1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ОГЛЯДОВИЙ ЛИСТ
10.07.2009 N 14487/7/15-0417
Головам державних
податкових адміністрацій
в областях, Автономній
Республіці Крим,
містах Києві та Севастополі
( Лист відкликано на підставі Листа Державної податкової адміністрації N 5954/7/15-0117 від 24.03.2010 )
Про використання оглядового листа по єдиному податку з юридичних осіб
( Із змінами, внесеними згідно з Листом Державної податкової адміністрації N 29353/7/15-0117 від 30.12.2009 )
(Витяг)
Оглядовий лист з питань застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності зі сплатою єдиного податку суб'єктами малого підприємництва - юридичними особами.
В листі встановлені наступні скорочення:
Закон України від 28.12.94 N 334/94-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" (у редакції Закону України від 22.05.97 N 283/97-ВР) - Закон N 334;
Закон України від 21.12.2000 N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" зі змінами та доповненнями - Закон N 2181;
Закон України від 03.04.97 N 168/97-ВР "Про податок на додану вартість" зі змінами та доповненнями - Закон N 168;
Закон України від 06.07.95 N 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" зі змінами та доповненнями - Закон N 265;
Закон України від 18.09.2008 N 523-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань регулювання підприємницької діяльності" - Закон N 523;
Закон України від 19.10.2000 N 2063-III "Про державну підтримку малого підприємництва" зі змінами та доповненнями - Закон N 2063;
Указ Президента України від 03.07.98 N 727/98 "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" (у редакції Указу Президента України від 28.06.99 N 746/99) - Указ;
Наказ ДПА України від 01.03.2000 N 79 "Про затвердження Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість", зареєстрований в Мін'юсті України 03.04.2000 р. за N 208/4429, зі змінами та доповненнями, - Положення N 79;
Наказ ДПА України від 23.06.2006 N 352 "Про затвердження Узагальнюючого податкового роз'яснення щодо застосування положень Указу Президента України від 3 липня 1998 року N 727/98 "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" - наказ N 352;
Наказ ДПА України від 28.02.2003 N 98 "Про затвердження форми Розрахунку сплати єдиного податку суб'єктом малого підприємництва - юридичною особою та Порядку його складання", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.03.2003 за N 221/7542, - наказ N 98;
Наказ ДПА України від 13.10.98 N 477 (у редакції наказу ДПАУ від 12.10.99 р. N 554) "Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат суб'єкта малого підприємництва - юридичної особи, який застосовує спрощену систему оподаткування, обліку та звітності", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27.10.98 за N 689/3129, - наказ N 554;
Наказ ДПА України від 13.10.98 N 476, із змінами та доповненнями, внесеними наказом ДПА України від 12.10.99 N 555, "Форма та Порядок видачі Свідоцтва про право сплати єдиного податку суб'єктом малого підприємництва - юридичною особою", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27.10.98 за 688/3128, - наказ N 555;
Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби", затверджене наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 р. N 92, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 18.05.2000 за N 288/4509, - П(С)БО 7;
Інструкція про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затверджена постановою Правління Національного банку України N 492 від 12.11.2003 р. (зі змінами та доповненнями), зареєстрованою у Міністерстві юстиції України 17.12.2003 за N 1172/8493, - Інструкція N 492.
З метою правильності адміністрування єдиного податку та забезпечення повноти та своєчасності сплати до бюджету цього податку повідомляємо наступне.
1. Щодо порядку переходу на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва - юридичних осіб.
На перший погляд спрощена система оподаткування здається досить привабливою для суб'єктів господарювання, проте перш ніж перейти на сплату єдиного податку необхідно проаналізувати плюси і мінуси її застосування. Перш за все розглянемо процедуру переходу юридичної особи із загальної системи оподаткування на спрощену та звернемо увагу на деякі особливості такого переходу.
Спрощена система оподаткування, обліку та звітності для суб'єктів малого підприємництва може застосовуватись суб'єктом підприємницької діяльності за його бажанням на умовах визначених Указом.
Вона запроваджується для суб'єктів малого підприємництва, зокрема, юридичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких за рік середньооблікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб і обсяг виручки яких від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 1 млн. гривень.
Запитання, що виникали при застосуванні терміну "рік" у розумінні Указу, врегульовано прийняттям Постанови N 507, якою визначено, що у розумінні Указу під терміном "рік" вживається термін "календарний рік", що розпочинається 1 січня та триває по 31 грудня включно.
Суб'єкт малого підприємництва - юридична особа при переході на спрощену систему оподаткування повинен враховувати ряд умов, зазначених п. 7 Указу та іншими законодавчими актами, а саме платниками єдиного податку не можуть бути:
довірчі товариства, страхові компанії, банки, ломбарди, інші фінансово-кредитні та небанківські фінансові установи;
суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють обмін іноземної валюти;
суб'єкти підприємницької діяльності, які провадять діяльність у сфері грального бізнесу (в тому числі діяльність, пов'язану із влаштуванням казино, інших гральних місць (домів), гральних автоматів з грошовим або майновим виграшем, проведенням лотерей (у тому числі державних) та розіграшів з видачею грошових виграшів у готівковій або майновій формі), здійснюють обмін іноземної валюти;
суб'єкти підприємницької діяльності, які є виробниками підакцизних товарів, здійснюють господарську діяльність, пов'язану з експортом, імпортом та оптовим продажем підакцизних товарів, оптовим та роздрібним продажем підакцизних;
суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють: видобуток та виробництво дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення; оптову, роздрібну торгівлю промисловими виробами з дорогоцінних металів, що підлягають ліцензуванню відповідно до Закону N 1775;
Дія Указу також не поширюється на суб'єктів підприємницької діяльності, у статутному фонді яких частки, що належать юридичним особам - учасникам та засновникам даних суб'єктів, які не є суб'єктами малого підприємництва, перевищують 25 відсотків.
Слід згадати про прийняття Закону N 523, яким внесено зміни до ст. 63 Господарського кодексу та до ст. 1 Закону N 2063 в частині визначення суб'єктів малого підприємництва. Відповідно до внесених змін суб'єктами малого підприємництва - юридичними особами є суб'єкти підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких середньооблікова чисельність працюючих за звітний період (календарний рік) не перевищує 50 осіб та обсяг річного валового доходу не перевищує 70 млн. гривень.
Проте, незважаючи на зміни, внесені Законом N 523, спрощену систему оподаткування, обліку та звітності зі сплатою єдиного податку мають право застосовувати лише ті суб'єкти малого підприємництва, які відповідають вимогам Указу, тобто у яких відповідно до ст. 1 Указу обсяг виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 1 млн. гривень.
Отже, прийняття Закону N 523 не призвело до зміни критеріїв щодо визначення права на застосування спрощеної системи оподаткування, установлених Указом. При цьому, збільшення граничної межі обсягів річного валового доходу (з 500 тис. євро до 70 млн. грн.) для суб'єктів малого підприємництва надало право на розширення засновницького кола юридичних осіб - суб'єктів малого підприємництва, які виявляють бажання переходу на спрощену систему оподаткування.
При подачі заяв на перехід на спрощену систему оподаткування суб'єкти малого підприємництва мають взяти до уваги внесені зміни і при цьому дотримуватись вимог Указу. Зокрема, у разі переходу суб'єктами малого підприємництва на спрощену систему оподаткування, слід звертати увагу на недопущення перевищення 25 відсотків частки у статутному фонді, яка належить юридичним особам - учасникам та засновникам даного суб'єкта, які не є суб'єктами малого підприємництва.
З питання поширення чинності Указу на підприємства, засновані на державній та комунальній формах власності, у яких не сформований (відсутній) статутний фонд, надано Узагальнююче податкове роз'яснення, затверджене наказом N 352, в якому надається роз'яснення щодо заборони застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктами малого підприємництва з державною та комунальною формами власності.
Рішення про перехід на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єкт господарювання може прийняти не більше одного разу за календарний рік, самостійно обравши одну з наступних ставок єдиного податку:
6 відсотків суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) без врахування акцизного збору у разі сплати ПДВ;
10 відсотків суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), за винятком акцизного збору, у разі включення ПДВ до складу єдиного податку.
Важливо зазначити, що платники єдиного податку - юридичні особи обов'язково повинні дотримуватись вимоги щодо дотримання обсягу виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не більше 1 млн. гривень. В іншому випадку вони з наступного звітного періоду (кварталу) переходять на загальну систему оподаткування.
Розглянемо позитивні сторони переходу на спрощену систему оподаткування.
Спрощена система зменшує податкове навантаження на платників, скорочує документообіг, суттєво захищає від впливу контролюючих органів. Суб'єкти малого підприємництва при виборі спрощеної системи оподаткування звільняються від сплати ряду податків і зборів, а також мають можливість самостійно визначатись щодо реєстрації платниками податку на додану вартість, обравши відповідну ставку податку.
Якщо у Статуті суб'єкта малого підприємництва зазначені види діяльності, на які не поширюється дія Указу, а на момент подання заяви про видачу вищевказаного Свідоцтва він не здійснює зазначеної діяльності та не отримав відповідної ліцензії, про що він письмово повідомляє орган ДПС, такий суб'єкт може отримати Свідоцтво про право сплати єдиного податку суб'єктом малого підприємництва - юридичною особою.
Однією з умов переходу на спрощену систему оподаткування є відсутність заборгованості по сплаті установлених податків та обов'язкових платежів, термін сплати яких настав на дату подання заяви. Але буває так, що податкові зобов'язання по основних податках і зборах сплачені, проте існує заборгованість по сплаті штрафних санкцій, нарахованих органами ДПС за порушення вимог Закону N 265, які не є податковими зобов'язаннями у розумінні Закону N 2181, а тому норми цього Закону не поширюються на такі штрафні санкції.
Отже, у разі несплати таких штрафних санкцій вони не набувають статусу податкового боргу, і відповідно не є підставою для відмови на застосування спрощеної системи оподаткування.
Однією з умов переходу на спрощену систему оподаткування суб'єкта підприємницької діяльності є сплата ним усіх установлених податків і обов'язкових платежів за попередній звітний (податковий) період, а надання розстрочення податкового боргу не ліквідує заборгованості платника податків, в такому випадку підстави для переходу на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єкта підприємницької діяльності відсутні.
Окремо слід зупинитись на питаннях, пов'язаних із застосуванням норм Закону N 168 при переході на спрощену систему оподаткування.
Якщо платник перейшов на сплату єдиного податку за ставкою 10 відсотків, то він повинен анулювати Свідоцтво про реєстрацію платника ПДВ, і відповідно втрачається право на нарахування податку при здійсненні операцій з продажу товарів (робіт, послуг), виписування податкових накладних, отримання податкового кредиту при здійсненні операцій з придбання товарів (робіт, послуг), отримання бюджетного (експортного) відшкодування.
Процедура зняття з обліку платника ПДВ при переході на спрощену систему оподаткування регламентується Положенням N 79. При цьому зазначені платники зобов'язані здати до податкового органу за місцем реєстрації оригінал Свідоцтва платника ПДВ Свідоцтво про реєстрацію платника ПДВ і всі завірені податковим органом його копії, а також подати до податкового органу податкову декларацію з ПДВ, до якої повинні бути включені всі операції за останній звітний період, по яких виникали податкові зобов'язання (в тому числі із умовним продажем товарних залишків та основних фондів) та внести до бюджету суми ПДВ, що підлягають сплаті згідно із зазначеною декларацією.
Крім того, відповідно до п. 12.2 вказаного Положення не зареєстрована платником податку на додану вартість юридична особа, яка згідно з Указом переходить на спрощену систему оподаткування та обрала ставку єдиного податку 6 відсотків, підлягає обов'язковій реєстрації як платник податку на додану вартість, починаючи з першого числа того звітного періоду (кварталу), з якого здійснено перехід на спрощену систему оподаткування за ставкою єдиного податку 6 відсотків.
Тобто, застосування платником єдиного податку ставки 6 відсотків можливе лише за умови обов'язкової реєстрації такого суб'єкта господарювання платником податку на додану вартість на загальних підставах та забезпечення ним сплати податку на додану вартість.
Водночас, п. 14.1 Положення N 79 визначено, що податковий орган вправі відмовляти в реєстрації платником податку на додану вартість та видачі Свідоцтва, якщо заявник не підпадає під означення платника податку або виникають підстави для анулювання реєстрації такого платника.
У разі виключення суб'єкта господарювання з категорії платників податку на додану вартість, такий платник єдиного податку втрачає право на застосування спрощеної системи оподаткування за ставкою 6 відсотків і повинен перейти на загальну систему оподаткування або змінити ставку єдиного податку на 10 відсотків.
Але зміна ставки дозволена лише у цьому випадку, в інших випадках змінювати ставку протягом календарного року не дозволяється.
Слід мати на увазі, що свідоцтво чинне лише до кінця календарного року, виписується на бланку суворої звітності та підлягає поверненню до органу податкової служби, що його видав.
А як бути, коли всередині року платник змінив місцеперебування?
Тут виникає наступна ситуація.
Оскільки наразі чинне законодавство зобов'язує платників податків до кінця бюджетного року сплачувати податки до бюджету за попереднім місцем реєстрації, то для переходу на спрощену систему оподаткування на наступний календарний рік суб'єкт підприємництва - юридична особа в установлені терміни подає заяву до податкового органу за попереднім місцем реєстрації. У цій же податковій інспекції в установленому порядку видається свідоцтво. Це свідоцтво надає право на застосування спрощеної системи оподаткування і є чинним за новим місцем перебування, але по закінченню терміну його дії повертається у податковий орган, що його видав.
При прийняті рішення на перехід на спрощену систему оподаткування виникає також ряд інших питань, які також неможливо залишити поза увагою.
Зокрема, щодо права переходу на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єкта малого підприємництва - юридичної особи, який має засновника (одного із засновників) - нерезидента (юридичну чи фізичну особу) незалежно від його частки у статутному фонді підприємства.
Слід зазначити, що відповідно до ст. 7 Указу його дія не поширюється на суб'єктів підприємницької діяльності, у статутному фонді яких частки, що належать юридичним особам - учасникам та засновникам даних суб'єктів, які не є суб'єктами малого підприємництва, перевищують 25 відсотків.
У разі, якщо суб'єкт підприємництва, що має засновника-нерезидента - юридичну особу, який не є суб'єктом малого підприємництва і якому належить більше 25 відсотків статутного фонду підприємства, такий суб'єкт підприємництва не може перейти на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності зі сплатою єдиного податку.
Ще одним питанням. на якому слід зупинитися, це чи може перейти на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єкт малого підприємництва - юридична особа, який має засновника - фізичну особу і частка внесків якого до статутного фонду підприємства перевищує 25 відсотків. Обмежень щодо засновників - фізичних осіб Указом не передбачено.
Таким чином, якщо засновником підприємства виступає фізична особа, то незалежно від її частки у статутному фонді підприємства та у разі відповідності вимогам Указу стосовно обсягу виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) і середньооблікової чисельності працюючих, а також за умови сплати всіх установлених податків та обов'язкових платежів за попередній звітний (податковий) період, підприємство може перейти на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності зі сплатою єдиного податку.
Актуальним є питання переходу на спрощену систему оподаткування суб'єктів господарювання що мають філії. У цьому випадку слід звернути увагу на те, що платником єдиного податку може бути лише суб'єкт підприємницької діяльності зі статусом юридичної особи, тому філії без статусу юридичної особи не можуть перейти на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності окремо від юридичної особи.
У разі, якщо підприємство переходить на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності разом з філіями, то при подачі заяви про видачу Свідоцтва про право сплати єдиного податку до органу ДПС вказується також ідентична інформація по філіях. Перелік філій зазначається у Свідоцтві про право сплати єдиного податку.
Що стосується неприбуткових установ та організацій, то вони також не можуть перейти на спрощену систему оподаткування, оскільки такі установи не є суб'єктами господарювання.
2. Щодо порядку ведення податкового обліку для суб'єктів малого підприємництва - юридичних осіб, що застосовують спрощену систему оподаткування та порядок оподаткування єдиним податком.
Передусім слід зауважити, що Порядок передбачає необхідність відображення в дохідній частині Книги крім виручки, що надійшла на поточний рахунок або (та) до каси, а також позареалізаційних доходів та виручки від інших операцій (графа 5 Книги).
Застосування спрощеної системи оподаткування не дозволяє суб'єктам підприємницької діяльності - юридичним особам застосовувати інший спосіб розрахунків за відвантажену продукцію крім готівкового та безготівкового розрахунків коштами.
Тож виникають питання, чи можуть платники єдиного податку застосовувати вексельну форму розрахунку.
Умова щодо проведення розрахунків із застосуванням векселів відображається у відповідному договорі, який укладається у письмовій формі. У разі видачі (передачі) векселя відповідно до договору припиняються грошові зобов'язання щодо платежу за цим договором та виникають грошові зобов'язання щодо платежу за векселем. Тобто після отримання векселя зобов'язання по договору поставки продукції погашаються у не грошовій формі.
Указом також встановлена заборона на здійснення платниками єдиного податку розрахунків шляхом бартерних операцій, які відповідно до Закону N 334 передбачають проведення розрахунків за товари (роботи, послуги) у будь-якій формі, іншій, ніж грошова, включаючи будь-які види заліку та погашення взаємної заборгованості, в результаті яких не передбачається зарахування коштів на рахунки продавця для компенсації вартості таких товарів (робіт, послуг).
З огляду на зазначене, платники єдиного податку юридичні особи не мають право здійснювати вексельні та бартерні розрахунки за відвантажену продукцію.
При цьому, згідно зі статтею 5 Указу у разі порушення зазначених вимог платник єдиного податку повинен перейти на загальну систему оподаткування, починаючи з наступного звітного періоду (кварталу).
У разі якщо за реалізовану продукцію отримано виручку у валюті, слід звернути увагу на такі особливості.
У відповідності до вимог підпункту 5.3 пункту 5 Інструкції N 492 на поточні рахунки в іноземній валюті юридичних осіб зараховуються кошти, зокрема, перераховані з-за кордону нерезидентами за зовнішньоекономічними контрактами (договорами, угодами) через розподільчі рахунки.
Відповідно до Плану рахунків бухгалтерського обліку банків України розподільчі рахунки суб'єктів господарювання відкриваються банком для обліку надходжень, що підлягають розподілу або додатковому попередньому контролю. Валютні кошти можуть перебувати на розподільчому рахунку підприємства до моменту їх зарахування на поточний рахунок до п'яти днів.

................
Перейти до повного тексту