1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Ухвала


У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Про припинення конституційного провадження у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Розпорядження Кабінету Міністрів України "Питання Загального реєстру податкових накладних"
м. Київ
31 березня 2010 року
N 24-уп/2010
Справа N 1-16/2010

Конституційний Суд України у складі суддів:
Стрижака Андрія Андрійовича - головуючого,
Бауліна Юрія Васильовича,
Бринцева Василя Дмитровича,
Вдовіченка Сергія Леонідовича,
Головіна Анатолія Сергійовича,
Джуня В'ячеслава Васильовича,
Дідківського Анатолія Олександровича,
Домбровського Івана Петровича,
Кампа Володимира Михайловича,
Колоса Михайла Івановича,
Лилака Дмитра Дмитровича - доповідача,
Маркуш Марії Андріївни,
Мачужак Ярослави Василівни,
Нікітіна Юрія Івановича,
Овчаренка В'ячеслава Андрійовича,
Стецюка Петра Богдановича,
Ткачука Павла Миколайовича,
Шишкіна Віктора Івановича,
розглянув на пленарному засіданні справу за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Розпорядження Кабінету Міністрів України "Питання Загального реєстру податкових накладних" від 23 вересня 2009 року N 1178-р (Урядовий кур'єр, 2009 р., 9 жовтня).
Заслухавши суддю-доповідача Лилака Д.Д. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Суб'єкт права на конституційне подання - Президент України - Указом від 29 жовтня 2009 року N 872 зупинив дію Розпорядження Кабінету Міністрів України "Питання Загального реєстру податкових накладних" від 23 вересня 2009 року N 1178-р (далі - Розпорядження) і звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням визнати його таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним).
Розпорядженням Кабінет Міністрів України запровадив Загальний реєстр податкових накладних (далі - Реєстр); уповноважив Державну податкову адміністрацію України встановити порядок його ведення; зобов'язав платників податку - продавців товарів (робіт, послуг) (далі - продавці) реєструвати в ньому податкові накладні із сумою податку на додану вартість (далі - ПДВ), зазначеною в одній накладній: понад один мільйон гривень - з 1 листопада 2009 року, понад 500 тисяч гривень - з 1 січня 2010 року, понад 100 тисяч гривень - з 1 квітня 2010 року; передбачив, що податкова накладна надається покупцю товарів (робіт, послуг) (далі - покупець) після внесення відомостей про неї до Реєстру. Розпорядженням Державній податковій адміністрації України надано право у разі порушення продавцем установленого порядку реєстрації податкових накладних проводити перевірку достовірності зазначених платником податку сум податкових зобов'язань з метою встановлення права покупця на включення сум ПДВ до податкового кредиту і визначено, що надходження до органу державної податкової служби інформації про виявлення розбіжностей у даних податкової накладної та Реєстру є підставою для проведення позапланової виїзної перевірки продавця та покупця. Розпорядженням також встановлено, що невідповідність даних, зазначених у податковій накладній, даним Реєстру не звільняє продавця від обов'язку включення суми ПДВ, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов'язань за відповідний звітний період, а покупець втрачає право на податковий кредит на підставі податкової накладної, якщо сума ПДВ згідно з накладною не відображена продавцем у податковій декларації або продавець не провів у повному обсязі розрахунки з бюджетом за такою декларацією (пункти 1, 2, 3, 4, 5) .
Президент України вважає, що Розпорядженням запроваджується порядок регулювання податкових відносин стосовно ПДВ, які відповідно до Конституції України вже унормовані в Законі України "Про податок на додану вартість". Глава держави також зазначає, що згідно з Основним Законом України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом (частина перша статті 67) , система оподаткування, податки і збори встановлюються виключно законами України (пункт 1 частини другої статті 92) . Згідно з пунктом 1 частини першої статті 14 Закону України "Про систему оподаткування" ПДВ належить до загальнодержавних податків, отже, зазначені конституційні положення поширюються і на нього. Встановлюючи правовий механізм регулювання ПДВ, уряд діяв з перевищенням своїх повноважень та у спосіб, не передбачений Конституцією і законами України, що не відповідає частині другій статті 6, частині другій статті 19, частині третій статті 113, частині першій статті 117 Конституції України.

................
Перейти до повного тексту