Відомством у встановленому порядку пошуковим органом, або рішення про видачу патенту за такою ж заявкою патентним відомством держави, де передбачена перевірочна система видачі патентів на винаходи. В останньому випадку, якщо дата подання заявки в патентне відомство держави, де передбачена перевірочна система видачі патентів на винаходи, передує даті подання такої ж заявки в Україні і стосовно її не заявлено пріоритет, до рішення про видачу патенту необхідно додати звіт про пошук за час між датами подання цих двох заявок. При проведенні експертизи по суті НДЦПЕ має право затребувати у заявника вибірковий переклад джерел інформації, на які є посилання у звіті про пошук.
14.2. Проведення експертизи по суті.
Під час проведення експертизи по суті перевіряють формулу винаходу та відповідність заявленого винаходу умовам патентоспроможності.
Якщо заявником подана заява про пріоритет, додатково перевіряють правильність встановлення дати пріоритету, яку було визначено під час проведення експертизи за формальними ознаками.
14.2.1. Перевірка формули винаходу.
На початковому етапі експертизи по суті розглядають формулу винаходу з урахуванням змін, які вніс заявник в ході експертизи за формальними ознаками.
Під час перевірки формули винаходу визначають наявність в ній суттєвих ознак заявленого об'єкта, сукупність яких достатня для досягнення зазначеного заявником технічного результату. Наявність суспільної потреби в одержанні такого технічного результату не перевіряють.
Якщо в заявці наведена одноланкова чи багатоланкова формула з одним незалежним пунктом, перевіряють дотримання заявником вимоги єдності винаходу.
Незалежний пункт формули не визнають як такий, що відноситься до одного винаходу, якщо сукупність охарактеризованих в ньому суттєвих ознак включає:
виражені у вигляді альтернативи ознаки, що не забезпечують одержання одного і того ж технічного результату, або альтернатива щодо групи функціонально самостійних ознак (вузол чи деталь пристрою, речовина, матеріал, інгредієнт композиції, дія способу, приладдя, що застосовується в способі тощо), в тому числі, якщо вибір тієї чи іншої альтернативи будь-якої з ознак залежить від вибору, який зроблено щодо іншої (інших) ознаки (ознак);
ознаку, що виражена зворотом типу "може містити", який припускає як наявність, так і відсутність цієї ознаки у зазначеній сукупності, або якщо кількісний вміст одного з інгредієнтів речовини зазначено у вигляді інтервалу значень з нижньою границею, яка дорівнює нулю;
характеристику винаходів, що стосуються об'єктів різного виду чи сукупності засобів, кожен з яких має власне призначення без реалізації вказаною сукупністю засобів загального призначення.
Ознакою порушення єдності винаходу є також наявність у залежному пункті формули ознак, що замінюють або виключають ознаки незалежного пункту.
Якщо в заявці наведена формула з двома або більш незалежними пунктами, крім вищезазначеної перевірки щодо кожного незалежного та відповідних залежних пунктів, перевіряють, чи об'єднані вони єдиним винахідницьким задумом.
Групу винаходів визнають об'єднаною єдиним винахідницьким задумом, якщо:
один з винаходів призначений для одержання (виготовлення) іншого, наприклад, пристрій або речовина та спосіб одержання (виготовлення) зазначеного пристрою або речовини в цілому чи їх частини;
один з винаходів призначений для здійснення іншого, наприклад, спосіб та пристрій для здійснення зазначеного способу в цілому чи одній з його дій;
один з винаходів призначений для використання іншого (в іншому), наприклад, спосіб та пристрій, який призначений для застосування у зазначеному способі в цілому чи в одній з його дій, або спосіб та речовина, яка призначена для використання в зазначеному способі, тощо;
винаходи стосуються об'єктів одного виду однакового призначення, які забезпечують одержання тотожніх технічних результатів.
Тотожність технічних результатів не вважають порушеною, якщо крім загального технічного результату для всіх винаходів групи, формулювання одного з окремих технічних результатів будь-якого винаходу додатково включає посилання на будь-яку спеціальну особливість, наприклад, "зниження тертя" або "зниження тертя в умовах підвищеної вологості".
Тотожність технічних результатів не вважають порушеною, якщо для кожного з винаходів групи (чи одного з них) зазначено декілька технічних результатів, а збіг встановлено лише стосовно деяких з них.
Якщо під час перевірки поданої заявником формули винаходу виявлена її невідповідність вимозі єдності винаходу, в тому числі, якщо така невідповідність не була виявлена під час проведення експертизи заявки за формальними ознаками, заявнику надсилають повідомлення з пропозицією відредагувати формулу винаходу, не виходячи за межі раніш викладеного в матеріалах заявки.
Пропозицію відредагувати формулу винаходу надсилають заявнику і в деяких інших випадках. Підставою для редагування формули може бути:
відсутність у формулі суттєвої ознаки, що містить опис, і яка необхідна для досягнення технічного результату;
наявність у формулі несуттєвих ознак або ознак, що характеризують лише окремі форми виконання чи використання винаходу;
наявність у формулі ознак, ідентифікацію яких зробити важко;
наявність у формулі ознак, для характеристики яких використана застаріла термінологія або термінологія, яка не має широкого вжитку і не супроводжується роз'ясненням вжитих термінів;
наявність у формулі ознак, що виражені альтернативними поняттями при можливості використання загальних понять;
наявність у формулі ознаки, що виражена загальним поняттям, при існуванні таких окремих форм реалізації ознаки, що підпадають під зазначене загальне поняття, але не забезпечують одержання зазначеного заявником технічного результату.
................Перейти до повного тексту