1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА
П О С Т А Н О В А
20.12.2007 N 1/94
За позовом Спільного українсько-американського
підприємства "УкрКАРПАТОЙЛ ЛТД"
(як товариство з обмеженою відповідальністю)
до Кабінету Міністрів України
про визнання незаконною та скасування в частині
постанови
Головуючий, суддя Бачун О.В.
Судді: Арсірій Р.О.
Цвіркун Ю.І.
Секретар Саратова О.В.
Представники:
Від позивача: (...)
Від відповідача: (...)
Обставини справи:
Позовні вимоги заявлені про визнання незаконною та скасування в частині постанови Кабінету Міністрів України від 04.04.2000 р. N 599 "Про запровадження аукціонів з продажу нафти, газового конденсату, природного, скрапленого газу та вугілля" (зі змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2006 р. N 1825) .
Ухвалою суду від 01.10.2007 р. відкрито провадження з розгляду справи та призначене попереднє судове засідання на 12.10.2007 р. о 11:30.
В попередньому судовому засіданні 12.10.2007 р. оголошено перерву до 07.11.2007 р.
Ухвалою суду від 12.10.2007 р. за клопотанням позивача вжиті заходи до забезпечення позову у вигляді зупинення дії постанови Кабінету Міністрів України від 04.04.2000 р. N 599 в оскаржуваній частині.
Ухвалою суду від 07.11.2007 р. закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 26.11.2007 р. о 12:45.
Ухвалою суду від 04.12.2007 р. розгляд справи відкладено на 10.12.2007 р. о 12:30.
В судовому засіданні 10.12.2007 р. оголошено перерву до 20.12.2007 р.
В судовому засіданні 20.12.2007 р. оголошено резолютивну частину постанови про задоволення позовних вимог.
Ознайомившись з матеріалами справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд В С Т А Н О В И В:
27.12.2006 р. Кабінетом Міністрів України прийнято постанову N 1825 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2000 р. N 599", згідно якої, починаючи з 20.12.2006 р. запроваджено проведення аукціонів з продажу природного газу. Зокрема, вимога щодо проведення аукціонів застосовується до угод, пов'язаних з реалізацією видобутого і виробленого на території України природного газу, крім природного газу суб'єктів підприємницької діяльності, зазначених у пп. 1 п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 р. N 1729 "Про забезпечення споживачів природним газом".
Позивач - Спільне українсько-американське підприємство "УкрКАРПАТОЙЛ ЛТД" (як товариство з обмеженою відповідальністю) - вважає зазначену постанову незаконною з таких підстав.
Позивач має ліцензію на експлуатацію родовища корисних копалин реєстраційний N 310 від 27.07.95 р., виданої Державним комітетом України по геології і використанню надр строком на 20 років, на підставі якої позивач здійснює експлуатацію (промислову розробку) Битків-Бабченського родовища, що знаходиться в Надвірнянському районі Івано-Франківської області.
У зв'язку з прийняттям відповідачем постанови N 1825 від 27.12.2006 р. "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2000 р. N 599" права позивача вільно, на свій розсуд, розпоряджатися своєю власністю та реалізовувати видобутий у 2007 році природній газ є незаконно обмеженими, оскільки жодним законом, чинним в Україні, не передбачено обов'язку суб'єктів підприємницької діяльності здійснювати реалізацію природного газу власного видобутку виключно на аукціонах, а тому Кабінет Міністрів України діяв незаконно та з перевищенням своїх повноважень, чим порушив ст. ст. 6, 19, 41 Конституції України, ст.ст. 319, 321 ЦК України, ст. 133 ГК України.
Також позивач посилається на той факт, що до нього не застосовується виключення, передбачене п. 2 ч. 5 оскаржуваної постанови, а саме - щодо непоширення дії постанови на природний газ суб'єктів підприємницької діяльності, зазначених у пп. 1 п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 р. N 1729 "Про забезпечення споживачів природним газом", тобто, підприємств, частка держави у статутному фонді яких перевищує 50%, господарськими товариствами, більш як 50% акцій (часток, паїв) яких перебуває у статутних фондах інших господарських товариств, контрольним пакетом акцій (часток, паїв) яких володіє держава, а також дочірніми підприємствами, представництвами та філіями таких підприємств і товариств, учасниками договорів про спільну діяльність, укладених за участю зазначених підприємств і товариств, та/або уповноваженими ними особами НАК "Нафтогаз України".
Відповідач - Кабінет Міністрів України - проти задоволення позовних вимог заперечив з таких підстав.
Відповідач стверджує, що позивач в даному випадку позбавлений права на звернення до суду, так як позивач не є суб'єктом правовідносин, в яких застосовуються або будуть застосовані норми оскаржуваної постанови згідно вимог ч. 2 ст. 171 КАС України.
Відповідач стверджує, що позивач є господарським товариством, на яке поширюється ст. 3 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік", а саме: підприємства, частка держави у статутному фонді яких перевищує 50 відсотків, господарські товариства, більше ніж 50 відсотків акцій (часток, паїв) яких знаходиться у статутних фондах інших господарських товариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій, а також дочірні підприємства, представництва та філії таких підприємств і товариств, учасники договорів про спільну діяльність та/або уповноважені особи за договорами про спільну діяльність, укладеними за участю зазначених підприємств.
Приписи вищевказаної норми містяться у пп. 1 п. 2 постанови КМУ від 27.12.2001 р. N 1729 "Про забезпечення споживачів природним газом".
Згідно п. 1.2 ст. 1 п. 3.4 ст. 3 статуту СП "УкрКАРПАТОЙЛ ЛТД" учасниками СП є ВАТ "Укрнафта", частка якого складає 55% статутного фонду СП та Карпатські Петролеум Корп. ВАТ "Укрнафта" є господарським товариством, частка держави у статутному фонді якого складає 50 відсотків плюс одна, яка, відповідно до постанови КМУ від 25.05.98 р. N 747 "Про утворення Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", передана до статутного фонду НАК "Нафтогаз України". Отже, на думку відповідача, на позивача поширюється дія постанови КМУ від 27.12.2001 р. N 1729, тому оскаржувана постанова КМУ прав позивача не порушує.
Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення з таких підстав.
По-перше, суд вважає, що в дія оскаржуваної постанови поширюється на позивача як суб'єкта підприємницької діяльності, що видобуває та реалізує природний газ, тому він є належним суб'єктом звернення до суду відповідно до ч. 2 ст. 171 КАС України.
Згідно ст. 3 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" підприємства, частка держави у статутному фонді яких перевищує 50 відсотків, господарські товариства, більше ніж 50 відсотків акцій (часток, паїв) яких знаходиться у статутних фондах інших господарських товариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій, а також дочірні підприємства, представництва та філії таких підприємств і товариств, учасники договорів про спільну діяльність та/або уповноважені особи за договорами про спільну діяльність, укладеними за участю зазначених підприємств, щомісячно здійснюють продаж, зокрема, всього природного газу (у тому числі нафтового (попутного) газу) власного видобутку (видобутого на підставі спеціальних дозволів на користування надрами) для формування ресурсу природного газу, що використовується для потреб населення, безпосередньо суб'єкту, уповноваженому Кабінетом Міністрів України на формування такого ресурсу, за ціною, що не перевищує граничний рівень оптової ціни на природний газ, що використовується для потреб населення, визначеної в установленому порядку за вирахуванням розміру тарифів на транспортування, постачання та цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності.
Суд не може погодитися, що позивач відноситься до суб'єктів підприємницької діяльності, перерахованих у зазначеному переліку, а саме.
Відповідно до статуту Спільного українсько-американського підприємства "УкрКАРПАТОЙЛ ЛТД", затвердженого зборами учасників 18.08.94 р., учасниками СП є ВАТ "Укрнафта", частка якої становить 55% статутного фонду, та Карпатські Петролеум Корп., частка якої становить 45% статутного фонду.
При цьому, пакет акцій ВАТ "Укрнафта"у розмірі 50% плюс одна акція передано до статутного фонду НАК "Нафтогаз України" відповідно до постанови КМУ від 25.05.98 р. N 747.
Таким чином, учасником позивача з часткою 55% є акціонерне товариство (ВАТ "Укрнафта"), учасником якого є інше акціонерне товариство (НАК "Нафтогаз України"), акції якого знаходяться у державній власності.
Відповідно до ст. 3 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" її дія поширюється на господарські товариства, більше ніж 50 відсотків акцій (часток, паїв) яких знаходиться у статутних фондах інших господарських товариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій. В даному випадку держава є акціонером НАК "Нафтогаз України", тобто, власником корпоративних прав на підприємство, тоді як безпосередньо підприємство не є об'єктом державної власності.

................
Перейти до повного тексту