1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


АДМІНІСТРАЦІЯ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Юридичне управління
Л И С Т
07.12.1995 N 6-6-139/24209
Головна державна податкова
інспекція України
У зв'язку з Вашим зверненням щодо порядку застосування окремих положень Указу Президента України від 12 серпня 1995 року N 750 "Про пільги щодо оподаткування добровільних пожертвувань юридичних і фізичних осіб" повідомляємо.
1. Поняття "добровільні пожертвування" відповідно до частини першої статті 1 Указу Президента України вже передбачено чинним законодавством (абз. 11, 12, 14, 15, 16, 17 п. 12 Правил застосування Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", а саме:
під "добровільними пожертвуваннями" слід розуміти внески юридичних і фізичних осіб, у тому числі нерезидентів громадянам, а також неприбутковим організаціям, створеним згідно з законодавством України про об'єднання громадян для здійснення передбаченої їх статутними документами екологічної, оздоровчої, культурної, освітньої, наукової, благодійної та релігійної діяльності, якщо діяльність таких неприбуткових організацій не пов'язана прямо чи побічно зі збільшенням прибутку таких підприємств і громадян та доходи таких неприбуткових організацій формуються виключно з добровільних пожертвувань чи з бюджетних асигнувань.
При цьому:
Під внесками слід розуміти кошти, у тому числі валютні цінності, вартість матеріальних цінностей і нематеріальних активів включаючи корпоративні права і цінні папери.
Безоплатно одержаними вважаються матеріальні цінності та нематеріальні активи, що надаються громадянам та неприбутковим організаціям без вимоги про оплату їх вартості.
До релігійних організацій належать: релігійні громади, управління і центри, монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства (місії), духовні навчальні заклади, а також об'єднання, що складаються з зазначених релігійних організацій.
2. Категорії одержувачів добровільних пожертвувань: громадяни, неприбуткові організації. У разі, якщо одержувачами передбачених пожертвувань є інші суб'єкти підприємницької діяльності, метою яких є одержання прибутку, балансовий прибуток даних підприємств збільшується на суму таких надходжень (відповідно до абзацу 19 п. 9 вищеназваних Правил).
3. Передбачається цільове використання зазначених добровільних пожертвувань: лише для здійснення екологічної, оздоровчої, аматорської, спортивної, культурної, освітньої, релігійної, наукової та благодійної діяльності згідно з установчими документами організації. Тобто добровільні пожертвування надаються для власного споживання без наступної їх реалізації.
Фізичним особам (громадянам України, іноземним громадянам, особам без громадянства) зазначені добровільні пожертвування надходять з метою:
- поліпшення матеріального становища (для осіб, які потребують соціального захисту) ветеранам війни і праці, інвалідам, багатодітним сім'ям, особам з фізичними вадами та іншим соціально незахищеним малозабезпеченим верствам населення); особам, які потерпіли від екологічних, промислових та інших катастроф, соціальних, національних конфліктів тощо; ученим, учителям, студентам, талановитій творчій молоді;
- здійснення лікування, реабілітації тощо;
- при фінансуванні конкретних цільових наукових, культурно-просвітницьких, екологічних та інших програм згідно з відповідними договорами.
4. У разі використання благодійних пожертвувань не для власних потреб (дальша реалізація, обмін чи передача) кошти та матеріальні цінності включаються до складу об'єкта оподаткування.
При цьому неприбуткові організації, які одержали кошти, матеріальні цінності та нематеріальні активи у вигляді добровільних пожертвувань юридичних і фізичних осіб, за звітний період подають до державної податкової інспекції за місцем свого знаходження довідку за формою згідно з додатком N 8 Правил застосування Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (додається ).
5. Юридичні особи - резиденти України, можуть робити добровільні пожертвування відповідно до частини першої статті 1 Указу у розмірі не більше чотирьох відсотків балансового прибутку підприємства, як це передбачено підпунктом 3.1.2 статті 3 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств". Фізичні особи - у межах дванадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян відповідно до абзацу "к" ст. 5 Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня 1992 року N 13 "Про прибутковий податок з громадян".
6. Відповідно до статті II Закону України " Про деякі питання оподаткування підакцизних товарів" скасовуються всі пільги, надані законодавчими актами України щодо сплати ввізного мита, митних, акцизних зборів, а також податку на добавлену вартість при ввезені (пересиланні) на митну територію України підакцизних товарів як для дальшої реалізації, так і для власного споживання.
У зв'язку з цим втрачає чинність положення Указу Президента України від 12 серпня 1995 року N 750 щодо звільнення від обкладання податком на добавлену вартість, акцизним збором та ввізним митом підакцизних товарів, які надходять від нерезидентів неприбутковим організаціям як добровільні пожертвування.
7. Надходження добровільних пожертвувань повинно підтверджуватися необхідними документами, а саме:
1. Документом, що підтверджує факт безкоштовної передачі фізичними та юридичними особами, у тому числі нерезидентами, добровільного пожертвування.
2. Документом, що містить зобов'язання фізичної або юридичної особи, у розпорядженні якої будуть ці надходження, про їх використання для виконання неприбуткової екологічної, оздоровчої, аматорської, спортивної, культурної, освітньої, наукової та благодійної діяльності та вказує передбачуване їх місце перебування (на матеріальному обліку організації або знаходження у фізичної особи). Документ підписується особою, що бере на себе відповідальність за взяті зобов'язання (зразок додається).
3. Вантажними митними деклараціями.
4. Специфікаціями на товари.
8. При визначенні механізму виключення з сукупного оподатковуваного доходу, одержуваного громадянами протягом календарного року відповідно до зазначеного Указу Президента України, та встановленні відповідальності одержувача добровільних пожертвувань за використання їх не за призначенням слід керуватись відповідними нормами виключення з сукупного оподатковуваного доходу сум матеріальної допомоги як у грошовій, так і в натуральній формі незалежно від її розміру, що надається на підставі рішень Уряду України у зв'язку зі стихійним та екологічним лихом, аваріями і катастрофами, місцевими органами державної виконавчої влади, профспілками, фондом соціального страхування, благодійними фондами та іноземними державами відповідно до абзацу "і" п. 1 ст. 5 Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня 1992 року N 13. (Слід зазначити, що такий механізм уже передбачався, зокрема, Постановою Кабінету Міністрів України від 30 червня 1993 р. N 490 "Про звільнення сум благодійних внесків для українських вчених від обкладення прибутковим податком".)

................
Перейти до повного тексту