1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ВЕРХОВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
26.02.2019 м. Київ Справа № П/800/520/16
Провадження № 11-684сап18
Велика Палата Верховного Суду у складі:
Головуючого судді Князєва В.С.,
судді-доповідача Саприкіної І.В.,
суддів: Антонюк Н.О., Бакуліної С.В.,
Британчука В.В., Гудими Д.А.,
Данішевської В.І., Золотнікова О.С.,
Кібенко О.Р., Лобойка Л.М.,
Лященко Н.П., Рогач Л.І.,
Уркевича В.Ю., Яновської О.Г.,
за участю:
секретаря судового
засідання - Сергійчук Л.Ю.,
представників позивача - ОСОБА_4, ОСОБА_5,
представника відповідача
Верховної Ради України - Шумар В.Ю.,
представника Вищої ради
правосуддя - Белінської О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Верховної Ради України на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (головуючий суддя Гімон М.М., судді: Берназюк Я.О., Бучик А.Ю., Кравчук В.М., Мороз Л.Л.) від 07 травня 2018 року у справі за позовом ОСОБА_8 до Верховної Ради України, третя особа - Вища рада правосуддя про визнання незаконною та скасування постанови,
УСТАНОВИЛА:
У жовтні 2016 року ОСОБА_8 звернувся до Вищого адміністративного суду України з позовом, у якому просив визнати незаконною та скасувати Постанову Верховної Ради України (далі - ВРУ) від 29 вересня 2016 року № 1616-VIII "Про звільнення судді".
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 20 жовтня 2016 року відкрито провадження у цій справі.
15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.
На підставі підп. 5 п. 1 розд. VII "Перехідні положення" КАС України позовні заяви та апеляційні скарги на судові рішення в адміністративних справах, які подані до Вищого адміністративного суду України як суду першої або апеляційної інстанції та розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Ураховуючи наведене вище, позовну заяву ОСОБА_8 було передано до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
Рішенням Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 07 травня 2018 року позов ОСОБА_8 задоволено.
Не погодившись із таким судовим рішенням з підстави порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, ВРУ подала апеляційну скаргу, у якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову ОСОБА_8. В обґрунтування апеляційної скарги відповідач зазначив, що Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду не було досліджено всі докази та неповно встановлено обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Задовольняючи позовні вимоги, Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду дійшов висновку, що ВРУ допустила порушення принципів та порядку адміністративної процедури, визначених: Конституцією України; Законами України від 07 липня 2010 року № 2453-VI "Про судоустрій і статус суддів" (далі - Закон № 2453-VI), від 15 січня 1998 року № 22/98-ВР "Про Вищу раду юстиції" (далі - Закон № 22/98-ВР) та Регламентом Верховної Ради України, затвердженого Законом України від 08 квітня 2014 року № 1861-VI (далі - Регламент), що полягали у вчиненні дій з розгляду питання про звільнення ОСОБА_8 з посади судді та прийнятті постанови про його звільнення не в межах закону, необґрунтовано та без забезпечення права особи на участь у процесі прийняття рішень. Порушення відповідачем цих принципів виключає висновок про правомірність вирішення ним питання про звільнення позивача з посади судді та законність прийнятої постанови про його звільнення.
ОСОБА_8 у відзиві на апеляційну скаргу просить у її задоволені відмовити, оскільки Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду прийняв оскаржуване рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах законодавства та не спростовують правильність висновків суду першої інстанції.
Дослідивши наведені в апеляційній скарзі доводи та перевіривши матеріали справи, Велика Палата Верховного Суду встановила таке.
3 грудня 1988 року ОСОБА_8 обіймав посади державного арбітра, арбітра, судді господарського суду Донецької області, судді Донецького апеляційного господарського суду.
Постановою ВРУ від 19 лютого 2009 року № 1030-VI позивач обраний на посаду судді Вищого господарського суду України безстроково.
24 грудня 2015 року Вищою радою юстиції прийнято рішення про внесення подання до ВРУ про звільнення ОСОБА_8 з посади судді Вищого господарського суду України.
16 лютого 2016 року Вища рада юстиції внесла до ВРУ подання про звільнення позивача з посади судді Вищого господарського суду України у зв'язку з порушенням присяги судді. Підставою для внесення такого подання стали висновки Вищої ради юстиції, відповідно до яких суддею ОСОБА_8 порушено норми процесуального законодавства під час вирішення питання про відкриття касаційного провадження у справі № 20/5025/2131/11, чим було безпідставно відмовлено у допуску осіб до правосуддя.
Подання Вищої ради юстиції про його звільнення було оскаржено позивачем до суду. Постановою Верховного Суду України від 27 червня 2017 року у задоволені позову відмовлено.
19 травня 2016 року Сектором реєстрації законопроектів ВРУ зареєстровано проект постанови ВРУ "Про звільнення судді", внесений Головою ВРУ Парубієм А.В.
Розпорядженням Голови ВРУ Парубія А.В. від 27 вересня 2016 року № 352 на вимогу Президента України про скликання позачергового пленарного засідання ВРУ восьмого скликання та відповідно до ч. 8 ст. 19 Регламенту прийнято рішення про скликання позачергового пленарного засідання восьмого скликання на 10 годину 00 хвилин 29 вересня 2016 року, на якому буде розглянуто питання про звільнення суддів, зокрема ОСОБА_8.
Відповідно до вказаного розпорядження 27 вересня 2016 року о 19 годині 15 хвилин Прес-служба Апарату ВРУ розмістила на офіційному-веб сайті ВРУ інформацію із запрошенням для участі суддів у розгляді на пленарному засіданні питання про їх звільнення, у тому числі ОСОБА_8.
28 вересня 2016 року ВРУ направила урядову телеграму на адресу Вищого господарського суду України, якою повідомила ОСОБА_8 про розгляд питання про його звільнення з посади судді на позачерговому засіданні ВРУ 29 вересня 2016 року. Згідно з відтиском штампа вхідної кореспонденції суду урядова телеграма надійшла до Вищого господарського суду України 28 вересня 2016 року о 11 годині 10 хвилин.
29 вересня 2016 року ВРУ прийняла постанову № 1616-VIII про звільнення ОСОБА_8 з посади судді Вищого господарського суду України відповідно до п. 5 ч. 5 ст. 126 Конституції України у зв'язку з порушенням ним присяги судді. За результатами голосування вказану постанову підтримали 235 народних депутатів.
Не погодившись із таким рішенням ВРУ, ОСОБА_8 звернувся до суду з адміністративним позовом за захистом порушених, на його думку, прав та інтересів.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги та надані на противагу їм аргументи позивача, перевіривши матеріали справи, Велика Палата Верховного Суду вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до п. 5 ч. 5 ст. 126 Конституції України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) суддя звільняється з посади органом, що його обрав або призначив, у разі порушення суддею присяги.
Частинами 3, 5 ст. 116 Закону № 2453-VI передбачено, що звільнення судді з посади на підставі порушення ним присяги судді відбувається за поданням Вищої ради юстиції після розгляду цього питання на її засіданні відповідно до Закону № 22/98-ВР.
На підставі подання Вищої ради юстиції ВРУ приймає постанову про звільнення судді з посади.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що під час прийняття ВРУ оскаржуваної постанови було порушено процедуру звільнення ОСОБА_8 з посади судді, зокрема щодо неналежного повідомлення його про проведення засідання ВРУ, до того ж розгляд питання про звільнення позивача з посади судді відбувся за його відсутності.
Велика Палата Верховного Суду погоджується з такими висновками Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з огляду на таке.
Порядок підготовки і проведення сесій ВРУ, її засідань, формування державних органів, законодавчу процедуру, процедуру розгляду інших питань, віднесених до її повноважень, та порядок здійснення контрольних функцій ВРУ визначає Регламент.
Частинами 3, 4 ст. 216-1 Регламенту передбачено, що подання про звільнення судді, обраного безстроково, вноситься до ВРУ Вищою радою юстиції. Обговорення питання про звільнення судді, обраного безстроково, на пленарному засіданні ВРУ починається з оголошення головуючим подання Вищої ради юстиції.
Після доповіді суддя, питання стосовно якого розглядається, має право на виступ.
При звільненні судді на підставі п. 4, 5 ч. 5 ст. 126 Конституції України присутність судді є обов'язковою. Такому судді має бути повідомлено про розгляд питання про його звільнення не пізніше ніж за три дні до дня проведення засідання Верховної Ради, на якому розглядатиметься це питання. Такий суддя має право на представника. У разі повторного неприбуття судді, щодо якого розглядається питання про звільнення, на засідання Верховної Ради, за умови повідомлення йому про розгляд питання про його звільнення у строк, передбачений цією частиною, таке питання може бути розглянуто за його відсутності.

................
Перейти до повного тексту