1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
12.10.2005 N 895
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг N 992 від 01.08.2017 )
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо формування тарифу на електричну енергію гідроелектростанцій та гідроакумулюючих електростанцій
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики N 1160 від 21.12.2005 )
Згідно з повноваженнями, наданими Законом України "Про електроенергетику", Указом Президента України від 21.04.1998 N 335/98 "Питання Національної комісії регулювання електроенергетики України", Національна комісія регулювання електроенергетики України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
Затвердити Методичні рекомендації щодо формування тарифу на електричну енергію гідроелектростанцій та гідроакумулюючих електростанцій, що додаються.
Голова Комісії
ПОГОДЖЕНО:
Міністерство палива
та енергетики України
Міністр
Голова Державного комітету
України з питань регуляторної
політики та підприємництва
В.Кальченко



І.Плачков


А.Дашкевич
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова НКРЕ
12.10.2005 N 895
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо формування тарифу на електричну енергію гідроелектростанцій та гідроакумулюючих електростанцій
1. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації щодо формування тарифу на електричну енергію гідроелектростанцій та гідроакумулюючих електростанцій (далі - Методичні рекомендації) розроблені відповідно до Указу Президента України від 21.04.1998 N 335/98 "Питання Національної комісії регулювання електроенергетики України" та до вимог чинного законодавства України, нормативних і розпорядчих документів.
1.2. Методичні рекомендації поширюються на суб'єктів господарювання, що мають у власності або користуванні гідроелектростанції (ГЕС) та гідроакумулюючі електростанції (ГАЕС) незалежно від їх відомчої належності та форм власності, які здійснюють або мають намір здійснювати господарську діяльність з виробництва електричної енергії.
1.3. Методичні рекомендації застосовуються для забезпечення методологічної єдності розрахунку основних техніко-економічних показників та параметрів діяльності гідроелектростанцій та уніфікація форм надання інформації у складі розрахункового обґрунтування рівня двоставочного тарифу на продукцію, що поставляється ліцензіатом в ОРЕ (далі - тариф ліцензіата), у вигляді електричної енергії та потужності.
1.4. Методичні рекомендації застосовуються при оцінці методологічної обґрунтованості та достовірності параметрів і показників, що використовуються під час підготовки розрахункового обґрунтування тарифу ліцензіата при оцінці цільового використання коштів, що були включені до складу раніше затвердженого тарифу ліцензіата, та при проведенні, у встановленому порядку, фінансово-економічної та технічної експертизи матеріалів, наданих ліцензіатом у складі розрахункового обґрунтування.
2. Терміни і їх визначення
2.1. У тексті даних методичних рекомендацій наведені нижче терміни використовуються в такому значенні:
витрати операційної діяльності - витрати, встановлені у відповідності до діючих законодавчих та нормативних актів, які пов'язані з виробництвом основної продукції ліцензіата;
встановлена потужність гідроенергетичного обладнання ліцензіата - сумарна паспортна (номінальна) потужність всіх гідроагрегатів, що експлуатуються, визначена заводом-виготовлювачем в МВт;
двоставочний тариф - форма грошового визначення вартості електроенергії, що реалізується ліцензіатом та складається з нерозривної сукупності ставки плати за 1 кВт.год відпущеної електроенергії та ставки плати за 1 МВт робочої потужності, встановлених на відповідний період регулювання в одиницях національної валюти України (без ПДВ);
електроенергія, що відпускається по двоставочному тарифу, - товарна продукція ліцензіата, що призначена для одночасної купівлі-продажу на Оптовому ринку електричної енергії України двох її складових: фізичної кількості, що визначена в кВт.год, та середньої за період реалізації величини робочої потужності енергетичного обладнання, визначеної в МВт;
елемент витрат - сукупність економічно однорідних витрат ліцензіата на здійснення ліцензованої діяльності;
економічна обґрунтованість - найважливіша характеристика розрахункового обґрунтування тарифу ліцензіата, що підтверджує його виконання на підставі об'єктивного кількісного аналізу всієї сукупності достовірної інформації про зовнішні та внутрішні умови здійснення ліцензованої діяльності у відповідності до встановлених норм, правил та діючого законодавства, прийнятої методології визначення вартісних та натуральних показників (параметрів);
змінні витрати - група економічно однорідних витрат чи їх окремих складових, абсолютна величина яких змінюється (збільшується або зменшується) пропорційно зміні обсягів виробництва основної продукції;
ліцензіат - суб'єкт господарювання, що одержав ліцензію НКРЕ на виробництво електричної енергії та зобов'язаний дотримуватися ліцензійних умов і виконувати рішення НКРЕ;
період регулювання (прогнозний період) - період тривалістю, як правило, один рік, на який ліцензіат здійснює розрахунок тарифу;
робоча потужність гідроенергетичного обладнання ліцензіата - сумарна електрична потужність всіх установлених гідроагрегатів, зменшена на величину потужності обладнання, яке виводиться в плановий чи вимушений ремонти, реконструкцію, технічне переоснащення, та з урахуванням обмежень потужності;
середня ставка плати за електричну енергію, що відпускається по двоставочному тарифу, - визначена на розрахунковий (звітний) період середньозважена ставка оплати продукції ліцензіата (електроенергія та потужність) в розрахунку на кількість відпущеної електричної енергії;
умовно-постійні витрати - група економічно однорідних витрат чи їх окремих складових, зміна абсолютної величини яких не знаходиться в пропорційній залежності від зміни обсягів виробництва основної продукції.
3. Основні методичні положення
3.1. Основним принципом розрахункового обґрунтування тарифу є забезпечення економічної обґрунтованості його складових.
3.2. Двоставочний тариф затверджує НКРЕ, як правило, на один рік. Двоставочний тариф може затверджуватися на інші терміни у випадку виникнення обставин, що викликають або можуть викликати істотну зміну умов здійснення ліцензованої діяльності ліцензіата, у випадку виникнення загрози істотного зниження рівня безпеки експлуатації, а також за ініціативою НКРЕ.
3.3. У складі двоставочного тарифу, що є державною фіксованою на період регулювання звичайною ціною продукції ліцензіата, ставка плати за відпущену електроенергію (кВт.год) встановлюється єдина і фіксується на весь період регулювання, а ставка плати за робочу потужність фіксується на кожний квартал, що входить до складу періоду регулювання.
3.4. У цілях планування, контролю і аналізу діяльності ліцензіата може визначатись розрахунковим шляхом середньорічне значення двоставочного тарифу і середня ставка плати за електроенергію, що відпускається ліцензіатом, виходячи з встановлених значень ставки плати за робочу потужність на квартальні періоди, що входять до складу розрахункового періоду і річної ставки плати за електроенергію.
3.5. У результаті державного цінового регулювання, двоставочний тариф встановлюється в цілому для ліцензіата без виділення ставок плати по окремих складових в розрізі виробничих підрозділів ліцензіата.
3.6. При підготовці розрахункового обґрунтування враховуються:
економічно обґрунтовані ліцензіатом витрати ліцензованої діяльності;
податки і збори (обов'язкові платежі) до бюджетів та до державних цільових фондів;
вартість основних виробничих фондів, амортизаційні відрахування, потреби в інвестиціях, необхідних для відтворення основних виробничих фондів;
формування прибутку в обсязі, достатньому для здійснення виробничо-господарської діяльності ліцензіата;
відповідність якості товарів, що виробляються (реалізуються) потребам споживачів;
державні дотації та інші форми державної підтримки.
3.7. Розрахункове обґрунтування та його коригування в процесі підготовки та прийняття рішення про затвердження тарифу здійснюється виходячи з необхідності обов'язкового дотримання вимог чинного законодавства з питань ціноутворення, з використанням методологічних підходів, передбачених даними Методичними рекомендаціями, що спрямовані на дотримання принципу економічної обґрунтованості.
3.8. При розрахунковому обґрунтуванні та його коригуванні в процесі підготовки та прийняття рішення про затвердження тарифу враховується, що об'єм грошових (фінансових) коштів, отриманих за рахунок реалізації електроенергії по двоставочному тарифу, повинен забезпечувати: покриття економічно обґрунтованих витрат ліцензіата в процесі здійснення регульованого виду діяльності, сплату податків і обов'язкових платежів, передбачених чинним законодавством, отримання прибутку для поліпшення основних засобів.
3.9. У цілях контролю за цільовим використанням коштів одночасно з розрахунком тарифу ліцензіат надає інформацію про очікуване використання коштів, передбачених діючим тарифом ліцензіата на базовий період відповідно до форм розрахункового обґрунтування.
3.10. Базовими вартісними параметрами, що використовуються при розрахунку тарифу ліцензіата, є:
витрати (виробничі, інші операційні, адміністративні, фінансові) ліцензіата на здійснення регульованого виду діяльності;
амортизаційні відрахування, обчислені з урахуванням норм та правил податкового обліку виходячи з балансової вартості основних фондів;
балансова вартість запасів оборотних та необоротних матеріальних активів на початок та кінець періоду регулювання;
податок на прибуток та інші бюджетні зобов'язання, визначені з урахуванням норм та правил податкового законодавства;
прибуток в обсязі, достатньому для сплати всіх передбачених чинним законодавством податків і зборів, а також для здійснення зазначених заходів за рахунок прибутку;
власний інвестиційний потенціал, який складається з амортизаційних відрахувань, визначених з урахуванням норм та правил податкового обліку та частини прибутку від реалізації електричної енергії.
3.11. Основними натуральними параметрами в розрізі структурних підрозділів, окремих ГЕС та ГАЕС, що використовуються при розрахунку тарифу ліцензіата, є:
загальний корисний відпуск електричної енергії (тис.кВтг);
установлена та робоча (в розрізі кварталів, що входять до складу розрахункового періоду) потужність основного енергетичного обладнання (МВт);
нормативна чисельність персоналу (осіб);
спискова чисельність персоналу;
обсяг води, пропущеної через турбіни гідроагрегатів в процесі виробництва основної продукції (тис. куб.м );
енергія, необхідна для заповнення водойми ГАЕС (тис.кВтг);
енергія на власні потреби по ГЕС (тис.кВтг).
3.12. При встановленні тарифу НКРЕ виходить з принципу необхідності повної компенсації економічно обґрунтованих витрат на виробництво продукції ліцензіата і отримання прибутку, який визначається відповідно до вимог даних Методичних рекомендацій.
3.13. Якщо ліцензіат здійснює, крім регульованої, інші види діяльності, витрати на їх здійснення і отримані від цих видів діяльності прибутки (збитки) не враховуються у розрахунку тарифу ліцензіата.
3.14. Ліцензіат несе відповідальність за організацію окремого обліку витрат, доходів та фінансових результатів, що отримані від здійснення ліцензованого виду діяльності.
3.15. Виявлені за даними звітності не використані протягом базового періоду кошти по окремих статтях витрат можуть бути враховані, за відповідним рішенням регулятора, при затвердженні тарифу ліцензіата на наступний період регулювання, як джерело покриття нових витрат періоду регулювання.
3.16. У випадку, якщо ліцензіат протягом періоду регулювання поніс економічно обгрунтовані витрати, не враховані у затвердженому тарифі, у тому числі витрати, пов'язані з об'єктивним і незапланованим зростанням цін на продукцію, спожиту в періоді регулювання, ці витрати враховуються регулюючим органом при затвердженні тарифу ліцензіата на наступний розрахунковий період регулювання. Для включення зазначених витрат до складу тарифу на наступний розрахунковий період регулювання ліцензіат представляє в НКРЕ додаткові обґрунтовуючі матеріали у складі розрахункового обґрунтування тарифу.
3.17. У разі, якщо за підсумками періоду регулювання на підставі даних статистичної і бухгалтерської звітності і інших матеріалів виявлені необґрунтовані витрати ліцензіата на здійснення іншої діяльності, які були профінансовані за рахунок надходжень від регульованої діяльності, НКРЕ має право виключити відповідні суми з обсягу витрат, врахованих при затвердженні тарифу ліцензіата на наступний розрахунковий період.
3.18. Розрахункове обґрунтування основних вартісних і фізичних показників складається на підставі річного плану по кварталах із застосуванням елементів нормативного планування.
3.19. Джерелом коштів для компенсації економічно обґрунтованих витрат, визначених з урахуванням вимог дійсних Методичних рекомендацій, і отримання прибутку в запланованому обсязі є виручка від реалізації електроенергії ліцензіата згідно з затвердженим НКРЕ на період регулювання двоставочним тарифом, який складається з річної ставки плати за 1 кіловат-годину проданої в ОРЕ електричної енергії і добової ставки плати за 1 МВт робочої генеруючої потужності енергетичного обладнання, визначеної виходячи з розміру встановленої квартальної ставки та кількості календарних днів у даному кварталі.
3.20. Методологічною основою визначення двоставочного тарифу ліцензіата є виділення у складі економічно обґрунтованих витрат періоду регулювання двох складових: змінні та умовно-постійні витрати з одночасним пропорційним розподілом маси розрахункового прибутку між електричною енергією та робочою потужністю.
3.21. До змінних витрат періоду регулювання відносяться:
сума плати за використання водних ресурсів відповідно до встановлених нормативів плати і планових об'ємів води, пропущеної через турбінні агрегати гідроелектростанцій і використаної на охолоджування вузлів гідроагрегатів;

................
Перейти до повного тексту