1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


РАДА СУДДІВ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
14.10.2014 № 44
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2014 року № 828-р "Про деякі заходи щодо сприяння утвердженню доброчесності в судовій системі", яким, зокрема:
- Державній фіскальній службі разом з Міністерством внутрішніх справ, Службою безпеки, Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку за участю Генеральної прокуратури України, Національного банку, Ради суддів України доручено провести до 1 грудня 2014 р. перевірку відомостей, зазначених у деклараціях про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру суддів судів загальної юрисдикції за 2013 рік, звернувши особливу увагу на факти невідповідності офіційним доходам майна, що перебуває у власності, в оренді чи на іншому праві користування, їх чи членів їх сімей, та про результати поінформувати Кабінет Міністрів України (пункт 4);
- Міністерству внутрішніх справ за участю Генеральної прокуратури України, Служби безпеки та Ради суддів України доручено провести до 1 грудня 2014 р. перевірку дотримання суддями судів загальної юрисдикції установлених законодавством у сфері запобігання і протидії корупції обмежень, зокрема щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, та про результати поінформувати Кабінет Міністрів України (пункт 5 ).
З посиланням на виконання зазначеного розпорядження Кабінету Міністрів України до судів України почали надходити запити від органів Міністерства внутрішніх справ України про надання копій декларацій суддів та працівників апарату суду про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за 2013 рік, а також за інші періоди, які не передбачені зазначеним розпорядженням.
Питання протидії корупційним проявам у нашій державі на сьогодні є надзвичайно актуальними. Зокрема, наявність корупції у судовій владі, є підставою для запропонованих заходів щодо очищення влади, які суддівська спільнота підтримує.
Однак, запобігання та протидія корупції у правовій державі, якою згідно статті 1 Конституції України є наша держава, має відбуватися у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Відповідно до статей 6, 19 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 113 Конституції України Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.
Основні засади запобігання і протидії корупції в публічній і приватній сферах суспільних відносин станом на 3 вересня 2014 року, коли було прийнято вищезазначене розпорядження, визначав і на теперішній час ще визначає Закон України "Про засади запобігання і протидії корупції" .
Відповідно до статті 27 Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" органи державної влади, зокрема Кабінет Міністрів України, здійснює контроль у сфері запобігання та протидії корупції у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України.
Статтею 3 Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" до основних принципів запобігання і протидії корупції віднесено, зокрема, верховенство права, законність.
Здійснення фінансового контролю щодо запобігання та протидії корупції регламентовано статтею 12 Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" , згідно якої, зокрема, декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру суддів Конституційного Суду України, Верховного Суду України та вищих спеціалізованих судів України підлягають оприлюдненню та всі декларації суддів з метою забезпечення відкритості та прозорості їх діяльності підлягають перевірці.
Уповноваженими підрозділами проводяться:
1) перевірка фактів своєчасності подання декларацій;
2) перевірка декларацій на наявність конфлікту інтересів;
3) логічний та арифметичний контроль декларацій.
На час прийняття розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2014 року № 828-р проведення будь-яких інших перевірок декларацій суддів судів загальної юрисдикції, зокрема, як запропоновано Кабінетом Міністрів України, на факт невідповідності офіційним доходам майна, що перебуває у власності, в оренді чи на іншому праві користування, суддів чи членів їх сімей, Законом передбачено не було.
Отже, положення розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2014 року № 828-р щодо проведення перевірки відомостей, зазначених у деклараціях про майно не відповідають нормам Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" , порушують конституційний принцип розподілу влади.
Слід також зазначити, що відповідно до пунктів 17, 24 частини 1 статті 11 Закону України "Про міліцію" міліції для виконання покладених на неї обов'язків надається право одержувати відомості лише необхідні у справах про злочини, що знаходяться у провадженні міліції, а також проводити перевірки по фактах порушення законодавства, контроль за додержанням якого віднесено до компетенції міліції, передбаченої статтею 2 зазначеного Закону .

................
Перейти до повного тексту