- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 05-39-11/2390 від 30.07.2002
Державна податкова
адміністрація України
Щодо податку на додану вартість
Свого часу Національна комісія регулювання електроенергетики України зверталася до Державної податкової адміністрації України (листи від 24.11.2000 N 05-31-11/2573 та від 18.01.2001
N 05-31-11/137) з приводу оподаткування податком на додану вартість плати за перетоки реактивної енергії, що здійснюється на загальних підставах за ставкою 20 відсотків. Державна податкова адміністрація України не погодилася із доказами НКРЕ щодо трактування плати за перетоки реактивної енергії, як санкції, і листом від 29.12.2000
N 8984/5/16-1114 надала роз'яснення згідно з яким оподаткування податком на додану вартість плати за перетоки реактивної електроенергії здійснюється на загальних підставах, за ставкою 20%. НКРЕ своїм листом від 09.01.2001 N 05-39-09/46 довела до відома всіх ліцензіатів з передачі та постачання електроенергії за регульованим тарифом необхідність нарахування податку на додану вартість.
Протягом 2001 року була створена та працювала Робоча група із представників Мінпаливенерго, Держенергонагляду, НКРЕ та Київського політехнічного інституту, яка підготувала зміни та доповнення до Методики обчислення плати за перетікання реактивної електроенергії між електропостачальною організацією та її споживачами. Методика у новій редакції була затверджена наказом Мінпаливенерго від 17.01.2002
N 19 та зареєстрована у Мінюсті 01.02.2002 за N 93/6381. Відповідно до Методики оплата перетікання реактивної електроенергії визначена як адресний економічний стимул, який має спонукати споживача до проведення технічних заходів для зменшення реактивних перетікань, встановлення відповідного компенсуючого обладнання, що потребує значних капіталовкладень. Трактування оплати за перетікання реактивної енергії, як санкції, суперечить цивільному законодавству, оскільки застосування санкцій передбачається у разі невиконання умов договору однією із сторін договору, спричинених її недбалістю, непрофесійними діями чи протиправною поведінкою суб'єкта. А перетікання реактивної енергії між мережами споживача та електропередавальної організації викликані в основному технічними параметрами застарілого обладнання, технологій тощо і потребують значних коштів та часу на їх заміну на сучасне обладнання, яке оснащене компенсуючими пристроями.
У електроенергетиці відносини між енергопостачальником та споживачем регулюються договором, який укладається на основі примірного договору, що є додатком до Правил користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ від 31.07.96
N 28. Примірний договір передбачає певні умови щодо регулювання та оплати перетікань реактивної електроенергії, які фіксуються у додатку до договору "Порядок розрахунків за перетоки реактивної електроенергії". Тому учасники робочої групи схиляються до думки, що оплата перетікань електричної енергії не є санкцією і не відноситься до товару, а є саме адресним економічним стимулом, який можна кваліфікувати як послугу.
Враховуючи вищезазначене, поняття оплати перетоків реактивної енергії, як оплати послуги, визначено у новій редакції Правил користування електричною енергією, яка погоджена Мінпаливенерго, Мінекономіки, Держстандартом та Держкомпідприємництва. Проект нової редакції Правил найближчим часом буде затверджений постановою НКРЕ та поданий на реєстрацію до Мін'юсту.
Для остаточного врегулювання питання НКРЕ провела 21 травня 2002 року нараду за участю повноважних представників Державної податкової адміністрації, Мінпаливенерго України, Національної Комісії регулювання електроенергетики України та НТУУ "КПІ" (протокол наради додається).
Виконуючи рішення протоколу наради, НКРЕ відкликає свій лист до ДПА від 18.01.2001
N 05-31-11/137.
НКРЕ звертається до Державної податкової адміністрації з пропозицією призупинити дію наказу від 12.07.2002
N 330 "Щодо затвердження податкового роз'яснення" до остаточного врегулювання питання віднесення оплати за перетоки реактивної електроенергії до послуг чи санкцій. Для конструктивного вирішення цього питання НКРЕ звернулась до Кабінету Міністрів України з проханням надати Міненерго, НКРЕ, Мінекономіки, Мінпромполітики та ДПА відповідне доручення.
Голова Комісії Ю.Продан
ДОДАТОК
до листа НКРЕ
від 30.07.2002
N 05-39-11/2390
ПРОТОКОЛ НАРАДИ
щодо оподаткування плати за перетікання реактивної електроенергії
21 травня 2002 р.
ПРИСУТНІ:
1. Меркушов В.Т. - Член Комісії
2. Костишена Н.М. - заступник начальника технічного
управління НКРЕ
3. Осадча О.І. - заступник начальника управління
цінової політики НКРЕ
4. Кулініч Л.І. - спеціаліст технічного управління
НКРЕ
5. Колошина З.Г. - головний спеціаліст Департаменту
економічного та фінансового
регулювання ПЕК Мінпаливенерго
України
6. Попцова М.В. - в.о. заст. директора СВП
"Енергозбут" АК "Київенерго"
7. Дунайло С.А. - директор департаменту економіки та
фінансів АК "Київенерго"
8. Медведєва Т.В. - начальник відділу моніторингу
режимів споживання енергії АК
"Київенерго"
9. Попович В.І. - енергозбут ВАТ "Київобленерго"
10. Гушля А.М. - Держенергонагляд України
11. Щербина Ю.В. - д.т.н., професор, НТУУ "КПІ"
12. Завада І.В. - корпорація "Інтертайп", представник
Нікопольського заводу феросплавів
13. Терлецька Л.С. - головний державний податковий
інспектор Управління ПДВ ДПА України
14. Задорожний О.М. - заст. начальника відділу Управління
прибутку ДПА України
ВИСТУПИЛИ:
Медведєва Т.В. - АК "Київенерго"
Реактивна електроенергія є товар. Плата за реактивну електроенергію йде одним платіжним документом з платою за активну електроенергію, і обидві складові оподатковуються ПДВ.
Завада І.В. - від Нікопольського заводу феросплавів
Податкова адміністрація вважає порушенням віднесення плати за реактивну електроенергію до валових витрат, і вимагає оплачувати "реактив" з прибутку підприємства.
Костишена Н.М. - НКРЕ України
Були листи НКРЕ до ДПА від 24.11.2000 N 05-31-11/2573 та від 18.01.2001
N 05-31-11/137, де піднімалося питання про надання плати за "реактив" статусу штрафних санкцій. Можливо, це послужило першопричиною ініціативи місцевих податкових органів.
Скарги на вимогу вносити плату за перетікання реактивної електроенергії з прибутку надходять і від інших споживачів - наприклад, від Полтавського територіального відділення УСПП, лист від 28.03.02 N 92/10.
................Перейти до повного тексту