1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Ухвала


КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
Іменем України
29.08.2013 Справа № 826/364/13-а
( Додатково див. Ухвалу Вищого адміністративного суду № К/800/46783/13 від 21.11.2013 )
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючий суддя - Грибан І.О., судді: Беспалов О.О., Губська О.А. (за участі: секретар с/з - Печенюк Р.В., пр-ки апелянтів: Обертас О.В., Островський А.А., Цепкова А.В., Кригін Д.Л., Кочеткова В.В., Капланов О.В., Павленко Д.В., Давидчук Т.О., пр-ки відповідачів: Глущенко В.В., Єфремова А.Ю., пр-ки 3-х осіб: Обертас О.В., Кригін Д.Л.), розглянувши в судовому засіданні в м. Києві апеляційні скарги комунального підприємства "Бюро технічної інвентаризації м. Донецька", комунального підприємства Ялтинської міської ради "Бюро технічної інвентаризації", комунального підприємства "Вінницьке обласне Бюро технічної інвентаризації", Рівненської міської ради, Асоціації "Палата Бюро технічної інвентаризації", Міського комунального підприємства "Бюро технічної інвентаризації" на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 27 березня 2013 року у справі за позовом комунального підприємства "Бюро технічної інвентаризації м. Донецька", комунального підприємства Ялтинської міської ради "Бюро технічної інвентаризації", комунального підприємства "Вінницьке обласне Бюро технічної інвентаризації", Рівненської міської ради, Асоціації "Палата Бюро технічної інвентаризації", Міського комунального підприємства "Бюро технічної інвентаризації" (м. Луганськ), Львівської обласної ради до Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерства юстиції України за участю третіх осіб - Федерації профспілок України, Луганської міської ради, Вінницької обласної ради про визнання незаконним та скасувати наказу, -
ВСТАНОВИВ:
Позивачі звернулися в суд з позовними вимогами до відповідачів про визнання незаконним та скасування наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 658 "Про затвердження Змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна". Як на підставу позову вказували на порушення процедури державної реєстрації оскаржуваного наказу та на порушення їх прав, оскільки оскаржуваним наказом, всупереч Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" , їх позбавлено деяких повноважень щодо проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна. Крім того, позивач Міське комунальне підприємство "Бюро технічної інвентаризації" (м. Луганськ) з підстав порушення строків оприлюднення заявляв вимогу про визнання частково незаконним наказу № 2 від 08.01.2013 р., яким також внесено ряд змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 27 березня 2013 року в задоволенні позовних вимог позивачів відмовлено в повному обсязі.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, КП "Бюро технічної інвентаризації м. Донецька", КП Ялтинської міської ради "Бюро технічної інвентаризації", КП "Вінницьке обласне Бюро технічної інвентаризації", Рівненська міська рада, Асоціація "Палата Бюро технічної інвентаризації", Міське КП "Бюро технічної інвентаризації" (м. Луганськ) подали апеляційні скарги, в яких, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просили оскаржувану постанову скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
Заслухавши доповідь судді-доповідача про обставини даної справи, пояснення представників апелянтів, відповідачів та третіх осіб, перевіривши доводи апеляційних скарг та заперечень, проаналізувавши наявні в матеріалах справи докази у їх сукупності, колегія суддів приходить до переконання, що апеляційні скарги не підлягають до задоволення, виходячи з наступного.
З матеріалів справи вбачається та судом першої інстанції достовірно встановлено, що Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (далі - Позивач-1) 28.12.2012 р. виданий наказ № 658 "Про затвердження Змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна", який 28.12.2012 р. зареєстрований Міністерством юстиції України (далі - Позивач-2) за № 2212/22524.
Цим наказом внесено зміни в Інструкцію про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, затверджену наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 р. № 127, якими, зокрема, встановлено, що технічна інвентаризація об'єктів нерухомого майна проводиться суб'єктами господарювання, у складі яких працюють один або більше виконавців робіт з технічної інвентаризації, які пройшли професійну атестацію у Мінрегіонального розвитку України, що інвентаризаційна справа формується і ведеться на кожен об'єкт нерухомого майна та весь час його існування та зберігається в органі державної реєстрації прав за місцезнаходженням такого об'єкта; в тексті Інструкції слова "Бюро технічної інвентаризації" замінено словами "суб'єкт господарювання".
Позивачі вважають даний наказ протиправним, оскільки він порушує їхні законні права, а також права громадян та юридичних осіб в галузі володіння, користування та розпорядження нерухомим майном.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що Відповідач-1, видаючи оскаржуваний наказ, реалізовував надані йому чинним законодавством повноваження з дотриманням вимог щодо погодження та оприлюднення проекту наказу, а Відповідач-2 правомірно здійснив державну реєстрацію оскаржуваного наказу.
Надаючи правову оцінку обставинам справи та встановленим фактам, колегія суддів звертає увагу не наступне.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Організація, повноваження та порядок діяльності Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, крім іншого, врегульовані Положенням про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (далі - Положення), затвердженим Указом Президента України від 31.05.2011 р. № 633/2011.
Відповідно до п. 1, 2 Положення Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (Мінрегіон України) входить до системи органів виконавчої влади і є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної житлової політики і політики у сфері будівництва, архітектури, містобудування та житлово-комунального господарства.
До основних завдань Мінрегіону України належать: 1) формування та забезпечення реалізації державної політики у сферах удосконалення територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування; будівництва, архітектури, містобудування, промисловості будівельних матеріалів, збереження традиційного характеру середовища населених пунктів; житлово-комунального господарства, житлової політики, благоустрою населених пунктів, квітково-декоративного насінництва та розсадництва, поводження з побутовими відходами, поховання, технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна; архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства; 2) забезпечення технічного регулювання у сфері будівництва, містобудування, промисловості будівельних матеріалів, житлово-комунального господарства (п. 3 Положення ).
Мінрегіон України відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, затверджує інструкцію з проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна ( абз. 4 пп. 2 п. 4 Положення ).
Відповідно до п. 8 Положення Мінрегіон України у межах своїх повноважень, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів і доручень Президента України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, які підписує Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.
Накази Мінрегіону України, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" .
Нормативно-правові акти Мінрегіону України підлягають державній реєстрації в установленому законодавством порядку.
Отже, на підставі правового аналізу зазначених вище законодавчих норм суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що Відповідач-1 наділений повноваженнями щодо затвердження інструкції з проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна та відповідно щодо внесення до неї змін, а також наділений повноваженнями щодо видання на основі і на виконання доручень Президента України регуляторних актів - наказів.
Крім того, згідно п. 80 розділу "Реформування системи реєстрації прав власності" Національного плану дій на 2012 рік, затвердженого Указом Президента України від 12.03.2012 № 187/2012, з метою удосконалення порядку проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно та прийняття нормативно-правових актів щодо спрощення процедур реєстрації прав на нерухоме майно, Мін'юст України та Мінрегіон України були визначені відповідальними за подання, для внесення Президентом України, як невідкладного проекту Закону України про технічну інвентаризацію об'єктів нерухомого майна, в якому передбачити, зокрема: визначення поняття "технічна інвентаризація"; закріплення мети технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, яка має полягати, зокрема, у визначенні фактичної площі, об'єму, технічного стану об'єкта; проведення обов'язкової технічної інвентаризації лише об'єктів нерухомого майна, завершених будівництвом, під час приймання їх у встановленому порядку в експлуатацію, добудованих та перепланованих об'єктів (зі зміною несучих конструкцій), а також під час здійснення правочинів щодо відчуження об'єктів нерухомого майна, не прийнятих в експлуатацію, не завершених будівництвом, а також об'єктів нерухомого майна, самочинно збудованих, безхазяйних, до прийняття судом рішення про визнання права власності на такі об'єкти; заборону вимагати у власника нерухомого майна проведення в установленому порядку технічної інвентаризації у випадках, не передбачених законом; визначення загальних засад державного регулювання діяльності у сфері технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна; можливість проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна суб'єктами господарювання будь-якої форми власності, які отримали ліцензію на цей вид господарської діяльності; визначення суб'єктів відносин у сфері технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, їх прав та обов'язків; порядок та строки здійснення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна; спрощення дозвільних процедур щодо переобладнання, перепланування житлового будинку або приміщення та порядку введення його в експлуатацію, посилення відповідальності за самовільне переобладнання, перепланування житлового будинку або приміщення (зі зміною несучих конструкцій), використання не за призначенням житлових приміщень, а також відшкодування у повному обсязі фізичним та юридичним особам шкоди, завданої такими неправомірними діями; відповідальність за порушення законодавства про технічну інвентаризацію об'єктів нерухомого майна.
Також за Дорученням Президента України від 06.12.2012 р. № 1-1/3280 "Щодо невідкладних заходів для забезпечення прав громадян під час отримання адміністративних послуг" Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерству юстиції України було доручено до 17 грудня 2012 року забезпечити вдосконалення Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, обмеживши випадки обов'язкового проведення технічної інвентаризації лише прийняттям в експлуатацію завершених будівництвом об'єктів, у тому числі після проведення реконструкції та капітального ремонту; проведенням державної реєстрації права власності на об'єкт незавершеного будівництва; проведенням державної реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна, що утворився в результаті поділу, об'єднання об'єкта нерухомого майна або виділення частки з об'єкта нерухомого майна, крім випадків, коли в результаті такого поділу, об'єднання або виділення частки завершений будівництвом об'єкт приймався в експлуатацію.
Отже, на виконання п. 80 розділу "Реформування системи реєстрації прав власності" Національного плану дій на 2012 рік та Доручення Президента України від 06.12.2012 р. № 1-1/3280 Відповідачем-1 було розроблено проект оскаржуваного наказу "Про затвердження Змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна", який згідно діючого законодавства є регуляторним актом.
На підставі викладеного колегія суддів приходить до висновку, що доводи апелянтів про те, що врегулюванню зазначених вище питань має обов'язково передувати прийняття відповідного закону, є неспроможними та не ґрунтуються на вимогах діючого законодавства.
Щодо доводів апелянтів про порушення процедури оприлюднення та погодження оскаржуваного наказу колегія суддів звертає увагу на наступне.
Відповідно до ст. 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" від 11.09.2003 р. № 1160-IV кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань.
Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону .
Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється розробником проекту регуляторного акта і не може бути меншим ніж один місяць та більшим ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу.
Згідно ст. 13 зазначеного закону план діяльності регуляторного органу з підготовки проектів регуляторних актів та зміни до нього оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації цього регуляторного органу, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення плану та змін до нього на офіційній сторінці відповідного регуляторного органу в мережі Інтернет.
Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.
З матеріалів справи вбачається, що на виконання вимог ст. ст. 9, 13 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" від 11.09.2003 р. № 1160-IV Відповідач-1 на своєму офіційному сайті http://minregion.gov.ua у розділі "Нормативно-правова база" рубрики "Проекти нормативно-правових актів для обговорення" 23.11.2012 р. оприлюднив проект оскаржуваного наказу "Про затвердження змін до Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна" та повідомлення про оприлюднення проекту наказу.

................
Перейти до повного тексту