- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО
ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
Про кращі практики реформування житлово-комунального господарства у частині створення та діяльності ОСББ, керуючих компаній
( Рішення введено в дію Наказом Міністерства з питань
житлово-комунального господарства
N 363 від 11.10.2010 )
Розглянувши питання про кращі практики реформування житлово-комунального господарства у частині створення та діяльності ОСББ, керуючих компаній, колегія Мінжитлокомунгоспу зазначає.
Одним з пріоритетних завдань
Загальнодержавної програми реформування житлово-комунального господарства на 2009-2014 роки (далі - Програма реформування) є запровадження ефективних форм управління житловими будинками. Вирішення зазначеного завдання забезпечується, насамперед, створенням об'єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ), а також впровадженням конкурентних умов на ринку житлово-комунальних послуг шляхом реформування існуючих комунальних підприємств та залучення приватних підприємств, передусім таких, які мають інвестиційний потенціал.
Однак при 95-відсотковому рівні приватизації квартир лише 14,5% житла володіють та управляють 11222 об'єднань. З початку року створено 907 об'єднань.
Найбільш активно процес створення ОСББ відбувається в Донецькій області, де нині функціонує 2026 таких об'єднань, у т.ч. створено у цьому році - 94, Дніпропетровській (відповідно 638/90) та Львівській (761/57) областях. Активно процес створення ОСББ відбувається в Тернопільській області, де протягом 2010 р. започатковано 98 об'єднань, Миколаївській (80) та Херсонській (64) областях. В той же час найнижчі показники створення ОСББ характеризують Кіровоградську (4), Київську (6), Сумську (6), Житомирську (8) та Харківську (9) області.
На початковій стадії перебуває процес запровадження визнаного в усьому світі інституту управителів багатоквартирного будинку або керуючих житловим фондом компаній. Не створено належного рівня конкуренції на ринку послуг з утримання житлових будинків. Станом на 1 вересня 2010 року в житлово-комунальній галузі працює 62 служби єдиного замовника (СЄЗ) та 509 приватних підприємств. При цьому з початку року не тільки не було створено жодного приватного підприємства, а навпаки, їхня кількість скоротилася з 518 на 9 підприємств. Частка зазначених підприємств на ринку житлово-комунальних послуг не перевищує 6%, іншу частину займають комунальні житлово-експлуатаційні підприємства.
Унаслідок цього населення не має можливості обирати серед виконавців комунальних послуг найкращого через відсутність на ринку пропозицій. Такий ринок є недосконалим та не забезпечує надання якісних і доступних послуг.
Реформування галузі ведеться активно та ефективно в тих містах, де є розуміння органів місцевої влади значимості зазначеного процесу, проводиться роз'яснювальна робота з населенням, успішно реалізовані проекти щодо створення об'єднань співвласників багатоквартирних будинків із залученням інвестицій не тільки з державного та місцевих бюджетів, а й приватного вітчизняного та іноземного капіталу.
Стримуючим фактором реформування галузі, зокрема і процесів створення ОСББ, розвитку керуючих компаній є недосконалість чинного законодавства та наявність низки проблемних питань.
Для окреслення проблем створення та діяльності ОСББ, керуючих компаній 7 та 14 вересня 2010 року відбулися "круглі столи" на тему: "Основні проблемні питання створення і діяльності ОСББ та шляхи їх вирішення" та "Основні проблемні питання створення і діяльності управителів". Основними проблемами щодо створення ОСББ визначено: труднощі в доступі ініціативної групи до інформації про склад співвласників багатоквартирного будинку - власників квартир; неправомірні вимоги державних реєстраторів нотаріально посвідчувати підписи усіх членів ОСББ на статуті об'єднання; неправомірні відмови державних реєстраторів у реєстрації ОСББ, яке об'єднує співвласників двох і більше будинків; неефективні витрати на створення та діяльність ОСББ у невеликих багатоквартирних будинках; систематичні неправомірні відмови місцевих ДПІ у включенні ОСББ до Реєстру неприбуткових організацій (установ), висування необґрунтованих вимог до статутних документів ОСББ; необов'язковість членства в ОСББ (як наслідок - випадки неправомірної відмови співвласникам у прийнятті в ОСББ або, навпаки, зловживання співвласниками своїм правом не бути членом ОСББ); наявність суперечностей між положеннями типового статуту ОСББ, невизначеність меж допустимих змін до статуту ОСББ порівняно з текстом типового статуту. Проблемними питаннями щодо діяльності ОСББ визначено: "Балансоутримання", визначене Законом України
"Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", не відповідає суті ОСББ та його призначенню; перешкоджання/зволікання в передачі ОСББ технічної документації щодо будинку; регулярні намагання підприємств-монополістів "перетворити" ОСББ на виконавців житлово-комунальних послуг; поширені спроби змусити ОСББ погоджувати розмір внесків з органами місцевого самоврядування (для надання пільг і субсидій на житлово-комунальні послуги членам ОСББ); недостатня визначеність статусу майна ОСББ як юридичної особи; неправомірне примушування ОСББ місцевими ДПІ до сплати непритаманних для ОСББ податків і зборів (збір за забруднення природного середовища, ПДВ).
Основними проблемними питаннями створення і діяльності управителів (керуючих компаній) визначено: відсутність економічної основи діяльності управителів (державне регулювання тарифів на житлово-комунальні послуги є неефективним, не заохочує управителів приймати на себе юридичну відповідальність за якість послуг, що надаються, та за збір платежів); монополізм попиту (мала кількість організованих співвласників багатоквартирних будинків (в ОСББ, ЖБК), які могли б самостійно наймати управителів); монополізм пропозиції (органи місцевого самоврядування підтримують роботу управителів комунальних підприємств, що дає їм конкурентну перевагу перед підприємствами приватного сектору економіки. Часто органи місцевого самоврядування свідомо оберігають комунальні підприємства від конкуренції з боку приватних управителів).
................Перейти до повного тексту