- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА
ПОСТАНОВА
14.11.2012 № 2а-7862/12/2670 |
( Постанову скасовано на підставі Постанови Київського апеляційного адміністративного суду № 2а-7862/12/2670 від 28.02.2013 )
Окружний адміністративний суд м. Києва у складі:
головуючого - судді Патратій О.В.,
суддів - Винокурова К.С., Кротюка О.В.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернувся суб'єкт господарювання - фізична особа - підприємець ОСОБА_1 з позовом до Міністерства фінансів України про визнання незаконним та нечинним наказу від 21 грудня 2011 року
№ 1688 "Про затвердження форм податкових декларацій платника єдиного податку" та зобов'язання невідкладно опублікувати відомості про визнання незаконним та нечинним зазначеного наказу у виданнях, в яких його було офіційно оприлюднено, після набрання постановою законної сили.
Позовні вимоги мотивовано тим, що оскаржуваний наказ було винесено відповідачем з перевищенням наданих законом повноважень, оскільки відповідно до пункту 46.5 статті
46 Податкового кодексу України, форма податкової декларації встановлюється центральним органом державної податкової служби за погодженням з Міністерством фінансів України.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 9 липня 2012 року відкрито провадження у справі та призначено попереднє судове засідання на 8 серпня 2012 року.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 8 серпня 2012 року було закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
На виконання вимог ст.
171 КАС України 3 серпня 2012 року у № 56 "Офіційного вісника України" опубліковано оголошення про відкриття провадження у даній справі.
В судових засіданнях позивач позовні вимоги підтримав повністю та просив позов задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.
Відповідач проти позову заперечував, зазначав що відповідно до
Положення про Міністерство фінансів України Мінфін України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної податкової політики.
Також відповідач посилався на Закон України
"Про центральні органи виконавчої влади", згідно якого основними завданнями міністерства як органу, що забезпечує формування та реалізує державну політику в одній чи кількох сферах, є, зокрема, забезпечення нормативно-правового регулювання.
Положенням про Державну податкову службу, на яке звертав увагу представник Міністерства фінансів України, встановлено, що ДПС України розробляє, а її Голова вносить Міністрові фінансів України проекти нормативно-правових актів Міністерства фінансів України, що належать до сфери діяльності ДПС України.
З огляду на викладене, відповідач вважає позовні вимоги необґрунтованими та просить суд відмовити у їх задоволенні в повному обсязі.
Ухвалами суду від 8 серпня 2012 року та від 5 листопада 2012 року до участі у справі в якості третіх осіб залучено Державну податкову службу України (на стороні відповідача) та ОСОБА_2 (на стороні позивача).
Представник третьої особи - Державної податкової служби України проти задоволення позовних вимог заперечував, зазначав, що відповідно до пп. 64 п. 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого
Указом Президента України від 8 квітня 2011 року № 446/2011, Мінфін України відповідно до покладених на нього завдань здійснює нормативно-правове регулювання у фінансовій, бюджетній, податковій, митній сферах, у сфері державного фінансового контролю, казначейського обслуговування бюджетних коштів, бухгалтерського обліку, випуску і проведення лотерей, організації та контролю за виготовленням цінних паперів, документів суворої звітності, видобутку, виробництва, використання та зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння, їх обігу та обліку, у сфері запобігання і протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму. Враховуючи викладене, на думку третьої особи, до компетенції Міністерства фінансів України відноситься повноваження щодо здійснення нормативно-правового регулювання у податковій сфері, тому спірний наказ був затверджений в спосіб та в межах, що передбачені
Конституцією та законами України.
Третя особа - ОСОБА_2 подав суду письмові пояснення, в яких позовні вимоги підтримав, наголошував на відсутності повноважень Міністерства фінансів України затверджувати форми податкової звітності станом на момент прийняття спірного наказу.
На підставі ч. 6 ст.
128 Кодексу адміністративного судочинства України, в тому числі враховуючи неприбуття у судове засідання представника відповідача та третьої особи - ОСОБА_2, а також відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд прийняв рішення про розгляд справи у письмовому провадженні, при цьому запропонувавши особам, які беруть участь у справі, надати додаткові пояснення, документи та матеріали через канцелярію Окружного адміністративного суду міста Києва.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, що мають значення для вирішення справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Оскаржуваним
Наказом затверджено форму податкової декларації платника єдиного податку - фізичної особи підприємця та юридичної особи. Крім того,
Наказом визнано такими, що втратили чинність, ряд інших наказів Державної податкової адміністрації України.
Як передбачено п. 4 спірного
Наказу, цей наказ набирає чинності з дня офіційного опублікування, але не раніше 1 січня 2012 року.
З матеріалів справи вбачається, що позивач, ОСОБА_1, зареєстрований в якості суб'єкта підприємницької діяльності, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та перебуває на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності, що підтверджується наявними в матеріалах справи копією свідоцтва про сплату єдиного податку серії НОМЕР_1 від 01.01.2012 року.
Відповідно до частини 2 статті
171 КАС України право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб'єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.
Виходячи з наведеного, колегія суддів приходить до висновку, що оскаржуваний позивачем
Наказ № 1688 його стосується, оскільки вказаним
наказом затверджено форму податкової декларації платника єдиного податку - фізичної особи - підприємця.
Надаючи правову оцінку спірному Наказуколегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
На момент виникнення спірних правовідносин набрав чинності
Податковий кодекс України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (стаття
1).
Згідно Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого
Указом Президента України від 8 квітня 2011 року № 446/2011, Мінфін України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної фінансової, бюджетної, податкової, митної політики, політики у сфері державного фінансового контролю, казначейського обслуговування бюджетних коштів, бухгалтерського обліку, випуску і проведення лотерей, організації та контролю за виготовленням цінних паперів, документів суворої звітності, видобутку, виробництва, використання та зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння, їх обігу та обліку, у сфері запобігання і протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
Мінфін України у своїй діяльності керується
Конституцією та законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства України, а також дорученнями Президента України.
Відповідно до пункту 3 зазначеного
Положення до основних завдань Мінфіну України належить, зокрема, формування та забезпечення реалізації державної фінансової, бюджетної, податкової і митної політики; формування та забезпечення реалізації державної політики у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, бухгалтерського обліку, випуску та проведення лотерей, організації та контролю за виготовленням цінних паперів, документів суворої звітності, видобутку, виробництва, використання та зберігання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння, їх обігу та обліку, у сфері запобігання і протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму; здійснення державного регулювання бухгалтерського обліку та фінансової і бюджетної звітності в Україні, розроблення стратегії розвитку національної системи бухгалтерського обліку, визначення єдиних методологічних засад бухгалтерського обліку та складання фінансової і бюджетної звітності, обов'язкових для всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування (крім банків), адаптація законодавства з питань бухгалтерського обліку в Україні до законодавства Європейського Союзу та запровадження міжнародних стандартів фінансової звітності.
Крім того, Мінфін України відповідно до покладених на нього завдань здійснює нормативно-правове регулювання у фінансовій, бюджетній, податковій, митній сферах, у сфері державного фінансового контролю, казначейського обслуговування бюджетних коштів, бухгалтерського обліку тощо (підпункт 64 пункту 4 Положення).
Пунктом 8
Положення про Міністерство фінансів України встановлено, що Мінфін України у межах своїх повноважень, на основі та на виконання
Конституції та законів України, актів і доручень Президента України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, організовує і контролює їх виконання.
Нормативно-правові акти Мінфіну України підлягають державній реєстрації в установленому законодавством порядку.
Нормативно-правові акти Мінфіну України, видані у межах його повноважень, обов'язкові до виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами та місцевими державними адміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності та громадянами.
З наведеного вбачається, що Міністерство фінансів України вправі здійснювати нормативне регулювання відносин, які перебувають в його віданні. Обов'язковими нормативно-правовими актами Мінфіну України є такі акти, що видані в межах його повноважень.
Податковою декларацією є документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим
Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов'язання, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку (пункт 46.1 статті
46 Податкового кодексу України).
................Перейти до повного тексту