1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
27.11.2008
протокол N 14/3-3
Про стан і перспективи розвитку позашкільної освіти
Заслухавши й обговоривши доповідну записку "Про стан і перспективи розвитку позашкільної освіти", підготовлену відділом позашкільної освіти, виховання та захисту прав дитини, колегія зазначає, що Міністерством освіти і науки України, органами управління освітою на місцях, керівниками позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації проводиться значна робота щодо створення сприятливих умов для здобуття позашкільної освіти значною кількістю дітей, задоволення їх освітньо-культурних потреб і запитів у професійному самовизначенні та творчій самореалізації.
Позашкільні навчальні заклади, в яких в основному і здобувається позашкільна освіта, спрямовують свою діяльність на формування у дітей та молоді патріотизму, поваги до народних звичаїв, традицій, національних цінностей Українського народу, любові до України безпосередньо через навчально-виховний процес у гуртках художньо-естетичного, еколого-натуралістичного, туристсько-краєзнавчого та інших напрямів творчості.
Стрижнем позаурочної та позашкільної роботи навчальних закладів є Рух за збереження і примноження звичаїв, традицій і обрядів українського народу "Моя земля - земля моїх батьків", Всеукраїнська туристсько-краєзнавча експедиція "Краса і біль України", "Мальовнича Україна", "Скривджена земля", "З попелу забуття", "Свята спадщина". З метою збереження пам'яті про національну трагедію та активізації досліджень Голодомору в 2007 році започатковано Всеукраїнську краєзнавчу акцію учнівської та студентської молоді "Колосок Пам'яті".
Уживаються заходи щодо збереження мережі позашкільних навчальних закладів, зміцнення і модернізації матеріально-технічної бази, удосконалення програмного і методичного забезпечення, створюються необхідні умови для здобуття позашкільної освіти, її доступності для дітей, особливо з сільської місцевості.
Разом з тим подальший розвиток позашкільної освіти, організація і здійснення навчально-виховної роботи в позашкільних навчальних закладах ускладнюється:
недостатнім фінансуванням. Невиконання планів надходжень до відповідних бюджетів, особливо у сільській місцевості, створює значні труднощі фінансового забезпечення діяльності позашкільних навчальних закладів, стримує процеси відновлення їх мережі, оновлення матеріально-технічної бази, збільшення контингенту учнів, охоплених позашкільною освітою;
проблемами у науково-методичному та кадровому забезпеченні системи позашкільної освіти;
недостатнім рівнем соціального захисту учасників навчально-виховного процесу.
В умовах гострого дефіциту ціннісних орієнтацій потребує поліпшення виховна робота з учнівською та студентською молоддю на ґрунті формування патріотичної свідомості, готовності її до виконання громадянських і конституційних обов'язків. На часі заміна стандартних виховних заходів для дітей та молоді на цілеспрямоване і професійне управління виховним процесом, посилення національно-патріотичного виховання.
Невирішеним є питання координації діяльності центрів патріотичного виховання, дитячо-юнацьких клубів моряків, десантників, авіаторів та проведення масових заходів з учнівською молоддю з військово-патріотичного напряму.
Діяльність керівників позашкільних навчальних закладів ускладнюється недостатнім рівнем їх економічної та правової підготовки.
Враховуючи зазначене, колегія ухвалює:
1. Доповідну записку "Про стан і перспективи розвитку позашкільної освіти" взяти до відома.
2. Міністру освіти і науки Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
2.1. Невідкладно вжити заходів щодо припинення скорочення мережі позашкільних навчальних закладів, недопущення їх перепрофілювання, реорганізації, ліквідації, фактів вилучення земельних ділянок.
2.2. Забезпечити зміцнення та модернізацію матеріально-технічної бази позашкільних навчальних закладів. З метою реалізації дистанційних освітніх проектів забезпечити позашкільні навчальні заклади комп'ютерним та іншим необхідним технічним обладнанням, здійснити їх підключення до мережі Інтернет.
2.3. Посилити контроль за наданням позашкільними навчальними закладами якісної освіти, збереження Кримських республіканських, обласних, Київської та Севастопольської міських профільних і комплексних позашкільних навчальних закладів як координаційних центрів навчально-виховної, інформаційно-методичної діяльності та організаційно-масової роботи районних, міських позашкільних навчальних закладів.
2.4. Ужити заходів щодо відкриття в палацах (центрах, будинках) дитячої та юнацької творчості до 1 вересня 2009 року відділів науково-технічної творчості учнівської молоді.
2.5. Активізувати впровадження типових навчальних планів і програм для гуртків, груп та інших творчих об'єднань позашкільних навчальних закладів.
2.6. До 30 квітня 2009 року розробити перспективні плани кадрового забезпечення позашкільних навчальних закладів.
Внести в навчальні плани закладів системи післядипломної педагогічної освіти питання роботи з обдарованою молоддю, методики її виявлення та розвитку.
2.7. Підготувати для подання в установленому порядку пропозиції щодо нагородження відомчими та державними нагородами з нагоди 90-річчя позашкільної освіти працівників сфери позашкільної освіти, які досягли визначних успіхів у вихованні, навчанні, професійній, науковій підготовці учнів.
3. Рекомендувати управлінням освіти і науки Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Луганської, Рівненської, Тернопільської, Херсонської та Черкаської обласних державних адміністрацій до 10 березня 2009 року покласти координацію діяльності позашкільних навчальних закладів з художньо-естетичного напряму на позашкільний навчальний заклад обласного підпорядкування.
4. Керівникам позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації:
4.1. Поліпшити співпрацю щодо професійної орієнтації учнівської молоді шляхом залучення їх до дослідницько-експериментальної діяльності та створення умов для їх допрофільної підготовки і профільного навчання.

................
Перейти до повного тексту