1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
13.12.2002 N 12/4-10
Про стан травматизму учасників навчально-виховного процесу за останні 5 років, створення безпечних умов праці та навчання в установах і закладах освіти
Заслухавши і обговоривши інформацію про стан травматизму учасників навчально-виховного процесу за останні 5 років, створення безпечних умов праці та навчання в установах і закладах освіти, колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Доповідну записку про стан травматизму учасників навчально-виховного процесу за останні 5 років, створення безпечних умов праці та навчання в установах і закладах освіти взяти до відома (додається).
2. Направити Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, ректорам (директорам) вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації доповідну записку для аналізу та усунення наявних недоліків.
3. Департаментам розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти (Романенко В.П.), розвитку професійно-технічної освіти (Томашенко В.В.), вищої освіти (Дмитриченко М.Ф.), науково-технологічного розвитку (Свіженко В.О.), інноваційного розвитку (Гончаренко М.Ф.), економіки та соціального розвитку (Куліков П.М.) Міністерства освіти і науки України, Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, органам управління освітою місцевої виконавчої влади, керівникам навчальних закладів до 12.03.2003 р. внести корективи до комплексних заходів щодо поліпшення безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу на 2001-2005 роки з врахуванням рішення колегії про стан травматизму учасників навчально-виховного процесу за останні 5 років, створення безпечних умов праці і навчання в установах та закладах освіти.
4. Департаменту кадрової роботи (Биковський В.Т.) забезпечити виконання пункту 5.1 рішення колегії Міністерства освіти і науки України від 22 грудня 2000 року протокол N 8/2-10 щодо призначення керівників навчальних закладів тільки після перевірки знань з безпеки життєдіяльності (охорона праці, пожежна безпека тощо).
5. Постійно діючій комісії Міністерства освіти і науки України з перевірки знань посадових осіб та спеціалістів з питань безпеки життєдіяльності (Богомолов А.Г.) проаналізувати стан перевірки знань з безпеки життєдіяльності керівних кадрів за останні шість років. Результати доповісти до 12.03.2003 р. на нараді керівників органів управління освітою.
6. Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, ректорам (директорам) вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації:
6.1. Розглянути стан травматизму учасників навчально-виховного процесу за останні 5 років, створення безпечних умов праці та навчання в установах і закладах освіти на колегіях, радах з участю зацікавлених представників місцевих органів управління безпекою життєдіяльності населення.
6.2. Домогтися ефективності навчання основам безпеки життєдіяльності учнів за рахунок підвищення науково-методичного рівня фахівців, а також максимального виділення годин для вивчення предмета, особливо в молодших класах.
6.3. Забезпечити якісне проведення поглибленого медичного огляду вихованців, учнів, студентів. Результати розглянути на відповідних радах.
6.4. Сприяти навчальним закладам щодо передплати журналу "Безпека життєдіяльності".
6.5. Зобов'язати інститути післядипломної педагогічної освіти до 1 травня 2003 року отримати дозволи на навчання і перевірку знань з питань охорони праці в місцевих підрозділах Держнаглядохоронпраці.
6.6. Забезпечити в повному обсязі виконання наказу Міністерства освіти України від 02.12.98 р. N 420 "Про вдосконалення навчання з охорони праці й безпеки життєдіяльності у вищих закладах освіти України".
6.7. Домогтися проведення інструктажу (один раз в три місяці) з питань особистої безпеки сторожів, зайнятих охороною власності, яка належить установам та закладам освіти і науки.
7. Департаменту економіки та соціального розвитку (Куліков П.М.) посилити вимоги щодо створення безпечних умов навчання та праці учасників навчально-виховного процесу. Про виконання даного рішення органами управління освітою, навчальними закладами доповісти керівництву міністерства в червні, жовтні 2003 року.
8. Контроль за виконанням рішення колегії покласти на заступника Державного секретаря Міністерства освіти і науки України Богомолова А.Г.
Голова колегії, Міністр освіти і науки України В.Г.Кремень
Додаток
ДОПОВІДНА ЗАПИСКА
про стан травматизму учасників навчально-виховного процесу за останні 5 років, створення безпечних умов праці та навчання в установах і закладах освіти
Останнім часом показники травматизму і загибелі людей в Україні загрозливо зростають та в декілька разів перевищують аналогічні показники у розвинених країнах світу. Різні отруєння, дорожньо-транспортні пригоди, випадкові та навмисні пошкодження, пожежі, нещасні випадки на воді, аварії і травмування на виробництві та в побуті в минулому році забрали життя понад 74 тисяч людей, а травмовано у 20 разів більше, що майже удвічі перевищує зазначені показники 1986 року. Протягом I півріччя 2002 року від нещасних випадків виробничого і невиробничого характеру загинуло 36467 особи, що на 5,2% більше, ніж за відповідний період минулого року.
В таких умовах зазначена проблема, віднесена Президентом України до категорії особливої державної і суспільної значимості, а її розв'язання - до пріоритетних завдань національної безпеки.
Відділом безпеки життєдіяльності департаменту економіки та соціального розвитку спільно з державною інспекцією навчальних закладів протягом 2002 р. вивчався стан охорони життя і здоров'я учасників навчально-виховного процесу, поліпшення умов їх праці і навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах міністерства за останні п'ять років.
З метою координації і впорядкування діяльності навчальних закладів з питань профілактики травматизму Міністерством освіти і науки України розроблено і затверджено "Галузеву програму поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища в навчальних закладах, установах, підприємствах Міністерства освіти і науки України на 2001-2005 роки", на основі якої органами освіти та навчальними закладами на місцях розроблені та реалізуються відповідні планові завдання.
Відповідно до Закону України "Про охорону праці" та Положення про порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2001 р. N 1094, міністерством розроблено, затверджено та направлено на місця Положення про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися під час навчально-виховного процесу в навчальних закладах, Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти.
Для надання реальної допомоги керівникам вищих, професійно-технічних, загальноосвітніх навчальних закладів та установ, організацій і підприємств в їх практичній роботі видано Збірник нормативних документів з безпеки життєдіяльності.
Під час перевірок встановлено, що у більшості перевірених навчальних закладів проводиться належна робота щодо попередження нещасних випадків, створення безпечних умов навчання та праці.
Відповідно до статті 23 Закону України "Про охорону праці" у вищих, професійно-технічних та загальноосвітніх навчальних закладах створені служби (комісії) з охорони праці, призначені відповідальні, діяльність яких проводиться згідно з Положенням про службу з охорони праці.
Навчальні заклади в цілому забезпечені збірниками законодавчих актів про охорону праці, довідниковими виданнями правил безпечної роботи на різноманітних об'єктах, періодичними виданнями з цієї тематики.
Питання безпеки життєдіяльності, створення належних санітарно-гігієнічних умов, профілактики травматизму щорічно розглядається на колегіях обласними держадміністраціями спільно з місцевими органами управління освітою, охорони здоров'я за участю Рад ректорів, директорів.
Згідно з наказом Міносвіти і науки України від 21.03.2001 р. N 136 керівники обласних управлінь освіти і науки, вищих навчальних закладів та їх заступники пройшли навчання та перевірку знань з безпеки життєдіяльності в Центральному інституті післядипломної педагогічної освіти Академії педагогічних наук України.
Згідно з вимогами Типового положення про навчання, інструктажі та перевірку знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці України від 04.04.94 р. N 30, на місцях проводяться навчання та перевірка знань з безпеки життєдіяльності науково-педагогічних кадрів, технічного персоналу, а також працівників, зайнятих на роботах з підвищеною небезпекою. У перевірених навчальних закладах ведуться журнали вступного та поточного інструктажів з безпеки життєдіяльності.
У загальноосвітніх навчальних закладах введено предмет "Основи безпеки життєдіяльності", професійно-технічних та вищих навчальних закладах - "Безпека життєдіяльності", "Охорона праці". Поряд з цим, у професійно-технічних навчальних закладах вивчаються Правила дорожнього руху.
Аналіз і перевірка на місцях свідчить, що травматизм серед учнів, студентів та співробітників під час навчально-виховного процесу за останні роки значною мірою вдалося стабілізувати і є тенденція до поступового його зниження, якщо під час навчально-виховного процесу у 1998 році загинуло 26 чол., то в 2001 році - 8 чол. Виробничий травматизм серед учасників навчально-виховного процесу відсутній у 96 % перевірених вищих навчальних закладах. Жодного випадку впродовж трьох років не зареєстровано у Вінницькій, Волинській, Житомирській, Кіровоградській, Полтавській, Тернопільській, Хмельницькій та Черкаській областях.
Заслуговує на увагу організація роботи з профілактики травматизму серед учасників навчально-виховного процесу у Волинській, Дніпропетровській, Кіровоградській, Миколаївській, Полтавській та Херсонській областях, в управлінні освіти і науки Кам'янець-Подільського міськвиконкому Хмельницької, відділі освіти Лубенського міськвиконкому Полтавської, Чаплинському, Голопристанському районних відділах освіти Херсонської областей, Донецькому та Східноукраїнському національних університетах, Національному авіаційному університеті, Тернопільському та Харківському державних педагогічних університетах, Хмельницькому економічному, Новоград-Волинському машинобудівному, Дрогобицькому нафтовому, Кам'янець-Подільському індустріальному технікумах, загальноосвітній школі N 5 м. Ізяслав Хмельницької, школі-ліцеї N 6 м. Лубни Полтавської областей.
Разом з тим, у роботі щодо створення безпечних умов проведення навчально-виховного процесу, профілактики травматизму серед студентської і учнівської молоді перевірених навчальних закладів мають місце недоліки. З'явилися нові проблеми щодо створення безпечних умов праці для співробітників.
Ще досі є випадки призначення на посади керівників навчальних закладів без відповідної перевірки знань з безпеки життєдіяльності (охорона праці, пожежна безпека тощо), чим порушується ряд статей законів України "Про охорону праці", "Про пожежну безпеку", про що вказано у відповідних актах при перевірці роботи навчальних закладів комісіями Держнаглядохоронпраці та Державного департаменту пожежної безпеки МВС України. В цих установах і закладах освіти, як правило, робота з охорони праці проводиться на низькому рівні.
Негативно впливає на стан забезпечення здорових і безпечних умов праці і навчання поступове скорочення та недостатня чисельність працівників відділів безпеки життєдіяльності, особливо в технічних вищих навчальних закладах. Структура та підпорядкованість служб з охорони праці не відповідає вимогам діючого законодавства. Служби не є самостійними, а включені до штатів структурних підрозділів та підпорядковані керівникам цих підрозділів. Таке становище не дає змоги працівникам цих служб в повній мірі використовувати свої посадові повноваження щодо притягнення до відповідальності порушників законодавства про охорону праці, заборони експлуатації машин, устаткування будівель та споруд, технічний стан яких не відповідає вимогам нормативних документів з охорони праці. Частина керівників навчальних закладів досі відносяться до питань безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу як до другорядних, а деякі свідомо порушують законодавчі та нормативно-правові акти з охорони праці, забуваючи, що саме вони, і ніхто інший, несуть безпосередню відповідальність за створення безпечних умов в підпорядкованому навчальному закладі.

................
Перейти до повного тексту