1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
13.10.2010 N 947
Про затвердження Типової базисної структури навчальних планів для підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах
На виконання статті 7 Закону України "Про професійно-технічну освіту", статті 15 Закону України "Про загальну середню освіту", Положення про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 30.05.2006 N 419,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типову базисну структуру навчальних планів для підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах, що додається.
2. Департаменту професійно-технічної освіти (Десятов Т.М.), Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.) здійснити організаційні заходи щодо впровадження Типової базисної структури навчальних планів.
3. Міністру освіти і науки Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, директорам навчально (науково)-методичних центрів (кабінетів) професійно-технічної освіти у Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі здійснити відповідну організаційну роботу і надати практичну допомогу професійно-технічним навчальним закладам щодо розробки ними робочих навчальних планів згідно із затвердженою базисною структурою і забезпечити їх виконання.
4. Вважати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти і науки від 21.01.2010 N 24 "Про затвердження Типової базисної структури навчальних планів для підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах".
5. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра І.П.Зайцеву.
Міністр Д.В.Табачник
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
13.10.2010 N 947
ТИПОВА БАЗИСНА СТРУКТУРА
навчальних планів підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах Пояснювальна записка
Типова базисна структура навчальних планів для підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах, розроблена відповідно до статті 7 Закону України "Про професійно-технічну освіту", статті 15 Закону України "Про загальну середню освіту", Положення про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 30.05.2006 N 419, Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 27.08.2010 N 834.
Типова базисна структура враховує ступеневість професійно-технічної освіти та рівень загальної середньої освіти, що мають учні або отримують у процесі навчання.
До типової базисної структури входять компоненти:
- базисна структура навчальних планів для підготовки кваліфікованих робітників на другому ступені навчання (з отриманням повної загальної середньої освіти) з числа осіб, які мають базову загальну середню освіту (таблиця 1);
- базисна структура навчальних планів для підготовки кваліфікованих робітників на другому ступені навчання (без отримання повної загальної середньої освіти) з числа осіб, які мають базову загальну середню освіту (таблиця 2);
- базисна структура навчальних планів для підготовки кваліфікованих робітників на другому ступені навчання з числа осіб, які мають повну загальну середню освіту (таблиця 3);
- базисна структура навчальних планів для підготовки кваліфікованих робітників високого рівня кваліфікації на третьому ступені навчання (без отримання кваліфікації молодшого спеціаліста) з числа осіб, які мають повну загальну середню освіту (таблиця 4).
Відповідно до Закону України "Про професійно-технічну освіту" тривалість навчального року не повинна перевищувати 40 навчальних тижнів без урахування одного тижня на святкові дні. Для навчання термінами 0,5 р.; 1,5 р.; 2,5 р.; 3,5 р. на останньому році навчання тривалість навчального часу складає до 24 тижнів без урахування 1 тижня на святкові дні і без встановлення канікул.
Тривалість навчального тижня не перевищує 36 академічних годин, при цьому тривалість уроку виробничого навчання не перевищує 6 академічних годин, а тривалість навчального дня не перевищує 8 академічних годин. Навчальний (робочий) час учня, слухача в період проходження виробничої практики встановлюється залежно від режиму роботи підприємства, установи, організації згідно із законодавством.
У професійно-технічних навчальних закладах обсяг часу з природничо-математичних та суспільно-гуманітарних предметів загальноосвітньої підготовки відповідає рівню стандарту Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 27.08.2010 N 834.
Загальноосвітня підготовка передбачає: суспільно-гуманітарну підготовку в обсязі 770 годин; природничо-математичну підготовку - 752 години. Навчальні програми окремих навчальних предметів (технології, інформатика, художня культура, екологія) можуть інтегруватися в зміст навчальних програм професійно-теоретичної підготовки. При цьому предмети, програми яких інтегровані, вилучаються з загальноосвітньої підготовки із зменшенням кількості годин відповідного напряму. Вивільнені години можуть бути спрямовані на вивчення предметів професійно-теоретичної підготовки та/або професійно-практичну підготовку. В результаті цього обсяг загальноосвітньої підготовки у робочих навчальних планах може змінюватися.
Разом з тим, можлива інтеграція предметів загальнопрофесійної підготовки "Основи правових знань", "Основи галузевої економіки і підприємництва" з предметами загальноосвітньої підготовки "Правознавство", "Економіка" за рахунок вилучення дубльованих тем з предметів загальнопрофесійної підготовки.
Програми із загальноосвітніх предметів розміщені на веб-сайті www.mon.gov.ua та на офіційному веб-порталі "Професійно-технічна освіта в Україні" www.proftekhosvita.org.ua.
Складовими професійної підготовки учнів у професійно-технічних навчальних закладах є загальнопрофесійна, професійно-теоретична та професійно-практична підготовки.
Визначення часу на вивчення окремих предметів залежить від обсягу знань, необхідних робітникам конкретної професії відповідного кваліфікаційного рівня:
а) для професій, на які затверджені або проходять апробацію Державні стандарти професійно-технічної освіти - в обсязі цих стандартів;
б) для професій, Державні стандарти професійно-технічної освіти з яких не затверджені, у базовій структурі передбачено загальну кількість годин на загальнопрофесійну та професійно-теоретичну підготовку.
До загальнопрофесійної підготовки віднесені такі предмети, як "Основи правових знань", "Основи галузевої економіки і підприємництва", "Інформаційні технології", "Правила дорожнього руху", "Основи енергоефективності" та інші.
Професійно-теоретична підготовка передбачає вивчення спеціальних предметів, що є основним джерелом навчальної інформації для оволодіння певною професією. До неї віднесений також предмет "Охорона праці".
Враховуючи специфіку професійно-практичної підготовки та пропозиції замовників робітничих кадрів навчальний заклад в окремих випадках може об'єднувати терміни проходження виробничої практики з розрядів, що відносяться до першого атестаційного рівня професійно-технічних навчальних закладів (відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 вересня 2007 р. N 1117 "Про затвердження Державного переліку професій з підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах").
Професійно-теоретична і професійно-практична підготовка здійснюється протягом усього терміну навчання, починаючи з першого курсу, паралельно з іншими видами підготовки та вивченням предметів загальноосвітньої підготовки.
На предмети, що вільно обираються учнями професійно-технічного навчального закладу, відводиться від 25 до 45 годин один раз за повний курс, виходячи з тривалості терміну навчання. Предмети за вибором визначаються навчальним закладом у межах гранично допустимого навчального навантаження з урахуванням інтересів та потреб учнів, рівня навчально-методичного та кадрового забезпечення, а також з урахуванням профілю професій, за якими у професійно-технічному навчальному закладі здійснюється підготовка.
Професійно-технічний навчальний заклад самостійно визначає порядок реалізації типової базисної структури шляхом розподілу навчального часу між семестрами.
За пропозиціями замовників робітничих кадрів, відповідно до змін у техніці, технологіях, організації праці на виробництві та у сфері послуг навчальний заклад розробляє варіативний компонент змісту професійно-технічної освіти, що може являти собою, відповідно до пункту 2 Положення про ступеневу професійно-технічну освіту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 червня 1999 р. N 956, перелік додаткових навчальних предметів, визначених робочими навчальними планами, а також додаткових навчальних тем, визначених робочими навчальними програмами. При цьому, згідно з пунктом 15 Державного стандарту професійно-технічної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 р. N 1135, обсяг навчального часу на обов'язковий компонент змісту професійно-технічної освіти не може перевищувати 80 відсотків загального фонду навчального часу.
Видами оцінювання навчальних досягнень учнів є поточний, тематичний, проміжний і вихідний контроль.
Форми і періодичність проміжного та вихідного контролю визначаються робочими навчальними планами.
Розподіл годин на консультації з учнями визначається і затверджується навчальним закладом відповідно до складності та обсягу навчального предмету. Години на консультування виконання дипломних (чи творчих) робіт, дипломних проектів тощо виділяються із загального обсягу годин, відведених на консультації.
Державна кваліфікаційна атестація проводиться у терміни, зазначені у робочих навчальних планах, за рахунок годин, передбачених Державними стандартами професійно-технічної освіти. Для професій, робочі навчальні плани яких розроблені відповідно до типових, на державну кваліфікаційну атестацію та інші форми контролю передбачено від 35 до 70 годин, в тому числі до 7 годин на державну кваліфікаційну атестацію.
Державна підсумкова атестація за освітній рівень повної загальної середньої освіти проводиться в терміни, що передбачені робочими навчальними планами.
Директор департаменту
професійно-технічної освіти

Т.М.Десятов
Додаток
Таблиця 1
КОМПОНЕНТ 1
Базисна структура навчальних планів для підготовки кваліфікованих робітників на другому ступені навчання (з отриманням повної загальної середньої освіти) з числа осіб, які мають базову загальну середню освіту.
Нормативний термін навчання визначається Державними стандартами професійно-технічної освіти, але не повинен перевищувати 4 роки.
N з/п Зміст освіти Терміни навчання (роки/години)
2,5 роки до 3
років
до 3,5
років
до 4
років
1. Суспільно-
гуманітарна
підготовка
770 770 770 770
2. Природничо-
математична
підготовка
752 752 752 752
4. Захист Вітчизни 70 70 70 70
3. Фізична
підготовка:
Фізична культура*
2 2 2 2
4. Загальнопрофесійна
підготовка
5. Професійно-
теоретична
підготовка
Охорона праці** 30 30 30 30
Всього п. 4,
п. 5***
до 710 до 870 до 1190 до 1505
6. Професійно-
практична
підготовка***
до 1420 до 1765 до 2228 до 2683
7. Предмети, що
вільно обираються
45 45 45 45
8. Державна
підсумкова
атестація
105 105 105 105
9. Державна
кваліфікаційна
атестація або
кваліфікаційна
атестація (для
професій, на які
затверджені або
проходять
апробацію державні
стандарти ПТО)
за ДСПТО за ДСПТО за ДСПТО за ДСПТО
Державна
кваліфікаційна
атестація та інші
форми контролю
(для професій,
державні
стандарти ПТО
з яких не
затверджено)
70 70 70 70
10. Консультації 250 до 300 до 300 до 350
Загальний обсяг
навчального часу
(без п. 10)
до 3744 до 4320 до 5184 до 5760
Примітки:

................
Перейти до повного тексту