1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА
П О С Т А Н О В А
26.02.2010 N 2а-10641/09/2670
( Постанову залишено без змін згідно з Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду N 2а-10641/09/2670 від 05.04.2011 )
Окружний адміністративний суд міста Києва колегією суддів: Пилипенко О.Є. - головуючий, Баранов Д.О., Кочан В.М., при секретарі: Ісаковій Є.К., за результатами розгляду у відкритому судовому засіданні адміністративної справи за позовом Комунального підприємства "Харківські теплові мережі" до Кабінету Міністрів України, треті особи: 1) Міністерство палива та енергетики України, 2) Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", 3) Міністерство з питань житлово-комунального господарства України про визнання незаконними та скасування постанов (за участю представників сторін: від позивача - Спасибо В.В. за дов. N 09-4947 від 25.11.2009 р., Бідний С.В. за дов. N 09-4948 від 25.11.2009 р., від відповідача - Станецька О.В. за дов. N 29-22/168 від 23.12.2008 р., від третьої особи 1 - Сімутін В.В. за дов. N 01/17-1527 від 24.12.2009 р., від третьої особи 2 - Ященко Р.Ю. за дов. N 14-156 від 14.10.2009 р., від третьої особи 3 - Денисова Н.М. за дов. N 8/16-1022 від 20.09.2009 р.),
В С Т А Н О В И В:
Комунальне підприємство "Харківські теплові мережі" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Кабінету Міністрів України про визнання нечинною та скасування постанови N 616 від 22.06.2009 р. "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року N 1082".
28.10.2009 р. через Відділ документального обігу та контролю від позивача надійшла заява про зміну позовних вимог, в якій просив суд скасувати та визнати нечинними постанови N 616 від 22.06.2009 р. "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року N 1082" та N 1077 від 07.10.2009 р. "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року N 1082".
22.12.2009 р. від позивача через Відділ документального обігу та контролю надійшла заява про зміну позовних вимог, в яких просить суд визнати нечинними та скасувати постанови N 616 від 22.06.2009 р. "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року N 1082", N 1077 від 07.10.2009 р. "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року N 1082", N 1241 від 25 листопада 2009 року "Про заходи щодо забезпечення надходжень до державного бюджету та розрахунків за природний газ" в частині пункту 2 Змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, які є додатком до постанови Кабінету Міністрів України N 1241 від 25 листопада 2009 року.
Представники позивача адміністративний позов підтримали, просили вимоги задовольнити, адже оскаржувані постанови є такими, що суперечать чинному законодавству, а саме ст.ст. 19, 92 Конституції України, ч. 2 ст. 25, ст. 136, ч. 7 ст. 179 Господарського кодексу України, 319, 321, ч. 1 ст. 627, ч. 1 ст. 651, 1074 Цивільного кодексу України, ст.ст. 6, 7 Закону України "Про платіжні системи та переказ грошей в Україні", ст. 40 Закону України "Про Національний банк України", ст. 15 Закону України "Про захист економічної конкуренції", ст.ст. 15, 24 Закону України "Про оплату праці".
Представник відповідача проти позовних вимог заперечував, просив у задоволенні позову відмовити, вважає доводи позивача безпідставними та необґрунтованими. Представник відповідача зауважив, що при прийнятті спірних постанов Уряд керувався положеннями Конституції України, законів України "Про Кабінет Міністрів України", "Про нафту і газ", "Про електроенергетику", "Про природні монополії", "Про управління об'єктами державної власності", які надають відповідачу повноваження у сфері державного регулювання нафтогазової галузі та сфери теплоенергетики, у тому числі і щодо права встановлювати схеми розрахунків за спожитий користувачами газ.
Представник третьої особи 1 свою позицію виклав у наданих суду запереченнях на адміністративний позов, в яких зазначив, що оскаржувані постанови приймались на підставі чинного законодавства, зокрема Конституції України та Закону України "Про нафту і газ", який в свою чергу надає повноваження Кабміну реалізувати державну політику в нафтогазовій галузі та здійснювати управління нею не порушуючи принципів збереження цілісності та забезпечення надійності і ефективності функціонування Єдиної газотранспортної системи України, єдиного диспетчерського (оперативно-технологічного) управління нею; створення умов для розвитку та підвищення ефективності діяльності нафтогазової галузі; безпеки експлуатації об'єктів нафтогазової галузі; раціонального споживання газу, нафти та продуктів їх переробки та впровадження енергозберігаючих, включаючи обладнання газопроводів газотрубними та турбодетандерними установками; додержання єдиних державних норм, правил і стандартів усіма суб'єктами відносин, пов'язаних з видобутком, транспортуванням, постачанням і використанням газу, нафти та продуктів їх переробки.
Представник третьої особи 2 підтримав позицію відповідача, просив відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. В наданих суду поясненнях зазначив, що позивач помилково вважає, що прийняття спірних постанов порушує його права як суб'єкта господарювання, оскільки, згідно ст. 7 Закону України "Про нафту і газ" державне регулювання діяльності в нафтогазовій галузі здійснюється шляхом встановлення загальних правил здійснення цієї діяльності суб'єктами підприємницької діяльності. Приймаючи спірні постанови, Уряд встановив загальні правила здійснення господарської діяльності для підприємств, які визначені постановою Кабміну від 03.12.2008 р. N 1082, і не надав жодної переваги будь-кому з таких постачальників. Кабінетом Міністрів України при прийнятті постанов жодним чином не порушується порядок регулювання та відкриття банківських рахунків, відповідачем лише зазначається державна банківська установа, у якій потрібно відкривати поточні рахунки із спеціальним режимом використання для зарахування коштів, що надходять як плата за послуги з теплопостачання, та проведення розрахунків за спожитий газ. Але відкриття самих рахунків регулюється відповідними нормами законодавства, яке регулює банківську діяльність.
Представник третьої особи 3 у відзиві на позовну заяву зазначив, що згідно з п. 5 постанови Кабміну від 03.12.2008 р. N 1082 підприємства теплоенергетики зобов'язані у місячний термін переукласти договори з усіма категоріями споживачів, а п. 8 Порядку передбачається інформування в тижневий термін всіх споживачів про відкриття рахунку зі спеціальним режимом використання. Зважаючи на те, що питома вага населення у структурі споживання теплокомуненерго складає близько 80%, переукладання у такий короткий термін є неможливим. Невиконання цієї вимоги може призвести до застосування з боку ДК "Газ України" штрафних санкцій, що в свою чергу, призведе до зменшення рівня розрахунків за спожитий природний газ, а тому вказана вище постанова потребує доопрацювання.
Проаналізувавши матеріали справи та пояснення учасників судового процесу, суд приходить до наступних висновків.
Пред'явлені позовні вимоги про визнання нечинними та скасування постанов N 616 від 22.06.2009 р. "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року N 1082", N 1077 від 07.10.2009 р. "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року N 1082", N 1241 від 25 листопада 2009 року "Про заходи щодо забезпечення надходжень до державного бюджету та розрахунків за природний газ" в частині пункту 2 Змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, які є додатком до постанови Кабінету Міністрів України N 1241 від 25 листопада 2009 року.
Відповідно до ч. 1 ст. 104 Кодексу адміністративного судочинства України особа, яка вважає, що порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин, має право на звернення до адміністративного суду з адміністративним позовом.
Згідно ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно з ч. 1 ст. 6 Кодексу адміністративного судочинства України, кожному гарантується право на захист його прав, свобод та інтересів незалежним і неупередженим судом.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Отже, згідно з вищенаведеними нормами права позивач має право звернутись до адміністративного суду з позовом лише у разі, якщо він вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю відповідача (суб'єкта владних повноважень) порушено його права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. При цьому обставину дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів позивача має довести належними та допустимими доказами саме позивач.
03.12.2008 р. Кабінет Міністрів України прийняв постанову N 1082 "Питання удосконалення схем розрахунків за використану електроенергію та природний газ".
22.06.2009 р. уряд прийняв постанову N 616 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року N 1082", зміни полягають у наступному.
Пункт 2 замінено пунктами такого змісту:
"2. Установити, що плата за теплову енергію від усіх категорій споживачів зараховується виключно на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків за використаний природний газ комунальними підприємствами теплоенергетики, тепловими електростанціями, теплоелектроцентралями, котельнями та іншими суб'єктами господарювання, які провадять діяльність, пов'язану з постачанням теплової енергії (далі - підприємства теплоенергетики).
3. Визначити уповноваженим банком, який обслуговує поточні рахунки із спеціальним режимом використання підприємств теплоенергетики та їх відокремлених підрозділів, відкрите акціонерне товариство "Державний ощадний банк України" (далі - уповноважений банк).
4. Затвердити Порядок відкриття поточних рахунків із спеціальним режимом використання для зарахування коштів, що надходять як плата за послуги з теплопостачання, та проведення розрахунків за спожитий природний газ, що додається.
5. Підприємства теплоенергетики та їх відокремлені підрозділи зобов'язані у місячний строк після набрання чинності цієї постанови укласти нові договори (додаткові угоди) з усіма категоріями споживачів із зазначенням відповідного поточного рахунку із спеціальним режимом використання для зарахування коштів, що надходять як плата за послуги з теплопостачання.
6. Міністерству з питань житлово-комунального господарства внести в місячний строк після набрання чинності цієї постанови зміни до ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної із постачанням теплової енергії, передбачивши в умовах провадження такої діяльності обов'язок ліцензіата відкрити поточний рахунок із спеціальним режимом використання для зарахування коштів, що надходять як плата за послуги з теплопостачання, відповідальність за невиконання такої умови та порядок анулювання ліцензії у такому випадку.".
Кабінетом Міністрів України 07.10.2009 р. була прийнята постанова N 1077, якою також були внесені зміни до постанови від 03.12.2008 р. N 1082, в тому числі викладені в новій редакції абзац 1 пункту 2, пункти 3 - 4, внесені зміни до п. 5; викладений в новій редакції додаток Реєстр нормативів відрахувань коштів, що надходять від усіх категорій споживачів теплової енергії на поточні рахунки із спеціальним режимом використання, до Порядку відкриття поточних рахунків із спеціальним режимом використання для зарахування коштів, що надходять як плата за послуги з теплопостачання, та проведення розрахунків за спожитий природний газ, затвердженого постановою від 03.12.2009 р. N 1082.
Урядом 25.11.2009 р. була прийнята постанова N 1241 "Про заходи щодо забезпечення надходжень до державного бюджету та розрахунків за природний газ".
Згідно п. 1 цієї постанови, були внесені зміни і доповнення до ряду інших постанов, в тому числі в Порядку відкриття поточних рахунків із спеціальним режимом використання для зарахування коштів, що надходять як плата за послуги з теплопостачання, та проведення розрахунків за спожитий природний газ, затверджений постановою Кабміну від 03.12.2008 р. N 1082, а саме пункт 4 доповнено реченням такого змісту: "У разі неподання Мінжитлокомунгоспом у встановлений строк зазначеного реєстру розподіл коштів здійснюється на підставі реєстру, затвердженого та поданого наступного дня НАК "Нафтогаз Україна"; пункт 10 викладено в такій редакції: "У разі неподання уповноваженому банку нормативів відрахування коштів суми, що надходять за послуги теплопостачання, акумулюються на поточному рахунку із спеціальним режимом використання, відкритому підприємством теплоенергетики або його відокремленим підрозділом в уповноваженому банку, до надходження зазначених нормативів".
Позивач не погодився з вищевказаними постановами, на думку позивача постанови є такими, що суперечать чинному законодавству України, а тому оскаржив їх до суду.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, колегія суддів вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню виходячи з наступних підстав.
Організація, повноваження і порядок діяльності Кабінету Міністрів України, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади визначаються Конституцією і законами України (ч. 2 ст. 120 Конституції України) .
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов'язковими до виконання (частина 1 статті 117 Конституції України) .
Відповідно до ч. 2 ст. 8 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
Згідно зі ст. 113 Конституції України Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується цією Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України.
Обґрунтовуючи свої заперечення на позов відповідач зазначає, що спірні постанови вирішують питання державного регулювання діяльності в нафтогазовій галузі та теплоенергетиці шляхом встановлення загальних правил взаємодії між суб'єктами підприємницької діяльності у цій сфері. Зокрема, шляхом впровадження зарахування плати за теплову енергію від усіх категорій споживачів виключно на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків за використаний природний газ комунальними підприємствами теплоенергетики, тепловими електростанціями, теплоелектроцентралями, котельнями та іншими суб'єктами господарювання, які провадять діяльність пов'язану з постачанням теплової енергії (п. 2 постанови) та визначені уповноваженим банком, який обслуговує поточні рахунки із спеціальним режимом використання підприємств теплоенергетики та їх відокремлених підрозділів, відкрите акціонерне товариство "Державний ощадний банк України" (п. 3 постанови) .
Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2009 N 616 був затверджений Порядок відкриття поточних рахунків із спеціальним режимом використання для зарахування коштів, що надходять як плата за послуги з теплопостачання, та проведення розрахунків за спожитий природний газ (п. 4 постанови) .
Відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 07.10.2009 N 1077 та від 25.11.2009 N 1241 були внесені зміни до постанови Кабінету Міністр України від 03.12.2008 N 1082, які надавали більший термін для укладання нових договорів (додаткових угод) зі споживачами та уточнені деякі положення Порядку відкриття поточних рахунків із спеціальним режимом використання для зарахування коштів, що надходять як плата за послуги з теплопостачання та проведення розрахунків за спожитий природний газ.
Частиною 2 статті 6 Закону України "Про нафту і газ" встановлено, що Кабінет Міністрів України та інші уповноважені на це органи виконавчої влади в межах повноважень, визначених законом, реалізують державну політику в нафтогазовій галузі та здійснюють управління нею.
Відповідно до ст. 7 Закону України "Про нафту і газ" державне регулювання діяльності в нафтогазовій галузі здійснюється шляхом встановлення загальних правил здійснення цієї діяльності суб'єктами підприємницької діяльності, надання ліцензій на здійснення окремих видів діяльності, спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами та формування тарифної політики та іншими засобами, що визначаються законами.
Основними завданнями державного регулювання нафтогазової галузі є:

................
Перейти до повного тексту