- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЛИСТ
08.02.2017 № 2991/7/99-99-15-02-01-17 |
Головним управлінням ДФС
в областях та м. Києві,
Офісу великих платників податків ДФС
Щодо змін в оподаткуванні податком на прибуток підприємств у 2017 році
Державна фіскальна служба України повідомляє про зміни в оподаткуванні податком на прибуток підприємств, внесені до
Податкового кодексу України (далі - Кодекс) Законом України від 21 грудня 2016 року
№ 1797-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" (далі - Закон № 1797), Законом України від 20 грудня 2016 року
№ 1791-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році" (далі - Закон № 1791) та Законом України від 20 грудня 2016 року
№ 1795-VIII "Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо підтримки літакобудівної галузі" (далі - Закон № 1795), які набули чинності 1 січня 2017 року.
Уточнено та доповнено поняття, визначені ст.
14 Кодексу .
До пп. 14.1.11 п. 14.1 ст.
14 Кодексу Законом № 1797 внесено зміни щодо уточнення ознак безнадійної заборгованості та викладено у новій редакції підпункти "г" і "ґ" стосовно визначення заборгованості фізичних осіб, які відповідають ознакам безнадійної заборгованості, зокрема:
конкретизовано, що не є безнадійною заборгованістю прощена кредитором заборгованість фізичних осіб, які перебували з таким кредитором у трудових відносинах, і якщо період між датою припинення трудових відносин таких осіб та датою прощення їх заборгованості не перевищує три роки (пп. "г" пп. 14.1.11 ст.
14 Кодексу );
зменшено з 50 до 25 відс. встановленої на 1 січня звітного податкового року мінімальної заробітної плати (у розрахунку на рік) розмір заборгованості фізичних осіб, у межах якого заборгованість визнається безнадійною (у разі відсутності законодавчо затвердженої процедури банкрутства фізичних осіб) (пп. "ґ" пп. 14.1.11 п. 14.1 ст.
14 Кодексу ).
Крім того,
Законом № 1791 пп. 14.1.11 п. 14.1 ст.
14 Кодексу доповнено визначенням безнадійної заборгованості банків, до якої може бути віднесена сума боргу за фінансовим кредитом, у тому числі сума основної заборгованості та/або сума нарахованих доходів, за якими прострочення погашення суми боргу (його частини) становить понад 360 днів, крім боргу за фінансовими кредитами осіб:
пов'язаних з таким кредитором;
які перебувають з таким кредитором у трудових відносинах;
які перебували з таким кредитором у трудових відносинах, та період між датою звільнення таких осіб та датою прощення їхньої заборгованості не перевищує три роки.
поняття деривативів та визначено, що стандартна (типова) форма деривативів затверджується Кабінетом Міністрів України (пп. 14.1.45 п. 14.1 ст.
14 Кодексу );
що особами, які здійснюють виплату дивідендів, є не лише емітенти корпоративних прав, а й інші юридичні особи. Також розширено поняття платежів, прирівняних до дивідендів, та визначено, що для цілей оподаткування до дивідендів прирівнюється також платіж у грошовій формі, що здійснюється юридичною особою на користь її засновника та/або учасника (учасників) у зв'язку з розподілом чистого прибутку (його частини) (пп. 14.1.49 п. 14.1 ст.
14 Кодексу );
Пункт 14.1 ст.
14 Кодексу доповнено новими поняттями:
державні цінні папери - облігації внутрішніх і зовнішніх державних позик та казначейські зобов'язання України, емітовані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну фінансову політику (пп. 14.1.44-1 п. 14.1 ст.
14 Кодексу ).
Термін "нерезиденти, що мають офшорний статус" (нерезиденти, розташовані на території офшорних зон, крім нерезидентів, які надали платнику податку виписку з правоустановчих документів, легалізовану у встановленому законодавством порядку, що свідчить про звичайний (неофшорний) статус такого нерезидента) визначено у пп. 14.1.122-1, яким доповнено п. 14.1 ст.
14 Кодексу , та відповідно виключено з пп. 141.4.9 п. 141.4 ст. 141 розділу ІІІ Кодексу. Отже, цей термін з 01.01.2017 використовується для цілей усього Кодексу, а не тільки для цілей розділу ІІІ Кодексу;
дохід суб'єктів, які здійснюють випуск та проведення лотерей, та складові доходу від операцій з випуску та проведення лотерей визначено у новому пп. 14.1.271, яким доповнено п. 14.1 ст.
14 Кодексу .
З п. 14.1ст.
14 Кодексу виключено поняття "нематеріальні активи", яке у редакції Кодексу до 01.01.2017 визначалось у пп. 14.1.120.
Посилено вимоги до податкової звітності та обов'язку подання фінансової звітності платниками податку на прибуток і неприбутковими організаціями
Поняття податкової декларації (розрахунку), визначене ст.
46 Кодексу , поширено також на звіти, в яких відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов'язку нарахування і сплати податку і збору.
Пунктом 46.2 ст.
46 Кодексу визначено, що фінансова звітність є додатком до податкової декларації та її невід'ємною частиною, подається як платниками податку на прибуток підприємств (разом з декларацією з податку на прибуток), так і неприбутковими підприємствами, установами та організаціями (разом зі звітом про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації).
Отже, неприбуткові підприємства, установи та організації разом зі звітом про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за 2016 рік подають до контролюючого органу річну фінансову звітність.
Крім того, уточнено перелік обов'язкових реквізитів, які повинна містити податкова декларація (пп. 48.3, 48.4 ст.
48 Кодексу ).
Конкретизовано порядок зарахування сплачених авансових внесків при виплаті дивідендів
До п. 57.1-1 ст.
57 Кодексу внесено зміни, згідно з якими авансові внески, сплачені при виплаті дивідендів протягом звітного періоду, зараховуються у зменшення нарахованого податкового зобов'язання з податку на прибуток, задекларованого у податковій декларації за такий податковий (звітний) період, у разі їх перевищення над сумою податку - переносяться у зменшення податкових зобов'язань наступних податкових (звітних) періодів до повного їх погашення, у разі отримання від'ємного значення об'єкта оподаткування такого наступного періоду - на зменшення податкових зобов'язань майбутніх податкових (звітних) періодів до повного їх погашення (пп. 57.1-1 .2 п. 57.1 -1 ст.
57 Кодексу ).
Уточнено вимоги до неприбуткових організацій
Підпунктом 133.4.1 п. 133.4 ст.
133 Кодексу конкретизовано вимоги до установчих документів неприбуткових організацій, які діють на підставі установчих документів організації вищого рівня.
Визначено, що вимоги щодо наявності установчих документів не поширюються на бюджетні установи.
Новостворені неприбуткові організації мають можливість отримати статус неприбуткових організацій для цілей оподаткування з дня їх державної реєстрації - у разі подання в установленому порядку документів для внесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі - Реєстр) під час або протягом 10 днів з дня державної реєстрації та дотримання вимог до установчих документів (пп. 133.4.1 п. 133.4 ст.
134 Кодексу ).
Підпунктом 133.4.3 п. 133.4 ст.
133 Кодексу конкретизовано порядок подання податкової звітності та набуття статусу платника податку на прибуток у разі недотримання неприбутковою організацією вимог п. 133.4 ст.
133 Кодексу .
Пункт 133.4 ст.
133 Кодексу доповнено новим пп. 133.4.7, яким встановлено річний звітний період для подання податкового звіту для неприбуткових організацій, що відповідають вимогам п. 133.4 ст.
133 Кодексу .
Для професійних спілок, їх об'єднань та організацій профспілок передбачено подання звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації лише у разі порушень вимог п. 133.4 Кодексу (п. 46.2 ст.
46 Кодексу ).
Звертаємо увагу, що норма п. 46.2 ст.
46 Кодексу стосовно подання професійними спілками, їх об'єднаннями та організаціями профспілок звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації лише у разі порушень вимог п. 133.4 Кодексу вперше застосовуватиметься за результатами звітування за 2016 рік.
Крім того, до 01 липня 2017 року подовжено термін, передбачений для приведення у відповідність до вимог Кодексу установчих документів неприбутковими організаціями з метою включення до нового Реєстру. Відповідно, неприбуткові організації, які перебували у Реєстрі на день набрання чинності Законом України від 17 липня 2015 року
№ 652-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", не підлягають виключенню з цього Реєстру до 01 липня 2017 року (внесено зміни до п. п. 34, 35 підрозділу 4 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу).
Уточнено особливості декларування податку на прибуток виробниками сільськогосподарської продукції
Підпунктом 137.4.1 п. 137.4 ст.
137 Кодексу уточнено річний податковий період для виробників сільськогосподарської продукції - починається з 1 липня минулого звітного року і закінчується 30 червня поточного звітного року (замість періоду з 1 липня поточного звітного року по 30 червня наступного звітного року, який був визначений у редакції до 01.01.2017).
Крім того, для платників - сільгоспвиробників, які обрали "особливий" річний податковий (звітний) період, конкретизовано порядок обчислення фінансового результату до оподаткування та особливості подання з податковою декларацією фінансової звітності, а саме:
фінансовий результат до оподаткування за податковий (звітний) період обчислюється шляхом зменшення фінансового результату до оподаткування за минулий звітний рік на фінансовий результат до оподаткування за перше півріччя такого року та збільшення на фінансовий результат до оподаткування за перше півріччя поточного звітного року, що визначені відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (пп. 134.1.1 п. 134.1 ст.
134 Кодексу );
фінансова звітність складається за перше півріччя минулого звітного року, за минулий звітний рік та за перше півріччя поточного звітного року та подається з відповідною річною податковою декларацією (п. 46.2 ст.
46 Кодексу ).
Податок на нерухоме майно не зменшуватиме податок на прибуток
З 01.01.2017 виключено норму пункту 137.6 ст.
137 Кодексу , яка передбачала зменшення податку на прибуток, що підлягає сплаті до бюджету, на суму нарахованого за звітний період податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, щодо об'єктів нежитлової нерухомості.
При цьому пунктом 45 підрозділу 4 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу визначено, що пункт 137.6 ст.
137 Кодексу (в редакції до 01.01.2017) востаннє застосовується для визначення об'єкта оподаткування податком на прибуток за підсумками 2016 року.
Передбачено нові різниці при нарахуванні амортизації необоротних активів
Різниці, які виникають при нарахуванні амортизації, доповнено різницями:
що збільшують фінансовий результат до оподаткування - за операціями з об'єктами невиробничих основних засобів або невиробничих нематеріальних активів, у разі ліквідації або продажу таких об'єктів, а також при проведенні їх ремонту, реконструкції, модернізації або інших поліпшень (п. 138.1 ст.
138 Кодексу );
що зменшують фінансовий результат до оподаткування, - у разі продажу об'єктів невиробничих основних засобів або невиробничих нематеріальних активів (п. 138.2 ст.
138 Кодексу ).
Конкретизовано порядок розрахунку податкової амортизації
Підпунктом 138.3.1 п. 138.1 ст.
138 Кодексу визначено, що для розрахунку податкової амортизації вартість основних засобів та нематеріальних активів визначається без урахування їх переоцінки (уцінки, дооцінки), проведеної відповідно до положень бухгалтерського обліку.
Запроваджено прискорену амортизацію
Згідно з пунктом 43, яким доповнено підрозділ 4 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу, платникам податку надано право застосування з 01 січня 2017 року мінімально допустимого строку амортизації (два роки) основних засобів четвертої групи (машини та обладнання) для розрахунку амортизації за прямолінійним методом - щодо нових основних засобів, якщо витрати на їх придбання понесені (нараховані) платником податків після 01 січня 2017 року та для таких основних засобів забезпечується одночасне виконання встановлених Кодексом вимог:
не були введені в експлуатацію та не використовувалися на території України;
введені в експлуатацію в межах одного з податкових (звітних) періодів, починаючи з 01 січня 2017 року до 31 грудня 2018 року;
використовуються у власній господарській діяльності та не продаються або не надаються в оренду іншим особам (за винятком платників податків, основним видом діяльності яких є послуги з надання в оренду майна).
Водночас у разі недотримання встановлених вимог, починаючи з дати введення таких основних засобів в експлуатацію, платник податку у податковому (звітному) періоді, в якому відбувся факт невикористання основних засобів у власній господарській діяльності або їх продаж, зобов'язаний відкоригувати фінансовий результат до оподаткування на такі різниці:
збільшити фінансовий результат до оподаткування - на суму нарахованої амортизації основних засобів відповідно до п. 43 підрозділу 4 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу протягом податкових (звітних) періодів, у яких здійснювалося нарахування амортизації із застосуванням мінімально допустимих строків амортизації основних засобів,
зменшити фінансовий результат до оподаткування - на суму розрахованої амортизації таких основних засобів відповідно до п. 138.3 ст.
138 Кодексу за відповідні податкові (звітні) періоди.
Різниці, що виникають при формуванні резервів (забезпечень)
Підпункт 139.2.2 п. 139.2 ст.
139 Кодексу доповнено новою різницею, що зменшує фінансовий результат до оподаткування, - на суму списаної дебіторської заборгованості (у тому числі за рахунок створеного резерву сумнівних боргів), яка відповідає ознакам безнадійної заборгованості.
Крім того,
Законом № 1791 у новій редакції викладено підпункт 1 пп. 139.3.3 п. 139.3 ст.
139 Кодексу щодо розрахунку перевищення розміру резерву банків та небанківських фінансових установ, який обраховується для визначення різниці, що збільшує фінансовий результат до оподаткування.
Так, розмір перевищення резерву над лімітом визначається лише за оцінкою однієї величини та не потребується, як було передбачено раніше, порівняння резерву з величиною кредитного ризику за активами, визначеними на кінець звітного періоду відповідно до вимог органу, що регулює діяльність банків, або органу, що регулює діяльність небанківських фінансових установ.
Крім того, 25-відсотковий розмір ліміту продовжено ще на 2017-2018 роки.
Різниці, які виникають при здійсненні фінансових операцій
Зазнали змін різниці, які виникають при здійсненні фінансових операцій, зокрема:
конкретизовано показники для розрахунку різниць, які збільшують (зменшують) фінансовий результат до оподаткування, при нарахуванні процентів за борговими зобов'язаннями, що виникли за операціями з пов'язаними особами - нерезидентами (пп. 140.2, 140.3 ст.
140 Кодексу );
................Перейти до повного тексту