- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
З А К О Н
СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК
N 1421-I від 10.04.90
( Закон не застосовується на території України
згідно із Законом
N 2215-IX від 21.04.2022 )
Про основи економічних відносин Союзу РСР, союзних і автономних республік
( Вводиться в дію Постановою СРСР з 01.01.1991
N 1422-I від 10.04.90 )
Цей Закон визначає основи економічних відносин Союзу РСР, союзних і автономних республік. Він грунтується на принципах федералізму, економічної самостійності і взаємної відповідальності Союзу РСР, союзних і автономних республік. Законом розмежовуються повноваження Союзу РСР і республік в економічній сфері, визначаються їхні фінансово-економічні відносини, встановлюються правові основи їх участі в загальносоюзному ринку, передбачаються законодавчі і договірні форми регулювання відносин Союзу РСР і республік, гарантії прав союзних і автономних республік, автономних областей і округів, місцевих Рад народних депутатів та самостійності підприємств.
Стаття 1. Компетенція Союзу РСР в економічній сфері
1. До відання Союзу РСР належить:
встановлення законодавчих основ господарської діяльності СРСР і функціонування загальносоюзного ринку;
організація податкової системи в СРСР, встановлення загальнодержавних податків, зборів і обов'язкових платежів у бюджет, граничних розмірів оподаткування;
складення, затвердження і виконання союзного бюджету;
розроблення перспектив соціально-економічного розвитку країни, складення і реалізація загальносоюзних програм;
здійснення загальної політики ціноутворення, організації фінансово-кредитної системи і єдиного грошового обігу;
утворення загальносоюзних резервних, страхових та інших фондів;
встановлення загальних норм і правил охорони навколишнього середовища і використання природних ресурсів;
управління залізничним, повітряним, морським і магістральним трубопровідним транспортом, оборонними об'єктами, космічними системами, Єдиною енергетичною системою СРСР, загальносоюзними системами зв'язку та інформації, а також об'єктами, які належать до загальносоюзної державної власності відповідно до законодавства СРСР та угод Союзу РСР і республік;
координація діяльності республік у питаннях інвестиційної та амортизаційної політики; науки і техніки; зайнятості, міграції населення; народної освіти, охорони здоров'я та культури;
встановлення в СРСР мінімальних розмірів оплати праці, пенсійного та інших видів соціального забезпечення;
визначення основ і проведення загальносоюзної зовнішньоекономічної політики;
встановлення принципів організації митної справи на основі єдності митної території СРСР, мита і митних зборів; визначення меж економічної зони і континентального шельфу СРСР та їх охорона;
надання Союзом РСР державних позик та економічної допомоги іноземним державам, укладення угод про державні позики і кредити, що їх одержує Союз РСР з іноземних джерел;
захист економічних інтересів Союзу РСР, союзних і автономних республік, підприємств, організацій і громадян СРСР за рубежем;
організація загальносоюзної статистики і бухгалтерського обліку;
організація єдиної патентної і метеорологічної служб, служби єдиного часу, мір і ваги, встановлення загальносоюзних стандартів.
2. Союз РСР здійснює законодавче регулювання сфер, віднесених до його відання, утворює загальносоюзні органи управління, в роботі яких беруть участь представники союзних і заінтересованих автономних республік, укладає з республіками в необхідних випадках угоди в економічних питаннях.
Стаття 2. Основи економічної самостійності союзних і автономних республік
1. Союзні і автономні республіки повноважні вирішувати економічні і соціальні питання за винятком тих, які Конституцією СРСР, законодавством СРСР і цим Законом віднесено до відання Союзу РСР.
2. Союзні і автономні республіки на своїх територіях з додержанням законодавства СРСР:
володіють, користуються і розпоряджаються землею, іншими природними ресурсами у своїх інтересах та інтересах Союзу РСР;
приймають закони та інші нормативні акти, які регулюють умови господарської діяльності на території республік;
вирішують питання оподаткування і провадять бюджетну діяльність;
здійснюють регулювання економічного і соціального розвитку на своїй території, а також беруть участь у виробленні загальнодержавних рішень щодо розвитку економіки та шляхів їх реалізації;
регулюють інвестиційну діяльність та умови будівництва на території республіки;
здійснюють регулювання цін виходячи із загальносоюзної політики ціноутворення;
беруть участь у регулюванні грошового обігу, керують діяльністю республіканських банків;
провадять зовнішньоекономічну діяльність з урахуванням зобов'язань, передбачених у міжнародних договорах СРСР та угодах між Союзом РСР і республіками; ведуть прикордонну і прибережну торгівлю; реєструють створювані спільні підприємства, міжнародні об'єднання й організації, стимулюють зовнішньоекономічну діяльність підприємств та організацій; формують і використовують республіканський валютний фонд;
вирішують питання соціального розвитку, зайнятості населення, регулювання доходів населення, забезпечують встановлені законодавством СРСР мінімальні розміри оплати праці, пенсійного та інших видів соціального забезпечення;
встановлюють норми екологічної безпеки і здійснюють природоохоронну діяльність на території республіки, визначають ліміти та нормативи природокористування і здійснюють видачу дозволів та накладення заборон на діяльність підприємств і організацій;
формують республіканські органи державного управління і визначають їхні функції;
вирішують інші питання економічного і соціального розвитку, які не належать до відання Союзу РСР.
Стаття 3. Основи фінансових і бюджетних відносин Союзу РСР, союзних і автономних республік
1. Бюджетну систему СРСР становлять союзний бюджет, самостійні республіканські (союзних і автономних республік) та місцеві бюджети.
Порядок складення, розгляду, затвердження і виконання союзного бюджету визначається Верховною Радою СРСР, а порядок складення, розгляду, затвердження і виконання республіканських бюджетів союзних і автономних республік - законодавством цих республік.
2. До відання Союзу РСР належить встановлення загальнодержавних податків, зборів та обов'язкових платежів, які справляються на всій території СРСР і направляються повністю або частково на формування союзного бюджету. Перелік і розміри ставок таких податків, зборів і платежів визначаються Верховною Радою СРСР.
Органи державної влади та управління союзних і автономних республік вирішують питання справляння загальнодержавних податків та інших загальнодержавних обов'язкових платежів у межах, встановлених законодавством Союзу РСР.
3. Союзні і автономні республіки відповідно до законодавства Союзу РСР встановлюють республіканські податки, збори та обов'язкові платежі, включаючи платежі за природні ресурси, що справляються на своїй території і зараховуються в їхні бюджети.
4. Доходи союзного бюджету формуються за рахунок загальнодержавних податків, зборів та обов'язкових платежів (за винятком частини, яка зараховується в республіканські бюджети союзних і автономних республік, у бюджети автономних областей і округів та місцеві бюджети), доходів від використання загальносоюзної власності і заходів, що проводяться союзними органами. Перелік доходних джерел і структура видатків союзного бюджету, включаючи видатки на видачу субвенцій союзним і автономним республікам, визначаються Верховною Радою СРСР.
5. Союзні органи разом з органами союзних і автономних республік утворюють фонди регіонального розвитку, резервний, інноваційний, природоохоронний та інші загальносоюзні фонди для фінансування загальносоюзних і міжреспубліканських науково-технічних, економічних, соціальних, природоохоронних та інших програм, а також робіт для відвернення і ліквідації наслідків стихійних лих, катастроф та аварій.
6. Державний банк СРСР здійснює регулювання грошового обігу на базі єдиної грошової одиниці - карбованця, емісію грошей, встановлює курс карбованця відносно іноземних валют, правила його обміну, порядок продажу і купівлі валютних цінностей, проводить єдину кредитну політику у зовнішньоекономічних зв'язках.
Стаття 4. Загальносоюзний ринок
1. Основою формування і функціонування загальносоюзного ринку є самостійність підприємств, об'єднань, організацій та індивідуальних товаровиробників, які провадять свою господарську діяльність в умовах змагальності і рівноправності всіх форм власності з урахуванням антимонопольного та іншого законодавства про ринок.
................Перейти до повного тексту