1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
охорони здоров’я України
31.10.2011 № 726 ( z0068-12 )
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
19 січня 2012 р.
за № 72/20385
МЕТОДИКА
з аудиту стану надання регіональної перинатальної допомоги та кадрового забезпечення перинатальних центрів ІІІ рівня
1. Ця Методика визначає порядок проведення аудиту стану надання регіональної перинатальної допомоги та кадрового забезпечення перинатальних центрів ІІІ рівня (далі - аудит), який проводиться з метою оцінки якості надання допомоги, виявлення недоліків, а також для визначення пріоритетів та розробки плану заходів для покращення роботи.
2. Оцінка якості стану надання регіональної перинатальної допомоги та кадрового забезпечення перинатальних центрів ІІІ рівня включає:
2.1. Критерії щодо створення перинатального центру ІІІ рівня (додаток 1).
2.2. Показники роботи закладу охорони здоров’я, що претендує на перинатальний центр (додаток 2).
2.3. Оцінку якості надання допомоги в перинатальному центрі III рівня (додаток 3).
2.4. Критерії оцінки функціональних можливостей регіонального перинатального центру (додаток 4).
3. Загальна оцінка якості надання допомоги дозволяє провести ретельну оцінку факторів, що можуть вплинути на якість перинатальної допомоги (інфраструктура, оснащення, організація послуг, надання допомоги тощо).
4. Кожен розділ додатків 1 та 3 до цієї Методики оцінюється за 3- бальною шкалою:
0 - не впроваджено або потребує значного покращення (неадекватна допомога та/або практики, що суттєво підвищують ризики для здоров’я матері та/ або немовляти);
1 - потребує суттєвого покращення (субоптимальна допомога зі значними ризиками для здоров’я матері та/або немовляти);
2 - потребує незначного покращення для досягнення стандартного рівня (субоптимальна допомога, що не несе жодного суттєвого ризику для здоров’я матері та/або немовляти);
3 - добре, стандартний рівень надання допомоги, не потребує удосконалення.
Джерела інформації: статистична звітність лікувально-профілактичного закладу, медична документація, спостереження за наданням допомоги, демонстрація персоналом навичок надання ургентної допомоги, бесіди з персоналом та пацієнтами.
5. Після проведення внутрішнього аудиту розробляються заходи щодо покращення надання допомоги в перинатальному центрі (додаток 5).
Відповідальні за впровадження системи моніторингу та оцінки надання медичної допомоги в перинатальних центрах:
заступник головного лікаря з лікувальної роботи (за проведення внутрішнього та внутрішньо-зовнішнього аудитів);
керівник відділу обласного управління охорони здоров’я з допомоги матерям та дітям (проведення внутрішньо-зовнішнього аудиту).
6. Порядок проведення внутрішнього, зовнішнього аудитів.
6.1. Внутрішній аудит стану надання регіональної перинатальної допомоги та кадрового забезпечення закладів охорони здоров’я проводиться групою з метою оцінки якості надання допомоги, виявлення недоліків, а також для визначення пріоритетів та розробки плану заходів для покращення роботи, а також з метою визначення закладу охорони здоров’я та/або закладів охорони здоров’я, які плануються для створення обласного (міського) перинатального центру ІІІ рівня.
6.2. Зовнішній аудит стану надання регіональної перинатальної допомоги та кадрового забезпечення закладу охорони здоров’я та/або закладів охорони здоров’я, які визначені обласним управлінням охорони здоров’я під обласний (міський) перинатальний центр ІІІ рівня, проводиться групою з метою оцінки правильності прийнятого рішення, а також з метою організаційно-методичної роботи з розробки заходів щодо покращення надання допомоги у майбутньому перинатальному центрі.
6.3. До складу групи з проведення внутрішнього аудиту стану надання регіональної перинатальної допомоги та кадрового забезпечення повинні входити: посадова особа Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, обласного управління (головного управління) охорони здоров’я, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, яка опікується питанням охорони материнства та дитинства, лікар-акушер-гінеколог, лікар-неонатолог, лікар-анестезіолог, лікар-анестезіолог дитячий, акушерка, санітарний лікар з комунальної гігієни тощо.
6.4. Кожен із спеціалістів, що входять до складу групи з проведення внутрішнього аудиту, проводить оцінювання певного напряму відповідно до кожного розділу додатка 4 до цієї Методики.
6.5. Розподіл за напрямами проводить голова групи з проведення внутрішнього аудиту стану надання регіональної перинатальної допомоги та кадрового забезпечення.
6.6. Головою групи обирається посадова особа Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, обласного управління (головного управління) охорони здоров’я, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, яка опікується питанням охорони материнства та дитинства.
6.7. Внутрішній аудит стану надання регіональної перинатальної допомоги та кадрового забезпечення закладів охорони здоров’я проводиться протягом 2-3 робочих днів.
6.8. Останній робочий день роботи групи з проведення внутрішнього аудиту визначається як день узагальнення даних.
6.9. Не пізніше наступного дня після завершення роботи групи з проведення внутрішнього аудиту проводяться загальні збори колективу закладів охорони здоров’я, які були задіяні під час аудиту, з метою доведення узагальнених даних внутрішнього аудиту (довідка з висновками щодо двох закладів охорони здоров’я, які можуть бути базовими перинатальними центрами) та вироблення спільних заходів щодо покращення надання допомоги в майбутньому перинатальному центрі. Окремо в довідці зазначаються рекомендації про заклади охорони здоров’я, що рекомендовані.
6.10. Зовнішній аудит стану надання регіональної перинатальної допомоги та кадрового забезпечення закладу охорони здоров’я та/або закладів охорони здоров’я, які визначені обласним управлінням охорони здоров’я під обласний (міський) перинатальний центр ІІІ рівня, проводиться із залученням зовнішніх експертів (за згодою).
6.11. До складу груп з проведення зовнішнього аудиту повинні входити: головні позаштатні спеціалісти МОЗ України, Національної академії медичних наук України, управлінь охорони здоров’я обласних державних адміністрацій, представники Національного проекту "Нове життя", експерти міжнародних організацій (за згодою).
6.12. Зовнішній аудит стану надання регіональної перинатальної допомоги та кадрового забезпечення закладів охорони здоров’я проводиться протягом 2-3 днів.
6.13. Останній робочий день роботи групи з проведення зовнішнього аудиту визначається як день узагальнення даних та їх доведення до посадової особи Міністерства охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, обласного управління (головного управління) охорони здоров’я, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, яка опікується питанням охорони материнства та дитинства.
6.14. За результатами роботи група з проведення зовнішнього аудиту доводить до відома начальника управління охорони здоров’я обласної (міської) державної адміністрації узагальнені дані (довідку) та висновки з рекомендаціями про заклад охорони здоров’я, який може бути базовим під перинатальний центр III рівня.
6.15. Начальник управління охорони здоров’я обласної (міської) державної адміністрації для ознайомлення з результатами аудиту організовує зустріч групи з проведення зовнішнього аудиту із заступником голови обласної (міської) державної адміністрації, який координує питання охорони здоров’я, та головою робочої групи з впровадження Національного проекту "Нове життя".
6.16. Голова групи з проведення зовнішнього аудиту узагальнені дані (довідку) та висновки з рекомендаціями про заклад охорони здоров’я, який може бути базовим під перинатальний центр, протягом трьох робочих днів, що наступають після аудиту, передає до Міністерства охорони здоров’я та Національного проекту "Нове життя".
7. Перелік документації з аудиту стану надання допомоги в перинатальних центрах:
на рівні обласного (міського) управління охорони здоров’я:
наказ обласного (міського) управління охорони здоров’я про склад з проведення внутрішньо аудиту;
наказ обласного (міського) управління охорони здоров’я про організацію навчання з проведення внутрішнього аудиту;
графік проведення внутрішньо аудиту;
концепції розвитку перинатальної допомоги в області;
на рівні закладу охорони здоров’я:
наказ по закладу охорони здоров’я про склад з проведення внутрішнього аудиту;
графік проведення внутрішнього аудиту;
окремі показники роботи перинатального центру;
оцінка якості надання допомоги в перинатальному центрі;
критерії оцінки функціональних можливостей регіонального перинатальногоцентру;
план дій щодо покращення надання допомоги в перинатальному центрі;
протоколи загальних зборів колективу.
Директор Департаменту
охорони материнства,
дитинства та санаторного
забезпечення

С.І. Осташко
Додаток 1
до Методики з аудиту
стану надання регіональної
перинатальної допомоги
та кадрового забезпечення
перинатальних центрів III рівня
КРИТЕРІЇ
щодо створення перинатального центру ІІІ рівня
Назва критерію Вимоги Кількість балів (0-3 бали)
Демографічні та статистичні показники Кількість населення в регіоні 800000-1000000;
кількість пологів 7000-10 000 на рік
Адміністративно-територіальні вимоги На базі багатопрофільного закладу обласного
підпорядкування ІІІ рівня надання медичної допомоги;
на базі пологового будинку обласного
підпорядкування ІІІ рівня надання медичної допомоги;
Будівлі Повинні перебувати в комунальній власності обласної
або міської ради
Технічний, санітарний стан будівель, територій
тощо, стан під’їздів до закладу
Структура родопомічного закладу Повинна відповідати вимогам нормативно-правових
актів
Оснащення Повинно відповідати табелю оснащення закладу
охорони здоров’я ІІІ рівня надання медичної допомоги
Кадрове забезпечення Укомплектованість кадрами не менше 80-90%
Підготовка спеціалістів Наявність у спеціалістів повної вищої освіти за
спеціальностями "Лікувальна справа" або "Педіатрія", проходження
первинної спеціалізації з конкретної лікарської спеціальності з
отриманням сертифіката лікаря - спеціаліста, бажано мати стаж
роботи за фахом не менше 7 років та кваліфікаційну категорію не
нижче першої.
Для керівників перинатальних центрів та їх
заступників - наявність підготовки та кваліфікаційної категорії не
нижче першої зі спеціальності "Організація і управління охороною
здоров’я".
Молодший медичний персонал з медичною освітою
повинен мати відповідну підготовку
Наявність клінічної бази вищого навчального
медичного закладу ІІІ-ІV рівнів акредитації
Бажано, щоб заклад охорони здоров’я був клінічною
базою вищого навчального медичного закладу ІІІ-IV рівнів
акредитації
Відповідність критеріям "Лікарня доброзичлива до
дитини"
Наявність сертифіката "Лікарня доброзичлива до
дитини"
КОЕФІЦІЄНТ
впливу на критерії для визначення базового лікувального закладу
Критерії Коефіцієнт впливу (1,0)
Кадрове забезпечення 0,2
Оснащення базового лікувального закладу
(відділення)
0,2
Комунальна власність 0,2
Розташування обласного (республіканського)
пологового відділення
0,1
Будівля базового лікувального закладу
(відділення)
0,3
Додаток 2
до Методики з аудиту
стану надання регіональної
перинатальної допомоги
та кадрового забезпечення
перинатальних центрів III рівня
ПОКАЗНИКИ
роботи перинатального центру ІІІ рівня
Рік (квартал) _______________________
Показники Абсолютні дані Відносні показники
Кількість пологів
Кількість живонароджених
Кількість новонароджених з масою тіла меньше 2500
г
Кількість новонароджених з масою тіла меньше 1500
г
Кількість новонароджених з масою тіла меньше 1000
г
Кількість пологів з терміном менше 37 повних тижнів
вагітності
Кількість пологів з терміном менше 32 повних тижнів
вагітності
Кількість пологів з терміном менше 28 повних тижнів
вагітності
Кількість асфіксій новонароджених на першій хвилині
(меньше 7 балів)
Кількість новонароджених з оцінкою за шкалою Апгар
менше 3 балів на п’ятій хвилині
Неонатальна смертність (до 28 діб життя)
Рання неонатальна смертність (0-7 діб життя)
Мертвонароджуваність
Антенатальна смертність
Інтранатальна смертність
Перинатальна смертність
Кількість випадків материнської смертності
З прямих причин (ускладнення вагітності, пологів та
післяпологового періоду)
З непрямих причин (за рахунок існуючого
захворювання або захворювання під час вагітності, пологів та
післяпологового періоду)
Кількість акушерських кровотеч
Кількість жінок з токсикозом (у тому числі
прееклампсією)
Екстрагенітальна патологія
Розродження шляхом кесаревого розтину (КР)
Кількість епізіотомій
Кількість жінок, що мали травми пологових шляхів,
що потребували ушивання
Інструментальні пологи: вакуум-екстракція;
акушерські щипці
Кількість родостимуляцій
Кількість родозбуджень
Кількість жінок, яким було надано анестезіологічну
допомогу під час / після пологів
Кількість післяпологових анемій (концентрація
гемоглобіну менше 110 г/л (11 г%))
Кількість важких післяпологових анемій
(концентрація гемоглобіну менше 70 г/л)
Кількість жінок з позитивним тестом на сифіліс
серед породіль
Кількість ВІЛ-інфікованих жінок серед породіль
Середня тривалість перебування в стаціонарі в разі
нормальних пологів (днів)
Середня тривалість перебування в стаціонарі в разі
інструментальних пологів (вакуум, щипці) (днів)
Середня тривалість перебування в стаціонарі в разі
кесаревого розтину (днів)
Кількість жінок (вагітних, роділь, породіль), що
були переведені в інші стаціонари
Кількість новонароджених, що були переведені в інші
стаціонари
Додаток 3
до Методики з аудиту
стану надання регіональної
перинатальної допомоги
та кадрового забезпечення
перинатальних центрів III рівня
ОЦІНКА ЯКОСТІ
надання допомоги в перинатальному центрі ІІІ рівня
Розділи /загальна оцінка Добре Потребує покращення
3 2 1 0
1. Статистична звітність та наявність інформаційних
систем, якість медичної документації (згідно з наказами МОЗ
України)
2. Доступність лікарських засобів (згідно з
національними протоколами та лікарським формуляром, затвердженим
МОЗ України)
3. Наявність медичного обладнання та виробів
медичного призначення відповідно до табеля оснащення
4. Обстеження з використанням обладнання згідно з
клінічними протоколами
5. Базова інфраструктура (електро- та
водопостачання, наявність гарячої води, наявність відділення
акушерської реанімації, неонатальної реанімації, операційного
блоку, боксів для інфекційних хворих)
6. Пологове та післяпологове відділення (згідно з
табелем оснащення, кадри)
7. Відділення для новонароджених (згідно з табелем
оснащення, кадри)
8. Ведення нормальних пологів: умови, партограма,
догляд у 1-му, 2-му, 3-му та післяпологових періодах, спостереження
за станом плода, неонатальна реанімація (відповідність допомоги
клінічного протоколу МОЗ України)
9. Кесарів розтин: показання, процедури, методика,
догляд за новонародженим та матір’ю, неонатальна реанімація
(відповідність допомоги клінічного протоколу МОЗ України)
10. Материнські ускладнення (післяпологова
кровотеча,прееклампсія, ускладнені пологи, слабкість пологової
діяльності, сепсис, ІПСШ, передчасні пологи, передчасний розрив
плодових оболонок (відповідність допомоги клінічному протоколу МОЗ
України)
11. Звичайний неонатальний моніторинг, огляд:
оцінка новонародженого, реанімація, грудне вигодовування,
моніторинг стану, консультування матерів (відповідність допомоги
клінічному протоколу МОЗ України)
12. Догляд за хворими новонародженими після
реанімації, сепсис новонародженого, вигодовування, гіпоглікемія,
жовтяниця, безпечне застосування кисню, доступ матерів
(відповідність допомоги клінічному протоколу МОЗ України)
13. Спеціалізований догляд за новонародженими:
документація, вигодовування, парентеральне вигодовування, контроль
щодо інфекції, застосування ліків, дихальна підтримка,
консультативна допомога, транспортування, доступ батьків
(відповідність допомоги клінічного протоколу МОЗ України)
14. Ургентна допомога: організація, наявність
ліків, матеріалів та обладнання (кровотеча, сепсис, еклампсія,
асфіксія новонародженого)
15. Інфекційний контроль: обробка рук, застосування
рукавичок, антибіотикопрофілактика, невідповідні практики
інфекційного контролю та допоміжна допомога: застосування ліків,
розчинів, препаратів крові (відповідно до клінічного протоколу МОЗ
України)
16. Моніторинг та подальше спостереження (наявність
карт спостереження відповідно до клінічного протоколу МОЗ
України)
17. Наявність керівництв, протоколів, проведення
аудиту материнської та перинатальної захворюваності та
смертності
18. Доступ до стаціонарної допомоги: знання жінками
загрозливих симптомів, транспортування, фінансові перешкоди,
перешкоди до переведення в стаціонар
__________
Примітка.
На підставі оцінки якості надання допомоги в перинатальному центрі Міністерством охорони здоров’я Автономної Республіки Крим, обласними управліннями (головними управліннями) охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій розробляються заходи з покращення перинатальної допомоги в регіоні.
Додаток 4
до Методики з аудиту
стану надання регіональної
перинатальної допомоги
та кадрового забезпечення
перинатальних центрів III рівня
КРИТЕРІЇ
оцінки функціональних можливостей регіонального перинатального центру
Таблиця 1
Акушерський персонал Критерії для III рівня Заклад (найменування)
а) Персонал лікарів меньше 32 0/7 тижня та меньше 1500 грам
Завідуючий пологовим відділенням Сертифікований з акушерства, гінекології та
перинатології. Необхідно
Акушер-гінеколог (необхідний персонал буде
визначено)
Сертифікований з акушерства, гінекології та
перинатології. Необхідно
Керівник перинатального центру Сертифікований з акушерства, гінекології або
неонатології та перинатології та організації управління охороною
здоров'я. Необхідно
б) Акушерське відділення повинно мати зв'язок з
такими спеціалістами
Хірург Необхідно
Нейрохірург Рекомендовано
Невролог Необхідно
Ортопед Рекомендовано
Уролог Рекомендовано
Отоларинголог Рекомендовано
Кардіолог Необхідно
Генетик Необхідно
Терапевт Необхідно
Анестезіолог, який спеціалізується на
акушерстві
Необхідно
Патологоанатом Необхідно
Рентгенолог Необхідно
Лікар УЗ-діагностики Необхідно
Лікар з МР та комп’ютерної томографії Необхідно
в) Акушерки
Головна акушерка Має спеціальність акушерки.
Необхідно
акушерка/пацієнт у пологах:
Неускладнена вагітність Відповідно до штатних нормативів
Пацієнти високого ризику
Пацієнти у післяпологовому відділенні
Високий ризик (антенатальний та постнатальний
періоди)
Соціальний працівник Необхідно

................
Перейти до повного тексту