- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ
АКАДЕМІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ
Н А К А З
30.05.2003 N 334/31
Про затвердження Положення про мережу освітянських бібліотек МОН України та АПН України
З метою інтеграції інформаційного ресурсу освітянської галузі, координації діяльності мережі освітянських бібліотек МОН України та АПН України як єдиної бібліотечно-інформаційної системи для забезпечення розвитку педагогічної науки і освіти
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Положення про мережу освітянських бібліотек Міністерства освіти і науки України та Академії педагогічних наук України (додається).
2 Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій привести мережу освітянських бібліотек відповідно до Положення.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на державного секретаря Міністерства освіти і науки України Журавського В.С.
Міністр освіти і науки України В.Г.Кремень
Перший віце-президент АПН України В.М.Мадзігон
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України та Академії
педагогічних наук України
30.05.2003 N 334/31
ПОЛОЖЕННЯ
про мережу освітянських бібліотек Міністерства освіти і науки України та Академії педагогічних наук України
1. Загальні положення
1.2. Положення визначає структуру мережі освітянських бібліотек що підпорядковані Міністерству освіти і науки України, Академії педагогічних наук України та місцевим органам управління освітою, як невід'ємної складової національної системи освіти й загальної бібліотечної системи України, її основні завдання та напрями діяльності, систему науково-методичного забезпечення, державного управління та організаційно-правові аспекти функціонування.
1.3. У своїй діяльності освітянські бібліотеки МОН України та АПН України керуються
Конституцією України, законами України, іншими чинними нормативно-правовими актами у сфері освіти, науки, культури й бібліотечної справи, а також цим Положенням.
1.4. Положення поширюється на всі освітянські бібліотеки МОН України та АПН України незалежно від їх підпорядкування, типу, виду та форми власності.
2. Структура мережі освітянських бібліотек МОН України та АПН України
2.1. Освітянські бібліотеки - це узагальнена назва спеціальних педагогічних бібліотек (юридичні особи) або структурних підрозділів (бібліотеки) освітянських установ та організацій і бібліотек навчальних закладів усіх типів та рівнів акредитації, підпорядкованих Міністерству освіта і науки України, місцевим органам управління освітою та Академії педагогічних наук України. Вони акумулюють, зберігають та організовують доступ до профільної документної інформації учасників науково-дослідної діяльності, навчально-виховного процесу, керівних кадрів, забезпечуючи тим самим інформаційні потреби педагогічної науки та освіти.
2.2. Мережа освітянських бібліотек МОН України та АПН України - це сукупність перерахованих у п. 2.1. бібліотечних закладів, об'єднаних за ознакою приналежності до галузі освіти, організаційно-методичне керівництво якими здійснюється провідною бібліотечною установою галузі - Державною науково-педагогічною бібліотекою України.
У загально бібліотечній системі України на неї покладені завдання щодо формування галузевого національного ресурсу з педагогіко-психологічних питань та бібліотечно-інформаційного обслуговування наукових, науково-педагогічних та управлінських кадрів, вчителів, студентів, учнів та інших користувачів, що потребують професійної інформації.
До мережі освітянських бібліотек належать спеціальні педагогічні бібліотеки та бібліотеки навчальних закладів.
Спеціальні педагогічні бібліотеки:
Державна науково-педагогічна бібліотека України (ДНПБ України);
обласні науково-педагогічні бібліотеки (ОНПБ);
бібліотека Міністерства освіти і науки України;
бібліотеки Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, управлінь освіти районних державних адміністрацій;
Наукова бібліотека Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти АПН України (ЦІППО АПН України);
бібліотеки Республіканського інституту післядипломної педагогічної освіти Автономної республіки Крим, обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти, Київського міського педагогічного університету ім. Б.Д.Грінченка та Севастопольського міського інституту післядипломної педагогічної освіти;
бібліотеки науково-дослідних установ АПН України та інші спеціальні педагогічні бібліотеки і будуть утворені на підставі цього Положення.
Бібліотеки навчальних закладів:
вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації педагогічного та інженерно-педагогічного профілів;
професійно-технічних навчальних закладів;
загальноосвітніх навчальних закладів, зокрема, для дітей з особливими потребами;
позашкільних навчальних закладів та інші бібліотеки навчальних та позашкільні закладів, які будуть утворені на підставі цього Положення.
2.2.1. Державна науково-педагогічна бібліотека України є провідною загальнонаціональною науковою установою з питань бібліотечно-бібліографічного і науково-інформаційного забезпечення спеціалістів у галузі педагогіко-психологічної науки й освіти, національним галузевим книгосховищем, державним депозитарієм психолого-педагогічної і навчально-методичної літератури, галузевим центром міжбібліотечного абонемента (МБА), головним координаційним та інформаційно-методичним центром мережі освітянських бібліотек. Вона заснована на державній формі власності й підпорядкована АПН України.
2.2.2. Обласні науково-педагогічні бібліотеки - це регіональні бібліотеки державного значення. Основна їх мета - задовольняти інформаційні потреби наукових, науково-педагогічних та управлінських кадрів вчителів, студентів, учнівської молоді відповідного регіону. Фонди цих книгозбірень комплектуються літературою з питань вітчизняної та світової педагогіко-психологічної науки і практики та суміжних галузей знань, науково-методичною літературою, підручниками, посібниками, програмами для всіх видів і типів навчальних закладав довідового-енциклопедичною літературою, фаховими періодичними виданнями, в т.ч.і регіону тощо.
2.2.3. Бібліотека Міністерства освіти і науки України, бібліотеки Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, управлінь освіти районих державних адміністрацій забезпечують потреби управлінського складу відповідних установ освіти. Фонди даних бібліотек вміщують спеціальну педагогічну літературу, зокрема, збірники законів і розпоряджень з питань освіти, довідники, літературу з досвіду роботи світової та вітчизняної педагогічної практики, статистичні звіти, експрес-інформації, дайджести з питань освіта, навчальні програми, підручники, посібники тощо.
2.2.4. Наукова бібліотека ЦІППО АПН України, бібліотеки Республіканського інституту післядипломної педагогічної освіта Автономної Республіки Крим, обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти. Київського міського педагогічного університету ім. Б.Д.Грінченка та Севастопольського міського інституту післядипломної педагогічної освіта забезпечують інформацією фахівців освітянської галузі, які проходять на базі цих установ перепідготовку та підвищують свою кваліфікацію.
Фонди зазначених вище бібліотек формуються відповідно до фахових потреб користувачів документами з питань розвитку вітчизняної і світової педагогіки та освіти, менеджменту та маркетингу в освіті, нових педагогічних технологій та інноваційних підходів щодо професійної підготовки кадрів, науково-методичною літературою на допомогу вчителям-предметникам, матеріалами з передового педагогічного досвіду, літературою про педагогів-новаторів, курсовими й дипломними роботами вчителів, які пройшли перепідготовку, фаховими періодичними виданнями, літературою з питань бібліотекознавства та бібліографознавства, тощо.
2.2.5. Спеціальні педагогічні бібліотеки науково-дослідних установ АПН України - науково-допоміжні підрозділи з інформаційно-бібліотечного забезпечення наукових досліджень даних установ. Вони обслуговують науковців, докторантів, аспірантів та лаборантів цих інститутів, а також тих, хто цікавиться науковими розробками профільної установи. Фонди даних бібліотек укомплектовані відповідно до тематики науково-дослідної роботи установ зарубіжними й вітчизняними опублікованими та неопублікованими документами на всіх видах носіїв інформації: монографіями, науково-методичною літературою, науковими працями співробітників з проблем історії та теорії педагогіки, психології, методики, фаховими вітчизняними і зарубіжними періодичними виданнями тощо.
2.2.6. Наукові бібліотеки вищих навчальних закладів (ВНЗ) III-IV рівнів акредитації педагогічного та інженерно-педагогічного профілів забезпечують інформацією навчально-виховний процес та науково-дослідну роботу професорсько-викладацького складу, докторантів, аспірантів і студентів даного ВНЗ.
Фонди цих книгозбірень є багатогалузевими, основну частину їх складають: документи педагогіко-психологічного спрямування та з суміжних галузей знань (історико-правового, народознавчого та ін.), дисертації, захищені у цьому навчальному закладі, автореферати дисертацій, навчальна література та наукові видання, книги з методики викладання навчальних предметів у навчальних закладах, вітчизняні та іноземні фахові періодичні видання тощо.
2.2.7. Бібліотеки навчальних закладів I-II рівнів акредитації (педагогічних коледжів, інженерно-педагогічних та професійно-технічних училищ) обслуговують викладачів, студентів, учнів зазначених закладів. Вони мають багатогалузевий фонд за профілем навчального закладу, в якому невід'ємною складовою є література з питань педагогіки, психології, методик (технологій) та суміжних наук, а також підручники, навчальні посібники, художня література, довідково-енциклопедичні видання, періодичні фахові видання тощо.
2.2.8. Бібліотеки загальноосвітніх навчальних закладів (шкільні, ліцеїв, гімназій тощо) сприяють бібліотечно-інформаційному забезпеченню учасників навчально-виховного процесу цього закладу та підвищенню фахової педагогічної майстерності вчителів, вихователів, поширенню педагогічних знань серед батьків. Вони формують універсальний з урахуванням профілю навчання бібліотечний фонд, що відповідає змісту навчального процесу, його інформаційним і виховним функціям, запитам та інтересам користувачів. До нього входять довідкові видання, література з методики викладання, документи з педагогіко-психологічних питань, гуманітарного, суспільно-політичного, технічного профілю, підручники, навчальні посібники, художня література, періодичні видання, нота, ізопродукція, аудіовізуальні документи, компакт-диски, картографічні матеріали.
2.2.9. Бібліотеки позашкільних навчальних закладів (будинків вчителів, палаців, центрів дитячої та юнацької науково-технічної творчості, екологічних центрів, дитячо-юнацьких спортивних шкіл, шкіл мистецтв та ін.) забезпечують потреби керівників гуртків, вчителів та учнівської молоді в отриманні інформації для здобуття позашкільної освіти. Склад і тематика комплектування фондів бібліотек повинні відповідати цілям і завданням діяльності позашкільного закладу нового типу.
................Перейти до повного тексту