1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА
П О С Т А Н О В А
15.06.2009 N 2/385
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючий - Келеберда В.І., судді - Арсірій Р.О., Кочан В.М., при секретарі судового засідання Бузінському А.В. розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до 1) Кабінету Міністрів України, 2) Міністерства праці та соціальної політики України про визнання акта незаконним та відшкодування шкоди.
Обставини справи:
Позивачі звернулися до суду із позовом про визнання незаконними пунктів 8 та 15 постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 р. N 530 "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" в частині встановлення розмірів підвищення пенсій дітям війни у 2008 році та про стягнення з Кабінету Міністрів України на користь з кожного з позивачів відшкодування заподіяної шкоди в розмірі недоплаченого підвищення пенсії дітям війни, виходячи з наступного розрахунку: за період з 22.05.2008 р. по 31.05.2008 р. - 4,18 грн. щодня; за період з 01.06.2008 р. по 30.06.2008 р. - 96,2 грн.; за період з 01.07.2008 р. по 30.09.2008 р. - 96,4 грн. щомісяця; з 01.10.2008 р. до встановлення нових розмірів прожиткового мінімуму на 2009 рік - 99,6 грн. щомісяця.
В обґрунтування заявлених вимог позивачі посилаються на невідповідність оскаржених норм Закону України N 2195-IV від 18.11.2004 р. "Про соціальний захист дітей війни" та зазначають, що розмір заподіяної шкоди полягає у різниці між розміром підвищення пенсій дітям війни, встановленим ст. 6 зазначеного Закону та розміром такого підвищення, встановленого п. 8 постанови КМУ N 530.
Представник відповідача - Кабінету Міністрів України проти задоволення позову заперечив. В якості безпідставності заявленого позову Кабінет Міністрів України вказує на ті обставини, що видання оскаржуваних постанов проведено в межах компетенції відповідача та у відповідності актам вищої юридичної сили, зокрема на виконання Рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 р. N 10-рп/2008.
В судовому засіданні 23.02.2009 р. судом задоволено клопотання відповідача - Кабінету Міністрів України та залучено до участі у справі в якості співвідповідача Міністерство праці та соціальної політики України.
Міністерство праці та соціальної політики України (далі - відповідач-2) в судові засідання не з'явився, будь-яких письмових пояснень по суті спору до суду не надіслав, причини неявки до суду представника не пояснив, хоча був належним чином повідомлений.
З огляду на положення ст. 128 КАС України та враховуючи належне повідомлення відповідача-2 про дату та час судового засідання, суд розглядає справу за наявними матеріалами та без участі представника Міністерства.
02.03.2009 р. позивачі надіслали заяву про уточнення позовних вимог в частині стягнення пенсії, а саме додатково просять суд стягнути на користь кожного з них суму заборгованості з 22.05.2008 р. по 23.03.2009 р. у розмірі 892,06 грн. та звернути зазначену суму до негайного виконання у разі їх задоволення.
В ході розгляду справи судом залучено до участі у справі в якості відповідача Управління Пенсійного фонду України м. Кременчука Полтавської області. Ухвалою суду від 23.03.2009 р. позовні вимоги у справі N 2/385 роз'єднано в окремі провадження, а саме: визнання незаконними пунктів 8 та 15 постанови Кабінету Міністрів України N 530 від 28.05.2008 р. "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" в частині встановлення розмірів підвищення пенсій дітям війни у 2008 році залишено в межах провадження у справі N 2/385; вимоги про стягнення з Управління Пенсійного фонду України м. Кременчука Полтавської області недоотриманої допомоги як дітям війни скеровано до Полтавського окружного адміністративного суду.
Під час судового провадження у справі позивач - ОСОБА_1 помер. 02.06.2009 р. надійшло клопотання від ОСОБА_4 - сина померлого ОСОБА_1 про допущення процесуального правонаступництва.
Відповідно до ст. 55 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо якого виник спір, суд допускає на будь-якій стадії адміністративного процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов'язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були обов'язкові для особи, яку він замінив.
Розглянувши клопотання, суд ухвалив допустити процесуальне правонаступництво позивача ОСОБА_1 у справі N 2/385 на його сина ОСОБА_4.
Позивачі надали клопотання про розгляд справи без їх присутності у судовому засіданні.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд В С Т А Н О В И В:
Постановою Кабінету Міністрів України N 530 від 28.05.2008 р. "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" врегульовано рівень соціального забезпечення громадян України відповідно до Законів України "Про жертви нацистських переслідувань", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною", "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" тощо.
Пунктом 8 зазначеної постанови КМУ встановлено, що "Е дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та "Про жертви нацистських переслідувань") до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, підвищення проводиться у таких розмірах: з 22 травня - 48,1 гривні, з 1 липня - 48,2 та з 1 жовтня - 49,8 гривні. Ветеранам війни, які мають право на отримання підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, відповідно до абзацу першого цього пункту та Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" таке підвищення проводиться за їх вибором згідно з одним із зазначених Законів.
Пунктом 15 оскарженої постанови КМУ визначено дату набрання чинності постанови, а саме: з 22 травня 2008 року.
ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 року народження, ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_2 року народження та ОСОБА_3, ІНФОРМАЦІЯ_3 року народження є громадянами України та визнані дітьми війни, оскільки на час закінчення Другої світової війни ним не виповнилось 18 років. Спеціальний правовий статус позивачів підтверджується відмітками в пенсійних посвідченнях, копії яких залучено до матеріалів справи.
Відповідно до ст. 6 Закону України від 18.11.2004 р. N 2195-IV "Про соціальний захист дітей війни" встановлено право позивачів на підвищення розміру призначених пенсій на 30% мінімальної пенсії за віком.
Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Правовий акт - акт волевиявлення (рішення) уповноваженого суб'єкта права, що регулює суспільні відносини за допомогою встановлення (зміни, скасування, зміни сфери дії) правових норм, а також визначення (зміни припинення) на основі цих норм прав і обов'язків учасників конкретних правовідносин, міри відповідальності конкретних осіб за скоєне ними правопорушення.
Форми, найменування і порядок прийняття актів державними чи іншими органами залежать від місця даного органу в системі відповідних органів та його компетенції і регламентуються Конституцією України, відповідними законами України та положенням (статутом) про такий орган.
Відповідно до ст. 113 Конституції України Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади, якій у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України.
До повноважень Кабінету Міністрів України, визначених ст. 116 Конституції України, зокрема належить: здійснення внутрішньої і зовнішньої політики держави, виконання Конституції і законів України, актів Президента України; вжиття заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина; забезпечення проведення політики у сферах праці й зайнятості населення, соціального захисту, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної безпеки і природокористування.
Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов'язковими до виконання. Акти Кабінету Міністрів України підписує Прем'єр-міністр України (ст. 117 Конституції України) .

................
Перейти до повного тексту