- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО З ПИТАНЬ ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЇ
НАКАЗ
15.01.2024 № 22/24
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
19 січня 2024 р.
за № 99/41444
( Наказ скасовано на підставі Наказу Національного агентства з питань запобігання корупції
№ 239/24 від 14.08.2024 )
Про внесення змін до наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 28 грудня 2021 року № 830/21
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Національного агентства
з питань запобігання корупції
№ 32/24 від 22.01.2024 )
Відповідно до пунктів 7, 12 частини першої
статті 11, пункту 5 частини першої
статті 12,
статей 19,
63 Закону України "Про запобігання корупції" НАКАЗУЮ:
1. Внести до наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 28 грудня 2021 року
№ 830/21 "Про вдосконалення процесу управління корупційними ризиками", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 лютого 2022 року за № 219/37555, такі зміни:
1) преамбулу наказу викласти в такій редакції:
"Відповідно до пунктів 7, 12 частини першої
статті 11, пункту 5 частини першої
статті 12,
статей 19,
63 Закону України "Про запобігання корупції"";
2) пункт 1 доповнити новим абзацом такого змісту:
"Типову антикорупційну програму юридичної особи".
( Абзац другий підпункту 2 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Національного агентства з питань запобігання корупції
№ 32/24 від 22.01.2024 )
1) пункт 2 викласти в такій редакції:
"2. Антикорупційна програма організації повинна передбачати:
визначення засад загальної відомчої політики щодо запобігання та протидії корупції у відповідній сфері, заходи з їх реалізації, а також з виконання антикорупційної стратегії та державної антикорупційної програми;
оцінку корупційних ризиків у діяльності організації та інших юридичних осіб, причини, що їх породжують та умови, що їм сприяють;
заходи щодо усунення виявлених корупційних ризиків, осіб, відповідальних за їх виконання, строки та необхідні ресурси;
навчання та заходи з поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування;
процедури щодо моніторингу, оцінки виконання та періодичного перегляду антикорупційної програми;
інші спрямовані на запобігання корупційним та пов'язаним з корупцією правопорушенням заходи.
Реєстр ризиків включається до антикорупційної програми як додаток до неї.
Прийняття антикорупційної програми організацією здійснюється на основі Типової антикорупційної програми юридичної особи, затвердженої наказом Національного агентства з питань запобігання корупції від 15 січня 2024 року № 22/24, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 19 січня 2024 року за № 99/41444";
( Абзац десятий підпункту 1 пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Національного агентства з питань запобігання корупції
№ 32/24 від 22.01.2024 )
2) пункти 3 - 6 виключити.
3. Затвердити Типову антикорупційну програму юридичної особи, що додається.
( Наказ доповнено пунктом 3 згідно з Наказом Національного агентства з питань запобігання корупції
№ 32/24 від 22.01.2024 )
5. Установити, що антикорупційні програми, затверджені або прийняті до набрання чинності цим наказом, не потребують повторного затвердження або прийняття до завершення строку їх дії.
( Пункт 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Національного агентства з питань запобігання корупції
№ 32/24 від 22.01.2024 )
6. Управлінню формування політики доброчесності у публічній та приватній сфері подати в установленому порядку цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
7. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
8. Цей наказ набирає чинності через шість місяців з дня його офіційного опублікування.
Голова Національного агентства з питань запобігання корупції | О. Новіков |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Національного агентства
з питань запобігання корупції
15 січня 2024 року № 22/24
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
19 січня 2024 р.
за № 99/41444
ТИПОВА АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА
юридичної особи
Преамбула (цінності)
Цією Програмою-1 __________________________________________________________,
(повне найменування державного органу, органу місцевого самоврядування, іншого суб'єкта, у якому
приймається антикорупційна програма згідно зі
статтею 19 Закону України "Про запобігання корупції"
(далі - Закон), юридичної особи, зазначеної у
частині другій статті 62 Закону) (далі - Організація))
усвідомлюючи відповідальність за утвердження цінностей верховенства права та доброчесності, прагнучи забезпечувати свій сталий розвиток, дбаючи про власну ділову репутацію, для заохочення використання добросовісної комерційної практики, а також в інтересах, зокрема, але не виключно, своїх засновників, працівників, ділових партнерів, клієнтів проголошує, що її засновники (учасники)-2, органи управління, посадові особи та працівники у своїй діяльності, а також у правовідносинах із діловими партнерами, органами державної влади, органами місцевого самоврядування, іншими юридичними та фізичними особами керуються принципом нульової толерантності до корупції у будь-яких її формах та проявах і вживають (вживатимуть) всіх заходів щодо запобігання, виявлення та протидії корупції, передбачених законодавством, та цією Програмою.
Організація заявляє про свою принципову позицію та засуджує корупцію як незаконний та неетичний спосіб ведення діяльності.
I. Загальні положення
1. Визначення термінів
1. У цій Програмі наведені терміни та скорочення вживаються у таких значеннях:
благодійна діяльність - добровільна особиста та/або майнова допомога, яка направлена на сприяння законним інтересам отримувачів благодійної допомоги у визначених законом сферах благодійної діяльності, що не передбачає одержання Організацією прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації Організації від імені або за дорученням одержувача благодійної допомоги;
внесок на підтримку політичної партії - грошові кошти чи інше майно, переваги, пільги, послуги, позики (кредити), нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального або негрошового характеру, спонсорство Організацією заходів чи іншої діяльності на підтримку партії, товари, роботи, послуги, надані Організацією безоплатно чи на пільгових умовах (за ціною, нижчою за ринкову вартість ідентичних або подібних робіт, товарів та послуг на відповідному ринку), отримані політичною партією, її місцевою організацією, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи;
ділова гостинність - представницькі заходи (наприклад, ділові сніданки, обіди, вечері, фуршети, дегустації, інші заходи (конференції, культурні та спортивні заходи)), відшкодування витрат на дорогу, проживання, інші види витрат, які здійснюються Організацією або стосовно Організації з метою встановлення чи налагодження ділових відносин або з іншою метою, пов'язаною з діяльністю Організації;
ділові відносини - відносини між Організацією та діловим партнером, пов'язані з діловою, професійною чи господарською діяльністю Організації, що виникли на підставі правочину або здійснення Організацією іншої діяльності та передбачають тривалість існування після їх встановлення;
ділові партнери - юридичні та/або фізичні особи, з якими Організація підтримує, вступає або має намір вступити в ділові відносини;
( Абзац сьомий пункту 1 глави 1 розділу I виключено на підставі Наказу Національного агентства з питань запобігання корупції
№ 32/24 від 22.01.2024 )
заохочуючі платежі - неофіційні та незаконні платежі офіційним особам з метою сприяння/прискорення/спрощення чи, у певних випадках, належного виконання встановлених законодавством процедур, які Організація має законне право отримувати, не здійснюючи таких платежів;
корупційний ризик - імовірність вчинення корупційного або пов'язаного з корупцією правопорушення, іншого порушення
Закону, що негативно вплине на діяльність Організації;
неправомірна вигода - грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального чи негрошового характеру, які пропонують, обіцяють, надають чи одержують без законних на те підстав;
нульова толерантність до корупції - абсолютна нетерпимість до корупції у будь-яких її проявах;
представник Організації - особа, уповноважена в установленому порядку діяти від імені або в інтересах Організації у взаємовідносинах з третіми особами;
офіційна особа:
особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, відповідно до пункту 1 частини першої
статті 3 Закону;
особа, яка прирівнюється до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, відповідно до пункту 2 частини першої
статті 3 Закону;
працівник патронатної служби відповідно до
статті 92 Закону України "Про державну службу";
кандидат на пост Президента України та кандидат у народні депутати України, зареєстрований у порядку, встановленому законом;
керівник, інша посадова особа господарського товариства, у якому державна або комунальна частка перевищує 50 відсотків;
посадова особа іноземної держави (особа, яка обіймає посаду в законодавчому, виконавчому або судовому органі іноземної держави, у тому числі присяжні засідателі, інша особа, яка здійснює функції держави для іноземної держави, зокрема для державного органу або державного підприємства);
іноземний третейський суддя, особа, уповноважена вирішувати цивільні, комерційні або трудові спори в іноземній державі у порядку, альтернативному судовому;
посадова особа міжнародної організації (працівник міжнародної організації чи будь-яка інша особа, уповноважена такою організацією діяти від її імені);
член міжнародної парламентської асамблеї, учасником якої є Україна;
суддя і посадова особа міжнародного суду;
спонсорська діяльність (спонсорство) - добровільна матеріальна, фінансова, організаційна та інша підтримка Організацією будь-якого заходу або діяльності з метою популяризації найменування Організації, знаків для товарів та послуг Організації.
2. Інші терміни в цій Програмі вживаються у значеннях, наведених у
Законі.
2. Мета та сфера застосування
1. Метою цієї Програми є забезпечення функціонування ефективної системи запобігання та протидії корупції, відповідності діяльності Організації вимогам антикорупційного законодавства з урахуванням кращих світових практик.
2. Ця Програма встановлює комплекс заходів (правил, стандартів і процедур) щодо запобігання, виявлення та протидії корупції в діяльності Організації, не менший за обсягом та змістом ніж передбачений
Законом та цією Програмою.
3. Заходи щодо запобігання, виявлення та усунення або мінімізації корупційних ризиків визнаються пріоритетними у діяльності Організації.
4. Ця Програма є обов'язковою для виконання засновниками (учасниками), керівником, органами управління, посадовими особами усіх рівнів, працівниками, представниками Організації та особами, які проходять навчання у Організації чи виконують певну роботу на підставі цивільно-правових договорів, укладених з Організацією.
5. Ця Програма є обов'язковою для усіх суб'єктів господарювання (дочірніх підприємств, відокремлених підрозділів, філій, представництв), над якими Організація здійснює контроль.
6. Ця Програма застосовується у всіх сферах діяльності Організації, у тому числі у відносинах із діловими партнерами, офіційними особами, органами державної влади та органами місцевого самоврядування, іншими юридичними та фізичними особами.
7. Положення щодо обов'язковості дотримання та виконання цієї Програми включаються до правил внутрішнього трудового розпорядку Організації, положень про структурні підрозділи, всіх трудових договорів, у тому числі контрактів, та посадових інструкцій.
8. Цю Програму прийнято / затверджено після її обговорення з посадовими особами усіх рівнів та працівниками Організації.
9. Текст цієї Програми наявний у постійному відкритому доступі для працівників, посадових осіб усіх рівнів, органів управління, представників Організації, а також для її ділових партнерів-3.
3. Відповідальне лідерство, ділова репутація та доброчесність
1. Керівник, органи управління, посадові особи усіх рівнів Організації беруть на себе зобов'язання особистим прикладом етичної поведінки формувати у працівників Організації нульову толерантність до корупції, що є основою ділової культури, повсякденної ділової практики та ділової репутації Організації.
2. Керівник, органи управління Організації беруть на себе зобов'язання демонструвати лідерство та відповідальність стосовно:
1) дотримання вимог антикорупційного законодавства;
2) забезпечення належного впровадження, ефективного функціонування, періодичного аналізу, своєчасного перегляду та удосконалення системи запобігання та протидії корупції в Організації з метою належного реагування на корупційні ризики в діяльності Організації;
3) поширення культури нульової толерантності до корупції у всіх сферах діяльності Організації;
4) утворення (визначення) уповноваженого підрозділу (уповноваженої особи) з питань запобігання та виявлення корупції / призначення на посаду особи, відповідальної за реалізацію цієї Програми (далі - Уповноважений) відповідно до
Закону, забезпечення його (її) належними матеріальними та організаційними умовами праці, сприяння виконанню Уповноваженим завдань та функцій, передбачених Законом та цією Програмою, забезпечення незалежності діяльності Уповноваженого;
5) заохочення посадових осіб усіх рівнів до демонстрації лідерства в запобіганні та протидії корупції у межах їх повноважень;
6) спрямування працівників на підтримку антикорупційної політики Організації та здійснення особистого внеску в результативність системи запобігання та протидії корупції;
7) інформування про політику запобігання та протидії корупції як усередині Організації, так і у взаємовідносинах з діловими партнерами, офіційними особами, органами державної влади, органами місцевого самоврядування, іншими юридичними та фізичними особами;
8) забезпечення відповідно до
Закону умов для повідомлення інформації про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону;
9) дотримання прав та гарантій захисту викривачів, передбачених
Законом;
10) своєчасного та належного реагування відповідно до закону на факти вчинення (можливого вчинення) корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень членами органів управління Організації, посадовими особами усіх рівнів, працівниками.
4. Норми професійної етики**
1. Засновники (учасники), керівник Організації, члени органів управління, посадові особи усіх рівнів, Уповноважений, працівники та представники Організації під час виконання своїх посадових (договірних) обов'язків:
1) неухильно додержуються загальновизнаних етичних норм поведінки та вимог кодексу етики Організації (у разі його наявності);
2) толерантно і з повагою ставляться до політичних поглядів, ідеологічних та релігійних переконань інших осіб;
3) діють, незважаючи на особисті інтереси, особисте ставлення до будь-яких осіб, на свої політичні, ідеологічні, релігійні або інші особисті погляди чи переконання;
4) не розголошують і не використовують конфіденційної інформації, що стала їм відома у зв'язку з виконанням своїх посадових (договірних) обов'язків, крім випадків, встановлених законом;
5) компетентно, вчасно, результативно і відповідально виконують посадові (договірні) обов'язки, рішення та доручення органів і посадових осіб, яким вони підпорядковані, підзвітні або підконтрольні, й не допускають зловживань та неефективного використання коштів і майна Організації.
2. Засновники (учасники), керівник, органи управління, посадові особи усіх рівнів, Уповноважений, працівники, представники Організації утримуються від явно злочинних дій, рішень та доручень та вживають заходів щодо скасування таких рішень і доручень.
3. Посадові особи усіх рівнів, Уповноважений, працівники, представники Організації зобов'язані утримуватися від виконання рішень чи доручень керівництва, які є явно злочинними.
4. У разі отримання для виконання рішень чи доручень, які є явно злочинними, посадова особа, Уповноважений, працівник, представник Організації повинен негайно в письмовій формі повідомити про це безпосереднього керівника або керівника Організації, або її засновників (учасників) та Уповноваженого.
5. Посадову особу, Уповноваженого, працівника не може бути звільнено чи примушено до звільнення, притягнуто до дисциплінарної відповідальності чи піддано з боку керівництва іншим негативним заходам впливу або загрозі таких заходів впливу у зв'язку з відмовою від виконання рішень чи доручень, які є явно злочинними.
6. Посадові особи, працівники Організації, Уповноважений не можуть бути притягнуті до дисциплінарної відповідальності за відмову від участі в корупційних діяннях, навіть якщо така відмова може призвести до втрати Організацією конкурентної переваги або потенційної вигоди.
II. Права, обов'язки, заборони**
1. Права та обов'язки засновників (учасників), керівника, членів органів управління, посадових осіб усіх рівнів, працівників (крім Уповноваженого) та представників Організації
1. Засновники (учасники), керівник Організації, члени органів управління, посадові особи усіх рівнів, працівники та представники Організації мають право:
1) надавати пропозиції щодо удосконалення цієї Програми;
2) звертатися до Уповноваженого за консультаціями та роз'ясненнями щодо виконання цієї Програми, інших внутрішніх документів Організації стосовно запобігання корупції, антикорупційного законодавства;
3) отримувати від Уповноваженого рекомендації щодо подальших дій у разі, якщо заплановані дії або рішення (правочини) можуть бути джерелом корупційних ризиків.
2. Засновники (учасники), керівник Організації, члени органів управління, посадові особи усіх рівнів, працівники та представники Організації зобов'язані:
1) дотримуватися вимог
Закону, цієї Програми та прийнятих на її виконання внутрішніх документів, а також забезпечувати реалізацію цієї Програми;
2) виконувати свої посадові (договірні) обов'язки з урахуванням законних інтересів Організації;
3) невідкладно поінформувати в передбаченому цією Програмою порядку Уповноваженого, керівника (керівника виконавчого органу) Організації або засновників (учасників) Організації про випадки порушення вимог цієї Програми (або про випадки підбурювання до таких дій), вчинення корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень
Закону засновниками (учасниками), керівником, членами органів управління, посадовими особами усіх рівнів, працівниками Організації або існуючими чи потенційними діловими партнерами;
4) невідкладно поінформувати в порядку, визначеному цією Програмою, про виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів; вживати заходів для запобігання та врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів; не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів;
5) утримуватися від поведінки, яка може бути розцінена як готовність вчинити корупційне або пов'язане з корупцією правопорушення, пов'язане з діяльністю Організації;
6) інформувати Уповноваженого про здійснення та приймання ділової гостинності, дарування та отримання подарунків у порядку, визначеному Організацією;
7) брати до уваги та враховувати рекомендації Уповноваженого.
2. Заборонені корупційні практики
1. Керівнику, членам органів управління, посадовим особам усіх рівнів, Уповноваженому, працівникам та представникам Організації забороняється:
1) приймати пропозицію, обіцянку або одержувати неправомірну вигоду, а так само просити надати таку вигоду для себе чи іншої фізичної або юридичної особи за вчинення чи невчинення будь-яких дій з використанням становища, яке вони займають у Організації, або у зв'язку з їх діяльністю на користь Організації, в інтересах того, хто пропонує, обіцяє чи надає таку вигоду, або в інтересах третьої особи;
2) зловживати своїми повноваженнями, тобто умисно, з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи іншої фізичної або юридичної особи використовувати свої повноваження всупереч інтересам Організації;
3) пропонувати, обіцяти або надавати (безпосередньо або через третю особу) офіційним особам та/або їх близьким особам, іншим фізичним особам неправомірну вигоду за вчинення чи невчинення ними будь-яких дій / бездіяльності з використанням наданої їм влади, службового становища, повноважень для одержання або збереження будь-яких переваг для Організації;
4) вчиняти дії та приймати рішення в умовах реального конфлікту інтересів;
5) використовувати будь-яке майно Організації чи її кошти в особистих інтересах;
6) організовувати, бути посередником або особисто здійснювати будь-які готівкові або безготівкові платежі чи розрахунки з діловими партнерами Організації, іншими фізичними або юридичними особами, якщо такі платежі чи розрахунки не передбачені законодавством або укладеними Організацією правочинами;
7) впливати прямо або опосередковано на рішення працівників Організації з метою отримання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб;
8) вчиняти будь-які дії, які прямо або опосередковано підбурюють інших працівників, посадових осіб усіх рівнів до порушення вимог
Закону чи цієї Програми;
9) дарувати та отримувати подарунки з порушенням вимог законодавства та цієї Програми щодо надання і приймання ділової гостинності та подарунків;
10) після звільнення або іншого припинення співробітництва з Організацією розголошувати або використовувати в інший спосіб у своїх інтересах інформацію, в тому числі конфіденційну, яка стала їм відома у зв'язку з виконанням своїх повноважень, договірних зобов'язань, крім випадків, встановлених законом.
2. Організація забороняє виплату офіційним особам заохочуючих платежів, зокрема з метою прискорення будь-яких формальних процедур, пов'язаних із отриманням дозвільних документів, або прийняття відповідних рішень на користь Організації чи отримання інших переваг для Організації.
Не є заохочуючим платіж за прискорений розгляд, сплачений на рахунок органу державної влади або органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, офіційної особи, державного / місцевого бюджету, розмір та сплату якого передбачено законодавством (наприклад, платіж за прискорену реєстрацію патентів).
Посадова особа, працівник або представник Організації, до якого звернена вимога про здійснення заохочуючого платежу, зобов'язаний повідомити особу, яка висуває таку вимогу, про заборону його здійснення, відмовити у здійсненні такого платежу, а також невідкладно поінформувати свого безпосереднього керівника та Уповноваженого про отриману вимогу.
У разі виникнення у посадової особи, працівника або представника Організації будь-якого сумніву щодо належності платежу до заохочуючого платежу і заборони його здійснення, така посадова особа, працівник або представник Організації повинен звернутися за консультацією до Уповноваженого.
3. Заборони діють без будь-яких обмежень на території будь-якої держави, незважаючи на національні традиції, місцеву практику або умови конкуренції, що діють у цій державі.
III. Правовий статус Уповноваженого та підпорядкованих йому працівників**
1. Загальні положення
1. Правовий статус Уповноваженого визначається
Законом та цією Програмою.
Уповноважений призначається засновниками (учасниками) або керівником Організації на окрему посаду згідно з законодавством про працю та установчими документами Організації.
Уповноважений підпорядкований, підзвітний та підконтрольний керівнику Організації-4.
Вимоги до особи, яка може бути призначеною Уповноваженим, встановлюються
Законом.
2. Уповноважений може бути звільнений з посади достроково у випадках, передбачених
Законом.
Уповноважений може бути звільнений з посади з ініціативи керівника Організації або її засновників (учасників) за умови надання згоди Національним агентством з питань запобігання корупції у встановленому порядку-5.
3. До виконання своїх функцій Уповноважений може залучати працівників підпорядкованого йому структурного підрозділу (у разі утворення такого структурного підрозділу), а також (за згодою керівника Організації) інших працівників Організації шляхом надання їм усних та письмових доручень та здійснення контролю за їх виконанням.
Працівники структурного підрозділу, підпорядкованого Уповноваженому, призначаються на посади та звільняються з посад (у разі розірвання трудового договору з ініціативи керівника Організації або її засновників (учасників)) за згодою Уповноваженого.
4. Для реалізації цієї Програми за рішенням керівника (або наглядової ради у разі її утворення) Організації, у відокремлених підрозділах такої Організації (без статусу юридичної особи) можуть призначатися відповідальні особи (далі - Відповідальні особи).
Відповідальні особи виконують обов'язки та користуються правами, передбаченими у цій Програмі для Уповноваженого, у межах діяльності відокремлених підрозділів Організації (без статусу юридичної особи), в яких вони працюють.
Уповноважений у межах виконання своїх посадових обов'язків має право давати усні та письмові доручення і вимагати їх виконання від Відповідальних осіб та здійснює контроль за діяльністю Відповідальних осіб.
2. Обов'язки та права Уповноваженого
1. Обов'язки уповноваженого, відповідального за реалізацію Програми:
1) виконувати свої обов'язки неупереджено;
2) організовувати підготовку, розробляти і подавати на затвердження керівнику (виконавчому органу / наглядовій раді) внутрішні документи Організації з питань формування та реалізації цієї Програми;
3) організовувати проведення періодичного оцінювання корупційних ризиків у діяльності Організації;
4) забезпечувати взаємодію і координацію між структурними підрозділами Організації щодо підготовки, виконання та контролю за виконанням заходів, передбачених цією Програмою;
5) надавати засновникам (учасникам), керівнику, органам управління, посадовим особам усіх рівнів, працівникам Організації роз'яснення та індивідуальні консультації, пов'язані з реалізацією цієї Програми та виконанням вимог антикорупційного законодавства;
6) надавати працівникам Організації або особам, які проходять навчання у Організації чи виконують певну роботу на підставі цивільно-правових договорів, укладених з Організацією, методичну допомогу та консультації щодо повідомлення про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень
Закону та захисту викривачів, проводити навчання з цих питань;
7) забезпечувати інформування громадськості про здійснювані Організацією заходи із запобігання корупції;
8) організовувати проведення заходів із підвищення кваліфікації працівників Організації з питань запобігання та протидії корупції;
9) регулярно, не менше ніж один раз на 2 роки, підвищувати свою кваліфікацію, ініціювати перед керівником Організації питання щодо проходження свого професійного навчання (підвищення кваліфікації);
10) вживати заходів з виявлення конфлікту інтересів та сприяти його врегулюванню, інформувати керівника Організації про виявлення конфлікту інтересів та заходи, вжиті для його врегулювання;
11) організовувати і проводити перевірки ділових партнерів Організації, перевірки у процедурах злиття та поглинання (приєднання);
12) брати участь у процедурах добору персоналу Організації, зокрема шляхом ініціювання, організації, проведення перевірок кандидатів на посади;
13) перевіряти на наявність корупційних ризиків та погоджувати платежі й витрати, пов'язані з благодійною та спонсорською діяльністю, здійсненням внесків на підтримку політичних партій;
14) перевіряти на наявність корупційних ризиків та погоджувати (візувати) проєкти організаційно-розпорядчих документів, правочинів Організації;
15) організовувати роботу внутрішніх каналів повідомлення про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень
Закону;
16) отримувати та організовувати розгляд і перевірку повідомлень про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень
Закону;
17) брати участь у проведенні внутрішніх розслідувань, які проводяться згідно з цією Програмою;
18) інформувати керівника Організації або засновників (учасників) про факти, що можуть свідчити про вчинення корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень та інших порушень вимог
Закону членами органів управління, посадовими особами усіх рівнів, працівниками, представниками Організації;
19) у разі виявлення корупційного або пов'язаного з корупцією правопорушення чи одержання повідомлення про вчинення такого правопорушення членами органів управління, посадовими особами усіх рівнів, працівниками Організації вжити заходів щодо припинення такого правопорушення та негайно, протягом 24 годин, письмово повідомити про його вчинення спеціально уповноваженого суб'єкта у сфері протидії корупції;
20) організовувати роботу та брати участь у службовому розслідуванні, яке проводиться з метою виявлення причин та умов, що призвели до вчинення корупційного або пов'язаного з корупцією правопорушення або невиконання вимог
Закону в інший спосіб, за поданням спеціально уповноваженого суб'єкта у сфері протидії корупції або приписом Національного агентства з питань запобігання корупції*;
21) здійснювати співпрацю з викривачами, забезпечувати дотримання їх прав та гарантій захисту, передбачених
Законом;
22) інформувати викривачів про їхні права та обов'язки, передбачені
Законом, а також про стан та результати розгляду, перевірки та/або розслідування повідомленої ними інформації;
23) інформувати Національне агентство з питань запобігання корупції у разі ненаправлення кадровою службою Організації засвідченої паперової копії розпорядчого документа про накладення дисциплінарного стягнення та інформаційної картки до розпорядчого документа про накладення (скасування розпорядчого документа про накладення) дисциплінарного стягнення на особу за вчинення корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень для внесення відомостей до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення;
24) проводити перевірку факту подання суб'єктами декларування декларацій та повідомляти Національне агентство з питань запобігання корупції про випадки неподання чи несвоєчасного подання таких декларацій у визначеному законодавством порядку*;
25) забезпечувати формування і ведення реєстрів:
працівників Організації, притягнутих до відповідальності за порушення вимог цієї Програми, вчинення корупційного правопорушення чи правопорушення, пов'язаного з корупцією, інших порушень
Закону;
проведених згідно з цією Програмою перевірок ділових партнерів, перевірок кандидатів на посаду, перевірок у процедурах злиття та поглинання (приєднання);
проведених згідно з цією Програмою внутрішніх розслідувань;
повідомлень про конфлікт інтересів, вчинення корупційного правопорушення чи правопорушення, пов'язаного з корупцією, іншого порушення
Закону, порушення вимог цієї Програми;
ділової гостинності та подарунків;
26) забезпечувати здійснення нагляду, контролю та моніторингу за дотриманням цієї Програми, антикорупційного законодавства;
27) проводити оцінку результатів здійснення заходів, передбачених цією Програмою;
28) забезпечувати підготовку звіту про стан виконання цієї Програми;
29) брати участь у співпраці з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, іншими юридичними особами, неурядовими та/або міжнародними організаціями з питань запобігання корупції;
30) виконувати інші посадові обов'язки, передбачені
Законом, цією Програмою, внутрішніми документами Організації, прийнятими на виконання Закону та цієї Програми, зокрема ті, що спрямовані на розгляд повідомлень викривачів та забезпечення дотримання їхніх прав і гарантій захисту.
2. Права Уповноваженого, відповідального за реалізацію Програми:
1) отримувати від органів управління та членів органів управління, посадових осіб усіх рівнів, працівників та представників Організації усні та письмові пояснення щодо обставин, що можуть свідчити про порушення вимог
Закону та цієї Програми щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів та інших передбачених вимог, обмежень і заборон, а також з інших питань, які стосуються виконання цієї Програми;
2) викликати та опитувати осіб, дії або бездіяльність яких стосуються повідомлених викривачем фактів, у тому числі посадових осіб усіх рівнів Організації;
3) мати з урахуванням обмежень, встановлених законом, доступ до документів та інформації, розпорядником яких є Організація, які необхідні для виконання покладених на нього обов'язків, робити чи отримувати їх копії;
4) витребувати від інших структурних підрозділів Організації інформацію, документи або їх копії, у тому числі ті, що містять інформацію з обмеженим доступом (крім державної таємниці), які необхідні для виконання покладених на нього обов'язків;
5) здійснювати обробку інформації, у тому числі персональних даних, з дотриманням законодавства про доступ до персональних даних;
6) отримувати доступ до складських, виробничих та інших приміщень Організації у разі необхідності проведення антикорупційних заходів;
7) отримувати доступ до наявних у Організації електронних засобів зберігання і обробки даних, які необхідні для виконання покладених на нього обов'язків, та у разі необхідності вимагати оформлення відповідних даних на паперовому носії;
8) підписувати та направляти інформаційні запити до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності, відокремлених підрозділів Організації без статусу юридичної особи для отримання від них інформації та матеріалів, безпосередньо пов'язаних з виконанням обов'язків Уповноваженого;
9) підписувати та направляти листи до Національного агентства з питань запобігання корупції або інших спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції із повідомленнями про вчинення корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень
Закону;
10) здійснювати контроль за діяльністю Відповідальних осіб у відокремлених підрозділах Організації без статусу юридичної особи, давати їм доручення, розпорядження і вимагати їх виконання;
11) звертатися до Національного агентства з питань запобігання корупції щодо порушених прав викривача, його близьких осіб;
12) визначити з-поміж підпорядкованих йому працівників окрему особу, відповідальну за реалізацію повноважень Уповноваженого із захисту викривачів;
13) виконувати інші визначені
Законом повноваження, спрямовані на всебічний розгляд повідомлень про вчинення корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень та інших порушень вимог Закону, у тому числі повідомлень викривачів, захист їхніх прав і свобод;
14) ініціювати проведення перевірок з підстав, передбачених
Законом та цією Програмою;
15) ініціювати проведення внутрішніх розслідувань у зв'язку з можливим порушенням
Закону та цієї Програми;
16) вносити керівнику Організації подання про притягнення до дисциплінарної відповідальності осіб, винних у порушенні
Закону, цієї Програми;
17) брати участь у засіданнях робочих груп та комісій Організації з питань, що належать до компетенції Уповноваженого;
18) ініціювати проведення нарад з питань запобігання та виявлення корупції, виконання цієї Програми;
19) залучати до виконання своїх повноважень за згодою керівника Організації працівників Організації;
20) надавати на розгляд керівника / наглядової ради Організації пропозиції щодо удосконалення роботи Уповноваженого / підрозділу Уповноваженого;
21) звертатися до засновників (учасників), керівника, органів управління Організації з питань реалізації своїх повноважень та виконання посадових обов'язків;
22) інші права, передбачені
Законом, цією Програмою, трудовим договором, посадовою інструкцією Уповноваженого, іншими внутрішніми документами Організації.
3. Гарантії незалежності
1. Здійснення Уповноваженим своїх функцій у Організації є незалежним. Втручання у діяльність Уповноваженого з боку засновників (учасників), керівника Організації, органів управління та членів органів управління, посадових осіб усіх рівнів, працівників, представників, ділових партнерів Організації, а також інших осіб не допускається.
2. Під втручанням слід розуміти:
1) відмову в наданні Уповноваженому інформації, документів, доступу до інформації та документів, право на отримання яких має Уповноважений;
2) будь-який вплив на прийняття Уповноваженим рішень та вчинення дій, який здійснюється поза межами повноважень органу управління / особи, що вчиняє вплив, передбачених законодавством, статутом Організації, рішеннями органів управління або внутрішніми документами Організації (наприклад, надання вказівок щодо змісту висновків, які мають бути здійснені Уповноваженим за результатами перевірки ділових партнерів; щодо кола осіб - суб'єктів декларування, повідомлення про факти несвоєчасного подання декларацій якими не можуть бути направлені до Національного агентства з питань запобігання корупції тощо);
3) дії/бездіяльність, які спричиняють обмеження або порушення прав Уповноваженого (наприклад, необґрунтована відмова у наданні щорічної відпустки за графіком; необґрунтована відмова у направленні для проходження навчання / підвищення кваліфікації, передбаченого відповідним планом-графіком; необґрунтоване обмеження розміру або невиплата заохочувальних та компенсаційних виплат, передбачених трудовим та колективним договорами, тощо);
4) дії/бездіяльність, які перешкоджають виконанню посадових обов'язків Уповноваженим (наприклад, безпідставне направлення Уповноваженого у відрядження з відривом від робочого місця; необґрунтоване позбавлення Уповноваженого доступу до робочого місця, персонального комп'ютера; безпідставне вилучення документів, які зберігаються в Уповноваженого; незабезпечення Уповноваженого матеріальними ресурсами, необхідними для виконання покладених на нього завдань, ненадання доступу до системи діловодства Організації, засобів зв'язку тощо);
5) покладення на Уповноваженого обов'язків, надання доручень з питань, що не належать або виходять за межі його повноважень, визначених
Законом і цією Програмою, та обмежують виконання ним посадових обов'язків.
3. Уповноважений не може бути звільнений чи примушений до звільнення, притягнутий до дисциплінарної відповідальності чи підданий з боку засновників (учасників), керівника, органів управління Організації іншим негативним заходам впливу (переведення, атестація, зміна умов праці, відмова у призначенні на вищу посаду, зменшення заробітної плати, відмова від продовження трудового договору тощо) або загрозі таких заходів впливу у зв'язку зі здійсненням антикорупційних заходів, виявленням та повідомленням про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень
Закону.
До негативних заходів впливу також належать формально правомірні рішення і дії засновників (учасників), керівника, органів управління Організації, які мають вибірковий характер, зокрема, не застосовуються до інших працівників, керівників у подібних ситуаціях та/або не застосовувалися до Уповноваженого у подібних ситуаціях (за подібних обставин) раніше.
4. Застосування до Уповноваженого дисциплінарних стягнень здійснюється за попередньою згодою наглядової ради (якщо в Організації утворена наглядова рада) або органу, до сфери управління якого належить Організація / органу, який здійснює управління корпоративними правами, що належать державі у статутному капіталі Організації (далі - Уповноважений орган управління)-6.
5. Відсторонення керівником Організації Уповноваженого від виконання посадових обов'язків здійснюється за попередньою згодою наглядової ради (якщо в Організації утворена наглядова рада) або Уповноваженого органу управління-7.
6. У разі порушення гарантій незалежності Уповноважений повідомляє про це наглядову раду Організації (якщо в Організації утворена наглядова рада) або Уповноважений орган управління-8 та, за необхідності, Національне агентство з питань запобігання корупції.
7. Засновники (учасники), керівник, органи управління Організації, посадові особи усіх рівнів Організації зобов'язані:
1) забезпечувати незалежність Уповноваженого;
2) забезпечувати Уповноваженому належні матеріальні, організаційні умови праці (окремий кабінет, сейф для зберігання документів, робоче місце, оснащене офісними меблями, комп'ютерне обладнання та організаційну техніку, доступ до мережі Інтернет, канцелярське приладдя, засоби зв'язку, обліковий запис електронної поштової скриньки) та достатні ресурси для виконання покладених на нього завдань;
3) сприяти виконанню Уповноваженим завдань, передбачених
Законом та цією Програмою; на вимогу Уповноваженого надавати інформацію та документи, необхідні для виконання покладених на нього обов'язків, сприяти проведенню внутрішніх розслідувань, забезпечувати залучення працівників / ресурсів для виконання Уповноваженим та підпорядкованими йому працівниками своїх обов'язків;
4) реагувати у розумний строк на письмові й усні звернення, пропозиції та рекомендації Уповноваженого, надані ними у межах реалізації цієї Програми.
IV. Оцінювання та управління корупційними ризиками***
1. Для ефективного запобігання корупції у своїй діяльності Організація застосовує ризик-орієнтований підхід та створює систему управління ризиками, яка передбачає здійснення регулярного оцінювання корупційних ризиків, впливу яких може зазнавати діяльність Організації, вжиття заходів, необхідних та достатніх для їх усунення або мінімізації, їх подальшого моніторингу та контролю, а також оновлення існуючих антикорупційних заходів відповідно до змін внутрішнього та зовнішнього середовища діяльності Організації.
2. Організація здійснює періодичне оцінювання корупційних ризиків у своїй діяльності, метою якого є:
1) ідентифікація внутрішніх та зовнішніх корупційних ризиків у бізнес-процесах Організації;
2) оцінка достатності, відповідності та ефективності існуючих заходів для належного запобігання, усунення або мінімізації ідентифікованих корупційних ризиків;
3) аналіз та оцінка (визначення рівнів) виявлених корупційних ризиків;
4) визначення за пріоритетом високо ризикових бізнес-процесів з урахуванням характеру та ступеня вразливості бізнес-процесів до корупційних ризиків, рівнів оцінених корупційних ризиків;
5) розробка заходів з метою ефективного усунення або мінімізації корупційних ризиків у діяльності Організації.
3. Організацію проведення періодичного оцінювання корупційних ризиків у діяльності Організації здійснює Уповноважений.
4. Організація може здійснювати внутрішнє та/або зовнішнє оцінювання корупційних ризиків.
Внутрішнє оцінювання корупційних ризиків здійснює робоча група, яка формується з представників структурних підрозділів Організації.
Зовнішнє оцінювання корупційних ризиків здійснюють залучені Організацією аудиторські, юридичні, консалтингові Організації або незалежні експерти.
5. Організація здійснює оцінювання корупційних ризиків у своїй діяльності з періодичністю не рідше одного разу на 2 роки.
6. Організація може прийняти рішення щодо здійснення оцінки корупційних ризиків за процедурою, визначеною законодавством-9.
7. За результатами оцінювання корупційних ризиків у діяльності Організації формується реєстр ризиків.
8. Реєстр ризиків повинен містити:
1) ідентифіковані корупційні ризики, сфери (напрями) діяльності Організації, у яких вони ідентифіковані, їхні описи, джерела, існуючі заходи контролю, оцінку їхньої достатності, відповідності та ефективності;
2) рівні виявлених корупційних ризиків;
3) пропозиції щодо заходів із усунення або мінімізації виявлених корупційних ризиків (у тому числі, оновлених/нових антикорупційних заходів на рівні Організації та/або на рівні бізнес-процесів), термінів (строків) їх виконання, відповідальних підрозділів / виконавців, необхідних ресурсів, індикаторів виконання).
9. Реєстр ризиків після його оформлення за результатами оцінювання корупційних ризиків подається на затвердження керівнику (виконавчому органу або наглядовій раді) Організації.
10. Керівник (виконавчий орган або наглядова рада) Організації затверджує реєстр ризиків та забезпечує вжиття передбачених ним заходів, у тому числі шляхом оновлення існуючих антикорупційних заходів, та виділяє для цього необхідні ресурси.
11. За запитом учасника (засновника) Організації реєстр ризиків доводиться до його відома.
12. Реєстр ризиків надається для виконання відповідальним підрозділам / виконавцям, а також може бути розміщений на вебсайті Організації (у разі його наявності) для ознайомлення усіма зацікавленими особами.
13. Уповноважений здійснює моніторинг виконання заходів із усунення або мінімізації виявлених корупційних ризиків, готує та подає звітність щодо стану виконання заходів у порядку та строки, визначені цією Програмою.
V. Просвітницькі заходи: навчання, заходи з поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування***
1. Періодичне навчання з питань запобігання і виявлення корупції
1. З метою формування належного рівня антикорупційної культури Уповноважений забезпечує організацію обов'язкового ознайомлення із положеннями
Закону, цієї Програми та прийнятими на її виконання внутрішніми документами Організації новопризначених працівників, представників Організації та осіб, які проходять навчання у Організації чи виконують певну роботу.
2. Організація забезпечує належне та достатнє доведення положень цієї Програми та внутрішніх документів Організації у сфері запобігання та протидії корупції, змін у антикорупційному законодавстві та практиці його застосування до усіх працівників, представників і ділових партнерів Організації шляхом інформування (комунікацій).
................Перейти до повного тексту