- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
РАДА СУДДІВ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
Заслухавши та обговоривши інформацію голови Ради суддів України В. Сімоненко про затвердження Стратегії розвитку судової влади України на 2015 - 2020 рр., на виконання підпункту 11.2 пункту 11
рішення XII позачергового з'їзду суддів України від 20 червня 2014 року, відповідно до статті
113, частини п'ятої статті
127 Закону України
"Про судоустрій і статус суддів" та
Положення про Раду суддів України, затвердженого рішенням X позачергового з'їзду суддів України 16 вересня 2010 року (із наступними змінами), Рада суддів України
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Стратегію розвитку судової влади України на 2015 - 2020 роки, що додається.
2. Доручити Державній судовій адміністрації України розмістити Стратегію розвитку судової влади України на 2015 - 2020 роки на офіційному веб-порталі судової влади України та надіслати судам загальної юрисдикції до відома.
Голова Ради суддів України |
В.М. Сімоненко |
Додаток
до рішення
Ради суддів України
11.12.2014 № 71
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Ради
суддів України
11.12.2014 № 71
СТРАТЕГІЯ
розвитку судової системи в Україні на 2015 - 2020 роки
Вступ
Наразі перед українською судовою системою гостро постають серйозні виклики. Суспільство активно критикує суддів через відсутність незалежності, неупередженості, прозорості та підзвітності. Тому необхідно відновлювати довіру суспільства до судової системи, і представники судової влади готові здійснювати для цього конкретні кроки та дії.
Стратегія розвитку судової системи в Україні (далі - Стратегія) є одним з етапів впровадження Стратегічного плану (СП) розвитку судової влади України, ухваленого на XI З'їзді суддів України, який є вищим органом суддівського самоврядування. Ця Стратегія будується на стратегічних цілях, визначених в СП, і водночас визначає більш конкретні заходи, кінцеві результати та вплив запланованих дій.
Прийнята в часи значних соціальних та політичних змін Стратегія є відповіддю на вимоги нового часу, прагнення українського судівництва та суспільства до реформ, підвищення якості послуг судової системи для громадян, дотримання європейських стандартів і наближення до кращих практик відправлення правосуддя. Крім того, Стратегія відображає потребу суспільства у підвищенні незалежності, підзвітності та прозорості судівництва і разом з тим забезпечує більш активну співпрацю судової системи із законодавчою та іншими гілками влади. Реформа судової системи також є необхідною передумовою для консолідації всіх зусиль у напрямку євроінтеграції, включаючи імплементацію
Угоди про асоціацію та про зону вільної торгівлі, спрощення візового режиму та здійснення інших заходів у партнерстві з Європейським Союзом (ЄС).
З огляду на те, що для досягнення багатьох цілей СП необхідне внесення змін до
Конституції та до інших законів, наголос в Стратегії поставлений на тих напрямках, які передбачають можливість домогтися суттєвих змін майже виключно через внутрішні заходи, яких суддівський корпус та органи суддівського самоврядування можуть вживати самостійно. Такими напрямками, зокрема, є зміцнення ролі судової гілки влади в процесі реформування сектору правосуддя та більш активна участь у законотворчих процесах, розбудова можливостей формування власного бюджету та системи фінансового управління, взаємодія з громадськістю (PR), наближення до моделі самоврядування та управління, спрямованого на підтримку та розвиток судової системи (на відміну від орієнтації на вказівки та перевірки), запровадження більш ефективних способів оцінки підзвітності та якості системи судочинства (включаючи оцінювання ступеня задоволення громадян роботою судів), підвищення доступності правосуддя та єдності судової практики.
Водночас слід зазначити, що більш якісний розподіл обов'язків та повноважень кожного учасника системи суддівського самоврядування, збалансування повноважень суддів та прав інших державних та приватних суб'єктів в усіх видах судового провадження, підвищення доступності правосуддя потребують змін до
Конституції України та інших законів. Відтак, Стратегія на 2015 - 2020 рр. є всього лише одним із кроків в напрямку комплексного реформування судової системи зокрема та сектору юстиції в цілому.
НАПРЯМ 1: НЕЗАЛЕЖНІСТЬ ТА ПРОЗОРІСТЬ СУДОВОЇ СИСТЕМИ
СТРАТЕГІЧНІ ПИТАННЯ (за визначенням СП):
• Зміцнення незалежності та самостійності суддів та судової гілки влади;
• Збільшення фінансування та підвищення ефективності використання ресурсів;
• Відновлення довіри суспільства.
СП націлений на вирішення проблем, які стосуються стану законодавства та розподілу повноважень між судами та іншими структурами сектору юстиції. Для досягнення цілей СП та зміцнення судової гілки влади у відношенні до інших гілок необхідно зосередитись на удосконаленні стратегічного планування, посиленні фінансових та комунікаційних можливостей системи суддівського самоврядування.
У зв'язку з цим на стратегічному рівні (Ради суддів України - РС) та на робочому рівні (секретаріату Ради суддів, Державної судової адміністрації - ДСА або інших органів, залежно від компетенції) будуть створені окремі підрозділи, які опікуватимуться стратегічним плануванням та питаннями законодавства, бюджетним та фінансовим управлінням, забезпеченням якості та ефективності правосуддя, питаннями етики та дисциплінарної відповідальності. Ці підрозділи будуть забезпечувати єдність та ефективність суддівського корпусу у висловленні позицій щодо законодавчих ініціатив, які напряму стосуються відправлення правосуддя, адекватного надання та розподілу фінансових ресурсів, а також зв'язків з громадськістю. Подальші кроки будуть зроблені в напрямку консолідації систем управління фінансами та бюджетом судів, зокрема, шляхом створення спеціальних фінансових підрозділів для підтримки всіх судів в межах відповідного апеляційного округу. На додаток до цього, шляхом спрощення доступу ЗМІ та громадськості до інформації стосовно судових засідань, інших суддівських заходів та процесів буде забезпечена прозорість роботи судових органів. Такі зміни суттєво вплинуть на налагодження суддівським корпусом відносин з іншими гілками влади та із суспільством у цілому.
Дія 1.1. Розвиток цілеспрямованого стратегічного планування та розвиток законодавства, розбудова спроможностей бюджетного і фінансового управління судової системи
Заходи / Строки реалізації |
Відповідальний орган / Засоби перевірки |
1) Створення Комітету з питань стратегічного планування та законотворчих питань, Комітету з питань бюджету та фінансового управління, управління якістю та ефективністю правосуддя в Раді суддів України / До кінця 2015 року |
РС / Рішення, звіти РС, положення про обов'язки, регламенти, плани розміщень |
2) Створення та забезпечення належного функціонування підрозділів із стратегічного планування та законодавчих питань, питань бюджету та фінансового управління, виконавчих підрозділів управління якістю та ефективністю правосуддя на оперативному рівні / До кінця 2015 року |
ДСА, РС / Рішення РС, ДСА, положення про обов'язки, регламенти, плани розміщень |
3) Створення спеціальних фінансових підрозділів (в регіональних/апеляційних округах) в підпорядкуванні Ради суддів України з метою формування бюджетних запитів та підтримки всіх судів в межах апеляційного округу / До кінця 2017 року |
РС / Рішення РС, внесені зміни до нормативно-правових актів |
4) Розробка практичних посібників та навчальних модулів у Національній школі суддів (НШС) з питань стратегічного планування та розвитку нормотворчості, бюджету та фінансового управління / До кінця 2017 року |
РС, НШС / В НШС затверджені та застосовуються навчальні плани, опубліковані практичні посібники, проведені тренінги |
Кінцеві результати Дії 1.1:
• Зміцнення ролі судової системи в розвитку політики у секторі юстиції, інституційній реформі та в законотворчих процесах шляхом застосування призначених для цього механізмів в рамках системи суддівського самоврядування, вжиття заходів з розробки стратегій та інших програмних документів, аналізу їх реалізації, із започаткування та реалізації законодавчих ініціатив.
• Застосування методик кількісної та якісної оцінки в процесах внутрішнього аналізу результатів запровадження всіх напрямків судової політики.
• Посилення ролі Ради суддів України у процесі визначення обсягу видатків у Державному бюджеті України на фінансування судової системи та у виконанні бюджету.
• Гармонізований підхід до планування та формування бюджету судовою гілкою влади та посилення регіональних можливостей, уніфікація систем формування бюджетів судів (єдиний бюджет для всіх судів); використання методик програмного та цільового формування бюджету із застосуванням не фінансових показників виконання в процесі формування та реалізації бюджету судової гілки влади.
• Підвищення ефективності стягнення судового збору, надходження від якого мають використовуватися в бюджетах судів.
• Підвищення якості управління державними фінансами в судах; істотне скорочення заборгованості судів за комунальні послуги, постачальникам поштових, судово-медичних, правових та інших послуг; запровадження єдиного процесу державних закупівель, який ґрунтується на узгодженій оцінці потреб судів.
Дія 1.2. Розбудова окремих можливостей судової системи в сфері комунікацій та PR
Заходи / Строки реалізації |
Відповідальний орган / Засоби перевірки |
1) Створення Комітету з питань комунікацій в Раді суддів України / До кінця 2015 року |
РС / Рішення, звіти РС, технічні завдання, регламенти |
2) Створення та забезпечення належного функціонування прес-центру при Раді суддів України, підрозділів по роботі з пресою в усіх апеляційних округах / До кінця 2017 року |
РС / Рішення РС |
3) Підготовка офіційних регламентів з чіткими умовами доступу та участі громадян в засіданнях Ради суддів України, своєчасне попереднє оголошення порядку денного засідань та застосування Радою суддів України регламентів в усіх питаннях / До кінця 2015 року |
РС / Рішення РС |
4) Організація навчальних візитів школярів, студентів та інших груп до судів / До кінця 2015 року |
РС, ДСА, суди / Навчальні візити |
5) Встановлення чітких правил доступу до приміщень судів, які б не перешкоджали особам відвідувати відкриті судові засідання / До кінця 2015 року |
РС, ВСУ, ВСС, ДСА / Рішення РС, ВСУ, ВСС, ДСА |
6) Проведення в судах прес-конференцій, підготовка прес-релізів за результатами розгляду гучних справ / До кінця 2015 року |
ДСА, РС / Прес-конференції, релізи |
7) Розробка практичних посібників та навчальних модулів в Національній школі суддів з питань PR та комунікацій / До кінця 2017 року |
РС, НШС / У НШС затверджені і використовуються навчальні програми, опубліковані практичні посібники, проведені тренінги |
Кінцеві результати Дії 1.2:
• Використання спеціальних методик комунікацій та PR в судовій системі для комунікації з іншими органами.
• Використання індивідуальних підходів в комунікаціях з користувачами судів, в залежності від їхньої категорії (вік, освіта, соціальний/правовий статус тощо).
• Включення в систему управління кар'єрним зростанням та якістю роботи заходів, що спонукають суддів частіше вступати в контакт із суспільством шляхом публікації статей, проведення досліджень, відвідування освітніх установ, а також участі в інших соціально-освітніх заходах.
НАПРЯМ 2: ПІДВИЩЕННЯ ПРОФЕСІЙНОГО РІВНЯ
СТРАТЕГІЧНІ ПИТАННЯ (за визначенням СП):
• Професіоналізм та досконалість в роботі;
• Відновлення довіри суспільства.
Відповідно до СП, реформування системи управління кадровою політикою та ефективністю роботи шляхом переосмислення ролі Національної школи суддів як частини судової системи сприятиме підвищенню професійного рівня суддів та відновленню довіри до судової системи. Призначення на конкретні суддівські посади будуть здійснюватись на конкурсній основі за новою системою управління ефективністю кадрів, яка забезпечить оцінювання суддів за однаковими прозорими критеріями, зокрема, на основі об'єктивних кількісних та якісних показників.
Будуть створені ефективні механізми для проведення планових перевірок суддів та судів, орієнтованих на результат, здійснення загального нагляду за реалізацією політики забезпечення якості правосуддя в судовій системі, а також механізми для розслідування окремих скарг. На додаток до цього в рамках нової системи управління кадровою політикою будуть проводитися опитування щодо ступеня задоволення користувачів, що дасть громадянам можливість робити свій внесок в процес оцінки судовою системою своєї власної ефективності. Крім того, пропонуються механізми досягнення більшої єдності судової практики шляхом підсилення дослідницько-аналітичних можливостей вищих судів.
Дія 2.1. Розробка системи вимірювання ефективності судової системи, механізмів її застосування через чітку та прозору політику забезпечення якості судочинства та стандарти ефективності, а також через вдосконалення системи здійснення призначень, оцінювань, підвищень у посадах та переведень на інші посади
Заходи / Строки реалізації |
Відповідальний орган / Засоби перевірки |
1) Формулювання гармонізованої політики щодо забезпечення якості та стандартів ефективності в межах нового Рамкового оцінювання ефективності судів (РОЕС), яке має бути ухвалене Радою суддів України / До кінця 2017 року |
РС / Рішення РС |
2) Завершення розробки політики щодо забезпечення якості судочинства та розширених стандартів ефективності (на основі існуючого переліку з 16 показників) в рамках нового РОЕС, яке має бути ухвалене Радою суддів України, щорічний перегляд стандартів ефективності / До кінця 2017 року |
РС / Рішення РС |
3) Розробка збірок правил та практичних посібників на основі РОЕС / До кінця 2017 року |
РС / Рішення РС, розроблені та опубліковані правила та практичні посібники |
4) Приведення посадових інструкцій працівників апаратів судів та порядку заміщення всіх посад у відповідність до РОЕС / До кінця 2017 року |
РС, ДСА / Рішення РС, ДСА |
5) Реалізація пілотних проектів використання нової системи управління ефективністю роботи / До кінця 2017 року |
РС / Рішення, звіти РС |
6) Вдосконалення правил та порядку призначень, переведень на інші посади (до інших судів) та призначень на вищі посади на основі зазначеної політики та удосконалених методик, розробка пропозицій щодо відповідних змін до законодавства / До кінця 2017 року |
РС, ВККСУ / Внесені зміни до нормативно-правових актів, рішення РС, ВККСУ |
7) Застосування виключно конкурсного відбору для заміщення всіх посад / До кінця 2015 року |
РС, ВККСУ / Рішення, звіти РС, ВККСУ |
8) Аналіз ролі та повноважень Служби дисциплінарних інспекторів / До кінця 2017 року |
ВККСУ, РС / Внесені зміни до нормативно-правових актів, рішення РС, ВККСУ |
9) Залучення постійних медіаторів для вирішення спорів в судах та між працівниками суду / До кінця 2017 року |
РС / Рішення РС |
10) Видання дослідницько-аналітичних звітів з оцінки ризиків на основі статистичних даних, зібраних за допомогою нового програмного забезпечення з управління кадровою політикою / До кінця 2017 року |
РС / Звіти РС |
11) Проведення на основі узгодженої методології опитувань щодо ступеня задоволення користувачів в межах нової системи управління ефективністю роботи / Принаймні, в 10 пілотних регіонах до кінця 2015 року; в усій країні до кінця 2017 року; регулярне проведення опитувань користувачів з 2019 року |
РС / Звіти, рішення РС |
12) Розробка для Національної школи суддів навчальних модулів та практичних посібників з питань нової системи управління ефективністю роботи / До кінця 2017 року |
НШС, РС / У НШС затверджені і використовуються навчальні програми, опубліковані практичні настанови, проведені тренінги |
Кінцеві результати Дії 2.1:
• Розроблений з урахуванням ширших стратегічних цілей комплекс взаємопов'язаних та порівнюваних кількісних та якісних критеріїв якості роботи для всіх суддів, судів та органів суддівського врядування з метою контролю та оцінювання якості їх роботи.
• Запроваджена система управління кадровою політикою та ефективністю роботи, що базується на об'єктивних якісних та кількісних показниках.
• Заміщення посад відбувається виключно на конкурсній основі із застосуванням чітких та об'єктивних критеріїв та прозорих процедур.
• Оптимізовано кількість органів суддівського врядування, відповідальних за рішення щодо кар'єри суддів, управління ефективністю суддівської роботи та дисциплінарні питання.
• Вдосконалені та автоматизовані робочі процеси управління кадровою політикою, побудовані на основі досліджень, аналізу та оцінки ризиків.
• Практика органів суддівського врядування в питаннях управління кадровою політикою та ефективністю роботи є послідовною та загальнодоступною.
• Органи суддівського самоврядування та суди регулярно використовують результати досліджень рівня задоволеності користувачів для оцінки та удосконалення системи управління ефективністю.
Дія 2.2. Удосконалення систем спеціальної підготовки на посаду судді та періодичного навчання суддів.
Дія 2.2.1. Удосконалення системи спеціальної підготовки кандидатів на посаду судді, яка включає в себе інструменти дистанційного навчання, оцінку навчальних потреб та механізми оцінки якості підготовки
Заходи / Строки реалізації |
Відповідальний орган / Засоби перевірки |
1) Внесення пропозицій щодо визнання Національної школи суддів у законодавстві єдиним закладом суддівської освіти в Україні та закріплення лише за нею повноважень щодо здійснення спеціальної підготовки на посаду судді / До кінця 2015 року |
РС, НШС / Внесені зміни до нормативно-правових актів |
2) Реалізація та щорічний моніторинг стану реалізації Стратегічного плану НШС / З 2015 року щороку |
НШС, ВККСУ / Звіти НШС, ВККСУ |
3) Внесення пропозицій щодо збільшення тривалості програми спеціальної підготовки кандидатів на посаду судді до 18 місяців та відміни дистанційної (заочної) форми спеціальної підготовки / До кінця 2015 року |
РС, НШС / Внесені зміни до нормативно-правових актів |
4) Внесення пропозицій щодо вдосконалення механізмів фінансування спеціальної підготовки кандидатів на посаду судді з метою досягнення більшої збалансованості між ефективністю використання державних ресурсів та доступністю спеціальної підготовки / До кінця 2015 року |
РС, НШС / Внесені зміни до нормативно-правових актів |
5) Щорічне оновлення та вдосконалення навчальних планів, навчальних курсів та методик їх викладання під час спеціальної підготовки кандидатів на посаду судді, а також програм дистанційного навчання / З 2015 року щороку |
НШС, ВККСУ / Рішення, звіти НШС, ВККСУ |
6) Впровадження курсів та інтерактивних методик навчання, орієнтованих на розвиток практичних навичок кандидатів на посаду судді, збільшення тривалості стажування під час спеціальної підготовки, використання методик психологічної підготовки / До кінця 2015 року |
НШС / Внесені зміни до нормативно-правових актів, рішення, звіти НШС |
7) Створення та використання механізмів оцінювання навчальних потреб, спроможностей та якості навчання, включаючи проведення опитувань в режимі он-лайн та здійснення моніторингу процесу викладання / До кінця 2017 року |
НШС, ВККСУ, ДСА / Рішення, звіти НШС, ВККСУ, розроблено та закуплено програмне забезпечення, здійснено підготовку користувачів |
8) Створення та застосування системи відбору та підготовки викладачів (зокрема, в регіональній мережі Національної школи суддів), в тому числі на основі концепції "тренування тренерів", а також вдосконалення механізмів залучення практикуючих суддів до викладання / До кінця 2017 року |
НШС, ВККСУ / Внесені зміни до нормативно-правових актів, прийняті рішення, розроблені практичні посібники, проведені тренінги |
9) Розробка та застосування інструментів дистанційного навчання / До кінця 2017 року |
РС, НШС / Рішення НШС, розроблено та закуплено програмне забезпечення, здійснено підготовку користувачів, опубліковані посібники |
10) Укладення угод про співпрацю та створення мереж між Національною школою суддів та відповідними органами початкової підготовки суддів в зарубіжних країнах / До кінця 2017 року |
НШС / Укладені меморандуми про взаєморозуміння та угоди |
Кінцеві результати Дії 2.2.1:
• Національна школа суддів та суддівський корпус здатні самостійно розробляти програми спеціальної підготовки кандидатів на посаду судді без участі інших дійових осіб і донорів системи юстиції.
• У викладанні використовується підхід на основі розв'язання справ та інтерактивні методики з метою розвитку практичних навичок кандидатів на посаду судді.
• До переліку предметів спеціальної підготовки кандидатів на посаду судді включені методики тлумачення законодавства, стандарти доказування в різних видах проваджень, судова практика як джерело права, складання мотивувальної частини судових рішень, ораторські навички, питання професійної етики та дисциплінарної відповідальності, інформаційні технології, психологія, медіація, боротьба з корупцією, іноземні мови.
• Узгоджені між собою курси початкової підготовки суддів та інших правників (прокурорів, адвокатів тощо), гармонізована певна частина відповідних програм та курсів.
• Посилений формальний зв'язок між системами початкової підготовки та призначення суддів.
• Повністю сформований постійний резерв (база даних) викладачів, в тому числі в регіонах.
• До числа постійних викладачів включені досвідчені правники, включаючи суддів Верховного та інших вищих судів, європейські та інші партнери задіяні в якості тренерів.
Дія 2.2.2. Удосконалення системи періодичної підготовки суддів, включаючи розробку інструментів дистанційного навчання та механізмів оцінки навчальних потреб та якості навчального процесу
Заходи / Строки реалізації |
Відповідальний орган / Засоби перевірки |
1) Щорічне оновлення самостійно розроблених Національною школою суддів навчальних планів та методик періодичної підготовки суддів, включаючи інструменти дистанційного навчання / З 2015 щороку |
НШС, ВККСУ / Рішення, звіти НШС, ВККСУ |
2) Внесення пропозицій щодо диверсифікації тривалості обов'язкової періодичної підготовки для суддів та працівників апаратів судів в залежності від їх ролі та досвіду; індивідуальні підходи до періодичної підготовки / До кінця 2015 року |
НШС, РС, ВККСУ / Внесені зміни до нормативно-правових актів, рішення РС, НШС, ВККСУ |
3) Розробка механізмів оцінювання потреб та можливостей для періодичної підготовки суддів, включаючи спеціалізоване програмне забезпечення для проведення опитування та реєстрації слухачів на курси в режимі он-лайн / До кінця 2017 року |
РС, НШС, ВККСУ / Рішення, звіти НШС, ВККСУ, розроблено та закуплено програмне забезпечення, здійснено підготовку користувачів |
4) Створення та застосування системи відбору та підготовки викладачів (зокрема, в регіональній мережі Національної школи суддів), в тому числі на основі концепції "тренування тренерів", а також вдосконалення механізмів залучення практикуючих суддів (зокрема, суддів Конституційного Суду (КСУ), ВСУ та ВСС) до числа постійних викладачів Національної школи суддів / До кінця 2015 року |
НШС / Рішення, звіти НШС, внесені зміни до нормативно-правових актів, розроблені практичні посібники, проведені тренінги |
5) Розробка та застосування інструментів дистанційного навчання / До кінця 2017 року |
НШС / Рішення НШС, розроблено та закуплено програмне забезпечення, здійснено підготовку користувачів |
6) Укладення угод про співпрацю та створення мереж між Національною школою суддів та відповідними органами періодичної підготовки суддів зарубіжних країн / До кінця 2017 року |
НШС / Укладені меморандуми про взаєморозуміння та угоди |
7) Проведення стажувань, навчання та навчальних візитів до ЄСПЛ, ЄСС та судових органів держав-членів ЄС / З 2015 щороку |
НШС / Звіти НШС |
................Перейти до повного тексту