1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ ДЕРЖАВНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
28.12.2009 N 2
Про впровадження Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та виконання постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.2009 N 502 "Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року"
( Рішення затверджено Наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва N 223 від 31.12.2009 )
Заслухавши та обговоривши доповідь директора Юридичного департаменту Гавви Л.В. з зазначеного питання,
Колегія відзначає, що за два роки після вступу в силу Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року N 877-V Держкомпідприємництвом України проведено відповідну роботу щодо виконання доручення Кабінету Міністрів України, згідно з яким на Комітет покладено обов'язки відповідального виконавця за стан його впровадження.
Цей Закон є першим кроком на шляху реформування системи державного контролю у сфері господарської діяльності.
Вперше на законодавчому рівні запроваджуються основні засади державного контролю - єдині для всіх державних органів, на підставі яких належить відкоригувати спеціальні закони. На сьогоднішній день Верховною Радою України прийнято 7 законів (якими були внесені зміни в 10 законів), 10 проектів законів знаходяться на розгляді у Верховній Раді України (якими вносяться зміни до 16 законів) та ще 7 законів України потребують внесення змін.
Були прийняті постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку відбору зразків продукції для визначення її якісних показників та форми акта відбору зразків продукції" та "Про затвердження Порядку відшкодування суб'єктом господарювання витрат, пов'язаних з проведенням експертизи (випробування) зразків продукції".
Слід зазначити, що Законом запроваджено оцінку ризику суб'єктів господарювання, пов'язаного з їх діяльністю та визначення залежно від ступеня ризику частоти необхідних перевірок, визначені виключні підстави для проведення заходів державного нагляду та контролю, встановлені граничні строки тривалості перевірок.
На даний час розроблено 42 постанови Кабінету Міністрів України, якими затверджуються критерії розподілу суб'єктів господарювання за ступенями ризику, які розповсюджуються на 53 органи державного контролю. 8 проектів постанов, якими затверджуються критерії для 11 органів у їх сферах державного нагляду (контролю) знаходяться на стадії погодження.
29 травня 2009 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 21.05.2009 N 502 "Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року" (далі - Постанова N 502).
Постанова N 502 була розроблена з метою підтримки суб'єктів господарювання в умовах світової фінансової кризи, створення сприятливих умов для ведення підприємницької діяльності та встановила певні тимчасові обмеження у здійсненні контролюючими органами заходів державного нагляду (контролю).
Майже одразу після прийняття Постанови N 502, з метою відстеження дотримання контролюючими органами її вимог, Урядом було запроваджено роботу "гарячої лінії". Щотижнево здійснювався аналіз скарг суб'єктів господарювання.
Поряд з цим, на етапі впровадження цього Закону виникають певні труднощі. Контролюючі органи намагаються ігнорувати вимоги Закону, зволікають з виконанням норм Закону передбачених прикінцевими положеннями, ініціюють внесення змін до нього з метою виведення їх із сфери дії застосування цього Закону.
До цього часу 13 органів не розробили відповідні критерії розподілу суб'єктів господарювання за ступенями ризику (Державний департамент страхового фонду документації Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Державний департамент нагляду за додержанням законодавства про працю Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерство палива та енергетики України, Українська державна лісонасіннєва інспекція Державного комітету лісового господарства України, Державна геологічна служба Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, Державна служба геодезії, картографії та кадастру Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, Державна служба з охорони прав на сорти рослин Міністерства аграрної політики України, Державний департамент інтелектуальної власності Міністерства освіти і науки України, Служба безпеки України, Державна митна служба України, Національне космічне агентство України, Державний комітет статистики України, Національна рада України з питань телебачення та радіомовлення).
Залишається невиконаною норма Закону про перелік питань (т.з. "чек-листи") для здійснення планових заходів, які затверджуються відповідним органом контролю. На запит Держкомпідприємництва до органів контролю про затвердження таких наказів тільки 11 повідомили про їх прийняття. Аналіз таких наказів показав, що вони не відповідають вимогам Закону "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Закону України "Про засади державної регуляторної політики".
Загалом система державного нагляду (контролю) потребує подальшого реформування. Метою другого етапу реформування має стати суттєве скорочення органів державного контролю. На сьогодні в Україні діє 85 контролюючих органів. Тільки у складі Мінагрополітики функціонує 10 інспекцій, що здійснюють заходи державного нагляду (контролю) в сфері аграрної політики. Порівняно з державами СНД та східноєвропейських країн така кількість є чи не найбільшою (Латвія - 16; Сербія - 30; Словенія - 26; Узбекистан - 44; Білорусь - 56; Росія - 43 (федеральних), близько 40 (суб'єктів федерації); Казахстан - 30; Киргизстан - 23, Молдова - 56; Албанія - 31; Грузія - 20).
Виходячи з вищезазначеного, Колегія
ВИРІШИЛА:
1. Доповідь "Про впровадження Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та виконання постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.2009 N 502 "Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року" взяти до відома.

................
Перейти до повного тексту