- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент платіжних систем
Л И С Т
04.03.2011 N 25-111/523-3297 |
Територіальним управлінням
Національного банку
України, ОПЕРУ НБУ,
Департаменту аудиту,
банкам України
та їх філіям, Асоціації
українських банків,
Асоціації "Український
кредитно-банківський союз"
( Лист втратив актуальність на підставі Листа Національного
банку
N 57-0007/41228 від 09.08.2019 )
Роз'яснення з питань нового законодавства
"6.4. У разі відкриття рахунка клієнтом, щодо якого існує публічне обтяження рухомого майна, накладене державним виконавцем, банк зупиняє видаткові операції з такого рахунка на суму обтяження та повідомляє державному виконавцеві про відкриття рахунка. Повідомлення про відкриття рахунка вручається державному виконавцеві власником рахунка, який зобов'язаний подати до банку документи, що підтверджують отримання державним виконавцем повідомлення.
6.5. Державний виконавець вирішує питання щодо необхідності накладення арешту на кошти боржника, що зберігаються на відкритому рахунку, та у семиденний строк з моменту надходження повідомлення інформує банк про прийняте рішення.
6.6. Відновлення видаткових операцій на рахунках такого клієнта здійснюється у разі, якщо державний виконавець не повідомив про прийняте рішення у встановлений строк, перебіг якого починається з дати, зазначеної у відмітці про отримання державним виконавцем повідомлення".
Звертаємо вашу увагу на те, що Закон України
"Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" не покладає на банк обов'язку щодо отримання від клієнта будь-яких офіційних документів, які б підтверджували наявність або відсутність обтяження майна або обов'язку отримувати відповідну інформацію безпосередньо з Державного реєстру обтяжень рухомого майна. З урахуванням цього, на нашу думку, стаття
6 Закону стосується виключно випадків, коли факт наявності публічного обтяження є очевидним для банку, тобто публічне обтяження застосовано до коштів або інших цінностей клієнта, що знаходяться на рахунках чи на зберіганні безпосередньо у цьому банку.
Відповідно до статті
11 Закону України
"Про виконавче провадження" державний виконавець має право накладати арешт на майно боржника в т.ч. на кошти, які перебувають на рахунках і вкладах у банках, на рахунки в цінних паперах.
Частиною 4 статті
52 Закону України
"Про виконавче провадження" визначено, що арешт поширюється також на кошти на рахунках, які будуть відкриті після винесення постанови про накладення арешту.
Враховуючи вищевикладене:
1) банк має зупинити видаткові операції на суму обтяження та повідомити державного виконавця про факт відкриття нового рахунка виключно у випадку, якщо в цьому ж банку (включаючи філії та підрозділи) клієнт вже має кошти та/або інші цінності, що знаходяться у нього на рахунках та/або вкладах чи на зберіганні, і на які накладений арешт цим державним виконавцем (в тому числі і у випадку, коли сума обтяження вже накопичена на іншому, раніше відкритому рахунку). Оскільки згідно з Законом України
"Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" повідомлення про відкриття рахунка вручається державному виконавцю власником рахунка, то банк має видати відповідне повідомлення про відкриття рахунка клієнту під розпис.
Форму повідомлення банк визначає самостійно. Разом з цим, повідомлення має містити реквізити за якими державний виконавець матиме можливість проінформувати банк про прийняте рішення щодо необхідності накладення арешту на кошти боржника, що зберігаються на рахунку, який відкритий клієнту. Додаткові рекомендації стосовно складання повідомлення будуть надіслані після узгодження цього питання з Міністерством юстиції України.
Порядок зупинення видаткових операцій на новому рахунку клієнта визначається внутрішніми процедурами банку.
................Перейти до повного тексту