- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент інспектування банків
N 43-211/376-4361 від 19.06.98
м.Київ
Кримському республіканському,
по м.Києву і Київській області,
регіональним управлінням
Національного банку України,
комерційним банкам
Про заповнення форми N 91
У зв'язку із запитами з місць щодо складання звітності форми N 91 "Звіт про виявлені банками порушення, що можуть свідчити про злочинну діяльність" Національний банк України роз'яснює, що трактування злочинів виходить за межі компетенції як комерційних банків, так і Національного банку України, оскільки відповідно до статті
92 Конституції України діяння, які є злочинами, визначаються виключно законами України, а офіційне тлумачення законів України згідно зі статтею 147 Конституції України дає Конституційний Суд України.
Відповідно до зазначених статей Конституції України Національний банк України може лише рекомендувати комерційним банкам у разі виявлення ними порушень, що можуть свідчити про злочинну діяльність, на основі відомостей при здійсненні аналізу інформації, яка надходить до них, звертати увагу на ознаки правопорушень відповідно до норм чинного
Кримінального кодексу України. Норми Кримінального кодексу є нормами прямої дії і законодавчо закріплюють діяння (бездіяльність), які містять ознаки злочину та встановлюють відповідальність за їх вчинення.
При цьому слід звертати особливу увагу, на те, що виявлені працівниками банків та банківських установ порушення, що можуть свідчити про злочинну діяльність, можуть бути і не злочинами, а лише адміністративними чи дисциплінарними правопорушеннями і не мають відображатись у формі N 91.
Банки, банківські установи та служба банківського нагляду Національного банку України у разі виявлення фактів проведення операцій з коштами отриманими злочинним шляхом, махінаціями з фінансовими ресурсами з метою їх "відмиття" передають матеріали чинним порядком до правоохоронних органів.
При підготовці матеріалів правоохоронним органам треба враховувати слідуюче:
- операції здійснюються за незвично заплутаних умов (незвичність умов визначається з урахуванням характеру операцій, а також їх кінцевих результатів);
- операції є економічно невиправданими, відсутній зв'язок між такими операціями та професійною або економічною діяльністю клієнта, або вони суперечать звичайній практиці такого клієнта.
За вищенаведених умов потребують особливої уваги, як з боку інспекторів банківського нагляду, так і з боку банку чи банківської установи, наступні операції:
1. Операції юридичних і фізичних осіб з грошовими коштами в готівковій формі:
а) зняття з рахунку або зарахування на рахунок юридичної особи грошових коштів в готівковій формі у випадках, коли це не обгрунтовано характером її діяльності;
б) продаж (купівля) готівкової іноземної валюти фізичними особами;
в) придбання фізичними особами цінних паперів за готівковим розрахунком;
г) отримання фізичною особою грошових коштів по чеку на пред'явника, виданому нерезидентом, або по чеку, сума якого оголошена як виграш;
д) обмін банкнот одного номіналу на банкноти іншого номіналу;
є) зарахування на рахунок (вклад) готівки в упаковці, що опечатана іншим банком.
ж) зняття з валютних рахунків у комерційних банках фізичними особами (резидентами або нерезидентами) на підставі доручень від імені нерезидентів готівкових коштів в іноземній валюті в сумі понад 10 тис. доларів США одноразово або протягом 10 діб.
2. Операції юридичних і фізичних осіб по банківських рахунках (вкладах):
а) зарахування готівкових грошових коштів юридичною або фізичною особою на рахунки (вклади) на протязі одного дня в різних філіях банку;
б) зарахування на рахунок (вклад) грошових коштів, які акумулюються, а потім переводяться в інший банк (філіал), в тому числі і в такий, що знаходиться за кордоном;
в) розміщення грошових коштів в банківський вклад (депозит) з оформленням документів, які свідчать про вклад (депозит) на пред'явника;
г) зарахування грошових коштів на рахунок, операції по якому не проводились або були незначними, з розпорядженням про виплату грошових коштів в готівковій формі;
д) відкриття вкладу (депозиту) на користь третіх осіб і зарахуванням на нього готівки;
є) відкриття вкладів (депозитів), які формуються за рахунок оплачених банківських і дорожніх чеків;
ж) переведення грошових коштів на "номерний" рахунок (вклад) за кордон і надходження грошових коштів з "номерного" рахунку (вкладу) із-за кордону;
з) зарахування і/або списання грошових коштів недавно створеною юридичною особою або юридичною особою, операції по рахунках якої є незначними;
і) надходження іноземної валюти на рахунок юридичної особи по зовнішньоторгових операціях як комерційного кредиту по зобов'язаннях, які з цією юридичною особою не виконуються;
................Перейти до повного тексту