1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Галузевий нормативний документ


ГАЛУЗЕВИЙ НОРМАТИВНИЙ ДОКУМЕНТ
МЕТОДИКА
проведення експертизи (технічної оцінки) документів, що подаються на розгляд Державній адміністрації ядерного регулювання України в рамках ліцензійного процесу при реалізації плану здійснення заходів на об'єкті "Укриття", в частині забезпечення радіаційного захисту ГНД 306.7.02/2.023-1999
Видання офіційне
КИЇВ
ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
1999
ГНД 306.7.02/2.023-1999
Передмова
1. РОЗРОБЛЕНО Державним науково-технічним центром з ядерної
та радіаційної безпеки Міністерства охорони
навколишнього природного середовища та ядерної
безпеки України
ВНЕСЕНО УРБПРВ Державної адміністрації ядерного
регулювання України
2. ЗАТВЕРДЖЕНО наказом Державної адміністрації ядерного
регулювання України від 21.09.1999 N 31
3. ВВЕДЕНО ВПЕРШЕ
_____________
Цей галузевий нормативний документ не може бути повністю чи частково відтворений, тиражований і розповсюджений без дозволу Державної адміністрації ядерного регулювання України
Зміст
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
2. ПИТАННЯ З БЕЗПЕКИ ТА КРИТЕРІЇ ОЦІНКИ
2.1. Звіти з аналізу безпеки. Радіаційний захист
2.1.1. Інформація про наявні джерела іонізуючого
випромінювання та радіаційний стан на місцях проведення робіт і на
маршрутах з урахуванням основних дозоутворюючих факторів
2.1.2. Види та кількісні характеристики іонізуючого
випромінювання
2.1.3. Зонування
2.1.4. Заходи з радіаційного захисту під час проведення
радіаційно-небезпечних робіт
2.1.5. Аналіз ефективності застосування принципу ALARA
2.1.6. Оцінка доз персоналу, що приймає участь у
реалізації проекту
2.2. Поточні звіти з безпеки та звіти за результатами
робіт
Радіаційний захист
ДОДАТОК 1. Перелік нормативно-правових актів, які слід
використовувати експертам при виконанні
експертизи (технічної оцінки) документів ПЗЗ
в частині забезпечення радіаційного захисту
ГНД 306.7.02/2.023-1999
ГАЛУЗЕВИЙ НОРМАТИВНИЙ ДОКУМЕНТ
МЕТОДИКА
ПРОВЕДЕННЯ ЕКСПЕРТИЗИ (ТЕХНІЧНОЇ ОЦІНКИ) ДОКУМЕНТІВ, ЩО ПОДАЮТЬСЯ НА РОЗГЛЯД ДЕРЖАВНІЙ АДМІНІСТРАЦІЇ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ В РАМКАХ ЛІЦЕНЗІЙНОГО ПРОЦЕСУ ПРИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПЛАНУ ЗДІЙСНЕННЯ ЗАХОДІВ НА ОБ'ЄКТІ "УКРИТТЯ", В ЧАСТИНІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РАДІАЦІЙНОГО ЗАХИСТУ
Чинний від 21.09.1999
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Дана Методика поширюється на діяльність з організації та виконання експертизи (технічної оцінки) документів, що подаються на розгляд Державній адміністрації ядерного регулювання України в рамках ліцензійного процесу при реалізації Плану Здійснення Заходів на об'єкті "Укриття" (надалі - документів ПЗЗ), в частині забезпечення радіаційного захисту (надалі - РЗ).
1.2. Дана Методика призначена для використання Державною адміністрацією ядерного регулювання України (надалі - Адміністрація) та Державним науково-технічним центром з ядерної та радіаційної безпеки Мінекобезпеки України (надалі - ДНТЦ ЯРБ) при організації та проведенні експертизи (технічної оцінки) документів ПЗЗ.
1.3. Дана Методика встановлює:
- перелік питань з безпеки, які мають розглянути експерти при виконанні експертизи (технічної оцінки) документів ПЗЗ, та послідовність їх розгляду;
- критерії оцінки, якими мають керуватися експерти при розгляді кожного питання з безпеки.
1.4. Дана Методика може, за необхідності, доповнюватися узгодженими Адміністрацією Додатками, в яких для найбільш важливих питань, щодо РЗ рекомендовані процедури аналізу документів ПЗЗ на відповідність критеріям оцінки.
1.5. При виконанні експертизи (технічної оцінки) конкретного документа ПЗЗ експерти визначають питання щодо РЗ, які мають бути проаналізовані, та їх пріоритетність. При цьому експерти користуються:
- переліком питань, що наведені в даній Методиці;
- вимогами Технічного завдання на виконання експертизи (технічної оцінки) документа ПЗЗ;
- відомостями про призначення та галузь застосування документа ПЗЗ.
1.6. На початку оцінки документа ПЗЗ експерти оцінюють наявність у складі цього документа матеріалів, в яких відображені питання щодо РЗ, що визначені ним згідно з п. 1.5. При відсутності в документі ПЗЗ відомостей щодо якого-небудь з даних питань експерт, згідно з процедурою, встановленою в ГНД 306.6.02/2.020-1999 "Порядок проведення експертизи (технічної оцінки) документів, що подаються на розгляд Державній адміністрації ядерного регулювання України в рамках ліцензійного процесу при реалізації Плану Здійснення Заходів на об'єкті "Укриття", пропонує надати запит на додаткові матеріали. Експерти можуть запропонувати надати такий запит і на подальших етапах оцінки документа ПЗЗ, якщо недостатність у цьому документі відомостей щодо якого-небудь з питань у частині РЗ перешкоджає досягненню цілей оцінки.
1.7. Експерти виконують оцінку відомостей, що містяться в документі ПЗЗ та належать до визначених згідно з п. 1.5 питань РЗ, керуючись критеріями оцінки, що встановлені в даній Методиці, та рекомендованими процедурами. Якщо в процесі оцінки документа ПЗЗ експерт прийшов до висновку про недоцільність використання якогось з критеріїв оцінки, він має право не користуватися цим критерієм, однак, за умови керування принципами безпеки, на яких даний критерій грунтується. Вищезазначений висновок експерт повинен обгрунтувати при формулюванні експертних оцінок.
1.8. Перелік чинних нормативно-правових актів та рекомендаційних документів міжнародних організацій, які повинні використовувати при виконанні експертизи (технічної оцінки) документів ПЗЗ в частині забезпечення РЗ при реалізації проектів, наведено в Додатку 1. Експерти можуть використовувати також інші акти та документи, які наберуть чинності в період дії даної Методики.
1.9. Експерти викладають результати оцінки документа ПЗЗ у вигляді Висновку Державної експертизи з ядерної та радіаційної безпеки згідно з вимогами, що встановлені в ГНД 306.6.02/2.020-1999 "Порядок проведення експертизи (технічної оцінки) документів, що подаються на розгляд Державній адміністрації ядерного регулювання України в рамках ліцензійного процесу при реалізації Плану Здійснення Заходів на об'єкті "Укриття".
2. ПИТАННЯ З БЕЗПЕКИ ТА КРИТЕРІЇ ОЦІНКИ
При аналізі документа ПЗЗ в частині забезпечення радіаційного захисту при реалізації проектів, експерти повинні зробити оцінку наведеної інформації на достатність, повноту та відповідність вимогам чинних в Україні нормативно-правових актів.
Головним критерієм оцінки (надалі - ГКО) усіх питань з радіаційного захисту повинно бути неперевищення радіаційно-гігієнічних регламентів першої групи, що встановлені НРБУ-97 (Табл. 5.1).
Під достатністю буде розумітись наявність у документі ПЗЗ інформації, необхідної для перевірки ГКО. Тобто, якщо з наведеної інформації експерти можуть зробити висновок про неперевищення чи перевищення радіаційно-гігієнічних регламентів першої групи для даного виду діяльності, то вважається, що критерій достатності виконаний.
Під повнотою буде розумітися присутність у документі ПЗЗ усіх питань з радіаційного захисту, визначених експертами згідно п.1.5 даної Методики.
У наступних розділах наведено перелік питань з безпеки, які повинні бути розглянуті експертами, та критерії оцінки.
2.1. Звіти з аналізу безпеки. Радіаційний захист
2.1.1. Інформація про наявні джерела іонізуючого випромінювання та радіаційний стан на місцях проведення робіт і на маршрутах з урахуванням основних дозоутворюючих факторів.
Розглядаючи це питання, експертам необхідно перевірити наявність у звіті з аналізу безпеки інформації про джерела іонізуючого випромінювання на місцях проведення робіт та маршрутах до них. Ця інформація повинна включати види, кількісні характеристики іонізуючого випромінювання, визначення носіїв та транспортуючих середовищ джерел іонізуючого випромінювання, які обумовлюють формування ефективної дози для персоналу.
Для перевірки критерію достатності, експерти повинні переконатися, що враховані усі можливі складові ефективної дози, які належать до носіїв та транспортних середовищ іонізуючого випромінювання, таких як - паливо-місткі маси, повітря, будівельні споруди та уламки конструкцій, поверхні стін, підлог, стель та обладнання, водні розчини радіонуклідів, що містяться на території об'єкта "Укриття", грунти (у разі, коли роботи виконуються на відкритому повітрі), поверхні грунтів, грунти на певній глибині, коли роботи пов'язані із заглибленням у товщу грунту.
2.1.2. Види та кількісні характеристики іонізуючого випромінювання
Експерти повинні мати на увазі, що перевірка виконання ГКО для цього питання полягає не тільки у порівнянні наведених у звіті характеристик опромінення з відповідними допустимими та контрольними рівнями, а ще й у порівнянні розрахованої ефективної дози для персоналу з лімітом ефективної дози, який встановлено НРБУ-97. При цьому, значення ефективної дози повинно враховувати усі складові, що пов'язані зі шляхами надходження радіонуклідів до організму.
Крім цього, сумарне значення контрольних рівнів зовнішнього та внутрішнього опромінення не повинно перевищувати контрольний рівень, що встановлений для ефективної дози, та ліміт ефективної дози.
Критеріями оцінки з цього питання слід вважати значення лімітів доз опромінення, встановлені в Табл. 5.1 НРБУ-97.
2.1.2.1. Зовнішнє опромінення
Експертам необхідно перевірити, що значення потужності поглиненої дози у повітрі та щільність потоку частинок для кожного приміщення задовольняють відповідні ГКО.
Критеріями оцінки з цього питання вважається допустима потужність дози зовнішнього опромінення, визначена в пп. 5.1.5, 5.1.9, 5.1.11 НРБУ-97 та допустима щільність потоку частинок, визначена в п. 5.1.5, Д. 3.3 НРБУ-97.
Вважається, що критерій достатності з цього питання виконано, якщо звіт з аналізу безпеки містить значення потужності поглиненої дози у повітрі, щільності потоку частинок та відповідних контрольних рівнів для усіх приміщень, де проводяться роботи, і технологічних операцій.
2.1.2.2. Внутрішнє опромінення
Експертам необхідно перевірити, що значення надходження радіонукліда через органи дихання задовольняє відповідний ГКО.
Критерієм оцінки з цього питання вважається допустиме надходження радіонукліда через органи дихання, визначене в пп. 5.1.5, 5.1.9, 5.1.11 НРБУ-97.
Вважається, що критерій достатності для цього питання виконано, якщо звіт з аналізу безпеки містить значення надходження радіонуклідів через органи дихання та відповідних контрольних рівнів для всіх приміщень, де проводяться роботи, і технологічних операцій.
2.1.3. Зонування
2.1.3.1. Зонування на підставі реалізації проекту
Експерти повинні перевірити, чи визначені зони та категорії приміщень, де будуть проводитися роботи, та маршрути до них, а саме:
- зона суворого режиму;
- приміщення, які не обслуговуються;
- приміщення, які періодично обслуговуються;
- приміщення, які обслуговуються (приміщення постійного перебування персоналу);
- зона вільного режиму.
Критеріями оцінки з цього питання є норми, положення та вимоги пп. 6.1, 6.2 СП АС-88 та розд. 7 та 12 ОСП-72/87.
Критерій достатності з цього питання вважається виконаний, якщо базуючись на інформації, наведеній в звіті з аналізу безпеки, експерти можуть зробити висновок про перевищення чи неперевищення таких радіаційно-гігієнічних регламентів:
- допустимі рівні потужності експозиційної дози;
- допустимі концентрації радіонуклідів у повітрі робочих приміщень;
- допустимі рівні щільності потоку зовнішнього іонізуючого випромінювання у повітрі робочих приміщень;
- допустимі рівні радіоактивного забруднення альфа- та бетавипромінювачами робочих поверхонь приміщень постійного перебування персоналу;
- допустимі рівні радіоактивного забруднення альфа- та бета-випромінювачами робочих поверхонь приміщень періодичного перебування персоналу.
Критеріями оцінки радіаційно-гігієнічних регламентів вважаються значення цих регламентів, визначені в додатках 2 та 3 НРБУ-97.
Також експерти повинні перевірити, чи приміщення та місця виконання робіт, де ГКО не виконується, віднесені до приміщень, які не обслуговуються.
Необхідно брати до уваги, що концентрації радіонуклідів у повітрі робочих приміщень можуть бути обумовлені: радіоактивними домішками пилового походження; дрібними аерозольними частинками та парою забруднених чи активованих матеріалів при проведенні зварювальних робіт; розчиненими у повітряній волозі радіонуклідами; радіоактивними інертними газами та радіоізотопами йоду при наявності самопідтримуючої ланцюгової реакції.
2.1.3.2. Радіаційний контроль і фізичний захист зон з різними рівнями
Критеріями оцінки з цього питання є норми, положення та вимоги п. 12 ОСП-72/87 згідно з класифікацією запланованих робіт.
2.1.3.3. Категорії приміщень стосовно проведеного зонування
Експерти повинні перевірити чисельні значення і методи оцінки або припущення для спрощення щодо параметрів категорування приміщень.
Критеріями оцінки з цього питання є групи радіаційної небезпеки, встановлені в Таблиці 6.1 ОСП-72/87.
2.1.4. Заходи з радіаційного захисту під час проведення радіаційно-небезпечних робіт
Експерти повинні переконатися, що заходи з радіаційного захисту персоналу, які заплановані на час виконання робіт, запобігають перевищенню контрольних рівнів радіаційного опромінювання і відповідають вимогам нормативних документів.
Критеріями оцінки з цього питання є величини згідно до регламентів першої групи, встановлені в п. 4.2 НРБУ-97.
2.1.4.1. Організація санітарно-пропускного режиму
Критерієм оцінки з цього питання є норми, положення та вимоги п. 4 ПРБ АС-89 та п. 8.4 СП АС-88 щодо організації санітарно-пропускного режиму. Якщо роботи виконуються в зоні суворого режиму, експертам необхідно перевірити перелік організаційно-розпорядчих документів з організації санітарно-пропускного режиму і необхідного обладнання.
2.1.4.2. Контрольні рівні опромінення персоналу

................
Перейти до повного тексту