30.12.2008 N 1226 |
Міністр | І.О.Вакарчук |
N | Зміст заходу |
Термін виконання |
Відповідальні |
1. |
Розроблення нормативно-правових та навчально-методичних документів |
||
1.1 |
Проаналізувати результати впровадження Державного стандарту фізико-математичної освіти основної школи та розробити пропозиції щодо внесення до нього змін |
до 01.09.2010 р. |
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти, АПН та НАН України |
1.2 |
Внести зміни до наказу МОН від 07.05.2007 N 357 "Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів 12-річної школи" у частині вилучення варіантів навчальних планів, які передбачають інтегроване вивчення окремих предметів у старшій школі; запровадити вивчення обов'язкового курсу "Екологія" у 12 класах |
до 01.01.2009 р. |
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти |
1.3 |
Проаналізувати результати участі України у міжнародному порівняльному дослідженні природничо-математичних дисциплін (TIMSS), підготувати відповідні матеріали |
до 01.03.2009 р. |
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти спільно з АПН України |
1.4 |
Модернізувати стандарти вищої освіти з напрямів та спеціальностей фізико-математичного спрямування, у тому числі педагогічного профілю |
2010 р. |
Департамент вищої освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти, НАН України |
1.5 |
Модернізувати зміст з фундаментальної фізико-математичної освіти з природничих, інженерних, технологічних напрямів (спеціальностей) шляхом оновлення змісту складових галузевих стандартів |
2009 р. |
Департамент вищої освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти та АПН України |
2 | Оновлення змісту фізико-математичної освіти | ||
2.1 |
Привести зміст шкільної фізико-математичної освіти у відповідність до сучасного розвитку науки та соціальних потреб суспільства. Забезпечити прикладну спрямованість змісту навчальних програм з математики та природничих дисциплін. Узгодити зміст та послідовність вивчення матеріалу в навчальних програмах з математики та природничих дисциплін (фізика, хімія, біологія) |
до 01.02.2010 р. |
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти, АПН України та НАН України |
2.2 |
Створити навчально-методичні комплекти курсів за вибором, факультативів фізико-математичного спрямування для допрофільної підготовки та профільного навчання |
до 01.09.2010 р. |
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти та АПН України |
2.3 |
Запровадити облік навчальних програм курсів за вибором та факультативів для загальноосвітніх навчальних закладів |
з 01.03.2009 р. |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти |
2.4 |
Удосконалити зміст навчальних програм з базових математичних дисциплін, враховуючи комп'ютеризацію усіх видів інженерної діяльності (дискретна і комп'ютерна математика, нечіткі методи і "м'які" обчислення); забезпечити прикладне спрямування змісту вищої математичної освіти, збільшивши частку практичних занять у навчальних планах |
2009 р. |
Департамент вищої освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти та НАН України |
2.5 |
Забезпечити інформатизацію вищої фізико-математичної освіти шляхом включення до фізико-математичних дисциплін лабораторних практикумів з системою комп'ютерної математики, засобів візуалізації обчислень |
2009-2010 рр. |
Департамент вищої освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти |
2.6 |
Забезпечити розроблення та опублікування науково-методичних комплектів, що включають всі типи освіти (активну самостійну, дистанційну та ін.) з кожного напряму фундаментального циклу дисциплін |
2010 р. |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент вищої освіти |
3 | Організація навчального процесу | ||
3.1 |
Забезпечити виконання шкільної навчальної програми з фізики у частині обов'язкового проведення передбачених нею дослідів, експериментальних, практичних та лабораторних робіт |
постійно |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіті і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститути післядипломної педагогічної освіти керівники загальноосвітніх навчальних закладів |
3.2 |
Забезпечити обов'язкове проведення демонстраційного експерименту під час лекцій з курсу загальної фізики у вищих навчальних закладах |
постійно |
Департамент вищої освіти, керівники вищих навчальних закладів |
3.3 |
Створити відео-банк високоякісних лекційних демонстрацій фізичних явищ природи на цифрових носіях інформації для шкіл і вищих навчальних закладів |
2009-2010 рр. |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти |
3.4 |
Вивчити питання щодо забезпечення, починаючи з 2010 р., бюджетним фінансуванням поділу класів на групи при проведенні практичних робіт в класах з поглибленим вивченням математики та фізики. Підготувати відповідні документи |
2009-2010 рр. |
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, департамент економіки та фінансування |
3.5 |
Запровадити у 9 класах державну підсумкову атестацію з математики (інтегровано з алгебри та геометрії) |
з 2009/10 н.р. |
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Інститут інноваційних технологій та змісту освіти |
3.6 |
Розробити механізм матеріального заохочення вчителів, які проводять апробацію нових підручників і навчального обладнання |
2009 р. |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, керівники загальноосвітніх навчальних закладів |
3.7 |
Рекомендувати вищим навчальним закладам запровадити для вступників на природничо-математичні і технічні напрями підготовки (спеціальності) конкурсний предмет - фізику |
2009 р. |
Департамент вищої освіти, інститут інноваційних технологій і змісту освіти, керівники вищих навчальних закладів |
4. |
Забезпечення навчальних закладів підручниками, технічними засобами та наочним обладнанням |
||
4.1 |
Розробити Державні стандарти засобів навчання |
до 01.09.2009 р. |
Інститут інноваційних технологій та змісту освіти спільно з Інститутом інформаційних технологій та засобів навчання АПН, НАМ України |
4.2 |
Оновити Перелік засобів навчання та обладнання для кабінетів природничо-математичного циклу |
до 01.05.2009 р. |
Інститут інноваційних технологій та змісту освіти, департамент загальної середньої та дошкільної освіти, департамент вищої освіти, департамент професійно-технічної освіти |
4.3 |
Поліпшити якість апробації навчальних комп'ютерних програм; розробити нові критерії оцінювання якості навчальних комп'ютерних програм |
2009 р. |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент загальної середньої та дошкільної освіти, департамент вищої освіти, департамент професійно-технічної освіти |
4.4 |
Створити Інтернет-портал навчального призначення з природничо-математичних дисциплін і забезпечити його функціонування |
2009 р. |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент загальної середньої та дошкільної освіти, департамент вищої освіти, департамент професійно-технічної освіти |
4.5 |
Забезпечити створення та видання сучасних підручників, зокрема мультимедійних, з фізико-математичних дисциплін для вищої школи; підручників з методики викладання математики, фізики та інформатики для педагогічних та інших вищих навчальних закладів |
2009-2010 рр. |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент вищої освіти спільно з АПН та НАН України, керівники вищих навчальних закладів |
4.6 |
Запровадити як передумову здобуття наукових звань доцента та професора - підготовку підручника або навчального посібника державною мовою з відповідним грифом МОП України |
2009 р. |
Департамент роботи з кадрами вищої школи та державної служби |
4.7 |
Забезпечити комп'ютерною технікою та ліцензованим програмним забезпеченням вищі навчальні заклади |
2010-2012 рр. |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, керівники вищих навчальних закладів |
4.8 |
Розробити програму розвитку матеріально-технічної бази навчальних та науково-дослідних лабораторій |
2009-2011 рр. |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент вищої освіти |
4.9 |
Розробити переліки навчально-лабораторного обладнання для вищих навчальних закладів |
2009 р. |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент вищої освіти |
5 |
Формування інформаційного середовища навчання математики та фізики |
||
5.1 |
Забезпечити шкільні бібліотеки сучасною літературою з фізики та математики, інформатики (навчальної, методичної, довідкової, науково-популярної для учнів та вчителів) |
2009-2011 рр. |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інституті післядипломної педагогічної освіти |
5.2 |
Організувати розробку якісної навчальної літератури з природничо-математичних дисциплін на основі компетентісного підходу до їх вивчення у старшій профільній школі та вищих навчальних закладах |
Упродовж 2009-2012 рр. |
Інститут інноваційних технологій та змісту освіти, департамент загальної середньої та дошкільної освіти, департамент вищої освіти, департамент професійно-технічної освіти спільно з АПН та НАН України |
5.3 |
Вжити заходів щодо налагодження випуску науково-популярної літератури для дітей та створення навчальних телепрограм, що популяризують науку та її досягнення |
2009-2012 рр. |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти спільно з АПН та НАН України |
5.4 |
Організувати передплату науково-методичних журналів "Математика в школі", "Фізика та астрономія у школі", "Фізика у школах України", "Інформатика та інформаційні технології у навчальних закладах", науково-популярних журналів "Світ фізики", "Світогляд", "Математичної газети", "Колосок", "Комп'ютер у школі та сім'ї", "У світі математики", "Країна знань" |
Постійно |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, Інститути післядипломної педагогічної освіти |
5.5 |
Забезпечити бібліотеки вищих навчальних закладів сучасною науково-методичною та навчальною літературою з фізики та математики |
2010-2012 рр. |
Інститут інноваційних технологій та змісту освіти, керівники вищих навчальних закладів |
5.6 |
Популяризувати фізико-математичні науки висвітлювати їх соціальну, науково-фундаментальну та науково-прикладну роль; відображати у науково-методичній, науково-популярній пресі сучасні досягнення та відкриття українських науковців, інформацію про науково-дослідницькі виробництва, що діють в Україні, міжнародні проекти, в яких беруть участь українські вчені та фахівці |
2009-2010 рр. |
Департамент вищої освіти, департамент науково-технологічного розвитку, Інститут інноваційних технологій та змісту освіти спільно з НАН України, керівники вищих навчальних закладів |
5.7 |
Сприяти організації та проведенню Всеукраїнських конкурсів учнівської молоді, зокрема Міжнародного математичного конкурсу "Кенгуру для учнів 2-11 класів; Всеукраїнського природничого інтерактивного конкурсу "Колосок" для учнів 3-8 класів; Всеукраїнського фізичного конкурсу "Левеня" для учнів 7-11 класів, Міжнародного чемпіонату з розв'язування логічних математичних завдань і інших |
Постійно |
Інститут інноваційних технологій та змісту освіти, Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних. Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститути післядипломної педагогічної освіти |
5.8 |
Вивчити питання щодо можливості проведення Всеукраїнської олімпіади з астрономії для учнів загальноосвітніх навчальних закладів та участі команди країни у міжнародній астрономічній олімпіаді |
2009-2010 рр. |
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти |
5.9 |
Організувати за участю викладачів вищих навчальних закладів, науковців роботу літніх учнівських природничо-математичних таборів |
з 2009 р. |
Інститут інноваційних технологій та змісту освіти, департамент науково-технологічного розвитку, департамент загальної середньої та дошкільної освіти, департамент вищої освіти, Національний еколого-натуралістичний центр, Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститути післядипломної педагогічної освіти |
5.10 |
Забезпечити доступ вищих навчальних закладів до електронних баз даних вітчизняних та закордонних видавництв, що спеціалізуються на випуску періодичних та неперіодичних видань фізико-математичного спрямування |
2009-2010 рр. |
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти, департамент вищої освіти, департамент науково-технологічного розвитку |
6 | Організація моніторингових досліджень | ||
6.1 |
Організувати проведення національного моніторингового дослідження рівня володіння комп'ютером учнями 11 класів |
2010 р. |
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, Інститут інноваційних технологій та змісту освіти |
6.2 |
Забезпечити підготовку та участь у міжнародних моніторингових дослідженнях якості природничо-математичної освіти учнів 4 та 8 класів (TIMSS) |
2009-2012 рр. |
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти спільно з АПН України, Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститути післядипломної педагогічної освіти, керівники загальноосвітніх навчальних закладів |
7 |
Кадрове забезпечення та підвищення кваліфікації педагогічних працівників |
||
7.1 |
Забезпечити підвищення кваліфікації (щонайменше тижневе) вчителів математики та фізики, які працюють чи працюватимуть у профільних класах та класах з поглибленим вивченням цих предметів. |
до 01.09.2009 р. |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних. Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, Інститути післядипломної педагогічної освіти, ректори педагогічних та класичних університетів |
7.2 |
Забезпечити підготовку вчителів до формування в учнів навичок використовувати набуті знання та вміння в реальних життєвих ситуаціях; умінь інтерпретувати кількісну інформацію, подану в таблицях, діаграмах та графіках; на розвиток просторових геометричних уявлень в учнів; на навчання школярів самостійно здобувати необхідну інформацію, аналізувати її, виконувати обчислення та обирати оптимальне рішення |
Постійно |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, Інститути післядипломної педагогічної освіти, ректори педагогічних та класичних університетів |
7.3 |
Розробити нове Положення про атестацію педагогічних кадрів |
2009 р. |
Департамент загальної середньої та дошкільної освіти, департамент вищої освіти |
7.4 |
Забезпечити проведення не рідше ніж раз у 3 роки курсів підвищення кваліфікації вчителів природничо-математичного циклу |
з 01.09.2009 р. |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститути післядипломної педагогічної освіти |
7.5 |
Запровадити курси підвищення кваліфікації для вчителів природничо-математичних предметів з питань упровадження сучасних інформаційних технологій у навчальний процес; створити умови для підвищення кваліфікації викладачів фізико-математичних дисциплін вищих навчальних закладів у провідних наукових установах та навчальних закладах з відривом від основної роботи |
з 01.01.2009 р. |
Інститути післядипломної педагогічної освіти, Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, керівники вищих навчальних закладів |
7.6 |
Обладнати навчальні кабінети з природничих дисциплін у інститутах післядипломної педагогічної освіти та вищих педагогічних навчальних закладах |
до 01.09.2010 р. |
Міністерство освіти і науки АР Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститути післядипломної педагогічної освіти |
7.7 |
Вивчити питання щодо збільшення обсягу державного замовлення на підготовку наукових кадрів природничо-математичних спеціальностей, а також розміру стипендій аспірантів та докторантів |
2009 р. |
Департамент роботи з кадрами вищої школи та державної служб, департамент вищої освіти |