1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА
РІШЕННЯ
29.07.2014 № 34
Про необхідність усунення Міністерством екології та природних ресурсів України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"
Відповідно до статті 30 Закону України від 11.09.2003 "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон) та на підставі звернень суб'єктів господарювання Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва, повторно здійснивши експертизу наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 08.09.99 № 204 (далі - Наказ № 204), яким затверджено Положення про екологічний контроль у пунктах пропуску через державний кордон у зоні діяльності регіональних митниць і митниць (далі - Положення), зареєстрованого Міністерством юстиції України 15.11.99 за № 787/4080, та, беручи до уваги позицію громадськості щодо неповного виконання Міністерством екології та природних ресурсів України рішення Держпідприємництва України № 28 від 30.04.2014 "Про необхідність усунення Міністерством екології та природних ресурсів України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", зазначає наступне.
Забезпечення екологічного контролю у пунктах пропуску через державний кордон та в зоні діяльності регіональних митниць і митниць покладено на Державну екологічну інспекцію та територіальні органи Мінприроди постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.95 № 198 "Про здійснення екологічного контролю в пунктах пропуску через державний кордон".
Відповідно до положень Наказу № 204 екологічний контроль суден проводиться з метою перевірки виконання ними вимог чинного законодавства та міжнародних угод України щодо запобігання забрудненню моря; наявності свідоцтв про стан судна та його водоохоронного обладнання; відповідності стану судна та його водоохоронного обладнання виданим на них свідоцтвам.
На сьогоднішній день Україна є учасницею кількох морських міжнародних конвенцій, зокрема таких як Конвенція про полегшення морського судноплавства 1965 р. (далі - Конвенція 1965 року) та Міжнародна конвенція по запобіганню забрудненню з суден 1973 року (далі - Конвенція МАРПОЛ 73/78), що набрали чинності для України в 1993 році.
Так, пунктом 2.1 розділу 2 Конвенції 1965 року визначено, що державна влада не вимагає для залишення у себе при прибутті або відправленні суден, до яких ця Конвенція відноситься, яких-небудь інших документів крім тих, які вказані в цьому розділі.
Цими документами є:
- загальна декларація;
- декларація про вантаж;
- декларація про суднові припаси;
- декларація про особисті речі команди судна;
- суднова роль;
- список пасажирів;
- документ, що запропонований Всесвітньою поштовою конвенцією;
- морська санітарна декларація.
Разом з цим, згідно з положеннями Конвенції МАРПОЛ 73/78 судно, що зобов'язане мати Свідоцтво про запобігання забруднення з суден відповідно до положень правил цієї Конвенції, під час перебування в портах чи віддалених від берега терміналах, що знаходяться під юрисдикцією сторони Конвенції, підлягає інспектуванню, що здійснюється посадовими особами, які належним чином уповноважені на це стороною, учасницею Конвенції. При цьому зазначається, що будь-яке таке інспектування обмежується лише перевіркою наявності на судні такого чинного Свідоцтва, у разі якщо в такої сторони не буде очевидних підстав вважати, що стан судна чи його обладнання значною мірою не відповідає вказаним у Свідоцтві даним.
Водночас, всупереч вищезазначеному, пунктом 4.3 розділу 4 Положення передбачено, що під час контролю судна держекоінспектор самостійно або разом з уповноваженим Головної державної інспекції України з безпеки судноплавства (далі - ДФІ) або з інспектором державного портового нагляду морського рибного порту за належністю та спільно з капітаном (або іншою особою командного складу) проводять: огляд суднового водоохоронного обладнання на відповідність його встановленим правилам охорони морських вод від забруднення; зовнішній огляд судна й поверхні води поблизу нього; перевірку наявності пломб на осушувальних системах, баластових танках, сепараційних установках, системах зливу за борт лляльних та інших забруднених вод; відповідну перевірку гарантій власника судна, зазначених у судновій декларації, щодо безпеки його судна для внутрішніх і територіальних вод України (пп. 4.3.2).
При огляді судна держекоінспектор самостійно або спільно з уповноваженим ДФІ або з інспектором державного портового нагляду морського рибного порту за належністю повинен перевірити наявність і оформленість відповідним чином документів, серед іншого, суднової екологічної декларації. Даним Положенням також затверджено форму даної декларації (додаток 5 до Положення ) (пп. 4.3.3).
У разі відсутності на судні потрібного документа або неналежного його оформлення і заповнення держекоінспектор повинен відзначити цей факт у Акті про перевірку, який складається в довільній формі (пп. 4.3.4).
Отже, відсутність у капітана судна фактично вигаданої Міністерством екології та природних ресурсів України суднової екологічної декларації надає екоінспектору право притягнути капітана судна до адміністративної відповідальності на підставі статті 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яка встановлює, що невиконання законних розпоряджень чи приписів, інших законних вимог посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або охорону природних ресурсів, ненадання їм необхідної інформації або надання неправдивої інформації, вчинення інших перешкод для виконання покладених на них обов'язків - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від дев'яти до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від п'ятнадцяти до сорока п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

................
Перейти до повного тексту