- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 33-8/1732 від 12.12.2000 |
Міністерствам,
іншим центральним органам
виконавчої влади
(за списком)
Для використання в подальшій роботі надсилаються Методичні рекомендації щодо приведення нормативно-правових актів центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю у відповідність до
Конституції України та інших актів законодавства України.
Заступник Міністра | Л.М.Горбунова |
Додаток
до листа Міністерства юстиції України
від 12 грудня 2000 р. N 33-8/1732
Методичні рекомендації щодо приведення нормативно-правових актів центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю у відповідність до Конституції України та інших актів законодавства України
Зазначені Рекомендації розроблено відповідно до статті 8 та розділу XV "Перехідні положення"
Конституції України, пункту 16 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.92
N 731, із змінами та доповненнями від 15.06.94
N 420 та 16.10.98
N 1640 (далі - Положення).
Рекомендації застосовуються при здійсненні роботи по приведенню нормативно-правових актів центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю (далі - відомчі нормативно-правові акти) у відповідність до
Конституції України та інших актів законодавства України (далі - чинне законодавство).
1. Загальні положення
1.1. Приведенню у відповідність до чинного законодавства підлягають нормативно-правові акти міністерств, інших центральних органів виконавчої влади; міністерств та республіканських комітетів Автономної Республіки Крим; обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, їх управлінь, відділів, інших структурних підрозділів, а також розпоряджень голів зазначених держадміністрацій; районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, їх управлінь, відділів, інших структурних підрозділів, а також розпоряджень голів зазначених держадміністрацій; місцевих органів господарського управління та контролю (далі - органи виконавчої влади), які відповідно до своїх статутів (положень) подають акти на державну реєстрацію до Міністерства юстиції, Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських районних, районних у містах Києві та Севастополі управлінь юстиції (далі - територіальні управління юстиції).
1.2. Перегляд відомчих нормативно-правових актів з метою їх приведення у відповідність із чинним законодавством України здійснюється органами виконавчої влади, що видали ці акти, Міністерством юстиції та територіальними управліннями юстиції.
1.3. Перегляду підлягають видані органами виконавчої влади відомчі нормативно-правові акти, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер та:
- які прийняті до введення державної реєстрації в установленому законодавством порядку;
- які занесені до державного реєстру Міністерства юстиції та державних реєстрів територіальних управлінь юстиції (далі - реєструючий орган);
- які не подавались на державну реєстрацію до реєструючого органу, але підлягали державній реєстрації.
1.4. Перегляду підлягають нормативно-правові акти відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.92
N 731 "Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" із змінами та доповненнями від 15.06.94
N 420 та 16.10.98
N 1640 (пункт 16 Положення).
1.5. Перегляду підлягають нормативно-правові акти, відносно яких прийнято відповідне судове рішення.
1.6. Перегляду підлягають листи, телеграми тощо на предмет виявлення в них нових правових норм.
2. Організація роботи по перегляду відомчих нормативно-правових актів
2.1. Підготовка відомчих нормативно-правових актів до перегляду та їх перегляд покладається на структурні підрозділи органу виконавчої влади, які розробляють нормативно-правові акти.
2.2. Перегляду відомчих нормативно-правових актів з метою їх приведення у відповідність до чинного законодавства передує здійснення відповідних організаційних заходів.
2.3. Перш за все, в органі виконавчої влади рекомендується створити комісію під головуванням керівника (заступника керівника) органу, до складу якої слід включити керівників (заступників керівників) структурних підрозділів, які розробляють нормативно-правові акти.
2.4. Склад комісії доцільно затвердити розпорядчим документом органу виконавчої влади (наказ, розпорядження, постанова, рішення - далі "наказ").
2.5. Крім того, наказом також слід визначити повноваження комісії та затвердити посадових осіб (спеціалістів), відповідальних за підготовку нормативно-правових актів у кожному структурному підрозділі.
2.6. До повноважень комісії належить організація роботи по перегляду відомчих нормативно-правових актів, затвердження графіків перегляду відомчих нормативно-правових актів, терміни їх перегляду структурними підрозділами, розгляд пропозицій структурних підрозділів щодо переглянутих актів та затвердження висновків за результатами їх перегляду.
2.7. Координацію роботи по перегляду відомчих нормативно-правових актів структурними підрозділами та надання необхідної допомоги структурним підрозділам з правових питань здійснює юридична служба органу виконавчої влади.
3. Робота у структурних підрозділах
3.1. У кожному структурному підрозділі, перш за все, переглядаються всі нормативно-правові акти, які розроблялись цим підрозділом, та інші документи відповідно до пунктів 1.3-1.6 розділу 1 цих Рекомендацій.
3.2. З них відбираються ті документи, що мають нормативний характер і відповідно до Указу Президента України від 3 жовтня 1992 року
N 493 (із змінами та доповненнями) підлягають державній реєстрації, а також листи тощо, якими встановлено нові правові норми.
3.3. При перегляді нормативно-правових актів слід враховувати, що значна їх частина розроблялась ще до прийняття
Конституції України. Крім того, акти повинні опрацьовуватися з урахуванням змін, що вносились до актів законодавства України, а також необхідністю адаптації національного законодавства до законодавства Європейського Союзу.
Слід також враховувати і необхідність скасування тих актів чи окремих його частин, які дублюють одне одного, врахувати прогалини, протиріччя та інші недоліки нормативних актів, визначити акти, які вже фактично застаріли та втратили актуальне значення.
Крім того, в ході перегляду можуть бути виявлені нормативно-правові акти, у державній реєстрації яких було відмовлено реєструючим органом і які не скасовані в установленому порядку.
3.4. У разі необхідності до цієї роботи залучається юридична служба та спеціалісти інших структурних підрозділів органу виконавчої влади, а також спеціалісти інших органів виконавчої влади.
3.5. Відомчі нормативно-правові акти, видані спільно чи за узгодженням з іншими органами виконавчої влади, змінюються, доповнюються або визнаються такими, що втратили чинність, спільно або за узгодженням з тими ж органами.
3.6. Після опрацювання нормативно-правових актів кожен структурний підрозділ готує переліки актів, які бажано згрупувати за напрямками роботи:
- акти, які слід визнати такими, що втратили чинність:
- акти, що необхідно скасувати, в тому числі листи, телеграми тощо;
- акти, до яких пропонується внести зміни та доповнення;
- акти, які пропонується викласти в новій редакції (із внесенням змін та доповнень).
При цьому необхідно також подати до комісії відповідні обгрунтування та підстави прийняття того чи іншого рішення.
3.7. Зазначені переліки та пропозиції подаються на розгляд комісії.
3.8. За наслідками перегляду відомчих нормативно-правових актів структурними підрозділами комісія робить висновок щодо доцільності внесення змін чи доповнень до актів, скасування актів чи визнання їх такими, що втратили чинність, викладення актів у новій редакції, необхідність погодження з іншими заінтересованими органами тощо та затверджує переліки таких актів.
У переліках також зазначається термін виконання та встановлюються відповідальні особи.
4. Перегляд відомчих нормативно-правових актів, які прийняті до введення державної реєстрації в установленому законодавством порядку
4.1. Відповідно до Указу Президента України від 3 жовтня 1992 р.
N 493 (із змінами та доповненнями, внесеними Указом Президента України від 21 травня 1998 р.
N 493), державній реєстрації підлягають:
................Перейти до повного тексту