- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 26 вересня 2012 року № 1089 |
Про окремі питання встановлення результатів чергових виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі
Відповідно до частини першої статті
18 Закону України
"Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) вибори депутатів проводяться у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, який включає в себе всю територію України та закордонні виборчі дільниці, та у 225 одномандатних виборчих округах, що утворюються Центральною виборчою комісією та існують на постійній основі.
Рішенням Конституційного Суду України від 4 квітня 2012 року
№ 7-рп/2012 визнано такими, що не відповідають
Конституції України (є неконституційними), положення "з рівномірним віднесенням до всіх одномандатних округів, які утворюються на території столиці України - міста Києва" частини другої статті
22 Закону . З дня ухвалення вказаного Рішення Конституційного Суду України положення частини другої статті 22 Закону, визнані неконституційними, втратили чинність. Частина друга статті 22 Закону діє у такій редакції: "Закордонні виборчі дільниці утворюються Центральною виборчою комісією при закордонних дипломатичних установах України, у військових частинах (формуваннях), дислокованих за межами України".
У мотивувальній частині вказаного
Рішення Конституційний Суд України зауважив, зокрема, що виборці, які проживають або перебувають за межами України, за існуючою пропорційно-мажоритарною виборчою системою реалізовують своє виборче право лише за пропорційною складовою змішаної виборчої системи.
У зв’язку із втратою чинності визнаних неконституційними положень
Закону виникла прогалина в законодавчому врегулюванні організаційно-правового механізму забезпечення реалізації права голосу в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі виборцями - громадянами України, які проживають чи на день голосування на виборах народних депутатів України перебувають за межами України, а також порядку врахування волевиявлення таких виборців під час встановлення результатів виборів народних депутатів України.
Оскільки закордонні виборчі дільниці не відносяться до одномандатних виборчих округів, утворених у межах Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, дільничні виборчі комісії таких виборчих дільниць не мають підстав передавати повідомлення про зміст протоколу про підрахунок голосів виборців на закордонних виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі до окружних виборчих комісій відповідних одномандатних виборчих округів, як це передбачено частиною шостою статті
93 Закону .
У свою чергу окружні виборчі комісії, утворені для організації підготовки та проведення чергових виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року в одномандатних виборчих округах у межах Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, не мають правових підстав отримувати повідомлення про зміст протоколів про підрахунок голосів виборців на закордонних виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі від дільничних виборчих комісій закордонних виборчих дільниць та брати їх до уваги при встановленні підсумків голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах відповідних одномандатних виборчих округів, як це передбачено частиною першою статті
95 Закону .
Разом з тим, неврахування голосів виборців, поданих за кандидатів у народні депутати України, включених до виборчих списків політичних партій, на закордонних виборчих дільницях, могло б призвести до нівелювання волевиявлення таких виборців, що суперечило б частині першій статті
70 Конституції України .
Крім того, встановлення Центральною виборчою комісією результатів чергових виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року в загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі без урахування підсумків голосування на закордонних виборчих дільницях спотворило б результати виборів, оскільки такі результати не відображали б волевиявлення всіх громадян України, які взяли участь у голосуванні на виборах народних депутатів України.
З метою усунення, зокрема, зазначеної прогалини у законодавчому врегулюванні організації підготовки та проведення виборів народних депутатів України Центральна виборча комісія відповідно до пункту 6 статті
17 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" постановою від 8 травня 2012 року
№ 83 схвалила пропозиції щодо вдосконалення Закону України
"Про вибори народних депутатів України" , викладені у формі проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про вибори народних депутатів України". Зазначену постанову Комісії надіслано Голові Верховної Ради України для вирішення питання щодо внесення відповідного проекту Закону України в порядку законодавчої ініціативи на розгляд Верховної Ради України.
На сьогодні питання залишається неврегульованим.
Згідно з частиною першою статті
38 Конституції України громадяни мають право, зокрема, вільно обирати та бути обраними до органів державної влади.
Статтею
64 Конституції України встановлено, що конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
Статтею
8 Конституції України передбачено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу і норми Конституції України є нормами прямої дії.
Частиною першою статті
1, частиною другою статті
2 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" визначено, що Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі
Конституції України , зазначеного та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення, зокрема, виборів народних депутатів України в порядку та в межах, встановлених зазначеним та іншими законами України. При цьому Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.
Центральна виборча комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених
Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України (частина перша статті
2, пункт 2 статті
17 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" ).
За змістом пунктів 2, 12 статті
19 вказаного
Закону Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій, які утворюються для проведення виборів народних депутатів України, спрямовує та контролює їх діяльність та встановлює результати виборів народних депутатів України.
Таким чином, за відсутності підстав для врахування підсумків голосування на закордонних виборчих дільницях окружними виборчими комісіями, саме Центральна виборча комісія, а не будь-який інший державний орган, зобов’язана вчинити дії та ухвалити рішення, спрямовані на забезпечення реалізації та захисту конституційних виборчих прав громадян України, які візьмуть участь у голосуванні на закордонних виборчих дільницях.
Центральна виборча комісія бере до уваги, що визначений
Законом механізм встановлення результатів виборів народних депутатів України не передбачає можливості безпосереднього врахування відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у протоколі Центральної виборчої комісії про результати виборів депутатів у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі. Відповідні відомості враховуються Центральною виборчою комісією на підставі протоколів про підсумки голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатних виборчих округів. Отже, для забезпечення врахування відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на закордонних виборчих дільницях у протоколі про результати виборів народних депутатів України у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі Центральна виборча комісія повинна скласти протокол про підсумки голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на закордонних виборчих дільницях, попередньо встановивши його форму.
З огляду на викладене та з метою визначення організаційно-правового механізму врахування волевиявлення виборців, які проживають або на день проведення голосування перебувають на території іноземних держав, при встановленні результатів чергових виборів народних депутатів України 28 жовтня 2012 року у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, відповідно до статей
8,
21, частини другої статті
22, частини першої статті
38, статей
64 та
70 Конституції України , частин першої, другої, восьмої статті
2, частини другої статті
22, пункту 6 частини другої статті
30, частини шостої статті
93, частини першої статті
95, статті
98 Закону
"Про вибори народних депутатів України" , керуючись частинами першою, другою статті
1, статтями
2,
11 -
13, пунктами 1, 2 статті
17, пунктами 1, 2, 8, 12 статті
19 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" , Центральна виборча комісія
................Перейти до повного тексту