- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Ухвала
У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Про припинення конституційного провадження у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Розпорядження Кабінету Міністрів України "Питання Загального реєстру податкових накладних"
м. Київ 31 березня 2010 року N 24-уп/2010 | Справа N 1-16/2010 |
Конституційний Суд України у складі суддів:
Стрижака Андрія Андрійовича - головуючого,
Бауліна Юрія Васильовича,
Бринцева Василя Дмитровича,
Вдовіченка Сергія Леонідовича,
Головіна Анатолія Сергійовича,
Джуня В'ячеслава Васильовича,
Дідківського Анатолія Олександровича,
Домбровського Івана Петровича,
Кампа Володимира Михайловича,
Колоса Михайла Івановича,
Лилака Дмитра Дмитровича - доповідача,
Маркуш Марії Андріївни,
Мачужак Ярослави Василівни,
Нікітіна Юрія Івановича,
Овчаренка В'ячеслава Андрійовича,
Стецюка Петра Богдановича,
Ткачука Павла Миколайовича,
Шишкіна Віктора Івановича,
Заслухавши суддю-доповідача Лилака Д.Д. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Суб'єкт права на конституційне подання - Президент України - Указом від 29 жовтня 2009 року
N 872 зупинив дію Розпорядження Кабінету Міністрів України "Питання Загального реєстру податкових накладних" від 23 вересня 2009 року
N 1178-р (далі - Розпорядження) і звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням визнати його таким, що не відповідає
Конституції України (є неконституційним).
Розпорядженням Кабінет Міністрів України запровадив Загальний реєстр податкових накладних (далі - Реєстр); уповноважив Державну податкову адміністрацію України встановити порядок його ведення; зобов'язав платників податку - продавців товарів (робіт, послуг) (далі - продавці) реєструвати в ньому податкові накладні із сумою податку на додану вартість (далі - ПДВ), зазначеною в одній накладній: понад один мільйон гривень - з 1 листопада 2009 року, понад 500 тисяч гривень - з 1 січня 2010 року, понад 100 тисяч гривень - з 1 квітня 2010 року; передбачив, що податкова накладна надається покупцю товарів (робіт, послуг) (далі - покупець) після внесення відомостей про неї до Реєстру.
Розпорядженням Державній податковій адміністрації України надано право у разі порушення продавцем установленого порядку реєстрації податкових накладних проводити перевірку достовірності зазначених платником податку сум податкових зобов'язань з метою встановлення права покупця на включення сум ПДВ до податкового кредиту і визначено, що надходження до органу державної податкової служби інформації про виявлення розбіжностей у даних податкової накладної та Реєстру є підставою для проведення позапланової виїзної перевірки продавця та покупця.
Розпорядженням також встановлено, що невідповідність даних, зазначених у податковій накладній, даним Реєстру не звільняє продавця від обов'язку включення суми ПДВ, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов'язань за відповідний звітний період, а покупець втрачає право на податковий кредит на підставі податкової накладної, якщо сума ПДВ згідно з накладною не відображена продавцем у податковій декларації або продавець не провів у повному обсязі розрахунки з бюджетом за такою декларацією (пункти 1, 2, 3, 4,
5) .
Президент України вважає, що
Розпорядженням запроваджується порядок регулювання податкових відносин стосовно ПДВ, які відповідно до
Конституції України вже унормовані в Законі України
"Про податок на додану вартість". Глава держави також зазначає, що згідно з
Основним Законом України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом (частина перша
статті 67) , система оподаткування, податки і збори встановлюються виключно законами України (пункт 1 частини другої
статті 92) . Згідно з пунктом 1 частини першої статті
14 Закону України
"Про систему оподаткування" ПДВ належить до загальнодержавних податків, отже, зазначені конституційні положення поширюються і на нього. Встановлюючи правовий механізм регулювання ПДВ, уряд діяв з перевищенням своїх повноважень та у спосіб, не передбачений
Конституцією і законами України, що не відповідає частині другій статті
6, частині другій статті
19, частині третій статті
113, частині першій статті
117 Конституції України.
................Перейти до повного тексту