1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
22.08.2014
Протокол № 5/1-2
Про підсумки розвитку дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти у 2013/2014 навчальному році та завдання на 2014/2015 навчальний рік
Заслухавши і обговоривши доповідь Міністра освіти і науки України С.М. Квіта, виступи голови Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Л.М. Гриневич, членів колегії та учасників дискусії, колегія відзначає, що у складних умовах подолання воєнної агресії Росії проти нашої держави та обмеженості фінансових і матеріальних ресурсів в цілому забезпечується функціонування системи освіти, створюються передумови для її модернізації у подальшому, зокрема:
у вкрай несприятливих умовах тимчасової анексії Росією Автономної Республіки Крим і міста Севастополя, російської агресії на Сході країни було успішно завершено навчальний рік, випускникам вручено документи про освіту, частину учнів та педагогів з цих територій переведено на навчання та роботу до інших регіонів країни;
встановлено мораторій на перевірку та інспектування навчальних закладів;
скасовано невмотивовану заборону на використання у школах навчальної літератури, видрукуваної до 2012 року;
на підставі громадського обговорення внесено зміни до навчальних планів та програм;
скасовано ухвалену без належного громадського обговорення Концепцію профільного навчання у старшій школі. Спільно з Національною академією педагогічних наук України розроблено нову редакцію концепції, що на даний момент проходить громадську експертизу;
розпочато роботу з ліквідації корупційних схем відбору та друку шкільних підручників. Спільно з неурядовими організаціями розроблено принципово новий механізм конкурсного відбору рукописів підручників, у рамках якого Міністерство делегує експертні повноваження незалежній інституції. Створено репозитарій електронних версій підручників, що забезпечує їх безоплатне використання педагогами й учнями у відкритому доступі;
проведено у повному обсязі Всеукраїнські учнівські олімпіади із базових дисциплін, конкурси "Вчитель року", а також конкурси фахової майстерності серед учнів професійно-технічних навчальних закладів;
спрощено порядок проведення державної підсумкової атестації випускників загальноосвітніх навчальних закладів;
затверджено Порядок проведення вхідного контролю знань, умінь та навичок для осіб, які приймаються на навчання за програмами перепідготовки та підвищення кваліфікації до професійно-технічних навчальних закладів, що дозволить скоротити терміни навчання для перепідготовки або підвищення кваліфікації, якщо особа вже володіє виробничим досвідом;
розроблено концепцію нових Критеріїв державної атестації загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів, що базуються на результативності діяльності педагогічного колективу, а не на формальних показниках (кількість класів, площа земельної ділянки, кількість медалістів тощо);
реалізується курс на дебюрократизацію системи освіти через скасування низки нормативно-розпорядчих документів;
місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування у 2014 році у дошкільних начальних закладах створено понад 5 тисяч місць для вихованців.
Однак, у функціонуванні систем дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти ще є серйозні проблеми та недоліки.
Першочергово необхідно оновити законодавство про освіту.
До прийняття нової редакції Закону України "Про освіту" та запровадження на його основі системної модернізації дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти вважати пріоритетними завданнями:
- недопущення збільшення норми педагогічного навантаження на ставку заробітної плати вчителів, викладачів, вихователів, керівників гуртків, інших педагогічних працівників, забезпечення збереження рівня оплати праці за класне керівництво, перевірку зошитів, завідування навчальними кабінетами, виробничими майстернями, розміру надбавок, винагороди та доплат, зокрема й за перевищення планової наповнюваності груп, вихователям, вчителям-логопедам (вчителям-дефектологам), музичним керівникам, інструкторам з фізкультури, помічникам вихователів дошкільних закладів тощо. Поетапне запровадження нового механізму оплати праці педагогічних працівників та спеціалістів закладів освіти з поступовим її підвищенням до європейського рівня;
- недопущення порушення трудового законодавства керівниками навчальних закладів при покладенні на педагогічних працівників виконання додаткових обов'язків. У необхідних випадках будь-яка додаткова робота має відповідним чином винагороджуватися;
- демонополізація системи післядипломної педагогічної освіти, переорієнтація її на професійний розвиток педагогів. Забезпечення реалізації законодавчо встановленої норми вільного вибору місця та форм професійного навчання;
- запровадження нової моделі виховної роботи, що базуватиметься на формуванні патріотизму, готовності на ділі стати на захист і оборону України від зовнішньої агресії, на громадянських, державницьких та військово-патріотичних аспектах;
- подолання надмірної централізації управління освітою шляхом делегування повноважень і відповідальності на рівень навчального закладу, стимулювання навчальних закладів до автономії та державно-громадського управління ними; посилення відповідальності навчальних закладів за якість наданих освітніх послуг; посилення кадрової спроможності органів управління освітою на центральному та місцевому рівнях;
- вжиття заходів для зменшення документообігу між органами управління освітою та навчальними закладами;
- заохочення навчальних закладів, методичних служб та органів управління освітою до запровадження електронного документообігу;
- надання навчальним закладам повноважень самостійно обирати навчальні програми, підручники та посібники з числа допущених Міністерством освіти і науки України до використання, а також працювати за власними робочими навчальними та програмами з виховної роботи, що розроблені на основі обраних, з урахуванням запитів та інтересів учнів, вихованців, педагогів і потреб місцевої громади;
- урізноманітнення форм здобуття дошкільної освіти, зокрема у приватних дошкільних навчальних закладах, закладах сімейного типу та шляхом родинного виховання;
- посилення інтеграції дітей з особливими освітніми потребами шляхом відкриття інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах, запровадження інклюзивного навчання у дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах;
- державна підтримка роботи з обдарованою і талановитою молоддю;
- оптимізація форм проведення державної підсумкової атестації випускників загальноосвітніх навчальних закладів;
- демонополізація впливу Міністерства та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти на експертизу проектів підручників;
- здійснення моніторингу якості освіти Українським центром оцінювання якості освіти, його регіональними підрозділами у співпраці з НАПН України, експертним середовищем, неурядовими організаціями, науково-педагогічною спільнотою;
- модернізація державних стандартів освіти;
- започаткування громадської дискусії щодо доцільності впровадження європейської моделі 12-річної школи, різних варіантів структури школи.
Враховуючи зазначене та з метою подальшого функціонування та розвитку освіти, колегія
ухвалює:
1. Підтримати діяльність Комітету з питань науки і освіти Верховної Ради України щодо підготовки нової редакції Закону України "Про освіту" , спрямованої на реформування дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти.
2. Департаментам загальної середньої та дошкільної освіти (Кононенко Ю.Г.), професійно-технічної освіти (Супрун В.В.), вищої освіти (Коровайченко Ю.М.) до 20 вересня внести пропозиції щодо створення при Міністерстві консультативної групи з представників освітянської та батьківської громадськості, основним завданням якої є розроблення спільно з Комітетом з питань науки і освіти Верховної Ради України нової редакції Закону України "Про освіту" .
3. Департаментам загальної середньої та дошкільної освіти (Кононенко Ю.Г.), професійно-технічної освіти (Супрун В.В.), економіки та фінансування (Даниленко С.В.), Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Завалевський Ю.І.) надавати практичну допомогу органам управління освітою, навчальним закладам, педагогічним працівникам та батьківській громадськості Донецької та Луганської областей, а також регіонів, до яких тимчасово переселені діти дошкільного і шкільного віку, педагогічні працівники, в організації навчально-виховного процесу.
4. Департаментам загальної середньої та дошкільної освіти (Кононенко Ю.Г.), професійно-технічної освіти (Супрун В.В.), економіки та фінансування (Даниленко С.В.), юридичному департаменту (Кравченко О.О.), управлінню роботи з персоналом та керівними кадрами (Легенький М.І.) до 1 грудня 2014 року внести пропозиції щодо можливих змін до чинних нормативних актів, що регламентують діяльність обласних, районних і міських органів управління освітою, в частині посилення відповідальності їх керівників за стан освіти, перенесення ваги в діяльності органів управління освітою з контрольно-наглядових і організаторських функцій на надання допомоги навчальним закладам в роботі у сучасних соціально-політичних і економічних умовах; діяльність піклувальних рад дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладів у частині суттєвого розширення їхніх повноважень у здійсненні нагляду та контролю за діяльністю закладів освіти, розширення їхньої участі в залученні додаткових джерел фінансування для утримання і забезпечення успішного функціонування закладів освіти.
5. Департаментам загальної середньої і дошкільної освіти (Кононенко Ю.Г.), професійно-технічної освіти (Супрун В.В.), економіки та фінансування (Даниленко С.В.) до 1 жовтня 2014 року підготувати практичні рекомендації щодо роботи закладів освіти в сучасних соціально-економічних умовах, зокрема щодо забезпечення виконання навчальних планів і програм, створення умов для роботи в осінньо-зимовий період.
6. Департаменту загальної середньої і дошкільної освіти (Кононенко Ю.Г.), департаменту вищої освіти (Коровайченко Ю.М.), Українському центру оцінювання якості освіти (Лікарчук І.Л.) до 1 листопада 2014 року вивчити питання щодо можливості поєднання державної підсумкової атестації випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти та зовнішнього незалежного оцінювання.
7. Департаменту загальної середньої і дошкільної освіти (Кононенко Ю.Г.), Українському центру оцінювання якості освіти (Лікарчук І.Л.) до 1 грудня 2014 року вивчити питання щодо можливості нагородження випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти золотими та срібними медалями за наслідками проходження ними зовнішнього незалежного оцінювання та внесення відповідних змін до Положення про золоту медаль "За високі досягнення у навчанні" та срібну медаль "За досягнення у навчанні".
8. Департаментам загальної середньої і дошкільної освіти (Кононенко Ю.Г.), вищої освіти (Коровайченко Ю.М.), економіки та фінансування (Даниленко С.В.), юридичному департаменту (Кравченко О.О.), Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Завалевський Ю.І.) до 15 січня 2015 року розробити проекти нормативно-правових актів щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників; організації харчування учнів 1 - 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів; здійснення обліку дітей дошкільного та шкільного віку; діяльності навчально-виховних комплексів, одно-двогрупових дошкільних навчальних закладів; дистанційного навчання; профільного навчання у старшій школі; забезпечення функціонування швидкісного Інтернету; забезпечення перевезення учнів та вихованців з обмеженими фізичними можливостями на інвалідних візках у шкільних автобусах.

................
Перейти до повного тексту