1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Л И С Т
N 25058/316 від 22.06.95
м.Київ
Кримському республіканському,
обласним та по м.Києву
управлінням, установам
Національного банку України,
"Промінвестбанку",
банку "Україна" АК,
"Укрсоцбанку", "Ощадбанку",
"Ексімбанку",
Асоціації комерційних банків
України, Комерційним банкам
Щодо точного змісту глав 4 та 6 Інструкції НБУ N 4 від 20.06.95 р.
У зв'язку з виникненням неточностей при формуванні файлу для передачі електронною поштою "Інструкції про організацію роботи з готівкового обігу установами банків України" від 20.06.95 р. N 4 передаємо уточнений зміст глав 4 та 6 зазначеної Інструкції.
Заступник начальника управління організації роботи з готівкою І.О.Галичин
Г л а в а IV
Організація роботи з готівкового обігу
43. Республіканський банк Криму, регіональні управління НБУ:
- проводять і організують роботу з готівкового обігу з таким розрахунком, щоб активно впливати на додержання основних пропорцій економічного і соціального розвитку, зокрема співвідношення темпів зростання грошових доходів населення і роздрібного товарообороту і платних послуг, співвідношення темпів зростання продуктивності праці і середньої заробітної плати;
- систематизують показники, що характеризують стан готівкового обігу, вивчають і аналізують його, повсякденно контролюють хід виконання прогнозів касових оборотів;
- вивчають територіальне розміщення емісії грошей, шляхи і причини їх міграції, економічні пропорції між грошовими доходами і витратами населення по республіці, областях, містах і районах;
- здійснюють у встановленому порядку регулювання касових ресурсів, маючи на увазі забезпечення своєчасних розрахунків готівкою в господарстві, прискорення обіговості касових ресурсів;
- контролюють роботу установ банків з готівкового обігу.
44. Установи банків:
- систематично аналізують стан надходжень і видатків готівки, причини відхилень фактичних надходжень і видач готівки від прогнозів касових оборотів за окремими статтями, обсяги виробництва товарів народного споживання, роздрібного товарообороту, надання платних послуг населенню у взаємозв'язку з показниками економічного і соціального розвитку;
- вживають заходи, спрямовані на залучення вільних коштів населення на вклади, розширення безготівкових перерахувань грошових доходів громадян за їх бажанням на вклади в установах банків, сприяють подальшому розвитку безготівкових розрахунків за товари і послуги;
- встановлюють підприємствам, організаціям, установам ліміти залишку готівки в їх касах, порядок і строки здавання грошової виручки, маючи на увазі забезпечення щонайшвидшого надходження готівки в банк;
- здійснюють контроль за повнотою і своєчасністю надходження в каси банків грошової виручки, за дотриманням підприємствами, організаціями і установами касової дисципліни і заощадливим витрачанням готівки в господарстві, своєчасно задовольняють потреби народного господарства і населення у готівці.
45. З метою повсякденного контролю за ходом виконання прогнозів касових оборотів установи банків використовують відомість обліку касових оборотів за формою N 744.
Для порівняння з прогнозом фактичні касові обороти за надходженнями і видатками повинні бути сальдовані за рахунок операцій за вкладами громадян, підприємств зв'язку, які в обліку показуються розгорнуто за приходом і видатками. (Наприклад, надходження на рахунки за вкладами громадян становили 100 млн. крб., а видачі з рахунків за вкладами громадян - 20 млн. карбованців. Отже, при сальдуванні касові обороти за приходом і видатком зменшуються на 20 млн. карбованців. Надходження від підприємств зв'язку становили 10 млн. крб., а видачі їм підкріплень - 70 млн. крб., касові обороти за приходом і видатком зменшуються на 10 млн. карбованців).
46. Установи банків на підставі даних про фактичні касові обороти здійснюють оцінку очікуваного виконання прогнозів касових оборотів до кінця місяця. Республіканський банк Криму, регіональні управління НБУ уточнюють оцінку після одержання звітності про касові обороти за наступні п'ятиденки.
Фактичний емісійний результат за підсумками роботи за звітний період визначається як різниця між надходженнями і видатками готівки.
47. Відповідно до діючого порядку ведення касових операцій у народному господарстві України усі державні, кооперативні, акціонерні, орендні, колективні, спільні, громадські та інші підприємства, об'єднання, організації і установи (далі - підприємства) незалежно від форми власності та виду діяльності, а також фізичні особи, які є суб'єктами підприємницької діяльності і мають розрахунковий рахунок в банку, зобов'язані зберігати свої кошти в установах банків.
48. Підприємства можуть мати у своїй касі готівку в межах лімітів залишку готівки в касі, що встановлюються щорічно протягом першого кварталу, а в разі необхідності можуть бути переглянуті протягом року.
Ліміт залишку готівки в касі для кожного підприємства (незалежно від того, перебувають чи не перебувають вони на самостійному балансі) встановлюється комерційними банками за місцем відкриття розрахункового рахунку з урахуванням режиму роботи підприємства та графіка заїзду інкасаторів:
- для підприємств і організацій, які мають постійну грошову виручку і зобов'язані здавати її в банк або на пошту щоденно наприкінці робочого дня, - в розмірах, що необхідні для забезпечення нормальної роботи ранком наступного дня; зобов'язаних здавати виручку наступного дня, - в розмірах, з урахуванням середньоденної виручки готівкою; для тих, що мають право здавати виручку не щоденно, - в розмірах, що залежать від встановлених строків здавання і суми виручки;
- для виробничих підприємств, а також для організацій і установ, які не мають постійної грошової виручки, - в межах середньоденного видатку готівки (крім витрат на заробітну плату, допомоги за тимчасовою непрацездатністю, стипендії, премії). Якщо ці підприємства знаходяться не за місцем розташування установи банку, ліміт залишку готівки в касі може підвищуватися;
- для установ, негоспрозрахункових організацій і підприємств, які мають невеликі касові обороти (за списком, затвердженим керівником установи банку), встановлені ліміти залишку готівки в касі можуть в подальшому, за згодою керівників таких господарських органів, затверджуватися установою банку без щорічного подання ними заявки-розрахунку;
- торговельним підприємствам, які розташовані в інших районах, ліміти залишку каси встановлюються установою банку, в якому знаходиться рахунок торговельної організації; ці ліміти повідомляються для контролю установам банків за місцем знаходження торговельних підприємств;
- для підприємств і організацій, що здійснюють заготівельну діяльність, до ліміту каси не включаються суми одержаної в установах банків готівки для розрахунків зі здавачами сільськогосподарської продукції і продуктів її переробки.
Колективні сільськогосподарські підприємства самостійно визначають розміри (ліміти) готівки в їх касах з повідомленням в першому кварталі кожного року відповідних установ банків.
Для військових частин, установ і організацій Міністерства оборони, Національної гвардії, Міністерства внутрішніх справ, Служби безпеки України (за винятком торговельних і видовищних підприємств) ліміт залишку готівки в касі встановлюється установами банків за погодженням з керівниками цих організацій з урахуванням специфіки роботи кожної такої організації.
Відповідальність за невстановлення лімітів залишку готівки в касах підприємств, об'єднань, організацій і установ незалежно від форм власності і виду діяльності покладається на установи комерційних банків. За невстановлення цих лімітів до відповідних установ комерційних банків органами державної податкової інспекції застосовуються за поданням Національного банку України фінансові санкції у вигляді штрафу у п'ятидесятикратному розмірі неоподаткованого мінімуму за кожний випадок.
Ліміт залишку готівки в касі не встановлюється фізичним особам-суб'єктам підприємницької діяльності та фермерам.
49. Для встановлення лімітів залишків готівки в касах установи банків одержують заявку-розрахунок від торговельних організацій (підприємств) за формою додатку N 15 і від усіх інших підприємств, організацій і установ - за формою додатку N 16. Торговельні й інші організації, які мають у своєму підпорядкуванні не виділені на самостійний баланс підприємства, подають заявку-розрахунок з зазначенням кожного магазину, їдальні, підприємства (крім дрібнороздрібної мережі).
У разі неподання таких розрахунків зазначені ліміти встановлюються відповідним господарським органам установами банків самостійно протягом першого кварталу кожного року.
50. Встановлені ліміти залишку готівки в касі, порядок і строки здавання виручки в письмовій формі повідомляються установами банків кожному підприємству, організації і установі, в тому числі і не виділеним на самостійний баланс.
Керівники установ банків за домовленістю з керівниками відповідних торговельних організацій можуть запровадити порядок, при якому встановлені ліміти каси, порядок і строки здавання виручки повідомляються установою банку торговельній організації, а остання доводить їх до кожного свого торгового підприємства.
На розсуд керівників установ банків для повідомлення встановлених лімітів, порядку і строків здавання виручки використовуються другі примірники заявок-розрахунків (додатки NN 15 і 16), які подаються підприємствами, організаціями і установами.
51. При встановленні лімітів залишку готівки у касі враховується, що підприємства, організації і установи, виконкоми селищних і міських (міст районного підпорядкування) Рад народних депутатів мають право зберігати понад встановлений ліміт в касах готівку, що одержана в банку для виплати заробітної плати, допомог за тимчасовою непрацездатністю, стипендій і премій, протягом 3 робочих днів; колективні сільськогосподарські підприємства, підприємства залізничного транспорту для виплати заробітної плати працівникам віддалених дільниць, виконкоми сільських Рад народних депутатів протягом 5 робочих днів, включаючи день одержання готівки у банку. Після закінчення цих строків суми готівки, що не використані за призначенням, повертаються в банк не пізніше наступного робочого дня і в подальшому видаються підприємствам, організаціям і установам за їх першою вимогою на ті самі цілі.
Підприємства, установи і організації, що мають постійний грошовий виторг (роздрібної торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування), можуть затримувати в своїх касах готівку для оплати праці не більше трьох робочих днів, включаючи термін, необхідний для безпосередньої виплати заробітної плати.
Колективним сільськогосподарським підприємствам, які мають грошовий виторг, дозволяється затримувати готівку з виручки в касі понад визначені ними ліміти каси для оплати праці, стипендій, допомоги за соціальним страхуванням на п'ять робочих днів, включаючи термін, необхідний для безпосередньої виплати цих платежів.
52. Готівка з виручки може витрачатися:
а) підприємствами і організаціями роздрібної торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування незалежно від форм власності на оплату праці працівників магазинів, їдалень, буфетів і інших торговельних підприємств, підприємств громадського харчування і побутового обслуговування населення - в межах коштів, що направлені на споживання;
б) сільськими і районними споживчими товариствами, які не мають у своєму складі галузевих об'єднань, на виплату заробітної плати працівникам апарату управління товариством, а також працівникам підвідомчих підприємств і організацій, які не перебувають на господарському розрахунку (хлібопекарень, складів, баз, перукарень і інших), - у межах коштів, що направлені на споживання;
в) підприємствами громадського харчування і споживчої кооперації, статутами яких передбачений такий вид діяльності, - на закупівлю сільськогосподарської продукції і продуктів її переробки у населення. Перелік такої продукції регламентується Загальним класифікатором галузей народного господарства України, затвердженим наказом Мінстату України від 24.01.1994 р. N 21.
г) підприємствами торгівлі - на купівлю скляної тари у населення і розрахунки з фізичними особами - комітентами;
д) колективними сільськогосподарськими підприємствами, які мають грошовий виторг від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва і продуктів її переробки, включаючи виготовлену на давальницьких умовах та одержану в порядку зустрічного продажу, - на оплату праці, стипендій, допомоги за соціальним страхуванням своїм працівникам;
е) підприємствами побутового обслуговування - на купівлю у роздрібних магазинах і населення за готівку інструменту, запасних частин, ниток, бортовки, гудзиків, лаків, фарб, парфюмерно-косметичних товарів, фотопаперу і інших матеріалів, які необхідні для надання послуг населенню.
53. Установи банків повинні враховувати таке:
- витрачання готівки з виручки одного підприємства (в тому числі з виручки магазину, їдальні, перукарні, ательє, майстерні) на потреби інших підприємств, що входять до складу тієї ж організації, а також на потреби цієї організації і з виручки, що надходить в об'єднані каси, заборонено, крім випадків, передбачених вище для сільських і районних споживчих товариств;
- всі юридичні особи, незалежно від форм власності, а також фізичні особи-громадяни України, іноземні громадяни, особи без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, здійснюють між собою розрахунки за товари, роботи, послуги та цінні папери, як правило, в безготівковому порядку.
54. Експлуатаційні підприємства Міністерства зв'язку здійснюють касові операції у порядку, встановленому Положенням про ведення касових операцій експлуатаційними підприємствами Міністерства зв'язку України, затвердженим Міністерством зв'язку України за погодженням з Міністерством фінансів і Національним банком України. Ліміти залишку готівки у касі для підприємств зв'язку встановлюються установами банків за погодженням з керівниками цих підприємств з урахуванням розмірів готівкового обороту і умов роботи підприємств зв'язку.
Напередодні неробочих днів установ банку підприємства зв'язку можуть перевищувати ліміти каси в розмірах, що необхідні для забезпечення видаткових операцій у ті дні, коли установи банків операцій не здійснюють.
Підприємствам зв'язку дозволяється виплачувати заробітну плату своїм працівникам з поточних касових надходжень.
55. Грошова виручка здається підприємствами, організаціями в установленому банком порядку:
- в денні і вечірні каси установ банку ;
- інкасаторам Національного банку України. У разі, коли установі банку відповідно до п. 179 Інструкції Національного банку України з організації емісійно-касової роботи в установах банків України N 1 від 7 липня 1994 р. дозволена служба інкасації комерційного банку, - інкасаторам цього банку:
- в об'єднані каси при підприємствах і організаціях для подальшого здавання у відповідні установи банків ;
- підприємствам зв'язку для переказів на рахунки в установах банків.

................
Перейти до повного тексту