- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
в порядку письмового провадження
04.10.2013 |
№ 2а-9058/11/2670 |
За позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21 до Кабінету Міністрів України про визнання незаконним пункту 1 постанови КМУ
№ 341 від 04.04.2011 року,
Головуючий суддя: Кротюк О.В.
Судді: Головань О.В.
ОСОБА_23
Обставини справи:
В провадженні Окружного адміністративного суду міста Києва знаходиться об'єднана адміністративна справа № 2а-9058/11/2670 за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21 про визнання незаконним пункту 1 постанови КМУ
№ 341 від 04.04.2011 року в частині та повністю.
Відповідач заперечив проти позовних вимог, з підстав, викладених у письмовому запереченні, долученому до матеріалів справи.
В порядку частини 6 ст.
128 КАС України судом ухвалено про розгляд справи в письмовому провадженні.
Розглянувши подані позивачами та відповідачем документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Позивачі є особами на яких поширюється дія вказаної Постанови, що підтверджується копіями посвідчень, долучених до матеріалів справи. Позивачі вважають, що Постанова визначає розмірі грошових виплат в розмірі меншому ніж встановлено законом, а відтак такі обмеження є неправомірними.
Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін, суд дійшов висновку про наступне.
Відповідно до конституційних повноважень Верховна Рада України як єдиний орган законодавчої влади в Україні виключно законами України закріплює права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення, а також встановлює, що виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків (пункти 1, 6 частини першої статті
92, частина друга статті
95 Конституції України).
В свою чергу КМУ повноважний вживати заходів щодо забезпечення цих прав і свобод людини і громадянина та проводити політику у сфері соціального захисту (пункти 2, 3 статті
116 Конституції України ).
Правова позиція щодо взаємозв'язку соціальних виплат з фінансовими можливостями держави неодноразово висловлювалась і Конституційним Судом України (далі - КСУ).
Так, у Рішенні Конституційного Суду України від 26 грудня 2011 року
№ 20-рп/2011 КСУ зазначив, що розміри соціальних виплат залежать від соціально-економічних можливостей держави, тобто види і розміри соціальних послуг та виплат встановлюються державою з урахуванням її фінансових можливостей.
Такий принцип, зокрема, закладений і в
Загальній декларації прав людини 1948 року, згідно з якою кожна людина, як член суспільства, має право на соціальне забезпечення та на здійснення необхідних для підтримання її гідності та для вільного розвитку її особистості прав у економічній, соціальній і культурній галузях за допомогою національних зусиль і міжнародного співробітництва та відповідно до структури і ресурсів кожної держави (стаття 22).
Також, Європейський суд з прав людини у рішенні від 9 жовтня 1979 року у
справі "Ейрі проти Ірландії" констатував, що здійснення соціально-економічних прав людини значною мірою залежить від становища в державах, особливо фінансового. Такі положення поширюються й на питання допустимості зменшення соціальних виплат, про що зазначено в рішенні цього суду у справі "Кйартан Асмундсон проти Ісландії" від 12 жовтня 2004 року.
З огляду на це, КСУ дійшов висновку, що соціальний захист державою осіб, які мають право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом, охоплює комплекс заходів, які здійснює держава в межах її соціально-економічних можливостей.
Одночасно відповідно до правової позиції КСУ передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Крім того, такі заходи можуть бути обумовлені необхідністю запобігання чи усунення реальних загроз економічній безпеці України, що згідно з частиною першою статті
17 Конституції України є найважливішою функцією держави.
Отже, зміна механізму нарахування соціальних виплат та допомоги повинна відбуватися відповідно до критеріїв пропорційності та справедливості і є конституційно допустимою до тих меж, за якими ставиться під сумнів власне сутність змісту права на соціальний захист.
Таким чином, приймаючи
ЗУ "Про Державний бюджет України на 2011 рік", ВРУ і встановила обсяг бюджетних призначень за бюджетною програмою "Щорічна разова грошова допомога ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань" для здійснення соціальних виплат.
В свою чергу, Кабінет Міністрів України видає нормативно-правові акти, керуючись, зокрема, законами України, якими він на це уповноважується.
Відповідно до ч. 2 ст.
95 Конституції України будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків визначаються виключно Законом про Державний бюджет України.
Згідно із ч. 1 та ч. 2 ст.
23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов'язання та платежі з бюджету можна здійснювати лише за наявності відповідного бюджетного призначення. Бюджетні призначення встановлюються законами про Державний бюджет України чи рішенням про місцевий бюджет у порядку, визначеному цим Кодексом.
Тобто, виходячи з обсягів асигнувань вказаної бюджетної програми, керуючись принципами пропорційності і справедливості розподілу матеріальних благ між громадянами України та з метою реалізації норм
ЗУ "Про Державний бюджет України на 2011 рік" КМУ прийняв оскаржувану Постанову.
................Перейти до повного тексту