- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 січня 2004 р.
за N 101/8700
Про затвердження Положення про порядок підготовки та видання підручників і навчальних посібників для аграрних вищих навчальних закладів
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства
аграрної політики
N 187 від 10.04.2006 )
1. Затвердити Положення про порядок підготовки та видання підручників і навчальних посібників для аграрних вищих навчальних закладів (додається).
2. Департаменту кадрової політики, аграрної освіти та науки (Бойко М.Ф.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Департаменту кадрової політики, аграрної освіти та науки, Науково-методичному центру аграрної освіти (Іщенко Т.Д.) та Навчально-методичному центру по підготовці молодших спеціалістів (Хоменко М.П.):
посилити контроль за якістю підготовки рукописів навчальної літератури, відповідності їх змісту навчальним планам і програмам, вимогам сучасного агропромислового виробництва.
4. Ректорам, директорам аграрних вищих навчальних закладів підготовку навчальної літератури із грифом Міністерства аграрної політики України здійснювати згідно з вимогами Положення про порядок підготовки та видання підручників і навчальних посібників для аграрних вищих навчальних закладів.
5. Науково-методичному центру аграрної освіти та Навчально-методичному центру по підготовці молодших спеціалістів забезпечити координацію і чітку роботу навчально-методичних і предметних комісій викладачів аграрних вищих навчальних закладів щодо визначення доцільності написання та видання навчальної літератури, виходячи із забезпеченості нею спеціальних дисциплін.
6. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Міністра Мельника С.І.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мінагрополітики
України
29.12.2003 N 473
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 січня 2004 р.
за N 101/8700
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок підготовки та видання підручників і навчальних посібників для аграрних вищих навчальних закладів
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Це Положення, розроблене згідно із Законами України
"Про освіту",
"Про вищу освіту",
"Про наукову і науково-технічну експертизу", обгрунтовує порядок підготовки та видання підручників і навчальних посібників для аграрних вищих навчальних закладів, оцінки їх науково-методичного рівня, а також офіційного підтвердження доцільності їх використання в навчальному процесі в аграрних вищих навчальних закладах (далі - ВНЗ).
1.2. Потреба в створенні нової та перевидання існуючої навчальної літератури обумовлена концепцією створення засобів навчання, державними стандартами освіти, освітньо-професійними програмами (далі - ОПП), типовими переліками навчально-наочних посібників та технічних засобів навчання, а також рівнем забезпеченості навчальних закладів навчальною літературою.
1.3. Аграрні вищі навчальні заклади потребують при написанні навчальної літератури врахування галузевих особливостей підготовки фахівців і відповідних вимог до її складання.
1.4. Основним замовником навчальної літератури є Міністерство аграрної політики України в особі Науково-методичного центру аграрної освіти та Навчально-методичного центру по підготовці молодших спеціалістів Мінагрополітики України (далі - Центри).
1.5. Грифи Міністерства аграрної політики України надаються таким навчальним виданням з навчальних курсів, що є компонентою галузевого стандарту:
підручникам - навчальним виданням, які систематизовано відтворюють зміст навчального предмета, курсу, дисципліни відповідно до офіційно затвердженої або експериментальної навчальної програми;
навчальним посібникам - виданням, які доповнюють або частково замінюють підручник у викладі навчального матеріалу, курсу, дисципліни чи розділу (до навчальних посібників належать курси лекцій).
2. СТРУКТУРА НАВЧАЛЬНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
2.1. При створенні навчальної літератури необхідно виходити з того, що вона повинна бути пов'язана з практичними завданнями, у ній повинні бути чітко відображені міжпредметні зв'язки і професійна орієнтація студентів.
2.2. Підручник (навчальний посібник) повинен включати:
зміст (перелік розділів);
вступ (передмова);
основний текст;
питання, тести для самоконтролю;
обов'язкові та додаткові завдання, приклади їх розв'язання;
ілюстрації;
бібліографічний опис, покажчики, терміни, додатки.
2.3. Зміст (перелік розділів) - це перелік наведених у навчальній літературі заголовків, рубрик. Заголовки змісту повинні точно повторювати заголовки в тексті. Скорочувати заголовки в змісті або давати їх в іншій редакції порівняно із заголовками в тексті не допускається.
2.4. До змісту необхідно включати всі заголовки рукопису, за винятком підзаголовків.
2.5. Позначення ступенів прийнятої рубрикації ("частина", "розділ", "параграф" та їхні порядкові номери) пишуться в один рядок з відповідними заголовками і відділяються від них крапкою.
2.6. Усі заголовки в змісті пишуться з великої літери без крапки на кінці. Останнє слово кожного заголовка з'єднують крапками з відповідним номером сторінки в правому стовпчику змісту.
2.7. Номери сторінок змісту рекомендується проставляти простим олівцем.
2.8. Вступ (передмова) у підручнику (посібнику) повинен відповідати таким основним вимогам: характеризувати роль та значення навчальної дисципліни і окремих її розділів у підготовці фахівця, показуючи місце конкретного курсу (його частини) серед інших дисциплін, містити формулювання мети та основних завдань, що стоять перед студентом при вивченні дисципліни. Обсяг передмови - 0,1-0,2 авторських аркуша.
2.9. Основний текст підручника (навчального посібника) - це дидактично та методично оброблений і систематизований автором навчальний матеріал.
2.10. Викладення матеріалу в підручнику (посібнику) повинно бути об'єктивним, науковим, чітким і логічним з урахуванням міжпредметних зв'язків. Композиція підручника (посібника), терміни та прийоми введення до тексту нових понять, їх визначення, використання засобів наочності повинні бути спрямовані на те, щоб передати студентові повну інформацію, навчити його самостійно користуватися підручниками, викликати інтерес до навчальної дисципліни, що вивчається.
2.11. Питання, тести для самоконтролю, самоперевірки і контролю засвоєння знань дадуть змогу забезпечити більш ефективне опрацювання студентом навчального матеріалу в процесі самостійної роботи. Такі контрольні питання та завдання, що розміщуються наприкінці кожної структурної частини підручника (розділу), мають сприяти засвоєнню практичних прийомів розв'язання завдань і набуттю навичок логічного мислення студентів.
2.12. Обов'язкові та додаткові завдання, приклади їх розв'язання. Методично правильна постановка завдань є запорукою того, що процес засвоєння знань у ході самостійної роботи з підручником приведе до їх практичного застосування. Тому у кожному підручнику чи посібнику після кожного розділу мають бути завдання та приклади їх вирішення.
2.13. При написанні підручників (навчальних посібників) головне завдання авторів полягає в тому, щоб зорієнтувати студента на вироблення умінь розв'язувати задачі, привчати його до самостійної творчої праці та активної пізнавальної діяльності.
2.14. Ілюстрації у навчальній літературі дають змогу авторам передати більш чітко, точно та образно програмні матеріали, що викладаються.
2.15. Вибір виду ілюстрацій залежить від мети, яку ставить перед собою автор.
2.16. У бібліографічному описі мають бути наведені джерела, звідки запозичений фактичний матеріал, що вказується у відповідних посиланнях та в бібліографічному списку.
2.17. У розділі "Бібліографічний список" підручника (посібника) необхідно вказувати основну та рекомендовану літературу для поглибленого вивчення курсу.
................Перейти до повного тексту