- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 9 від 11.01.2002 | Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18 січня 2002 р. за N 41/6329 |
Про затвердження Правил виконання польотів та обслуговування повітряного руху в повітряному просторі України зі скороченим мінімумом вертикального ешелонування
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом
Міністерства транспорту
N 23 від 21.01.2004 )
Відповідно до Указів Президента України від 18 жовтня 2000 року
N 1143/2000 "Про рішення Ради національної безпеки та оборони України від 27 вересня 2000 року "Про стан авіаційного транспорту та авіаційної промисловості України", від 11 червня 1998 року
N 615/98 "Про затвердження Стратегії інтеграції України до Європейського Союзу" та з метою адаптації нормативно-правових актів України до стандартів Європейського Союзу та Міжнародної організації цивільної авіації з питань обслуговування повітряного руху
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила виконання польотів та обслуговування повітряного руху в повітряному просторі України зі скороченим мінімумом вертикального ешелонування (далі - Правила), що додаються.
2. Державному департаменту авіаційного транспорту (Шкатюк А. Г.):
2.1. Забезпечити подання цього наказу в установленому порядку до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.
2.2. Довести наказ до відома підприємств, організацій, навчальних закладів цивільної авіації, що виконують обслуговування повітряного руху.
2.3. Привести нормативно-правові акти з питань обслуговування повітряного руху у відповідність до цих Правил.
3. Ввести скорочений мінімум вертикального ешелонування у 300 метрів (1000 футів) між ешелонами польотів 290 та 410 включно:
3.1. У горизонтальних межах районів польотної інформації (далі - РПІ) Львів, Одеса, Сімферополь - з 00.00 UTC 24 січня 2002 року.
3.2. У горизонтальних межах РПІ Київ, Харків - з 00.00 UTC 31 жовтня 2002 року.
4. Встановити, що перехідним повітряним простором України є:
4.1. З 00.00 UTC 24 січня 2002 року - повітряний простір у межах РПІ Львів, Одеса, Сімферополь.
4.2. З 00.00 UTC 31 жовтня 2002 року - повітряний простір у межах РПІ Сімферополь, Київ, Харків.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Державного секретаря Демиденка А. Ф.
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Міністерства
транспорту України
від 11.01.2002 р. N 9
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 січня 2002 р.
за N 41/6329
Правила виконання польотів та обслуговування повітряного руху в повітряному просторі України зі скороченим мінімумом вертикального ешелонування
1. Загальні положення
1.1. Ці Правила є основним нормативно-правовим актом, що регламентує виконання польотів та обслуговування повітряного руху (ОПР) у повітряному просторі з RVSM України.
1.2. Дія цих Правил поширюється на суб'єктів авіаційної діяльності щодо виконання польотів у повітряному просторі з RVSM України, незалежно від їх національної або відомчої належності, та на персонал об'єднаної цивільновійськової системи організації повітряного руху України, що виконує обслуговування повітряного руху в повітряному просторі з RVSM.
2. Нормативні посилання
Правила розроблені відповідно до вимог:
Указів Президента України від 18 жовтня 2000 року
N 1143/2000 "Про рішення Ради національної безпеки та оборони України від 27 вересня 2000 року "Про стан авіаційного транспорту та авіаційної промисловості України", від 11 червня 1998 року
N 615/98 "Про затвердження Стратегії інтеграції України до Європейського Союзу";
Doc 7030/4 EUR IKAO (Додаткові регіональні правила - Європейський регіон);
Doc 9574 IKAO (Керівництво із застосування мінімуму вертикального ешелонування у 300 м (1000 футів) між ешелонами польотів 290 та 410 включно);
документа Євроконтролю (Керівництво для керування повітряним рухом щодо застосування RVSM у Європі);
Керівних, інструкційних та інформаційних матеріалів Об'єднаних авіаційних адміністрацій.
3. Визначення
У цих Правилах терміни вживаються у таких значеннях:
Схема розподілу ешелонів польотів - Flight Level Allocation Scheme (FLAS) - схема, у відповідності до якої на визначених ділянках маршрутів ОПР у межах мережі маршрутів, можуть призначатися ешелони для виконання польотів.
Загальний повітряний рух - General Air Traffic (GAT) - польоти, що виконуються згідно з правилами IKAO.
Операційний повітряний рух - Operation Air Traffic (OAT) - польоти, на які не поширюються положення, встановлені для загального повітряного руху (GAT) і які виконуються відповідно до правил і процедур, визначених відповідними уповноваженими органами.
Затвердження до польотів з RVSM - дозвіл, виданий експлуатанту уповноваженим органом у галузі цивільної авіації України.
Точка входу в повітряний простір з RVSM - перший пункт обов'язкової передачі донесення, над яким пролітає повітряне судно або над яким очікується політ повітряного судна під час входу в європейський повітряний простір з RVSM. Як правило, це перший пункт застосування RVSM.
Точка виходу з повітряного простору з RVSM - останній пункт обов'язкової передачі донесення, над яким пролітає повітряне судно або над яким очікується проліт повітряного судна під час виходу з європейського повітряного простору з RVSM. Як правило, це останній пункт застосування RVSM.
Державне повітряне судно - повітряне судно, яке використовується на військовій, митній, прикордонній та міліцейській службах та зареєстровано в реєстрі державних повітряних суден.
4. Скорочення
З метою уніфікації та уникнення розбіжностей між термінами, які застосовуються в Україні, та прийнятими термінами IKAO у тексті даного документа використовуються такі скорочення:
ACAS бортова система попередження зіткнень;
ACC районний диспетчерський центр (РДЦ, центр);
ACH повідомлення про зміни плану польоту (IFPS);
AFIL план польоту, що переданий з борту повітряного судна;
AFP повідомлення про запропонований план польоту (IFPS);
AIC циркуляр аеронавігаційної інформації;
AIP збірник аеронавігаційної інформації;
ATC керування повітряним рухом (КПР);
ATM організація повітряного руху;
ATS обслуговування повітряного руху (ОПР);
CHG повідомлення про зміни (IFPS);
FDPS система обробки польотних даних;
FIR район польотної інформації (РПІ);
FLAS схема розподілу ешелонів польотів;
FMP орган керування потоками;
GAT загальний повітряний рух;
IFPS інтегрована система попередньої обробки планів польоту;
IFR правила польотів за приладами (ППП);
LoA лист-угода (угода між центрами ОПР);
MASPS технічні вимоги до мінімальних характеристик бортових систем;
MTCD виявлення конфліктних ситуацій на середньому інтервалі часу;
OAT операційний повітряний рух;
OLDI обмін даних у режимі реального часу;
RA рекомендації щодо розв'язання проблеми загрози зіткнення (ACAS);
RFL ешелон польоту, що запитується;
RPL план польоту, що повторяється;
RVSM скорочений мінімум вертикального ешелонування 300 м (1000 футів) між ешелонами польоту 290 та 410 включно;
STCA попередження про можливість конфлікту на короткому інтервалі часу;
UAC районний диспетчерський центр верхнього повітряного простору;
UIR район польотної інформації для верхнього повітряного простору;
VFR правила візуальних польотів;
VSM мінімум вертикального ешелонування.
5. Опис повітряного простору України зі скороченим мінімумом вертикального ешелонування
5.1. Райони застосування
5.1.1 Повітряний простір України з RVSM є частиною європейського повітряного простору з RVSM.
5.1.2. Вертикальні та горизонтальні межі повітряного простору України з RVSM доводяться до користувачів повітряного простору шляхом публікації у документах аеронавігаційної інформації.
5.2. Повітряний простір зони переходу до/з європейського повітряного простору зі скороченим мінімумом вертикального ешелонування
Під перехідним повітряним простором мається на увазі повітряний простір зони переходу до/з європейського повітряного простору з RVSM, де виконується перехід від мінімуму вертикального ешелонування у 600 м (2000 футів) до мінімуму вертикального ешелонування у 300 м (1000 футів) та навпаки.
5.3. Таблиця крейсерських ешелонів, що застосовуються в повітряному просторі України зі скороченим мінімумом вертикального ешелонування
5.3.1. З початком застосування RVSM у повітряному просторі України у відповідних РПі впроваджується розподіл ешелонів польотів згідно з додатком 1.
5.3.2. Впровадження таблиці ешелонів RVSM веде до зворотної зміни напрямку польоту відносно таблиці ешелонів без RVSM на ешелонах 310, 350 та 390. Ці ешелони є східного напрямку в повітряному просторі з RVSM та західного напрямку в повітряному просторі зі звичайним мінімумом вертикального ешелонування.
6. Обслуговування державних повітряних суден
6.1. Державні повітряні судна звільнені від вимог RVSM MASPS. Державним повітряним суднам дозволяється виконувати польоти в повітряному просторі з RVSM незалежно від їх статусу затвердження до польотів з RVSM. При виконанні польотів державних повітряних суден, що не затверджені до польотів з RVSM, у повітряному просторі з RVSM має забезпечуватися мінімум вертикального ешелонування 600 метрів (2000 футів) для усіх інших повітряних суден.
6.2. Якщо державне повітряне судно, що виконує політ як GAT, затверджено до польотів з RVSM, між ним та іншим затвердженим до польотів з RVSM повітряним судном застосовується мінімум вертикального ешелонування у 300 метрів (1000 футів).
7. Виконання польотів в повітряному просторі України зі скороченим мінімумом вертикального ешелонування
7.1. За винятком державних повітряних суден та випадків польотів у перехідному повітряному просторі, у повітряному просторі з RVSM дозволяється виконувати польоти тільки затвердженим до польотів з RVSM повітряним суднам, відповідно до встановлених процедур.
7.2. За винятком державних повітряних суден, що виконують польоти як ОАТ, у повітряному просторі з RVSM дозволяється виконувати польоти тільки за ППП.
7.3. У повітряному просторі з RVSM польоти, в залежності від статусу повітряного судна, виконуються із забезпеченням мінімуму вертикального ешелонування у 300 метрів (1000 футів) або у 600 метрів (2000 футів), або у 500 метрів відповідно до п. 8.3.
8. Процедури обслуговування повітряного руху
8.1. Планування польотів
8.1.1. Усі плани польотів, які надаються для виконання польотів з подальшим перетином кордонів повітряного простору з RVSM, мають включати:
точку входу у горизонтальні межі повітряного простору з RVSM й ешелон польоту, що запитується (RFL) спеціально для частини маршруту, що починається відразу після точки входу;
точку виходу із горизонтальних меж повітряного простору з RVSM й ешелон польоту, що запитується (RFL) спеціально для частини маршруту, що починається відразу після точки виходу.
8.1.2. Усі експлуатанти повітряних суден, затверджених до польотів з RVSM, мають вставляти літеру "W" у поле 10 плану польоту IКАО, незалежно від ешелону польоту, що запитується.
8.1.3. Усі експлуатанти державних повітряних суден, не затверджених до польотів з RVSM, у разі запиту ешелону польоту 290 та вище мають вставляти фразу "STS/NONRVSM" у поле 18 плану польоту IKAO.
8.1.4. Експлуатанти державних повітряних суден мають вставляти літеру "М" у поле 8 плану польоту IKAO, якщо повітряні судна не затверджені до польотів з RVSM та якщо вони мають намір виконувати польоти у повітряному просторі з RVSM.
8.1.5. Усі експлуатанти повітряних судів, які надають плани польотів, що повторюються (RPL), мають включати до пункту "Q" RPL інформацію про наявність обладнання у залежності від статусу затвердження до польотів з RVSM.
Формат "EQPT/W" використовується для повітряних суден, затверджених до польотів з RVSM, формат "EQPT" використовується для повітряних суден, які не мають затвердження до польотів з RVSM.
8.1.6. Експлуатант має негайно надати сповіщення про зміни (CHG) у таких випадках:
- заміни повітряного судна, що виконує політ за RPL, якщо ця заміна приводить до зміни статусу затвердження до польотів з RVSM у пункті "Q" RPL;
- зміни ешелону польоту, що запитується (RFL) при вході або виході до/з повітряного простору з RVSM.
8.1.7. Експлуатанти державних повітряних судів, не затверджених до польотів з RVSM, при запиті у RPL ешелону польоту RFL 290 та вище включають у пункт "Q" фразу "STS/NONRVSM".
8.1.8. Літера "W" не вноситься до поля 10 плану польотів IKAO для державних повітряних суден, що виконують груповий політ, незалежно від статусу затвердження до польотів з RVSM окремого повітряного судна.
8.1.9. Експлуатанти державних повітряних суден, що мають намір виконувати групові польоти як GAT у повітряному просторі з RVSM, мають включити до пункту 18 плану польотів IKAO фразу "STS/NONRVSM".
8.1.10. Відповідальність за достовірність інформації про затвердження повітряного судна до польотів з RVSM та розповсюдження інформації про зміни статусу повітряного судна несе експлуатант повітряного судна. Усі випадки несвоєчасного або некоректного розповсюдження інформації з цього питання класифікуються як серйозна загроза безпеці польотів та підлягають обов'язковому розслідуванню.
8.2. Диспетчерські дозволи
8.2.1. Орган ОПР дозволяє вхід у повітряний простір з RVSM тільки затвердженим до польотів з RVSM повітряним суднам за винятком державних повітряних суден та випадків, які передбачаються у перехідному повітряному просторі у межах першого РДЦ, що забезпечує ОПР відповідного повітряного судна у повітряному просторі з RVSM.
8.2.2. У разі відсутності у диспетчера інформації або виникнення сумнівів щодо статусу повітряного судна, диспетчер має отримати інформацію про затвердження до польотів з RVSM безпосередньо від екіпажу повітряного судна. Відповідальність за достовірність інформації про затвердження повітряного судна до польотів з RVSM несе командир повітряного судна.
8.2.3. За винятком випадків, що передбачаються у перехідному повітряному просторі у межах першого РДЦ з RVSM, дозвіл на вхід у повітряний простір з RVSM не видається цивільним повітряним суднам, які виконують групові польоти.
8.2.4. Для не затверджених до польотів з RVSM цивільних повітряних суден органи ОПР призначають ешелони польоту відповідно до таблиці, наведеної у додатку 2.
8.3. Мінімуми вертикального ешелонування
8.3.1. У повітряному просторі з RVSM органи ОПР забезпечують мінімум вертикального ешелонування у 300 метрів (1000 футів) між повітряними суднами, затвердженими до польотів з RVSM.
8.3.2. Органи ОПР забезпечують мінімум вертикального ешелонування у 600 метрів (2000 футів) між державними повітряними суднами, не затвердженими до польотів з RVSM, та будь-якими іншими повітряними суднами.
8.3.3. У перехідному повітряному просторі з RVSM органи ОПР забезпечують вертикальне ешелонування у 600 метрів (2000 футів) між будь-якими повітряними суднами, не затвердженими до польотів з RVSM (державними або цивільними), та іншими повітряними суднами. У всіх випадках, коли повітряне судно, не затверджене до польотів з RVSM, виконує політ у межах повітряного простору з RVSM, між ним та іншим повітряним судном забезпечується мінімум вертикального ешелонування у 600 метрів (2000 футів).
8.3.4. Органи ОПР забезпечують мінімум вертикального ешелонування у 600 метрів (2000 футів) між усіма груповими польотами державних повітряних суден та будьякими іншими повітряними суднами, що виконують польоти у повітряному просторі з RVSM.
8.3.5. У випадках відмови радіозв'язку між органом ОПР та екіпажем повітряного судна орган ОПР має забезпечувати мінімум вертикального ешелонування у 600 метрів (2000 футів) між повітряним судном, з яким втрачено зв'язок, та будь-яким іншим повітряним судном.
8.3.6. Якщо сектор РДЦ, що виконує задачі переходу, межує з повітряним простором іншої держави, де застосовується мінімум вертикального ешелонування у 500 метрів, то у межах цього сектора може застосовуватись мінімум вертикального ешелонування у 500 метрів між не затвердженим до RVSM повітряним судном та будьяким іншим повітряним судном.
8.4. Процедури обслуговування державних повітряних суден, що класифікуються як операційний повітряний рух, у межах повітряного простору зі скороченим мінімумом вертикального ешелонування
8.4.1. Якщо органу ОПР не відомо інше, то всі державні повітряні судна, що виконують польоти як ОАТ, вважаються такими, що не затверджені до польотів з RVSM.
8.4.2. У випадках перетинання маршрутів ОПР державними повітряними суднами, що виконують польоти як ОАТ, мінімум вертикального ешелонування між ними і іншими повітряними суднами, які виконують польоти як GAT, має становити 600 метрів (2000 футів).
8.4.3. У межах повітряного простору, де у цивільних і військових органів ОПР є повна інформація про статус затвердження повітряних суден до польотів з RVSM для всього руху, що обслуговується, дозволяється застосовувати скорочений мінімум вертикального ешелонування у 300 метрів (1000 футів) між державними повітряними суднами, затвердженими до польотів з RVSM, які виконують польоти як ОАТ, та іншими повітряними суднами, затвердженими до польотів з RVSM, які виконують польоти як GAT.
8.5. Порядок переходу повітряних суден з повітряного простору без скороченого мінімуму вертикального ешелонування до повітряного простору зі скороченим мінімумом вертикального ешелонування та навпаки
8.5.1. Затверджене до польотів з RVSM та не затверджене до польотів з RVSM державне повітряне судно, що входить до повітряного простору з RVSM з повітряного простору без RVSM, має бути переведено на ешелони польотів, з урахуванням вимог п. 8.3, згідно з:
таблицею крейсерських ешелонів IKAO RVSM; та/або
FLAS, при її застосуванні; та/або
угодою між центрами.
8.5.2. Будь-які зміни ешелонів польотів без застосування RVSM на ешелони польотів з RVSM мають бути ініційованими першим РДЦ, що забезпечує ОПР у повітряному просторі з RVSM. Відповідні ешелони польотів з RVSM мають бути досягнутими до проходження повітряним судном точки передачі керування наступному РДЦ, крім випадків, коли інший порядок був установлений угодами між центрами.
8.5.3. Для повітряних суден, що входять до повітряного простору без RVSM з повітряного простору з RVSM, останній РДЦ, який забезпечує диспетчерське обслуговування у межах повітряного простору з RVSM, має забезпечити мінімум вертикального ешелонування у 600 метрів (2000 футів) до того, як повітряне судно пройде пункт передачі керування із суміжним РДЦ, де RVSM не застосовується. Ешелон має бути встановлений згідно з:
таблицею крейсерських ешелонів IКАО (без застосування RVSM),
та/або FLAS, якщо можливо її застосування, та/або
угодою між центрами.
8.5.4. РДЦ, які забезпечують перехід у повітряний простір без RVSM з мінімумом вертикального ешелонування у 500 метрів, установлюють мінімум вертикального ешелонування у 500 метрів до того, як повітряне судно пройде пункт передачі керування із суміжним РДЦ, де застосовується мінімум вертикального ешелонування у 500 метрів згідно з:
FLAS, якщо можливо її застосування, та/або
угодою між центрами.
8.5.5. Не затверджені до польотів з RVSM цивільні повітряні судна, що виконують політ між аеродромами, обидва з яких розташовані поза горизонтальними межами європейського повітряного простору RVSM:
під час проходження ними ділянки маршруту в межах повітряного простору з RVSM мають отримати диспетчерський дозвіл на зайняття ешелону польоту нижче 290 або вище 410 від першого РДЦ, що забезпечує ОПР у межах повітряного простору з RVSM. Відповідний ешелон польоту має бути досягнутим до проходження точки передачі керування наступному РДЦ згідно з FLAS, якщо застосовується, та/або угодою між центрами;
може отримати диспетчерський дозвіл на зайняття ешелону польоту 290 та вище від останнього РДЦ, що забезпечує ОПР у межах європейського повітряного простору з RVSM, та зайняття цих ешелонів має бути здійснено до проходження повітряним судном точки передачі керування суміжному РДЦ.
8.5.6. Не затверджені до польотів з RVSM цивільні повітряні судна, що виконують польоти з аеродрому, який розташований за горизонтальними межами європейського повітряного простору з RVSM на аеродром, що розташований у горизонтальних межах європейського повітряного простору з RVSM:
мають отримати диспетчерський дозвіл на зайняття ешелону польоту нижче 290; та
будь-які зміни ешелонів польотів мають бути ініційованими першим РДЦ, що забезпечує ОПР у повітряному просторі з RVSM до проходження точки передачі керування наступному РДЦ згідно з угодою між центрами.
8.5.7. Не затверджені до польотів з RVSM цивільні повітряні судна, що виконують політ між аеродромами, обидва з яких розташовані у горизонтальних межах європейського повітряного простору з RVSM, мають отримати диспетчерський дозвіл на зайняття ешелону польоту нижче 290.
8.5.8. Не затверджені до польотів з RVSM цивільні повітряні судна, що виконують політ з аеродрому, який розташований у горизонтальних межах європейського повітряного простору з RVSM, на аеродром, що розташований поза горизонтальними межами європейського повітряного простору з RVSM:
мають отримати диспетчерський дозвіл на зайняття ешелону польоту нижче 290; та
можуть отримати диспетчерський дозвіл на зайняття ешелону польоту 290 та вище від останнього РДЦ, що забезпечує ОПР у межах європейського повітряного простору з RVSM, та зайняття цих ешелонів має бути здійснено до проходження повітряним судном точки передачі керування суміжному РДЦ.
9. Порядок дій в надзвичайних обставинах
9.1. Загальні положення щодо дій в надзвичайних обставинах
9.1.1. До надзвичайних обставин під час виконання польотів у повітряному просторі з RVSM належать такі непередбачені обставини, що мають прямий вплив на можливість одного або більше повітряних суден виконувати польоти відповідно до вертикальних навігаційних характеристик (можливості витримування висоти), що вимагаються у повітряному просторі з RVSM.
9.1.2. Екіпаж повітряного судна має інформувати орган ОПР якомога скоріше про випадки неможливості витримувати вертикальні навігаційні характеристики, які вимагаються у повітряному просторі з RVSM. У цьому разі екіпаж має отримати змінений диспетчерський дозвіл до початку виконання будь-яких відхилень від попередньо дозволених маршрутів та/або ешелонів польоту, якщо це можливе. У випадках, коли змінений диспетчерський дозвіл не може бути отриманий до початку здійснення таких відхилень (з причин безпеки виконання польоту), екіпаж має отримати такий дозвіл якнайшвидше після початку здійснення відхилень.
9.1.3. Органи ОПР мають надавати усю можливу допомогу екіпажу повітряного судна, що потрапив у надзвичайні обставини. Відповідні дії з керування повітряним рухом мають базуватися на прийнятих екіпажем рішеннях, загальній повітряній обстановці та на реальній динаміці розвитку подій надзвичайної ситуації.
................Перейти до повного тексту