1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
28.10.2014 № 184
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
12 січня 2015 р.
за № 8/26453
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2494 від 30.09.2015 )
Про затвердження Порядку відшкодування збитків, завданих газопостачальному або газорозподільному підприємству внаслідок порушення споживачем природного газу Правил надання населенню послуг з газопостачання, а також споживачеві природного газу внаслідок порушення газопостачальним або газорозподільним підприємством Правил надання населенню послуг з газопостачання
Відповідно до статті 4 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" , Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого Указом Президента України від 10 вересня 2014 року № 715, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг,
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Порядок відшкодування збитків, завданих газопостачальному або газорозподільному підприємству внаслідок порушення споживачем природного газу Правил надання населенню послуг з газопостачання, а також споживачеві природного газу внаслідок порушення газопостачальним або газорозподільним підприємством Правил надання населенню послуг з газопостачання , що додається.
2. Забезпечити подання цієї постанови в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Ця постанова набирає чинності з дня її офіційного опублікування.
Голова Комісії В. Демчишин
ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної служби України
з питань регуляторної політики
та розвитку підприємництва

В. о. Голови
Антимонопольного комітету України




М.Ю. Бродський


М.Я. Бараш
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Національної комісії,
що здійснює державне
регулювання у сферах енергетики
та комунальних послуг
28.10.2014 № 184
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
12 січня 2015 р.
за № 8/26453
ПОРЯДОК
відшкодування збитків, завданих газопостачальному або газорозподільному підприємству внаслідок порушення споживачем природного газу Правил надання населенню послуг з газопостачання ( 2246-99-п ), а також споживачеві природного газу внаслідок порушення газопостачальним або газорозподільним підприємством Правил надання населенню послуг з газопостачання
І. Загальні положення
1. Цей Порядок встановлює механізм відшкодування збитків, завданих газопостачальному або газорозподільному підприємству внаслідок порушення споживачем природного газу Правил надання населенню послуг з газопостачання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 1999 року № 2246 (далі - Правила), а також споживачеві природного газу (далі - газ) внаслідок порушення газопостачальним або газорозподільним підприємством Правил.
Дія цього Порядку поширюється на газопостачальні, газорозподільні підприємства та побутових споживачів газу (населення) (далі - споживачі).
2. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:
безпідставне припинення газопостачання - припинення газопостачання споживачеві, здійснене незважаючи на те, що споживачем не порушуються умови договору про надання послуг з газопостачання, і воно здійснене з порушенням умов Правил (без установленого Правилами письмового попередження про припинення газопостачання, відключення від газопостачання в останній робочий день перед вихідними та святковими днями, крім випадків аварійних ситуацій у системах газопостачання);
відмова у доступі до об’єкта споживача - вчинення споживачем (власником або наймачем) об’єкта (за обов’язкової умови присутності його у цьому приміщенні в момент відвідання його представниками газопостачального/газорозподільного підприємства) таких дій, які перешкоджають представникам газопостачального/газорозподільного підприємства виконувати вимоги Правил, цього Порядку та/або умов договору про надання населенню послуг з газопостачання (далі - Договір), що засвідчується актом-претензією, складеним відповідно до вимог цього Порядку;
газові прилади і пристрої - плити, котли, водонагрівачі, регулятори тиску та інше обладнання, що використовується споживачем з метою задоволення власних побутових потреб у газі;
експертиза лічильника газу - комплекс дій, які проводяться з метою установлення придатності лічильника газу до застосування у разі сумніву в цьому споживача або газопостачального/газорозподільного підприємства;
контрольне зняття показань лічильника газу - фіксація показань лічильника газу споживача представником газопостачального/газорозподільного підприємства у відомості про контрольне зняття показань лічильника газу, або акті про контрольне зняття показань лічильника газу, або розрахунковій книжці, абонентській картці обліку газу тощо, які підтверджуються підписом споживача (власника або наймача) об’єкта;
норма споживання газу - обсяг споживання газу, визначений відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 08 червня 1996 року № 619 "Про затвердження норм споживання природного газу населенням у разі відсутності газових лічильників";
об'єкт споживача - територіально відокремлена газифікована споруда (житловий будинок, квартира, майстерня, літня кухня тощо), що належить споживачеві на правах власності або користування;
повірка лічильника газу - встановлена законодавством процедура встановлення придатності лічильника газу до застосування на підставі результатів контролю його метрологічних характеристик;
пошкодження лічильника - пошкодження цілісності конструкції лічильника газу (корпусу, скла, кріплення, з'єднання тощо);
пошкодження пломб - відсутність чи пошкодження цілісності пломб, індикаторів дії впливу постійного магнітного поля (далі - індикатори), пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломби (дріт, кордова нитка тощо), гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал, або відсутність чи пошкодження на лічильнику пломб з відбитками тавр про повірку лічильника за умови наявності акта про пломбування (іншого документа, що підтверджує факт пломбування і передачу на збереження споживачеві лічильника газу та установлених пломб і індикаторів);
прихований газопровід - газопровід, витрата газу через який не обліковується лічильником та який представник газопостачального/газорозподільного підприємства без використання спеціальних технічних засобів або часткового демонтажу будівельних конструкцій, оздоблювальних матеріалів, проведення земельних робіт під час попереднього технічного обслуговування газових приладів та пристроїв споживача або контрольного зняття показань лічильника газу не мав можливості виявити;
самовільне відновлення газопостачання - виявлений після складання акта про припинення газопостачання факт самовільного втручання споживача в роботу системи газопостачання з метою відновлення газопостачання на власні об’єкти або окремі газові прилади і пристрої, у тому числі шляхом зривання або пошкодження пломб на запірних пристроях, засувках на вводі на об’єкт споживача, пошкодження або зняття інвентарних заглушок тощо;
самовільне підключення - виявлений факт підключення споживачем об’єкта споживача або окремих газових приладів і пристроїв до системи газопостачання з порушенням встановленої законодавством процедури;
своєчасне повідомлення споживачем - надання споживачем у письмовій формі газопостачальному/газорозподільному підприємству інформації щодо видів споживання газу не пізніше ніж у місячний строк з дати настання відповідних змін (за відсутності лічильника газу), або інформації про недоліки в роботі лічильника газу (вихід з ладу, несправність, пошкодження лічильника, повірочного тавра, цілості пломб тощо), чи інформації про пошкодження пломб на газових приладах та пристроях до виявлення таких недоліків представником газопостачального/газорозподільного підприємства;
споживач - фізична особа, яка отримує газ з метою використання для власних побутових потреб, у тому числі для приготування їжі, підігріву води та опалення житлових приміщень;
якісні показники газу - параметри та характеристики якості газу, визначені нормативними документами;
якість надання послуг - відповідність показників якості надання послуг з технічного обслуговування вимогам нормативних документів.
Інші терміни використовуються у цьому Порядку в значеннях, наведених у Законі України "Про засади функціонування ринку природного газу" та Правилах.
ІІ. Розрахунок збитків, які відшкодовуються споживачем газопостачальному/газорозподільному підприємству
1. Цей Порядок застосовується газопостачальним/газорозподільним підприємством у разі виявлення у споживача одного чи декількох порушень Правил з переліку, наведеного в пункті 2 цього розділу, та за умови оформлення акта-претензії, складеного з урахуванням вимог цього Порядку.
2. Відшкодування збитків здійснюється за такі порушення споживачем Правил:
1) самовільне підключення шляхом прихованого газопроводу;
2) самовільне підключення поза лічильником газу або в результаті якого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу), виявити яке представник газопостачального/газорозподільного підприємства мав можливість під час технічного обслуговування газових приладів та пристроїв споживача або контрольного зняття показань лічильника газу;
3) пошкодження лічильника та/або пошкодження пломб на лічильнику, а також інші дії споживача, що призводять до заниження показань лічильника, які не могли бути виявлені представником газопостачального/газорозподільного підприємства під час контрольного зняття показань лічильника, а лише після проведення їх експертизи;
4) пошкодження лічильника та/або пошкодження пломб і індикаторів на лічильнику, а також інші дії споживача, що призводять до заниження показань лічильника, виявити які представник газопостачального/газорозподільного підприємства мав можливість під час контрольного зняття показань лічильника;
5) самовільне відновлення газопостачання;
6) відмова в доступі до об’єкта споживача, у результаті чого представник газопостачального/газорозподільного підприємства не здійснив:
припинення газопостачання за порушення споживачем строків оплати послуг з газопостачання з дотриманням процедур, встановлених Правилами;
контрольне зняття показань лічильника газу (за наявності лічильника);
демонтаж лічильника газу, що призвело до порушення строку проведення періодичної повірки лічильника газу, а також монтаж лічильника газу після проведення його періодичної повірки;
7) використання газу (за відсутності лічильника) у випадках, коли споживачем протягом місяця з дати настання відповідних змін не було письмово повідомлено газопостачальне/газорозподільне підприємство про зміни, що стосуються видів споживання газу.
3. Газопостачальним/газорозподільним підприємством з метою запобігання розкраданню газу на лічильники газу, що встановлені у споживача, можуть безкоштовно встановлюватися індикатори.
Індикатори мають бути сертифіковані (атестовані у разі встановлення лічильників газу з вмонтованим індикатором) в установленому законодавством порядку та мають фіксувати вплив на лічильник газу постійного магнітного поля.
На вимогу споживача під час встановлення представником газопостачального/газорозподільного підприємства індикаторів на лічильники газу чи лічильників газу з вмонтованим індикатором на такі індикатори чи лічильники газу мають бути надані копії сертифіката відповідності та/або свідоцтва про атестацію цих індикаторів або лічильників газу.
Факт установлення індикаторів має бути зафіксований в акті про пломбування, що підтверджує факт установлення таких індикаторів на лічильники газу та передачу таких лічильників газу, пломб та індикаторів на збереження, який складається в двох примірниках представником газопостачального/газорозподільного підприємства в присутності споживача (власника або наймача) або уповноваженої ним особи та підписується ними.
Обов’язковою умовою встановлення індикатора є надання споживачеві інструкції або проведення інструктажу з експлуатації індикатора, отримання яких підтверджується підписом споживача в акті про пломбування.
У разі виявлення факту дії спрямованого постійного магнітного поля на лічильник газу, що підтверджується спрацюванням магнітного індикатора, для нарахування збитків згідно з абзацом третім підпункту 3 пункту 4 цього розділу газопостачальне/газорозподільне підприємство має довести, що встановлений мінімальний поріг спрацювання цього магнітного індикатора був достатнім для зміни допустимої похибки цього лічильника газу.
4. Розрахунок збитків, які відшкодовуються споживачем газопостачальному/газорозподільному підприємству, здійснюється таким чином:
1) у разі виявлення у споживача порушення, зазначеного в підпункті 1 пункту 2 цього розділу, розрахунок збитків здійснюється за нормами споживання газу з урахуванням усіх газових приладів та пристроїв споживача за період з дня набуття споживачем права власності/користування на житлові (підсобні) приміщення до дня виявлення порушення, але не більше трьох років, що передували дню виявлення порушення;
2) у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпункті 2 пункту 2 цього розділу, розрахунок збитків здійснюється за нормами споживання газу з урахуванням усіх газових приладів та пристроїв споживача за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника або останнього технічного обслуговування газових приладів та пристроїв споживача до дня виявлення порушення, але не більше ніж за 6 місяців;
3) у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 3, 4 пункту 2 цього розділу, розрахунок збитків здійснюється за нормами споживання газу з урахуванням усіх газових приладів та пристроїв споживача за період:
при порушенні, зазначеному в підпункті 3 пункту 2 цього розділу, - з дня встановлення лічильника та/або пломби, які виявились пошкодженими (встановлення лічильника/пломби повинно підтверджуватися відповідним актом про їх встановлення), або з дня набуття споживачем права власності/користування на об’єкт споживача (у разі зміни власника/наймача об’єкта споживача після дати встановлення лічильника та/або пломби) до дня виявлення порушення, але не більше ніж за 12 місяців;
при порушенні, зазначеному в підпункті 4 пункту 2 цього розділу, - з дня останнього контрольного зняття показань лічильника газу до дня виявлення порушення, але не більше ніж за 6 місяців;
4) у разі виявлення порушень, зазначених у підпункті 5 пункту 2 цього розділу, розрахунок за спожитий газ здійснюється за нормами споживання газу, що були чинними на дату виявлення порушення, за період з дня припинення газопостачання (або у разі здійснення попередньої перевірки відключеного стану - з дня такої перевірки, що має підтверджуватися відповідним актом перевірки тощо) до дня виявлення порушення, але не більше ніж за 6 місяців;
5) у разі виявлення порушень, зазначених у підпункті 6 пункту 2 цього розділу, розрахунок збитків здійснюється таким чином:
при наслідках, зазначених в абзаці другому підпункту 6 пункту 2 цього розділу, - за нормами споживання газу з урахуванням усіх газових приладів та пристроїв споживача за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника газу до дня забезпечення вільного доступу до об’єкта споживача представникам газопостачального/газорозподільного підприємства для припинення газопостачання.
Ознайомлення споживача із запланованою датою та часом припинення газопостачання має бути підтверджено письмовим попередженням про припинення газопостачання з позначкою про його вручення;
при наслідках, зазначених в абзаці третьому підпункту 6 пункту 2 цього розділу, - за нормами споживання газу з урахуванням усіх газових приладів та пристроїв споживача за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника до дня забезпечення вільного доступу представникам газопостачального/газорозподільного підприємства для контрольного зняття показань лічильника. При цьому представник газопостачального/газорозподільного підприємства в акті-претензії має попередити споживача під підпис про те, що розрахунок збитків за нормами споживання газу буде здійснено через 20 днів з дня складання акта-претензії, і до цього часу споживач може забезпечити доступ представникам газопостачального/газорозподільного підприємства для контрольного зняття показань лічильника газу. У разі забезпечення споживачем доступу представникам газопостачального/газорозподільного підприємства протягом цього строку для контрольного зняття показів лічильника газу та зняття таких показів процедура відшкодування збитків до споживача не застосовується;
при наслідках, зазначених в абзаці четвертому підпункту 6 пункту 2 цього розділу, - за нормами споживання газу з урахуванням усіх газових приладів та пристроїв споживача за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника до дня забезпечення вільного доступу представникам газопостачального/газорозподільного підприємства для монтажу/демонтажу лічильника газу. При цьому представник газопостачального/газорозподільного підприємства в акті-претензії має попередити споживача під підпис про те, що розрахунок збитків за нормами споживання газу буде здійснено через 20 днів з дня складання акта-претензії, якщо протягом цього часу споживач не забезпечить доступ представникам газопостачального/газорозподільного підприємства для демонтажу лічильника газу з метою проведення його періодичної повірки, а також монтажу лічильника газу після проведення його періодичної повірки.
Якщо до дати закінчення строку міжповірочного інтервалу проведення періодичної повірки лічильника газу споживач надасть доступ представникам газорозподільного підприємства до об’єкта споживача для демонтажу лічильника на повірку та за умови відсутності пошкодження лічильника чи пломб на ньому, споживачеві здійснюється перерахунок за фактично надані послуги з газопостачання, ураховуючи останні показання демонтованого лічильника газу;
6) у разі виявлення у споживача порушення, зазначеного в підпункті 7 пункту 2 цього розділу, розрахунок збитків здійснюється за нормами споживання газу за період з дня, коли відбулись такі зміни, а в разі неможливості встановлення цієї дати - за останні 6 місяців.
5. За результатами виявлених порушень представниками газопостачального/газорозподільного підприємства складається акт-претензія, який оформлюється таким чином:
1) у разі виявлення газопостачальним/газорозподільним підприємством порушень, зазначених у пункті 2 цього розділу, на місці виявлення порушення складається акт-претензія за формою, наведеною в додатку 1 до цього Порядку;
2) акт-претензія складається в присутності споживача (власника або наймача) об’єкта представниками газопостачального/газорозподільного підприємства після пред’явлення ними службових посвідчень і скріплюється їхніми підписами.
Акт-претензія складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача. Споживач має право внести до акта-претензії свої зауваження та заперечення.
Працівники газопостачального/газорозподільного підприємства перед складанням акта-претензії зобов’язані повідомити споживача про його право внести зауваження та заперечення до акта-претензії, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень;
3) у разі відмови споживача від підписання акта-претензії про це зазначається в акті-претензії.
Акт-претензія без підпису споживача вважається дійсним, якщо:
його підписали три представники газопостачального/газорозподільного підприємства та відмова споживача від підпису акта-претензії підтверджується відеозйомкою;
його підписали представник газопостачального/газорозподільного підприємства та одна незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувач або управитель будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування тощо) за умови посвідчення їх осіб.

................
Перейти до повного тексту