- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
05.06.2009 N 11930/7/21-0117 |
Державним податковим
адміністраціям в областях,
Автономній Республіці Крим,
містах Києві та Севастополі
Про оподаткування акцизним збором
1. Що таке акцизний збір та відповідно до яких законодавчих актів здійснюється оподаткування акцизним збором?
Акцизний збір - це непрямий податок на окремі товари (продукцію), визначені законом як підакцизні, який включається до ціни цих товарів (продукції).
На сьогодні оподаткування підакцизних товарів акцизним збором здійснюється на підставі Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня 1992 року
N 18-92 "Про акцизний збір" та Закону України від 15 вересня 1995 року
N 329/95-ВР "Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби", якими визначено основні положення оподаткуванням акцизним збором, а також законів про ставки акцизного збору: "Про ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої" від 07.05.96
N 178/96-ВР, "Про ставки акцизного збору на тютюнові вироби" від 06.02.96
N 30/96-ВР, "Про ставки акцизного збору на транспортні засоби" від 24.05.96
N 216/96-ВР та "Про ставки акцизного збору та ввізного мита на деякі товари (продукцію)" від 11.07.96
N 313/96-ВР.
Зазначеними законодавчими актами визначено порядок обчислення і сплати акцизного збору, коло платників, ставки акцизного збору, терміни сплати та пільги в оподаткуванні.
Крім того, необхідно керуватись Законом України від 19.12.95
N 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів", який містить норми порядку оподаткування акцизним збором.
Закони та інші законодавчі акти стосовно оподаткуванням акцизним збором є відправною точкою, але ще недостатньою умовою організації нарахування податку. Вони встановлюють головні принципи і об'єкт оподаткування, платників податку, ставки, пільги, порядок і форми розрахунків тільки у загальному вигляді, тоді як для чіткої організації адміністрування податку потрібні документи, що детально визначають справляння акцизного збору. Згідно з законами, роль таких документів щодо правового регламентування акцизного збору відіграють нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України та ДПА України.
2. Хто може бути платниками акцизного збору?
Відповідно до зазначених законодавчих актів до платників акцизного збору відносяться суб'єкти підприємницької діяльності - виробники підакцизних товарів на митній території України, у тому числі з давальницької сировини по товарах (продукції), на які встановлено ставки акцизного збору у твердих сумах, а також замовники, за дорученням яких виготовляється продукція на давальницьких умовах по товарах, на які встановлено ставки акцизного збору у відсотках до обороту, які сплачують акцизний збір виробнику.
Крім того, платниками є будь-які суб'єкти підприємницької діяльності, інші юридичні особи, їх філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, які імпортують на митну територію України підакцизні товари, а також фізичні особи які ввозять (пересилають) або отримують підакцизні предмети на митній території України в обсягах, що перевищують норми безмитного провезення (пересилання), визначені митним законодавством;
Також платниками є нерезиденти, які здійснюють виготовлення підакцизних товарів (послуг) на митній території України безпосередньо або через їх постійні представництва чи осіб, прирівняних до них згідно із законодавством.
Суб'єкти підприємницької діяльності, що виробляють спирт етиловий, коньячний і плодовий, спирт етиловий ректифікований виноградний, спирт етиловий ректифікований плодовий, алкогольні напої та тютюнові вироби, підлягають обов'язковій реєстрації в державній податковій інспекції за місцезнаходженням цих суб'єктів як платники акцизного збору шляхом подання копії ліцензії в п'ятиденний строк після її отримання.
3. Що відноситься до об'єктів оподаткування акцизним збором?
Відповідно до статті
3 Декрету Кабінету Міністрів України
"Про акцизний збір" об'єктами оподаткування акцизним збором є:
обороти з реалізації вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції), шляхом їх продажу, обміну, безплатної передачі або з частковою оплатою, а також обсяги відвантаження підакцизних товарів при виготовленні на давальницьких умовах;
обороти з реалізації (передачі) товарів (продукції) для власного споживання, промислової переробки (крім оборотів з реалізації (передачі) для виробництва підакцизних товарів, за виключенням нафтопродуктів), а також для своїх працівників;
вартість товарів (продукції), які імпортуються (ввозяться, пересилаються) на митну територію України, у тому числі в межах бартерних (товарообмінних) операцій або без оплати чи з частковою оплатою їх вартості.
4. Які операції не є об'єктами оподаткування акцизним збором?
обороти з реалізації підакцизних товарів (продукції) що (передані) для виробництва підакцизних товарів, за виключенням нафтопродуктів;
підакцизні товари (продукція), що були вивезені (експортовані) платником акцизного збору за межі митної території України, коли їх вивезення (експортування) засвідчене належно оформленою
митною вантажною декларацією;
підакцизні товари (продукція) що були набуті інвестором у власність на умовах угоди про розподіл продукції, у разі вивезення за межі митної території України;
підакцизні товари (продукція) що імпортуються на митну територію України, якщо з таких товарів згідно із законодавством України не справляється податок на додану вартість у зв'язку із звільненням, передбаченим для транзитних товарів, товарів на митних складах, реекспортованих товарів, товарів, що спрямовуються до магазинів безмитної торгівлі, товарів, що призначаються для переробки під митним контролем;
обороти з реалізації легкових автомобілів спеціального призначення для інвалідів, оплата вартості яких провадиться органами соціального забезпечення, а також легкових автомобілів спеціального призначення (швидка медична допомога та для потреб підрозділів МНС), оплата вартості яких здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів;
вартість та обсяги ввезених і конфіскованих на території України алкогольних напоїв та тютюнових виробів, щодо яких не визначено власника, а також тих, що перейшли до держави за правом спадкоємства;
вартість та обсяги алкогольних напоїв та тютюнових виробів, що перевозяться через територію України транзитом;
вартість та обсяги імпортованої чи обороти з реалізації (передачі) української сировини, що ввозиться або використовується для виробництва алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
вартість алкогольних напоїв та тютюнових виробів, експортованих за межі митної території України за іноземну валюту, за умови надходження цієї валюти на валютний рахунок підприємства;
вартість та обсяги алкогольних напоїв та тютюнових виробів, що ввозяться (пересилаються) фізичними особами на територію України в межах норм, визначених законодавством України для безмитного ввезення цих видів товарів;
вартість та обсяги зразків алкогольних напоїв та тютюнових виробів, ввезених на територію України з метою показу чи демонстрації, якщо вони залишаються власністю іноземних юридичних осіб і їх використання на території України не має комерційного характеру. При цьому зразки призначені для показу чи демонстрації під час проведення виставок, конкурсів, нарад, семінарів, ярмарків тощо, пропускаються через митний кордон за рішенням митного органу в достатній кількості з урахуванням мети переміщення;
вартість та обсяги алкогольних напоїв та тютюнових виробів, які призначені для реалізації магазинами безмитної торгівлі, при відвантаженні їх безпосередньо українськими виробниками цієї продукції. Підставою для звільнення від сплати акцизного збору продукції, яка призначена для реалізації магазинами безмитної торгівлі, є належно оформлена
вантажна митна декларація, яка оформляється при відвантаженні цієї продукції від такого виробника.
5. Які товари відносяться до підакцизних товарів та встановлені ставки акцизного збору?
Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 12.09.96
N 365/96-ВР "Про перелік товарів (продукції), на які встановлюється акцизний збір", перелік підакцизних товарів визначається і обмежується переліком товарів (продукції), на які встановлюються ставки акцизного збору законами України.
Для оподаткування акцизним збором законами України встановлено ставки акцизного збору у твердих сумах з одиниці реалізованого товару (продукції) - гривнях та євро (специфічні) та у процентах до обороту реалізації товару (продукції) - (адвалорні).
Специфічні ставки застосовуються для спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, пива і встановлені в національній грошовій одиниці - гривнях, а також для нафтопродуктів і транспортних засобів та кузовів до них, які встановлені в іноземній грошовій одиниці - євро.
Адвалорні ставки у процентах до обороту реалізації товару (продукції) встановлено тільки для тютюнових виробів від вартості товару, обчисленої за максимальними роздрібними цінами (без податку на додану вартість та з урахуванням акцизного збору).
Одночасно за ставками у твердих сумах з одиниці реалізованого товару (продукції) і у процентах до обороту реалізації товару (продукції) оподаткуються лише тютюнові вироби.
Ставки акцизного збору є єдиними на всій території України.
Законом України від 07.05.96
N 178/96-ВР "Про ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої" встановлено ставки акцизного збору у твердих сумах з одиниці реалізованої продукції на алкогольні напої та спирт етиловий.
Основні види алкогольних напоїв та спирту, що оподатковуються акцизним збором, це:
2204 - вина виноградні натуральні, вина натуральні з доданням спирту та міцні (кріплені), виноматеріали виноградні, вина ігристі та вина газовані;
2205 - вермути та інші вина виноградні натуральні з доданням рослинних або ароматизувальних екстрактів;
2206 - інші зброджені напої (наприклад, сидр, перрі (грушевий напій), напій медовий); суміші із зброджених напоїв та суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями, в іншому місці не зазначені (з доданням спирту);
2206 - сидр, перрі (без додання спирту);
2207 - спирт етиловий, неденатурований, з концентрацією спирту 80 об. % або більше; спирт етиловий та інші спиртові дистиляти та спиртні напої, одержані шляхом перегонки, денатуровані, будь-якої концентрації;
2208 - Спирт етиловий, неденатурований, з концентрацією спирту менш як 80 об. %; спиртові дистиляти та спиртні напої, одержані шляхом перегонки, лікери та інші напої, що містять спирт.
Ставки акцизного збору на спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, одержані шляхом перегонки, спиртні напої будь-якої концентрації встановлено в гривнях, переважно на товарну позицію відповідно до кодування товарів за
УКТ ЗЕД, але є випадки, коли ставки встановлено на окремі підкатегорії, наприклад, на коньяк (код за УКТ ЗЕД 2208 20 12 00, 2208 20 62 00).
На алкогольні напої що відносяться до виноробної продукції ставки акцизного збору встановлено переважно в гривнях за 1 л продукції. Для виноробної продукції за кодом 2206 з доданням спирту, для спирту та лікеро-горілчаних напоїв ставки встановлено в гривнях за 1 л 100-відсоткового спирту.
Зазначеним
Законом також встановлено нульову ставку акцизного збору на спирт етиловий у разі його використання для виготовлення виноматеріалів, продукції органічного синтезу та лікарських засобів, а також передбачено відпуск спирту виробникам за умови видачі податкових векселів (податкових розписок). Відповідний порядок випуску, обігу та погашення затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23. 08.2005
N 796. Також, статтею 2 цього Закону встановлено нульову ставку акцизного збору на біоетанол - спирт етиловий зневоднений, який використовується підприємствами для виготовлення бензинів моторних сумішевих з добавками на основі біоетанолу. Відпуск біоетанолу виробникам зазначеної продукції здійснюється за умови видачі податкових векселів (податкових розписок), за порядком, встановленим Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання виробництва бензинів моторних сумішевих" від 23.02.2006
N 3502-IV (пп. 1 п. 1 розділу I).
Статтею
7 Закону України
"Про ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої" встановлено тимчасові ставки акцизного збору на спирт та алкогольні напої та визначено проміжки часу, коли такі ставки будуть діяти. При цьому, статтю
7 буде виключено з 1 липня 2009 року відповідно до Закону України від 31.03.2009
N 1202-VI "Про внесення змін до деяких законів з акцизного збору".
Також, статтею
8-2 Закону передбачено, що щорічно, починаючи з 2010 року, ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої підлягають індексації на індекс споживчих цін за минулі 12 календарних місяців (за період з червня року, в якому проводиться індексація, до червня попереднього року). Кабінет Міністрів України не пізніше 1 серпня публікує в офіційних друкованих виданнях ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої, визначені з урахуванням індексу споживчих цін. За наслідками індексації ставки акцизного збору підлягають округленню до двох знаків після коми. Проіндексовані ставки акцизного збору набирають чинності з 1 січня кожного наступного року, починаючи з 1 січня 2011 року.
Основні види алкогольних напоїв та спирту, що оподатковуються акцизним збором, це:
2401 - тютюнова сировина, тютюнові відходи;
2402 10 00 00 - сигари, включаючи сигари з відрізаними кінцями, та сигарили (тонкі сигари), з вмістом тютюну;
2402 20 90 10 - сигарети без фільтра, цигарки;
2402 20 90 20 - сигарети з фільтром;
2403 (крім 2403 99 10 00, 2403 10) - тютюн та замінники тютюну, інші, промислового виробництва; тютюн "гомогенізований" або "відновлений"; тютюнові екстракти та есенції;
2403 10 - тютюн для паління, з вмістом або без вмісту замінників у будь-якій пропорції;
2403 99 10 00 - жувальний і нюхальний тютюн.
Тютюнові вироби, на які встановлено ставки акцизного збору, віднесено до підакцизних. До підакцизних товарів відноситься і тютюнова сировина за кодом 2401, на яку встановлено нульову ставку акцизного збору.
На тютюнові вироби встановлено ставки акцизного збору двох видів у твердих сумах з одиниці реалізованого товару (продукції) та у процентах до обороту реалізації товару (продукції), за якими оподаткування акцизним збором здійснюється одночасно.
Крім того, при визначенні податкового зобов'язання на сигарети без фільтру та з фільтром встановлено мінімальне податкове зобов'язання на 1000 сигарет, яке повинне бути не менше встановлених сум у гривнях. Розмір такого обмеження, як і ставки у твердих сумах, підлягає щорічній індексації у відповідності до індексу споживчих цін.
1 травня 2009 р. набрав чинності Закон України від 31.03.2009
N 1201-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань акцизного збору", яким викладено в новій редакції Закон України від
"Про ставки акцизного збору на тютюнові вироби" та внесено зміни до Декрету Кабінету Міністрів України
"Про акцизний збір" щодо зміни порядку оподаткування за ставками у відсотках до обороту з реалізації.
Цим
Законом з 1 травня 2009 року запроваджуються ставки акцизного збору на тютюнові вироби на рівні ставок, які було встановлено раніше на 2011 рік. Мінімальне обмеження податкового зобов'язання на 1000 шт. сигарет встановлено на рівні 50 грн. на сигарети без фільтру та 100 грн. - на сигарети з фільтром.
З метою запобігання незаконного виготовлення не облікованої та фальсифікованої продукції, цим
Законом встановлюється ставка акцизного збору на тютюн та замінники тютюну за кодом
УКТ ЗЕД 2403 в розмірі 25 грн. за 1 кг, яка до цього була нульовою.
Крім того, зазначеним
Законом вносяться зміни до статті
4 Декрету Міністрів України
"Про акцизний збір", якими змінюється порядок обчислення акцизного збору за ставками у процентах від обороту. Відтепер акцизний збір за ставками у процентах буде обчислюватися виходячи з обороту за максимальними роздрібними цінами без податку на додану вартість, але з урахуванням акцизного збору, що практично збільшує базу оподаткування.
Законом України від 11.07.96 р.
N 313/96-ВР "Про ставки акцизного збору на деякі товари (продукцію)" встановлено ставки акцизного збору у твердих сумах з одиниці товару (продукції) на пиво та нафтопродукти відповідно до кодування продукції за
УКТ ЗЕД: на пиво - за товарною позицією 2203 00, на нафтопродукти - по окремих підкатегоріях товарної позиції за УКТ ЗЕД 2710, а також на високооктанові кисневмісні домішки до бензинів - за товарною позицією 3811 19 00 00.
Нафтопродукти оподатковуються за ставками в євро за 1000 кг продукції. Основні групи нафтопродуктів, що оподатковуються акцизним збором, це:
легкі дистиляти, до яких відносяться бензини спеціальні, бензини моторні авіаційні, інші спеціальні бензини, тощо;
середні дистиляти, до яких відносяться бензини для специфічних процесів переробки та для хімічних перетворень у процесах, гас, бензини моторні всіх видів для двигунів внутрішнього згоряння, в т.ч. і сумішеві з вмістом високооктанової кисневмісної добавки;
важкі дистиляти (дизельне пальне), розмір ставок акцизного збору на які встановлено диференційовано.
Ставки на дизельне паливо встановлено в залежності від вмісту сірки в їх складі: чим більший її вміст в дизельному паливі, тим вища ставка акцизного збору.
31 березня 2009 року прийнято Закон України
N 1202-VI "Про внесення змін до деяких Законів України з питань акцизного збору", яким підвищено ставки акцизного збору на важкі дистиляти в середньому в 1,5 рази. Нові ставки акцизного збору на дизельне пальне наберуть чинності з 1 листопада 2009 року.
На пиво із солоду (солодове) встановлено ставку акцизного збору в гривнях за 1 л продукції.
Законом України від 24.05.96
N 216/96-ВР "Про ставки акцизного збору на транспортні засоби та кузови до них" встановлено ставки акцизного збору у твердих сумах з одиниці товару (продукції) на транспортні засоби відповідно до кодування продукції за
УКТ ЗЕД.
Основні групи нафтопродуктів, що оподатковуються акцизним збором, це:
8703 - автомобілі легкові та інші моторні транспортні засоби, призначені головним чином для перевезення людей (крім моторних транспортних засобів товарної позиції 8702), включаючи вантажо-пасажирські автомобілі-фургони та гоночні автомобілі;
8711 - мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з допоміжним мотором, з колясками або без них;
8716 10 99 00 - причепи та напівпричепи для тимчасового проживання у кемпінгах типу причепних будиночків масою понад 3500 кг, крім тих, що складаються;
8707 - кузови (включаючи кабіни) для моторних транспортних засобів товарних позицій 8701 - 8705:
Ставки акцизного збору на транспортні засоби встановлено на окремі підкатегорії або позиції товарів за
УКТ ЗЕД в євро за 1 куб. см, в залежності від об'єму двигуна. Розміри ставок на нові автомобілі встановлено значно нижчі, ніж ставки на автомобілі, що використовувалися; більш того, розмір ставки на автомобілі, що використовувалися, збільшується в залежності від терміну перебування їх у використанні.
6. Який порядок визначення бази оподаткування при обчисленні акцизного збору?
Базою оподаткування за ставками акцизного збору у процентах до обороту реалізації товару (продукції) є вартість товарів, обчислена з обсягів реалізованої (імпортованої) продукції за максимальними роздрібними цінами (без податку на додану вартість та з урахуванням акцизного збору). Порядок декларування максимальних роздрібних цін встановлено статтею
6 зазначеного
Декрету.
Для товарів, що імпортуються на митну територію України, обчислена вартість товарів повинна бути не менше митної вартості таких товарів з урахуванням сум ввізного мита без податку на додану вартість та з урахуванням акцизного збору.
Базою оподаткування у разі обчислення акцизного збору за ставками акцизного збору у твердих сумах з одиниці реалізованого товару (продукції) з вироблених на митній території України, імпортованих (ввезених, пересланих) на митну територію України підакцизних товарів є їх кількісна величина, визначена в одиницях виміру ваги, об'єму, об'єму циліндрів двигуна автомобіля або в інших натуральних показниках.
Базою оподаткування у разі обчислення акцизного збору одночасно за ставками у процентах до обороту з продажу та у твердих сумах з одиниці реалізованого товару (продукції) є база, визначена окремо в залежності від виду ставок акцизного збору у вищезазначеному порядку.
7. Які особливості визначення бази оподаткування для тютюнових виробів?
Законом України
"Про ставки акцизного збору на тютюнові вироби" для оподаткування тютюнових виробів встановлено ставки акцизного збору у процентах до обороту з продажу та у твердих сумах з одиниці реалізованого товару (продукції) одночасно.
Базою оподаткування для обчислення акцизного збору з тютюнових виробів за цими ставками є база, визначена окремо за ставкою у процентах до обороту з продажу та за ставкою у твердих сумах з одиниці реалізованого товару (продукції).
Для визначення оподаткованого обороту за ставками у процентах використовуються максимальні роздрібні ціни, встановлені виробниками або імпортерами на товари, які виробляються або імпортуються на митну територію України. База оподаткування для тютюнових виробів визначається виходячи з обсягів реалізації окремо по кожному виду товару (продукції), на який встановлюється максимальна роздрібна ціна.
Порядок встановлення виробником або імпортером максимальних роздрібних цін та їх декларування визначено статтею
6 Декрету Кабінету Міністрів України
"Про акцизний збір". Форму декларації про встановлені виробником або імпортером максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари та Порядок її складання, затверджено спільним наказом Державної податкової адміністрації України та Державної митної служби України від 21.11.2003
N 551/786.
При обчисленні за ставками у твердих сумах з одиниці реалізованого товару (продукції) з вироблених на митній території України, імпортованих (ввезених, пересланих) на митну територію України підакцизних товарів базою оподаткування є кількість тютюнових виробів в одиницях виміру (ваги в кілограмах або кількості в штуках).
8. Чим відрізняється визначення бази оподаткування для дизельного палива від інших нафтопродуктів?
Оскільки, ставки акцизного збору на нафтопродукти встановлено в твердих сумах з одиниці товару (продукції) в євро за 1000 кг продукції, базою оподаткування з вироблених на митній території України, імпортованих (ввезених, пересланих) на митну територію України підакцизних товарів є їх обсяги, визначені в одиницях виміру ваги, тобто в кілограмах.
Для дизельного пального розмір ставок акцизного збору встановлено диференційовано в залежності від вмісту сірки, тому визначення бази оподаткування при реалізації дизельного пального має деякі особливості.
Відповідно до Правил проведення обліку, зберігання та реалізації дизельного палива залежно від вмісту масової частки сірки, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.03.2007 р.
N 545, обсяги реалізованого дизельного палива зазначаються у довідці про обсяги дизельного палива, ставки та суми нарахованого акцизного збору за формою, наведеною в додатку до
Правил.
У
довідці окремо щодо кожної партії реалізованого дизельного палива зазначаються обсяги реалізації та показник вмісту масової частки сірки, а також зазначається ставка акцизного збору в євро, установлена законодавством залежно від вказаної масової частки сірки в цій продукції. На основі цих показників визначається база оподаткування дизельного палива окремо по кожному виду продукції з різним вмістом масової частки сірки.
9. Яким чином визначається база оподаткування акцизним збором алкогольних напоїв у разі наднормативних втрат під час виробництва продукції зі спирту етилового?
У разі наявності наднормативних втрат під час виробництва продукції зі спирту етилового, базою оподаткування акцизним збором є обсяги такої продукції, яку можна було б виробити з втраченого спирту.
За понаднормативні втрати, не виправдані згідно з чинним законодавством, а також за незабезпечення виходу продукції суб'єкти підприємницької діяльності сплачують акцизний збір у розмірі, визначеному відповідно до порядку оподаткування, визначеного законом.
10. Коли виникає податкове зобов'язання у платника акцизного збору?
Порядок оподаткування акцизним збором регулюється Декретом Кабінету Міністрів України від 26.12.92
N 18-92 "Про акцизний збір" та Законом України від 15.09.95
N 329/95-ВР "Про акцизний збір на алкогольні напої і тютюнові вироби".
Відповідно до зазначених законодавчих актів визначено платників акцизного збору, дату виникнення податкових зобов'язань з продажу підакцизних товарів (продукції) та об'єктів оподаткування, а також встановлюються умови, при яких акцизний збір не справляється з підакцизних товарів.
Перелік підакцизних товарів, розміри та види ставок акцизного збору визначено чотирма законами України про встановлені ставки акцизного збору: на спирт та алкогольні напої; тютюнові вироби; пиво та нафтопродукти; на транспортні засоби та кузови до них.
Статтею
4 Декрету Кабінету Міністрів України
"Про акцизний збір" встановлено, що датою виникнення податкових зобов'язань з продажу підакцизних товарів (продукції) вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що настала раніше:
або дата зарахування коштів від покупця (замовника) на банківський рахунок платника акцизного збору як оплата товарів (продукції), що продаються, а у разі продажу товарів (продукції) за готівкові кошти - дата їх оприбуткування в касі платника акцизного збору, за відсутності такої - дата інкасації готівкових коштів у банківській установі, яка обслуговує платника акцизного збору;
або дата відвантаження (передачі) товарів (продукції).
Тобто, датою виникнення податкових зобов'язань з акцизного збору є будь-яке відвантаження (передача) підакцизних товарів (продукції) від підприємства - виробника або зарахування коштів на його рахунок та не залежить від укладених договорів та умов, за якими здійснюються така передача, безпосередньо споживачу чи через комісіонера.
Датою виникнення податкових зобов'язань у разі імпорту (ввезення, одержання пересланих) підакцизних товарів на митну територію України є дата виникнення зобов'язання щодо сплати ввізного мита з цього товару згідно з законодавством України (якщо товар не підлягає обкладенню ввізним митом - дата, коли таке зобов'язання мало б виникнути, якщо б цей товар підлягав обкладенню ввізним митом).
У разі реалізації виробниками та/або ввезення імпортерами алкогольних напоїв та тютюнових виробів на територію України, податкове зобов'язання виникає під час придбання марок акцизного збору для маркування цих товарів.
11. В якому порядку обчислюється та сплачується сума акцизного збору з реалізованих (переданих) товарів на митній території України?
Відповідно до статті
4 Декрету Кабінету Міністрів України
"Про акцизний збір" акцизний збір обчислюється:
за ставками у процентах до обороту з продажу з товарів, що вироблені на митній території України, - виходячи з їх вартості, за встановленими виробником максимальними роздрібними цінами на товари, які він виробляє, без податку на додану вартість та з урахуванням акцизного збору.
Обчислення акцизного збору, якщо ставка акцизного збору у твердих сумах з одиниці реалізованого товару (продукції) встановлена у гривнях, здійснюється, виходячи з фактичних обсягів реалізації в фізичних одиницях виміру та розміру встановленої ставки.
Якщо ставка встановлена в євро, нарахування акцизного бору здійснюється, виходячи з фактичних обсягів реалізації в фізичних одиницях виміру, ставки акцизного збору та курсу гривні до євро за станом на перший день відповідного кварталу.
Суми акцизного збору, що підлягають сплаті з вироблених на митній території України товарів, визначаються платником податку самостійно виходячи з об'єктів оподаткування, бази оподаткування та ставок цього податку, що діють на дату виникнення податкових зобов'язань.
При визначенні суми акцизного збору з товарів, на які ставку акцизного збору встановлено у відсотках до обороту з реалізації, спочатку визначається оподаткований оборот за встановленими виробником або імпортером максимальними роздрібними цінами, без податку на додану вартість та з урахуванням акцизного збору, окремо за кожним видом товару (продукції), на який встановлено максимальну роздрібну ціну. Після визначення оборотів з реалізації обчислюється сума акцизного збору за кожним видом товару, на який встановлено максимальну роздрібну ціну, виходячи з ставки акцизного збору у відсотках та визначеного обороту.
Для товарів, на які законами України встановлено ставки акцизного збору одночасно у відсотках до обороту з реалізації та у твердих сумах з одиниці реалізованого товару (продукції), акцизний збір обчислюється одночасно за обома ставками окремо по кожному виду товару, на який встановлено максимальну роздрібну ціну.
Після визначення сум акцизного збору за кожним видом товару, на який встановлено максимальну роздрібну ціну, визначається сума податкового зобов'язання шляхом додавання сум акцизного збору, обчислених по кожному виду товару за кожною максимальною роздрібною ціною окремо.
На сьогодні одночасно за ставками у відсотках до обороту з реалізації та у твердих сумах з одиниці реалізованого товару (продукції) оподатковуються лише тютюнові вироби.
Законом України
"Про ставки акцизного збору на тютюнові вироби" встановлено мінімальне податкове зобов'язання на 1000 сигарет у гривнях окремо для сигарет з фільтром та без фільтру. При визначенні суми акцизного збору на сигарети податкове зобов'язання повинне бути не менше встановлених сум у гривнях. Розмір такого обмеження підлягає щорічній індексації на індекс споживчих цін, визначеного в установленому порядку.
З метою унеможливлення заниження вартості продукції при обрахуванні акцизного збору у відсотках статтею
6 Декрету КМУ
"Про акцизний збір" передбачено встановлення максимальних роздрібних цін на підакцизні товари виробниками або імпортерами цих товарів шляхом декларування таких цін. Форму декларації про встановлені виробником або імпортером максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари та Порядок її складання, затверджено спільним наказом Державної податкової адміністрації України та Державної митної служби України від 21 листопада 2003 року
N 551/786.
12. Які особливості оподаткування підакцизних товарів, виготовлених з використанням давальницької сировини?
Відповідно до статті
3 Декрету Кабінету Міністрів України
"Про акцизний збір" та статті
4 Закону України
"Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби" власник готової продукції, виготовленої на давальницьких умовах, на яку встановлено ставки акцизного збору, сплачує акцизний збір виробнику (переробнику) не пізніше дня відвантаження готової продукції його замовнику або за його дорученням іншій особі.
Умовою відвантаження виробником (переробником) готової продукції, виготовленої з давальницької сировини, його власнику або за його дорученням іншій особі є документальне підтвердження банківської установи про перерахування відповідної суми акцизного збору на розрахунковий рахунок виробника (переробника).
При вивезенні підакцизних товарів, виготовлених з давальницької сировини нерезидентами, за межі митної території України акцизний збір не сплачується. Порядок ввезення, вивезення зазначеної продукції та звільнення від оподаткування визначено Законом України від 15.09.95
N 327/95-ВР "Про операції з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних відносинах".
При цьому, виробництво спирту етилового, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового, алкогольних напоїв на давальницьких умовах забороняється, крім виробництва спирту етилового, коньячного і плодового з давальницької сировини нерезидентами за умови повного вивезення готової продукції за межі митної території України (Закон України
"Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів").
Також, переробка спирту етилового, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового, виноматеріалів на давальницьких умовах на алкогольні напої та їх взаємний натуральний обмін забороняються.
Виробництво тютюнових виробів з давальницької сировини в Україні та вивезення за межі митної території України давальницької сировини для виробництва тютюнових виробів забороняються.
Дозволяється переробка на давальницьких умовах винограду, плодів, ягід на виноматеріали відповідно до Порядку переробки винограду, плодів та ягід на виноматеріали на давальницьких умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.11.97
N 1236.
Переробка винограду, плодів та ягід на виноматеріали на давальницьких умовах здійснюється суб'єктами господарської діяльності незалежно від форм власності за наявності у них спеціального дозволу (ліцензії), оформленого з додержанням встановлених вимог. Переробники можуть приймати давальницьку сировину для переробки на виноматеріали від замовників лише за умови подання замовниками копій посвідчень про реєстрацію їх у державній податковій адміністрації (інспекції) як платників акцизного збору.
Відповідно до Закону України
"Про операції з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних відносинах" (ст.
3,
4) готова продукція, що вироблена із давальницької сировини, ввезеної іноземним замовником у порядку та на умовах, передбачених статтею
2 цього
Закону, може реалізуватися на митній території України лише через зареєстроване ним в Україні постійне представництво, яке оформляє ввізну
вантажну митну декларацію на готову продукцію (без фактичного її ввезення на митну територію України) і сплачує ввізне мито, інші податки та збори, передбачені законодавством для аналогічних імпортних товарів. Ввізне мито сплачується за пільговими ставками Єдиного митного тарифу України.
13. Яким чином обчислюється сума акцизного збору з товарів, які імпортуються (ввозяться, пересилаються) на митну територію України?
Відповідно до статті
4 Декрету Кабінету Міністрів України
"Про акцизний збір" акцизний збір обчислюється за ставками у процентах до обороту з продажу з товарів, що імпортуються на митну територію України, - виходячи з їх вартості, за встановленими імпортером максимальними роздрібними цінами на товари, які він імпортує, без податку на додану вартість та з урахуванням акцизного збору (але не менше митної вартості таких товарів з урахуванням сум ввізного мита без податку на додану вартість та з урахуванням акцизного збору).
Обчислення акцизного збору, якщо ставка акцизного збору у твердих сумах з одиниці реалізованого товару (продукції) встановлена у гривнях, здійснюється, виходячи з фактичних обсягів реалізації в фізичних одиницях виміру та розміру встановленої ставки. Акцизний збір, обчислений в євро, з товарів (продукції), що імпортуються в Україну, сплачується у валюті України за валютним (обмінним) курсом Національного банку України, що діє на день подання
митної декларації.
Суб'єкти підприємницької діяльності, які імпортують підакцизні товари (продукцію), в обов'язковому порядку їх декларують і сплачують акцизний збір при ввезенні на митну територію України (крім алкогольних напоїв та тютюнових виробів).
Датою виникнення податкових зобов'язань у разі імпорту (ввезення, одержання пересланих) підакцизних товарів на митну територію України є дата виникнення зобов'язання щодо сплати ввізного мита з цього товару згідно з законодавством України (якщо товар не підлягає обкладенню ввізним митом - дата, коли таке зобов'язання мало б виникнути, якщо б цей товар підлягав обкладенню ввізним митом).
Сплата акцизного збору суб'єктами підприємницької діяльності, громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які ввозять (пересилають) предмети (товари) на митну територію України, здійснюється одночасно із сплатою інших митних платежів, тобто, до або під час подання
митної декларації (проведення митних процедур).
Ця норма із сплати акцизного збору не поширюється на алкогольні напої та тютюнові вироби, сплата акцизного збору за якими здійснюється безпосередньо до Державного бюджету України при придбанні акцизних марок у їх продавця.
14. Які умови оподаткування акцизним збором підакцизних товарів у разі тимчасового їх ввезення (пересилання) на митну територію України підакцизних товарів?
Відповідно до статті 5 Декрету Кабінету Міністрів України "Про акцизний збір" ( 18-92) акцизний збір не справляється з підакцизних товарів, що імпортуються на митну територію України, якщо з таких товарів згідно із законодавством України не справляється податок на додану вартість у зв'язку із звільненням, передбаченим для транзитних товарів, товарів на митних складах, реекспортованих товарів, товарів, що спрямовуються до магазинів безмитної торгівлі, товарів, що призначаються для переробки під митним контролем.
У разі коли в зазначених випадках митним законодавством України передбачається вимога надання банківської гарантії чи інша вимога, така вимога застосовується і для цілей акцизного збору. Акцизний збір справляється органами митної служби України з таких товарів, якщо пізніше щодо них виникає зобов'язання із сплати податку на додану вартість.
Не є об'єктом оподаткування вартість та обсяги алкогольних напоїв та тютюнових виробів, що перевозяться через територію України транзитом.
Також, не підлягають оподаткуванню вартість та обсяги зразків алкогольних напоїв та тютюнових виробів, ввезених на територію України з метою показу чи демонстрації, якщо вони залишаються власністю іноземних юридичних осіб і їх використання на території України не має комерційного характеру. При цьому зразки алкогольних напоїв та тютюнових виробів, ввезені в Україну і призначені для показу чи демонстрації під час проведення виставок, конкурсів, нарад, семінарів, ярмарків тощо, пропускаються через митний кордон за рішенням митного органу в достатній кількості з урахуванням мети переміщення;
15. Чи оподатковуються акцизним збором підакцизні товари, які передаються в магазини безмитної торгівлі?
Згідно з чинним законодавством безмитні магазини - це підприємства роздрібної торгівлі, які розташовані на території України в зонах митного контролю.
Магазини безмитної торгівлі здійснюють торгівлю всіма видами продовольчих і непродовольчих товарів вітчизняного (на умовах експорту) та іноземного походження, крім товарів, які заборонені відповідно до законодавства до ввезення, вивезення та транзиту через територію України. Власник магазину безмитної торгівлі зобов'язаний дотримуватися положень
Кодексу та інших законодавчих актів України які регулюють умови діяльності магазинів безмитної торгівлі.
Вартість та обсяги алкогольних напоїв та тютюнових виробів, які призначені для реалізації магазинами безмитної торгівлі, не оподатковуються акцизним збором у разі відвантаження їх безпосередньо українськими виробниками цієї продукції. Зазначена продукція не маркується марками акцизного збору. Підставою для звільнення від сплати акцизного збору продукції, яка призначена для реалізації магазинами безмитної торгівлі, є належно оформлена
вантажна митна декларація, яка оформляється при відвантаженні цієї продукції від такого виробника.
При цьому, обов'язковою умовою є те, що ці алкогольні напої та тютюнові вироби повинні поставлятися для реалізації магазинами безмитної торгівлі безпосередньо виробниками цієї продукції за прямими договорами, укладеними між цими виробниками і власниками магазинів безмитної торгівлі. Митне оформлення алкогольних напоїв та тютюнових виробів, що спрямовуються до магазинів безмитної торгівлі здійснюється у момент відвантаження такої продукції від виробника.
16. Які особливості обчислення акцизного збору з підакцизних товарів, виготовлених з використанням підакцизної сировини?
Відповідно до статті
3 Декрету Кабінету Міністрів України
"Про акцизний збір" не підлягають оподаткуванню акцизним збором обороти з реалізації (передачі) підакцизної продукції, яка є сировиною для виробництва підакцизних товарів, за виключенням нафтопродуктів, які оподатковуються акцизним збором при подальшій переробці.
Також, згідно до статті
3 Закону України
"Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби" не підлягають оподаткуванню акцизним збором вартість та обсяги імпортованої чи обороти з реалізації (передачі) української сировини, що ввозиться або використовується для виробництва алкогольних напоїв та тютюнових виробів виробниками цієї продукції.
Виготовлення підакцизних товарів зі спирту етилового має свої особливості. При отриманні спирту етилового, призначеного для переробки на іншу підакцизну продукцію (за винятком виноматеріалів), за умови видачі векселя (податкової розписки) відповідно до частини двадцятої статті
7 Закону України
"Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби", у виробника алкогольних напоїв виникає податкове зобов'язання з відстроченням його сплати, яке повинне бути сплачено у 90-денний термін від дня видачі векселя.
Відповідно до статті
3 Закону України
"Про ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої" при використанні спирту етилового для виготовлення виноматеріалів, акцизний збір не сплачується, а податкові векселі, що видані підприємствами первинного виноробства, вважаються погашеними у разі документального підтвердження факту цільового використання спирту етилового на виготовлення виноматеріалів і сусла.
Суб'єкти підприємницької діяльності при отриманні підакцизних товарів (крім спирту етилового), які є сировиною для виробництва інших підакцизних товарів і відповідно до законодавства не підлягають оподаткуванню акцизним збором, повинні надати власнику підакцизної сировини копію довідки за формою, наведеною у додатку 5 до Положення про порядок нарахування, терміни сплати і подання розрахунку акцизного збору, затвердженого наказом ДПА України від 19.03.2001
N 111, завірену в установленому порядку. У довідці зазначається реквізити ліцензії на право вироблення із зазначеної сировини підакцизної продукції. Така довідка надається суб'єкту підприємницької діяльності органом державної податкової служби за місцем реєстрації та діє протягом звітного періоду.
17. Чи можливо відшкодування з бюджету надмірно сплаченого акцизного збору та який порядок його повернення?
Заяви на повернення надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) або на їх відшкодування у випадках, передбачених податковими законами, можуть бути подані не пізніше 1095 дня, наступного за днем здійснення такої переплати або отримання права на таке відшкодування.
Повернення надмірно або помилково сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) здійснюється відповідно до спільного наказу ДПА України, Міністерства фінансів України, Державного казначейства України від 03.02.2005
N 58/78/22 "Про затвердження Порядку взаємодії органів державної податкової служби України, фінансових органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) платникам".
Облік повернення помилково або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) здійснюється відповідно до розділу 7 Інструкції про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку платежів до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється органами державної податкової служби України, затвердженої наказом ДПА України від 18.07.2005
N 276 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 02.08.2005 за N 843/11123).
Отже, у разі подання платниками уточнених розрахунків та заяв про повернення на розрахункові рахунки підприємства надмірно сплачених сум акцизного збору, повернення таких сум здійснюється відповідно до вимог вищезазначених нормативно-правових актів.
18. Які особливості повернення акцизного збору виробникам лікеро-горілчаної продукції?
Оподаткування акцизним збором лікеро-горілчаної продукції має свої особливості, які пов'язані із видачею податкового векселя до отримання спирту та сплатою акцизного збору при придбанні марок акцизного збору, внаслідок чого існують особливості повернення з бюджету надмірно сплачених сум акцизного збору з цієї продукції.
Відповідно до частини 20 статті
7 Закону України
"Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби" податковий вексель, що видається виробниками лікеро-горілчаної продукції до отримання спирту, погашається в повному обсязі у 90- денний строк шляхом сплати до бюджету суми акцизного збору, розрахованої за ставками акцизного збору на готову продукцію.
Відповідно до частини 3 статті
7 цього
Закону, продаж марок акцизного збору проводиться в обсягах, розрахованих на суму сплаченого акцизного збору.
Тобто, виробник лікеро-горілчаної продукції може придбати марки акцизного збору лише на суму сплаченого акцизного збору в розрахунку на готову продукцію, на виробництво якої отримано спирт та видано податковий вексель. Тому, погашення податкового векселя здійснюється на суму акцизного збору, сплаченого при придбанні марок.
Також, вексель погашається на суму акцизного збору, розраховану з фактичних втрат спирту етилового при транспортуванні та зберіганні та процесі виробництва готової продукції в межах норм, затверджених в установленому порядку, а також фактично повернутого невиправного браку.
У разі зменшення податкового зобов'язання на суму понесених втрат, виникає ситуація, коли суми сплаченого акцизного збору більші за суми нарахованого податкового зобов'язання та вважається надмірно сплаченими. Разом з тим, якщо на всю суму сплаченого акцизного збору було розраховано та видано марки акцизного збору, така сума не може вважатися надмірно сплаченою.
Зважаючи на це, дія наказу ДПА України, Міністерства фінансів України, Державного казначейства України від 03.02.2005
N 58/78/22 не розповсюджується на повернення сум акцизного збору, що були сплачені на підставі пункту 20 статті
7 зазначеного
Закону, крім сум акцизного збору, які підлягають поверненню відповідно до пункту 29 Положення про виробництво, зберігання, продаж марок акцизного збору з голографічними захисними елементами і маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.2003
N 567, за невикористані пошкоджені марки акцизного збору.
Таким чином, надмірно сплачені суми акцизного збору з лікеро-горілчаної продукції, можуть бути відшкодовані за умови повернення виробником кількості непошкоджених та невикористаних марок їх продавцеві, які придбані на цю суму після подання останніми відповідного висновку.
................Перейти до повного тексту