1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
13.12.2004 N 186
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
4 січня 2005 р.
за N 2/10282
Про затвердження Правил ліцензування підготовки персоналу для експлуатації ядерної установки
Відповідно до Законів України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії" і Положення про Державний комітет ядерного регулювання України, затвердженого Указом Президента України від 6 березня 2001 року N 155, з метою ліцензування діяльності у сфері підготовки персоналу для експлуатації ядерної установки
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила ліцензування підготовки персоналу для експлуатації ядерної установки, що додаються.
2. Центральному інспекційному управлінню (Усков А.Г.) у п'ятиденний строк після підписання наказу забезпечити його подання на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Державному науково-технічному центру з ядерної та радіаційної безпеки (Васильченко В.М.) у місячний строк після державної реєстрації наказу забезпечити тиражування у необхідній кількості Правил ліцензування підготовки персоналу для експлуатації ядерної установки.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови - Головного державного інспектора з ядерної безпеки України Дем'яненка А.І.
Голова В.В.Грищенко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
ядерного регулювання України
13.12.2004 N 186
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
4 січня 2005 р.
за N 2/10282
ПРАВИЛА
ліцензування підготовки персоналу для експлуатації ядерної установки
Ці Правила розроблені відповідно до Законів України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії", Положення про Державний комітет ядерного регулювання України, затвердженого Указом Президента України від 06.03.2001 N 155, з урахуванням Порядку ліцензування окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2000 N 1782.
Правила визначають обов'язкову для виконання усіма учасниками ліцензійного процесу сукупність регулюючих вимог і процедур щодо здійснення діяльності з підготовки певних посад персоналу для експлуатації ядерної установки та проведення ліцензування цієї діяльності; конкретизують порядок розгляду, обліку та зберігання документації, пов'язаної з ліцензійним процесом.
1. Загальні положення
1.1. Підготовка персоналу для експлуатації ядерної установки проводиться відповідно до вимог нормативних документів органу державного управління у сфері використання ядерної енергії, галузевих стандартів і стандартів експлуатуючої організації.
1.2. Заявнику для одержання ліцензії на право проведення підготовки персоналу для експлуатації ядерної установки (за Переліком посад та спеціальностей персоналу для експлуатації ядерних установок, підготовка якого підлягає ліцензуванню, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2000 N 1683), необхідно:
мати фінансові, матеріальні та інші ресурси, відповідну організаційну структуру і відповідних фахівців для якісного навчання персоналу;
розробити і запровадити систему професійної підготовки і підтримання кваліфікації для кожної посади персоналу, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2000 N 1683 (далі - Постанова);
розробити для всіх посад персоналу, визначених Постановою, типові програми підготовки, що враховують особливості проектів ядерних установок, відповідно до прийнятої системи підготовки;
установити в посадових інструкціях персоналу вимоги до освіти, обсягу знань, умінь та навичок із зазначенням переліку попередніх посад за зростаючою відповідальністю при виконанні посадових обов'язків та стажем роботи на них;
запровадити програму забезпечення якості підготовки і підтримання кваліфікації персоналу, яку необхідно розробити на підставі Вимог до програми забезпечення якості на всіх етапах життєвого циклу ядерних установок, затверджених наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 11.03.99 N 53 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 07.05.99 за N 294/3587;
розробити та запровадити систему документування результатів навчального процесу.
1.3. Вимоги до системи підтримання кваліфікації персоналу встановлює експлуатуюча організація.
1.4. Навчально-тренувальні центри (підрозділи) експлуатуючої організації, які здійснюють підготовку персоналу (далі - навчальні центри), повинні мати узгоджене та затверджене в установленому порядку положення про навчальний центр, що визначає структуру, взаємовідносини з іншими структурними підрозділами підприємства і вищими органами, а також установлює мету, завдання, функції, права і відповідальність навчального центру.
1.5. У разі зміни статусу або структури навчального центру, положення про навчальний центр після його перегляду та затвердження необхідно в установленому порядку надати до Держатомрегулювання України.
1.6. Відповідно до вимог галузевого стандарту України ГСТУ 95.1.07.04.047-2000 "Система підготовки персоналу атомних електростанцій України", затвердженого наказом Міністерства палива та енергетики України від 14.08.2000 N 331 (далі - ГСТУ 95.1.07.04.047-2000), навчальному центру для якісного проведення навчання запланованої чисельності посад персоналу, визначених Постановою, необхідно мати:
типові програми підготовки посад персоналу, визначених Постановою;
комплект діючої експлуатаційної документації відповідно до затвердженого переліку для кожного робочого місця персоналу, що навчається;
навчально-методичні матеріали, технічні засоби навчання згідно з типовими програмами підготовки персоналу;
програми підготовки інструкторського (викладацького) персоналу;
кваліфікований інструкторський (викладацький) персонал у кількості, достатній для навчання;
обладнані навчальні приміщення (аудиторії);
технічні приміщення (комп'ютерні, макетні тощо);
обладнані робочі місця інструкторів (викладачів);
навчальну та офісну техніку.
1.7. Для підготовки персоналу, який здійснює функції з безпосереднього управління реакторною установкою на етапі її уведення в експлуатацію та експлуатації, навчальний центр повинен бути оснащений повномасштабним тренажером (далі - ПМТ) енергоблока.
1.8. У разі відсутності в навчальному центрі ПМТ допускається проводити тренажерну підготовку на інших аналогічних ПМТ, у тому числі - іноземних. За цієї умови на ліцензіата, що проводить тренажерну підготовку посад персоналу, визначених Постановою, поширюються вимоги цих Правил.
1.9. В окремих випадках (за відсутності ПМТ), за погодженням з Держатомрегулювання України, допускається використати тренажери графічного інтерфейсу (багатофункціональні, аналітичні, базових принципів тощо). При цьому ліцензіат повинен обгрунтувати використання таких тренажерів і розробити заходи, що компенсують їх спрощеність та відмінність від підготовки на ПМТ.
2. Вимоги до програм підготовки
2.1. Професійну підготовку посад персоналу, визначених Постановою, необхідно вести за індивідуальними програмами підготовки, які розробляють на підставі відповідних типових програм підготовки персоналу для кожної посади залежно від рівня знань спеціаліста, його освіти і досвіду роботи та затверджують у порядку, який встановлює експлуатуюча організація.
2.2. Типову програму підготовки необхідно розробляти на основі аналізу професійної діяльності персоналу, проведеного експлуатуючою організацією, з урахуванням його відповідальності за безпечну експлуатацію ядерної установки.
2.3. Типова програма підготовки оформлюється у вигляді документа, у якому встановлено порядок одержання кандидатом комплексу професійних знань, умінь та навичок відповідно до вимог посадової інструкції і затверджується керівником експлуатуючої організації.
2.4. У типових програмах підготовки визначаються:
проведення вхідного контролю знань кандидата на рівні, необхідному для того, щоб розпочати його підготовку. Процедура та обсяг вхідного контролю знань кандидата на посаду визначається експлуатуючою організацією;
навчання безпечним прийомам праці при виконанні посадових обов'язків та методам захисту від іонізуючого випромінювання;
цілі навчання (проміжні та кінцеві);
складові частини підготовки (етапи, курси, теми), їхня послідовність і тривалість;
навчально-методичні матеріали;
методи та засоби підготовки, включаючи використання технічних засобів навчання;
проміжні та підсумкові контрольні процедури (тести, іспити тощо).
2.5. Вимоги до змісту типових та індивідуальних програм підготовки, терміни перегляду типових програм підготовки визначаються ГСТУ 95.1.07.04.047-2000.
2.6. Типові програми підготовки посад персоналу, визначених Постановою, необхідно в установленому порядку погодити з Держатомрегулювання України.
2.7. Типові програми підготовки переглядаються у разі:
зміни специфіки ядерної установки або переходу ядерної установки в інший етап життєвого циклу (наприклад, припинення експлуатації);
унесення змін у навчальний процес;
запровадження нових правил, норм і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки;
модернізації обладнання ядерної установки;
принципових змін в експлуатаційній документації;
запровадження нової системи (елементів системи) підготовки;
неефективності існуючих програм.
2.8. Зміни та доповнення до типових програм підготовки вносяться у встановленому порядку на підставі рішення всіх посадових осіб, які погоджували та затверджували типові програми підготовки.
2.9. В індивідуальній програмі підготовки визначаються:
тривалість, послідовність і терміни складових частин навчання конкретного спеціаліста;
навчально-методичні матеріали, які використовуватимуться, методи та засоби залежно від результатів вхідного контролю знань спеціаліста;
особи, які відповідають за підготовку конкретного спеціаліста з адміністративно-технічного персоналу експлуатуючої організації та персоналу навчального центру.
2.10. Зменшення обсягу підготовки кожного фахівця порівняно з типовою програмою підготовки повинно бути обґрунтовано. Причини скорочення обсягу підготовки необхідно відзначити в індивідуальній програмі підготовки.
2.11. Підтримання кваліфікації персоналу необхідно вести за програмами відповідно до системи професійної підготовки і підтримання кваліфікації персоналу.
2.12. У типовій програмі підготовки інструкторського (викладацького) персоналу необхідно визначити мету, тривалість, послідовність навчання, використовувані методи та засоби, проміжні та підсумкові контрольні процедури, а також передбачити психолого-педагогічну та методичну підготовку, у тому числі оволодіння передовими методами навчання.
3. Вимоги до інструкторського (викладацького) персоналу
3.1. Вимоги до інструкторського (викладацького) персоналу навчального центру щодо його кваліфікації (освіти, стажу роботи на попередніх посадах), допуску до роботи на ядерних установках, періодичності складання іспитів, проведення інструктажів та інших форм роботи з ним визначаються ГСТУ 95.1.07.04.047-2000.
3.2. Інструкторському (викладацькому) персоналу навчального центру необхідно:
мати рівень освіти, не нижчий за рівень, який визначений посадовими інструкціями тих, хто навчається;
мати досвід у тому виді діяльності, щодо якого він здійснює навчання з практичної частини програм підготовки персоналу;
пройти підготовку на посаду інструктора за індивідуальною програмою, розробленою на основі типової програми підготовки інструктора;
пройти в установленому порядку перевірку знань.
3.3. Експлуатуюча організація та навчальний центр організовують систематичне, не рідше 1 разу на 3 роки, підтримання кваліфікації інструкторського (викладацького) персоналу навчального центру для збереження та вдосконалення його технічних і педагогічних знань, умінь та навичок.
3.4. Підтримання кваліфікації інструкторського (викладацького) персоналу навчального центру проводиться за програмою підтримання кваліфікації, розробленою навчальним центром, у тому числі в спеціалізованих організаціях, що мають відповідну акредитацію.
4. Вимоги до навчально-методичних матеріалів
4.1. До навчально-методичних матеріалів належать:
навчально-методичні посібники інструкторського (викладацького) персоналу;
посібники з проведення навчально-тренувальних занять на тренажерних системах і системах для навчання та тестування;
навчальні посібники для персоналу, який навчає та який навчається;

................
Перейти до повного тексту