1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 1175 від 26.12.2001
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 січня 2002 р.
за N 57/6345
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства внутрішніх справ N 1030 від 10.09.2003 )
Про внесення змін та доповнень до Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом МВС України від 22.02.2001 N 185, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 26.03.2001 за N 272/5463
У зв'язку зі змінами в законодавстві та необхідністю приведення нормативної бази МВС України у відповідність до сучасних вимог, а також з метою вдосконалення системи контролю за дотриманням законності при здійсненні проваджень у справах про адміністративні правопорушення за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, невиконання приписів та постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Зміни та доповнення до Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом МВС України від 22.02.2001 N 185, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.03.2001 за N 272/5463, що додаються.
2. Головному управлінню Державної пожежної охорони (Рева Г.В.) МВС України організувати вивчення цього наказу та Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, забезпечити підрозділи пожежної охорони бланками відповідних документів, передбачених нею та цим наказом.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Державного секретаря генерал-полковника міліції Джигу М.В. та ГУДПО (Рева Г.В.) МВС України.
Наказ оголосити особовому складу органів і підрозділів внутрішніх справ України.
Міністр
генерал-полковник міліції

Ю.О.Смирнов
Затверджено
Наказ Міністерства
внутрішніх справ України
26.12.2001 N 1175
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 січня 2002 р.
за N 57/6345
Зміни та доповнення до Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом МВС України від 22.02.2001 N 185 ( z0272-01 ), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 26.03.2001 за N 272/5463
1. У пункті 2.6 розділу 2 "Оформлення матеріалів про адміністративне правопорушення" слова "- пункт 8 - місце прописки згідно з паспортними даними чи даними адресного бюро", в абзаці 2 пункту 2.11 слова "місце прописки згідно з паспортними даними чи даними адресного бюро" та в додатку 1 до п. 2.1 Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення (далі - Інструкція) цифру "8" і слова "Місце прописки" вилучити.
2. У пункті 2.6 розділу 2 цифри "9", "10" та в додатку 1 до п. 2.1 Інструкції цифри "9" та "10" уважати відповідно цифрами "8" та "9".
3. Пункт 3.2 розділу 3 "Діловодство у справах про адміністративні правопорушення" викласти в такій редакції: "3.2. Забезпечення органів і підрозділів внутрішніх справ бланками та журналами, передбаченими цією Інструкцією, здійснюється головними управліннями МВС України в Автономній Республіці Крим, м. Києві та Київській області, управліннями МВС України в областях, м. Севастополі, на транспорті та відділами Державної пожежної охорони 1-5, які безпосередньо підпорядковані ГУДПО МВС України".
4. У пункті 3.5 після слова "міськрайлінорганах" та у пункті 3.6 розділу 3 Інструкції після слів "внутрішніх справ" додати слова "та місцевих органах державного пожежного нагляду".
5. Додаток 4 до п. 3.1 Інструкції доповнити такими рядками:
--------------------------------------------------------------
| 34 |ВДПО-1 м. Дніпропетровськ | ВД |
|-----+-------------------------------------+----------------|
| 35 |ВДПО-2 м. Київ | ВК |
|-----+-------------------------------------+----------------|
| 36 |ВДПО-3 м. Миколаїв | ВМ |
|-----+-------------------------------------+----------------|
| 37 |ВДПО-4 м. Шостка Сумської області | ВШ |
|-----+-------------------------------------+----------------|
| 38 |ВДПО-5 м. Харків | ВХ |
--------------------------------------------------------------
6. Після розділу 2 "Оформлення матеріалів про адміністративне правопорушення" доповнити Інструкцію новим розділом такого змісту:
"3. Порядок оформлення адміністративних матеріалів при порушенні встановлених законодавством вимог пожежної безпеки або невиконанні приписів та постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду
3.1. З метою дотримання законності при здійсненні адміністративного провадження цим порядком роз'яснюється правильність оформлення матеріалів при порушенні встановлених законодавством вимог пожежної безпеки, невиконанні приписів та постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду, обліку та стягнення штрафів, а також розгляду скарг громадян.
3.2. За виявлені факти порушень встановлених законодавством вимог пожежної безпеки або невиконання приписів та постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду службові (посадові) особи підприємств, установ, організацій різних форм власності (далі - підприємства) та громадяни несуть адміністративну відповідальність.
Згідно зі ст. 364 Кримінального кодексу України під службовими особами розуміють осіб, які постійно чи тимчасово здійснюють функції представників влади, а також обіймають постійно чи тимчасово на підприємствах, в установах чи організаціях, незалежно від форм власності, посади, пов'язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов'язків, або виконують такі обов'язки за спеціальним повноваженням. Службовими особами також визнаються іноземці або особи без громадянства, які виконують обов'язки, зазначені вище.
Відповідно до Закону України "Про підприємництво" суб'єктом підприємницької діяльності (підприємцем) є фізична особа, зареєстрована в порядку, установленому законодавством як суб'єкт підприємницької діяльності, яка провадить свою діяльність без створення юридичної особи, - це громадянин України, іншої держави, особа без громадянства, не обмежена законодавством у дієздатності та правоздатності. Таким чином, суб'єкт підприємницької діяльності (фізична особа) може притягатися до адміністративної відповідальності за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки або невиконання приписів та постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду як громадянин.
3.3. Про вчинення службовими особами підприємств та громадянами адміністративного правопорушення уповноваженими на те посадовими особами органів державного пожежного нагляду складається протокол про адміністративне правопорушення (далі - протокол) відповідно до вимог ст. 254 КУпАП (додаток 4).
Складати протокол за порушення службовими особами підприємств та громадянами встановлених законодавством вимог пожежної безпеки чи невиконання приписів та постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду згідно зі ст. 255 КУпАП мають право уповноважені не те посадові особи, які віднесені до відання органів, зазначених у ст. 223 КУпАП.
3.4. Усі реквізити протоколу заповнюються розбірливим почерком, українською мовою. Не допускається закреслення чи виправлення відомостей, що заносяться до протоколу, а також унесення додаткових записів після того, як протокол підписаний особою, відносно якої він складений.
Згідно із Законом Української РСР "Про мови в Українській РСР" у місцях проживання більшості громадян інших національностей можуть використовуватись поряд з українською і їхні національні мови. У разі, коли громадяни іншої національності, що становлять більшість населення зазначених адміністративно-територіальних одиниць, населених пунктів, не володіють в належному обсязі національною мовою або коли в межах цих адміністративно-територіальних одиниць, населених пунктів компактно проживає кілька національностей, жодна з яких не становить більшості населення даної місцевості, у роботі може використовуватись українська мова або мова, прийнятна для всього населення.
3.5. Якщо правопорушення вчинено кількома особами, то протокол про адміністративне правопорушення складається на кожну особу окремо.
За один і той самий пункт невиконаного припису або постанови посадових осіб органів державного пожежного нагляду до адміністративної відповідальності може бути притягнуто декілька службових осіб підприємств, на яких покладено відповідальність за їх виконання. При порушенні встановлених законодавством вимог пожежної безпеки (куріння у невстановленому місці, користування електронагрівальними приладами тощо) кожна особа, що їх порушила, притягається до адміністративної відповідальності.
3.6. Адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш ніж через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - через два місяці з дня його виявлення.
З огляду на специфіку системи проведення пожежно-технічних обстежень об'єктів різних форм власності, початок відрахування двохмісячного терміну для застосування ст. 188-8 КУпАП приймається з дати проведення контрольної перевірки, крім порушень, які викладені у першому розділі припису (раніше запропоновані заходи). Якщо при проведенні пожежно-технічних обстежень виявляються порушення вимог пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу виникненню пожежі чи загибелі людей, а також можуть перешкоджати її гасінню, протокол про адміністративне правопорушення складається згідно зі ст. 175 КУпАП негайно, щодо інших недоліків надається термін для їх усунення.
Якщо однією особою вчинено два або більше адміністративних правопорушень, то адміністративне стягнення накладається за кожне правопорушення окремо.
Якщо особа вчинила кілька адміністративних правопорушень, справи про які одночасно розглядаються одним і тим самим органом державного пожежного нагляду (посадовою особою), стягнення накладається в межах санкції, установленої за більш серйозне правопорушення з-поміж вчинених. До основного стягнення в цьому разі згідно зі ст. 36 КУпАП може бути приєднано одне з додаткових стягнень, передбачених статтями про відповідальність за будь-яке із вчинених правопорушень.
Якщо при проведенні пожежно-технічних обстежень та перевірок виявляються порушення вимог пожежної безпеки та є два і більше невиконаних пунктів приписів або постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду, то при накладенні адміністративних стягнень застосовується санкція, передбачена ст. 188-8 КУпАП, і до протоколу вносяться будь-які з нововиявлених порушень вимог пожежної безпеки.
Якщо при проведенні пожежно-технічних обстежень та перевірок виявляються порушення вимог пожежної безпеки і є один невиконаний пункт припису або постанови посадових осіб органів державного пожежного нагляду (ст.188-8), то при накладенні адміністративних стягнень застосовується санкція, передбачена ст. 175 КУпАП, і до протоколу вноситься невиконаний пункт припису або постанови.
3.7. При складанні протоколу вказується стаття КУпАП, згідно з якою передбачена адміністративна відповідальність за вчинені порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки чи невиконання приписів і постанов органів державного пожежного нагляду.
Зазначаються: число, місяць і рік складання протоколу, а також найменування населеного пункту, де він складений; посада, повне найменування органу державного пожежного нагляду, спеціальне звання, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка склала протокол.
У розділі відомостей про особу, яка вчинила правопорушення, зазначаються:
- пункт 1 - її прізвище, ім'я та по батькові;
- пункт 2 - число, місяць, рік і місце народження, а також повна адреса місця народження;
- пункт 3 - громадянство;
- пункт 4 - фактичне місце проживання особи на час вчинення правопорушення;
- пункт 5 - найменування підприємства, установи, організації, де працює або навчається особа, їх адреса;
- пункт 6 - посада особи, яка вчинила правопорушення. Якщо особа не працює, то про це робиться відмітка в пункті 6;
- пункт 7 - середній розмір місячної заробітної плати;
- пункт 8 - чи відповідає особа, що вчинила правопорушення, за своїми службовими обов'язками за забезпечення виконання вимог пожежної безпеки згідно зі ст. 14 КУпАП (функціональні обов'язки, накази про призначення відповідальних, плани усунення порушень пожежної безпеки з відміткою про ознайомлення особи тощо);
- пункт 9 - кількість осіб, які знаходяться на її утриманні, уключаючи неповнолітніх дітей та інші категорії осіб, які не отримують пенсії, не мають власних доходів тощо;
- пункт 10 - серія, номер паспорта, дата видачі й найменування органу внутрішніх справ, що його видав; серія, номер іншого документа, що посвідчує особу, яка вчинила правопорушення (службове чи пенсійне посвідчення, студентський квиток і т.ін.), дата видачі й найменування підприємства, установи, організації, що його видали;
- пункт 11 - якщо особа притягається до адміністративної відповідальності за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки та невиконання приписів і постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду повторно протягом року, то в пункті 11 вказується число, місяць і рік вчинення попереднього правопорушення, стаття КУпАП та вид адміністративного стягнення (усне зауваження, направлення матеріалів на розгляд товариського суду, штраф, на яку суму тощо).
При викладенні обставин правопорушення вказується число, місяць, рік, час його вчинення, суть правопорушення, які саме порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки вчинила особа, що притягається до адміністративної відповідальності, або не виконала приписів і постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду. Кожне правопорушення обґрунтовується відповідно до пункту нормативного акта з питань пожежної безпеки із зазначенням його повного найменування.
При накладенні адміністративного стягнення згідно зі ст. 188-8 вказується дата складання та вручення приписів і постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду, номери невиконаних пунктів та протипожежні заходи, які не виконані. Якщо терміни запропонованих заходів, зазначених у приписі (постанові), не вийшли, то службові особи підприємств до адміністративної відповідальності не притягаються.
Указуються обставини, що пом'якшують чи обтяжують адміністративну відповідальність за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки чи невиконання приписів і постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду, якщо вони мають місце.
Особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз'яснюються її права та обов'язки, передбачені ст. 268 КУпАП, а також повідомляється про час та місце розгляду адміністративної справи. На знак обізнаності з вищевказаним особа ставить у протоколі свій підпис, а у разі її відмови ставити підпис про це робиться відповідна відмітка.
Зазначається дата, час та місце розгляду адміністративної справи, повна назва та адреса органу державного пожежного нагляду.
Протокол підписується посадовою особою, яка його склала. При наявності свідків правопорушення та потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами.
Особа, що притягається до адміністративної відповідальності, згідно зі ст. 63 Конституції України не несе відповідальності за відмову давати показання або пояснення щодо себе, членів своєї сім'ї чи близьких родичів.
3.8. До протоколу долучаються матеріали, що підтверджують факт вчинення адміністративного правопорушення (копії приписів, постанов, рапортів посадових осіб органів державного пожежного нагляду; заяви, пояснення правопорушників та свідків правопорушення; функціональні обов'язки, накази про призначення відповідальних за пожежну безпеку, плани усунень порушень пожежної безпеки і т.ін.). Кожен документ має свої реквізити (дату, адресу, назву, підпис, штамп, печатку тощо) і повинен відповідати своєму призначенню, містити достовірну інформацію і відповідати вимогам законодавства.
При невиконанні приписів та постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду (ст. 188-8 КУпАП) адміністративна відповідальність службових (посадових) осіб підприємств настає тільки в тому разі, якщо забезпечення виконання вимог цих приписів та постанов входить до їх службових обов'язків, передбачених ст. 14 КУпАП.
3.9. Якщо з урахуванням характеру вчиненого правопорушення і особи правопорушника до нього доцільно застосувати захід громадського впливу, то особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, може звільнятися від адміністративної відповідальності з передачею матеріалів на розгляд товариського суду, громадської організації або трудового колективу. Крім того, можливе звільнення порушника від адміністративної відповідальності з оголошенням усного зауваження. Такі заходи впливу можуть бути застосовані до громадян та службових осіб при малозначності вчиненого адміністративного правопорушення (ст. ст. 21, 22 КУпАП) .
3.10. Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган державного пожежного нагляду (посадова особа) відповідно до ст. 283 КУпАП виносить постанову за справою про адміністративне правопорушення (далі - постанова) (додаток 5).
3.11. У постанові обов'язково проставляється: число, місяць і рік розгляду справи та зазначається місце її винесення. Указується посада, найменування органу державного пожежного нагляду, спеціальне звання, прізвище та ініціали посадової особи, яка винесла постанову, серія, номер та дата складання протоколу про адміністративне правопорушення.
У розділі відомостей про особу, яка вчинила адміністративне правопорушення, зазначаються прізвище особи, ім'я та по батькові (без скорочень), дата та рік народження, адреса місця проживання, точна юридична назва і адреса установи, організації, підприємства, навчального закладу та її посада.
У розділі "УСТАНОВИВ" указуються прізвище та ініціали правопорушника, число, місяць і рік, точний час та місце вчиненого правопорушення, які саме порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки вчинені. Кожне правопорушення обґрунтовується пунктом нормативного акта і його повним найменуванням.
Зазначається стаття КУпАП, яка передбачає відповідальність за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки та невиконання приписів і постанов посадових осіб органів державного пожежного нагляду.
У розділі "ПОСТАНОВИВ", з урахуванням обставин, що пом'якшують або обтяжують відповідальність за здійснене правопорушення, якщо вони мали місце, посадова особа, яка розглядала матеріали справи, згідно зі ст. 284 КУпАП виносить один з видів постанов стосовно особи, яка вчинила адміністративне правопорушення: 1) про накладення адміністративного стягнення (попередження, штраф, направлення матеріалів на розгляд суду, адміністративної комісії тощо); 2) про застосування заходів впливу, передбачених ст. 24-1 КУпАП; 3) про закриття справи.
При накладенні адміністративного стягнення у вигляді штрафу прописом зазначається його сума та назва установи ощадного банку, куди він сплачується, а також поточний рахунок банку.
Постанова підписується посадовою особою, яка її винесла.
Постанова за справою містить вказівку про порядок і строк її оскарження, а також відомості про її виконання.
3.12. Постанова оголошується негайно після закінчення розгляду справи. Копія постанови протягом трьох днів вручається або надсилається особі, щодо якої її винесено. Якщо копія постанови вручатиметься особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, особисто, то в постанові вказується дата вручення копії і ставиться підпис правопорушника. У разі, якщо копія постанови висилається поштою, про це робиться відповідна відмітка у справі, до якої долучається корінець поштового повідомлення про її отримання.
3.13. У відповідності до ст. 307 КУпАП штраф має бути сплачений порушником не пізніше п'ятнадцяти днів від дня вручення йому постанови, а у разі оскарження або опротестування постанови - не пізніше п'ятнадцяти днів від дня повідомлення про залишення скарги або протесту без задоволення.
3.14. У разі несплати правопорушником штрафу в установлений термін постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання в установленому законом порядку.
3.15. Постанова про накладення штрафу, за якою стягнення штрафу проведено повністю, з відміткою про виконання повертається органу державного пожежного нагляду (посадовій особі), який виніс цю постанову.
3.16. Згідно зі ст. 305 КУпАП контроль за правильним і своєчасним виконанням постанови про накладення адміністративного стягнення здійснюється органом державного пожежного нагляду (посадовою особою), який виніс цю постанову.
3.17. У разі оголошення усного зауваження, передачі матеріалів прокурору, органу попереднього слідства, на розгляд товариського суду, а також за наявності обставин, передбачених ст. 247 КУпАП, виноситься постанова про закриття справи про адміністративне правопорушення (додаток 6).
3.18. Не підлягає виконанню постанова про накладення адміністративного стягнення, якщо її не було звернуто до виконання протягом трьох місяців від дня її винесення. У разі зупинення виконання постанови відповідно до ст. 291 КУпАП перебіг строку давності зупиняється до розгляду скарги або протесту.
3.19. У відповідності до ст. 288 КУпАП при незгоді з прийнятим рішенням за справою про адміністративне правопорушення особа, щодо якої її винесено, може подати скаргу до вищого органу державного пожежного нагляду (вищій посадовій особі) або до суду. Скарга подається протягом десяти днів від дня винесення постанови.
Подання у встановлений строк скарги зупиняє виконання постанови до розгляду скарги та прийняття за нею рішення. Принесення прокурором протесту зупиняє виконання постанови до розгляду протесту.
Скарга і протест на постанову розглядаються в десятиденний строк від дня їх надходження.
3.20. У відповідності до ст. 293 КУпАП орган державного пожежного нагляду (посадова особа) при розгляді скарги або протесту на постанову про адміністративне правопорушення перевіряє законність і обґрунтованість винесеної постанови і приймає одне з таких рішень: 1) залишає постанову без зміни, а скаргу або протест - без задоволення; 2) скасовує постанову і надсилає справу на новий розгляд; 3) скасовує постанову і закриває справу; 4) змінює захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено (додаток 7).

................
Перейти до повного тексту