1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО
ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
27.03.2008 N 3
Про результати ефективності використання коштів Державного бюджету України 2007 року на виконання заходів з розвитку і реконструкції централізованих систем водопостачання та водовідведення та проведення комплексного аудиту у сфері житлово-комунального господарства у Київській, Луганській, Херсонській, Закарпатській областях
1. Проведений Рахунковою палатою України аудит використання коштів Державного бюджету України у 2007 році на виконання заходів Державної програми з розвитку і реконструкції централізованих систем водопостачання та водовідведення виявив недоліки, які негативно вплинули на ефективність бюджетної підтримки галузі.
У державі не було єдиного координатора виконання Програми. Заходи шести попередніх державних програм, прийнятих впродовж 1997-2005 років з метою реформування та розвитку водопровідно-каналізаційного господарства, виконувалися частково або взагалі не виконувалися.
Заходи з розвитку і реконструкції централізованих систем водопостачання та водовідведення в Україні здійснювалися без визначеної Міністерством з питань житлово-комунального господарства України загальної потреби в коштах. Центральний орган виконавчої влади із зазначених питань не володів інформацією про фактичні витрати з усіх джерел фінансування на розвиток і реконструкцію централізованих систем водопостачання та водовідведення.
Мінжитлокомунгоспом та Мінбудом не виконувалися завдання з управління, координації та регулювання діяльності у сфері водопостачання та водовідведення.
Збільшення фінансування з державного бюджету на розвиток і реконструкцію централізованих систем водопостачання та водовідведення у 2005-2007 рр. не підвищило їх надійності, не зменшило втрат питної води та не поліпшило її якості. Негативна динаміка погіршення технічного стану водопровідно-каналізаційного господарства свідчить, що за рахунок бюджетних коштів фактично здійснюється "латання дірок" у мережах. Як наслідок, управління коштами було неефективним.
У 2007 році, при розподілі фінансових ресурсів на розвиток та реконструкцію централізованих систем водопостачання і водовідведення, не дотримувався принцип справедливості й неупередженості бюджетної системи (ст. 7 Бюджетного кодексу України) , оскільки перевагу надано Донецькій, Харківській і Луганській областям, які отримали 64 відсотки загального обсягу бюджетних коштів.
Зволікання з розробленням та затвердженням Порядків використання коштів та Переліків об'єктів обмежило термін виконання робіт. Порядок використання у 2006 році коштів на розвиток і реконструкцію централізованих систем Уряд затвердив лише у квітні, перелік об'єктів - у червні, а фінансування з держбюджету розпочалося лише з липня. Аналогічна ситуація склалася і у 2007 році.
Фінансування видатків за програмою "Розвиток і реконструкція централізованих систем водопостачання та водовідведення" здійснювалося переважно у четвертому кварталі (більше 70%), що призвело до виконання робіт на таких об'єктах у несприятливий зимовий період.
За результатами проведеного аудиту було встановлено порушення вимог чинного законодавства на регіональному рівні. Так, із третини загального обсягу використаних 2006 році коштів з порушенням чинного законодавства використано 25,9 млн.грн., у тому числі з порушенням вимог Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" - 7,4 млн.грн.
При формуванні Переліків об'єктів розвитку і реконструкції централізованих систем водопостачання та водовідведення на 2007 рік допущено недотримання вимог чинного законодавства на суму близько 50,0 млн. гривень.
Регіональними управліннями з питань житлово-комунального господарства бюджетні кошти на виконання заходів з розвитку і реконструкції централізованих систем водопостачання та водовідведення у 2006-2007 роках використовувалися за відсутності контролю з боку головного розпорядника коштів - Держжитлокомунгоспу та його правонаступників Мінбуду та Мінжитлокомунгоспу.
На порушення статей 22 і 51 Бюджетного кодексу України протягом 2005-2006 років Мінбудом допущено неефективне управління бюджетними асигнуваннями на суму 4,3 млн.грн., що призвело до їх повернення до державного бюджету як невикористаних.
2. Розглянувши питання про ефективність використання бюджетних коштів у 2007 році та удосконалення механізмів бюджетної підтримки галузі, колегія зазначає.
У минулому році загальна сума асигнувань з державного бюджету на підтримку житлово-комунальної сфери склала 2,47 млрд.грн., у т.ч. на об'єкти житлово-комунального господарства - 2,16 млрд.грн., на газифікацію населених пунктів та об'єкти соціальної сфери - 0,31 млрд.грн. Із загальної суми коштів, виділених на об'єкти житлово-комунального господарства, спрямовано на водопровідно-каналізаційне господарство 29,7%, на комунальну теплоенергетику - 33,9%, на житлове господарство - 29,9%, на міський електротранспорт - 2,7%, на благоустрій - 0,6%, на ліквідацію наслідків підтоплення територій - 3,2%. Фінансування об'єктів здійснювалось відповідно до шести бюджетних програм та п'яти субвенцій.
Аналіз напрямів спрямування та стану освоєння державних коштів свідчить про низку проблем, які суттєво знизили ефективність державної підтримки галузі.
По-перше, це розпорошеність бюджетних ресурсів, дублювання напрямів фінансування головних підгалузей житлово-комунального господарства декількома програмами та субвенціями.
Так, об'єкти водопровідно-каналізаційного господарства та комунальної теплоенергетики фінансувалися за чотирма напрямами кожна підгалузь, благоустрій та міськелектротранспорт - за двома напрямами. Але найбільше розпорошеність коштів спостерігалося у житловому господарстві: на поліпшення стану житлових будинків кошти надавалися за вісьмома програмами.
По-друге, кошти інвестиційних субвенцій замість капітальних вкладень спрямовувались переважно на ремонт об'єктів.
Так, із 1 млрд.грн. субвенції на соціально-економічний розвиток регіонів на розбудову інфраструктури об'єктів комунальної власності було використано лише близько 166 млн.грн., або 16,6% загальної суми. У таких регіонах як АР Крим, м. Севастополь, Луганська, Донецька та Сумська області на будівництво було спрямовано від 2 до 5% субвенції. Переважна більшість асигнувань направлена на капітальний ремонт, аварійно-відновні роботи та інші поліпшення існуючих об'єктів.
По-третє, розподіл коштів бюджетних програм та субвенцій між регіонами здійснювався суб'єктивно за відсутності єдиних економічно обґрунтованих критеріїв, що не забезпечило однакових для усіх регіонів умов фінансування.
По-четверте, жодна програма чи субвенція не були освоєні повністю, жоден регіон не забезпечив 100-відсоткового освоєння виділених асигнувань.
Загалом по житлово-комунальному господарству рівень освоєння коштів усіх субвенцій та бюджетних програм становив 90% (профінансовано - 2,47 млрд.грн., освоєно - 2,22 млрд.грн., повернено назад до бюджету - 0,25 млрд.грн.).
Серед регіонів найкраще освоїли кошти Чернівецька (99,99%), Миколаївська (99,5%), Черкаська (98,8%) області, найгірше - Тернопільська область (77,0%), міста Севастополь (77,3%) та Київ (77,4%).
Негативним фактором, який суттєво вплинув на рівень освоєння коштів, є неритмічність їх виділення упродовж року. Так, на заходи з модернізації житлових будинків, комплексної реконструкції кварталів застарілого житлового фонду, ліквідації наслідків підтоплення близько 70% коштів було виділено лише у четвертому кварталі, незважаючи на те, що специфіка діяльності галузі обмежує можливості виконувати роботи у зимовий період.

................
Перейти до повного тексту