1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА
П О С Т А Н О В А
13.05.2010 N 2а-1398/10/2670
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого, судді Ковзеля П.О., суддів Савченко А.І., Шрамко Ю.Т., при секретарі судового засідання Павелкові С.Р., вирішив адміністративну справу за позовом Всеукраїнської громадської організації "Федерація спортивного покеру України", Всеукраїнської громадської організації "Федерація покеру України" до Міністерства юстиції України, третя особа на стороні відповідача Міністерство України у справах сім'ї, молоді та спорту, про визнання нечинним та скасування наказу N 2403/5 від 09.12.2009,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовною, в якій просить суд: визнати нечинним рішення Міністерства юстиції України про скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта, скасувати наказ Міністерства юстиції України N 2403/5 від 09.12.2009 року про скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта.
В судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав.
Представник відповідача проти позову заперечив, з підстав, зазначених у письмових запереченнях.
Представник третьої особи не заперечив проти задоволення позову.
На підставі ч. 3 ст. 160 КАС України в судовому засіданні 13.05.2010 проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Виготовлення постанови у повному обсязі відкладено на 18.05.2010, про що повідомлено сторонам після проголошення вступної та резолютивної частини постанови в судовому засіданні з урахуванням вимог ч. 4 ст. 167 КАС України.
Розглянувши подані позивачем та відповідачами документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача та відповідачів, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Згідно свідоцтва про державну реєстрацію А01 від 203654 від 15.11.2007 Всеукраїнська громадська організація "Федерація покеру України", зареєстрована виконавчим комітетом Львівської міської ради, Всеукраїнська громадська організації "Федерація спортивного покеру України", зареєстрована відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію серії А01 N 342820 від 17.08.2007 Дарницькою районною у місті Києві державною адміністрацією (далі - позивачі), є громадськими організаціями спортивної спрямованості.
Відповідно до статутів метою діяльності останніх є розвиток спортивного покеру на Україні, сприяння підвищенню ролі фізичної культури та спорту у всебічному й гармонічному розвитку особи, зміцненню здоров'я, формування здорового способу життя, задоволення та захист законних творчих, спортивних, соціальних, економічних, вікових, національно-культурних та інших спільних інтересів її членів; та задоволення та захист законних соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних, спортивних та інших спільних інтересів гравців у спортивний покер - членів Федерації; сприяння визнанню покеру та його дисциплін як виду спорту в Україні, формуванню української школи спортивного покеру; тобто позивачі мають мету діяльності - розвиток і розповсюдження спортивного покеру як в Україні так і в світі.
Державним комітетом молодіжної політики, спорту і туризму України виданий наказ N 261 від 07.02.2001, яким затверджений перелік видів спорту, що визнані в Україні, серед яких "спортивний покер" визнаний як вид спорту, що не входить до програми Олімпійських ігор (вказаний наказ зареєстрований в Мін'юсті України за N 155/5346 від 22.02.2001).
Міністерством України у справах сім'ї, молоді та спорту прийнято наказ N 327 від 31.01.2008 "Про тимчасове включення спортивного покеру до переліку видів спорту, що визнані в Україні".
Наказом Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту N 1267 від 28.03.2008 визначено, що "спортивний покер" тимчасово внесений до переліку видів спорту, що визнані в Україні терміном з 01.03.2008 до 01.03.2010".
Наказом Мінсім'їмолодьспорту України N 2021 від 15.06.2009, вид спорту "спортивний покер" включений до переліку видів спорту, що визнані в Україні. Цей наказ зареєстрований в Мін'юсті України за N 581/16598 від 01.07.2009.
05.10.2009 за N 31-35010-3-8/7049 Міністерством фінансів України направлено доручення Кабінету Міністрів України "Про виключення з переліку видів спорту, що визнані в Україні" "спортивного покеру".
02.10.2009 протокольним рішенням N 56363/0/1-09 Кабінету Міністрів України ухвалено рішення про скасування державної реєстрації відомчих актів, відповідно до яких до окремі види азартних ігор, зокрема покер, віднесені до категорії спортивних змагань.
09.12.2009 Міністерством юстиції України винесено наказ N 2403/5 про скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта, яким скасовано рішення про державну реєстрацію абз. 4 п. 1 наказу N 2021 від 15.06.2009 "Про внесення змін до переліку видів спорту, що визнані в Україні", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України N 581/16597 від 01.07.2009.
Зазначений наказ Міністерства юстиції України був опублікований в Офіційному віснику України N 101 від 11.01.2009.
Відповідно до п. 9 Порядку скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів, занесених до державного реєстру, затвердженого наказом Міністерства юстиції України N 32/5 від 31.07.2000, до наказу про скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта N 2403/5 від 09.12.2009 додається висновок N 6/99 від 09.12.2009 про скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта.
У висновку Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту N 6/99 від 09.12.2009 (далі - висновок 6/99) правовою підставою скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта є виявлення порушень та обставин, що виникли після державної реєстрації нормативно-правового акта (підпункт "г" та абзац сьомий пункту 17 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 731 від 28.12.92).
У висновку 6/99 зазначено, пунктом 1 наказу Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту N 2021 від 15.06.2009 внесено зміни до розділу II Переліку видів спорту, що визнані в Україні, затвердженого наказом Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 07.02.2001 N 261, зареєстровано у Міністерстві юстиції 22.02.2001 за N 155/5346 (із змінами), згідно із якими, зокрема, спортивний покер внесено до видів спорту, що не входять до програми Олімпійських ігор.
Зазначене не узгоджується із статтею 2 Закону України "Про заборону грального бізнесу в Україні", якою визначено, що в Україні забороняється гральний бізнес та участь в азартних іграх.
Відповідно до статті 1 цього Закону гральним бізнесом є діяльність з організації та проведення азартних ігор у казино, на гральних автоматах, у букмекерських конторах та в електронному (віртуальному) казино, що здійснюють організатори азартних ігор з метою отримання прибутку.
При цьому азартна гра - будь-яка гра, умовою участі в якій є внесення гравцем ставки, що дає змогу отримати виграш (приз) і результат якої повністю або частково залежить від випадковості.
У зв'язку з цим, та відповідно до пункту 4 статті 4 Закону України "Про заборону грального бізнесу в Україні", яким Кабінету Міністрів доручено забезпечити перегляд і скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону, а також на виконання доручень Кабінету Міністрів від 06.10.2009 N 56363/0/1-09, 08.10.2009 N 56258/1/1-09 Міністерство юстиції листом від 12.10.2009 N 1773-09-24 запропонувало Міністерству України у справах сім'ї, молоді та спорту привести у відповідність до зазначеного Закону наказ Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 07.02.2001 N 261 "Про перелік видів спорту, що визнані в Україні", зареєстрований в Міністерстві юстиції 22.02.2001 за N 155/5346 (із змінами), шляхом унесення до нього змін у частині виключення пункту 65 розділу II Переліку видів спорту, що визнані в Україні затвердженого цим наказом, згідно з яким спортивний покер внесено до видів спорту, що не входять до програм Олімпійських ігор, із подальшою державною реєстрацією відповідного нормативно-правового акта у Міністерстві юстиції.
Проте за станом на 09.12.2009 такого нормативно-правового акта на державну реєстрацію до Міністерства юстиції суб'єктом нормотворення не подано.
На підставі викладеного та відповідно до: підпункту "г" та абзацу сьомого пункту 17 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.92 N 731; підпунктів 4.5 і 4.6 пункту 4 Порядку скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів, занесених до державного реєстру, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 31.07.2000 N 32/5, зареєстрованого 31.07.2000 за N 458/4679; доручення Кабінету Міністрів від 04.12.2009 N 56363/13/1-09 рішення про державну реєстрацію, абзацу четвертого пункту 1 наказу Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту від 15.06.2009 N 2021 "Про внесення змін до Переліку видів спорту, що визнані в Україні", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 01.07.2009 за N 581/16597, рекомендуємо скасувати.
Законом України "Про заборону грального бізнесу в Україні", а саме ст. 2 визначено, що в Україні забороняється гральний бізнес та участь в азартних іграх.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про заборону грального бізнесу в Україні" гральним бізнесом є діяльність з організації та проведення азартних ігор у казино, на гральних автоматах, у букмекерських конторах та в електронному (віртуальному) казино, що здійснюють організатори азартних ігор з метою отримання прибутку. Цей Закон запроваджує обмеження щодо здійснення грального бізнесу в Україні, виходячи з конституційних принципів пріоритету прав і свобод людини і громадянина, захисту моральності та здоров'я населення, заборони використання власності на шкоду людини та суспільству.
Частина 2 ст. 1 Закону України "Про заборону грального бізнесу в Україні" визначає, що азартна гра - це будь-яка гра, умовою участі в якій є внесення гравцем ставки, що дає змогу отримати виграш (приз), і результат якої повністю або частково залежить від випадковості.
Частина 3 статті 1 Закону України "Про заборону грального бізнесу в Україні" наводить тлумачення поняття організації азартних ігор та передбачає, що організатори азартних ігор - фізичні та юридичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють діяльність з організації і проведення азартних ігор з метою отримання прибутку.
Тобто, для класифікації діяльності як грального бізнесу необхідна наявність одночасно трьох умов: (1) діяльність по організації та проведення азартних ігор, (2) така діяльність здійснюється організаторами азартних ігор суб'єктами підприємницької діяльності, (3) метою такої діяльності є отримання прибутку.
Спортивний покер - це інтелектуальна спортивна гра, у якій учасники змагаються між собою по затвердженим правилам у вмінні та майстерності обчислювати різноманітні математичні ймовірності і шанси на перемогу у кожній окремій роздачі та в цілому у змаганні, вірно оцінювати тактику і стратегію гри інших суперників, отже дотримання правил з виду спорту не призводить до порушення Закону України "Про заборону грального бізнесу в Україні".
Законом України "Про фізичну культуру та спорт" визначено поняття спорту, а саме спорт - є органічною частиною фізичної культури, особливою сферою виявлення та уніфікованого порівняння досягнень людей у певних видах фізичних вправ, технічної, інтелектуальної та іншої підготовки шляхом змагальної діяльності.
У відповідності до ст. 5 Закону України "Про фізичну культуру та спорт" фізкультурний рух в Україні спирається на різнобічну діяльність громадських організацій фізкультурної спортивної спрямованості. Первинною ланкою самодіяльної організації фізкультурного руху є колективи фізкультури на підприємствах, в установах, організаціях, що об'єднують на засадах добровільності громадян за їх інтересам у фізкультурно-спортивному русі.
Громадські організації фізкультурно-спортивної спрямованості (добровільні спортивні товариства, спортивні федерації, клуби тощо) реалізують завдання, визначені у ст. 2 Закону України "Про фізичну культуру та спорт", на всіх рівнях і напрямах фізкультурно-спортивної діяльності у взаємодії з державними органами, профспілками, іншими об'єднаннями громадян, суб'єктами підприємництва, відповідними міжнародними організаціями.

................
Перейти до повного тексту