- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
( Наказ скасовано на підставі Наказу
Міністерства транспорту
N 906 від 20.11.2003 )
Про затвердження Положення про організацію та порядок здійснення технічного нагляду за судноплавними та портовими гідротехнічними спорудами
З метою створення системи технічного нагляду за станом судноплавних гідротехнічних споруд та гідротехнічних споруд портів і суднобудівних-судноремонтних підприємств, згідно із статтею 6 Закону України від 17.05.2001 р.
N 2406-III "Про підтвердження відповідності" та Положенням про Регістр судноплавства України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.98 р.
N 814,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про організацію та порядок здійснення технічного нагляду за судноплавними та портовими гідротехнічними спорудами (далі - Положення), що додається.
2. Регістру судноплавства України (Севрюков В. В.) довести цей наказ до відома керівників судноплавних споруд, морських і річкових портів, суднобудівних-судноремонтних підприємств та інших зацікавлених організацій, що відносяться до сфери управління Міністерства транспорту України.
Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Державного секретаря Демиденка А. Ф.
Додаток
Положення
про організацію та порядок здійснення технічного нагляду за судноплавними та портовими гідротехнічними спорудами
Загальні положення
1.1. Дане Положення про організацію та порядок здійснення технічного нагляду за судноплавними гідротехнічними спорудами та портовими гідротехнічними спорудами (далі - Положення) розроблене відповідно до наказу Міністерства транспорту України від 17.09.2001 р.
N 617 "Про нагляд за судноплавними гідротехнічними спорудами та гідротехнічними спорудами портів і судноремонтних заводів".
Положення встановлює організаційні форми та принципи здійснення державного нагляду за технічним станом судноплавних та портових гідротехнічних споруд, регламентує взаємовідносини організацій - учасників наглядового процесу за їх безпечною експлуатацією. Положення не замінює собою діючі загальнодержавні і відомчі норми, правила та інструкції.
При розробці даного Положення використовувалися такі нормативні документи:
- ГОСТ 19185-73. Гидротехника. Основные понятия. Термины и определения;
- РД 31.35.10-86. Правила технической эксплуатации портових сооружений и акваторий;
- РД 31.35.08-84. Ведомственное положение о проведении планово-предупредительного ремонта производственных зданий и сооружений на морском транспорте;
- РД 31.3.4.-97. Положение об организации технического контроля гидротехнических сооружений морского транспорта;
- РД 31.31.14-68. Инструкция по проведению технического надзора заказчика, промежуточного освидетельствования и приемки строительно-монтажных работ на строящихся объектах морского транспорта;
- Нормативні документи з питань обстежень, паспортизації, безпечної та надійної експлуатації виробничих будівель і споруд. Збірник матеріалів Держкомбудівництва, архітектури та житлової політики України. К. 1997;
- СНиП 1.06.05-85. Положение об авторском надзоре проектных организаций за строительством предприятий, зданий и сооружений;
- СНиП 2.06.01-86. Гидротехнические сооружения. Основные положення проектирования;
- Положение о надзоре за безопасностью и надежностью судоходных гидротехнических сооружений. МРФ. М. 1974;
- Положение о планово-предупредительном ремонте судоходных гидротехнических сооружений. МРФ. М. 1981;
- Правила технической эксплуатации судоходных гидротехнических сооружений. М. Транспорт. 1979;
- Правила технической эксплуатации портових сооружений. Л. Транспорт. 1986;
- Правила государственного надзора за безопасностью судоходных гидротехнических сооружений. М. 2001;
- Временные правила государственного надзора за безопасностью эксплуатирующихся судоходных гидротехнических сооружений. М. 1997;
- Российский морской Регистр судоходства. Руководство по техническому надзору за постройкой судов и изготовлением материалов и изделий. С.-П. 1999;
- Инструкция о ведении Российского Регистра гидротехнических сооружений. М. 1999;
- Инструкция по наблюдениям и исследованиям на судоходных гидротехнических сооружениях. М. Транспорт. 1980 - 1990.
ч. 1. Гидротехническая.
ч. 2. Механическое оборудование.
ч. 3. Электротехническая.
У цьому Положенні наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
Морські та внутрішні водні шляхи - природні і штучні водні простори і водотоки, які використовуються з метою здійснення судноплавства.
Гідротехнічна споруда (далі - ГТС) - споруда для використання водних ресурсів.
Судноплавна ГТС - ГТС на водному шляху для забезпечення здійснення судноплавства.
Портова ГТС - ГТС на морських та внутрішніх водних шляхах, що використовується з метою забезпечення перевезень вантажів та пасажирів, побудови, ремонту і обслуговування суден.
Система нагляду за технічним станом ГТС - сукупність організаційних заходів, виконавців, засобів контролю й об'єктів нагляду, що взаємодіють згідно з діючою нормативною документацією.
Експлуатуюча організація - організація, на балансі якої знаходиться ГТС, і яка використовує її у процесі своєї господарської діяльності.
Регістр судноплавства України (далі - Регістр) - національне класифікаційне товариство, яке належить до сфери управління Міністерства транспорту України.
Інспектор/експерт - посадова особа, уповноважена Регістром судноплавства України здійснювати огляд ГТС, робити висновки щодо їх технічного стану.
Огляд-контроль технічного стану ГТС Регістром з документальним підтвердженням її придатності до експлуатації. В загальному випадку включає:
- перевірку наявності, повноти і своєчасності заповнення паспорта технічного стану ГТС;
- перевірку наявності нормативно-технічної і конструкторської документації, свідоцтв, сертифікатів на матеріали і вироби;
- перевірку в дії конструкцій та обладнання ГТС;
- контроль вимірів параметрів, результатів випробувань конструкцій і обладнання ГТС на відповідність проектній та нормативно-технічній документації;
- оформлення та видачу регістрових документів з вимогами стосовно технічного стану і режиму експлуатації ГТС.
Експлуатація - процес використання ГТС за призначенням та підтримання її в стані працездатності або справності.
Працездатність - стан ГТС, за яким значення параметрів, що характеризують здатність її виконувати задані функції, відповідає ступеню, визнаному достатнім до вимог нормативної та проектної документації за умов обмеження режиму експлуатації ГТС.
Справність - стан ГТС, за яким вона відповідає всім вимогам нормативно-технічної та проектно-конструкторської документації.
Режим експлуатації - використання ГТС за призначенням з експлуатаційними параметрами, що обумовлені проектом, або встановлені в процесі експлуатації з урахуванням технічного стану.
Технічне обслуговування - комплекс операцій з підтримки ГТС в працездатному або справному стані при використанні її за призначенням.
Ремонт - комплекс операцій з відновлення працездатності або справності ГТС для подальшої експлуатації.
Технічний стан - сукупність параметрів споруди, що змінюються в процесі експлуатації; характеризується у визначений момент часу ознаками, встановленими спостереженнями і зафіксованими технічною документацією.
Спеціалізована організація - організація, що виконує роботи (послуги, випробування), результати яких використовуються Регістром при здійсненні нагляду. Компетентність організації щодо діяльності на піднаглядних Регістру ГТС повинна бути підтверджена визнанням Регістру.
Визнання підприємства (організації, лабораторії) - процедура, передбачена Правилами Регістру щодо підтвердження придатності підприємства (організації, лабораторії) виконувати роботи (послуги, випробування) та виготовлювати матеріали і вироби для ГТС.
Інженерне обстеження - комплекс операцій щодо визначення параметрів технічного стану ГТС, проведених відповідно до діючої нормативно-технічної документації із застосуванням спеціального устаткування і засобів вимірювального контролю.
Дія цього Положення поширюється на судноплавні та портові ГТС, що експлуатуються портами, суднобудівними-судноремонтними заводами, іншими підприємствами та організаціями, підпорядкованими Міністерству транспорту України.
Організаційні положення системи нагляду за технічним станом ГТС
2.1. Метою системи нагляду за технічним станом ГТС є контроль за зміною їх технічного стану, визначення і забезпечення придатності до безаварійної експлуатації протягом терміну служби. Для її досягнення ГТС підлягають державній реєстрації та технічному нагляду, що здійснюється Регістром.
2.2. Завданням системи нагляду за технічним станом ГТС є:
- своєчасне виявлення дефектів і умов, що сприяють їх появі;
- перевірка відповідності показників технічного стану ГТС встановленим вимогам;
- оцінка технічного стану і визначення фізичного зносу ГТС;
- реєстрація й облік результатів перевірок технічного стану ГТС;
- перевірка відповідності фактичного режиму експлуатації передбаченому проектом або встановленому в процесі експлуатації і підтвердженому документами Регістру.
2.3. Це Положення, Правила Регістру передбачають систему державного нагляду за технічним станом ГТС, основними елементами якої є:
- терміни та їх визначення;
- методологія нагляду за технічним станом ГТС;
- схема організації нагляду за технічним станом ГТС і взаємодія учасників при його здійсненні у цілому і функціональних складових елементах тощо;
- порядок реєстрації, документування й обліку результатів нагляду, номенклатура об'єктів нагляду і контрольованих ознак, норми показників технічного стану об'єктів нагляду;
- порядок визначення обсягів нагляду і контролю;
- склад технічних документів, що оформлюються в процесі нагляду їх форми, порядок оформлення і видачі;
- методи і засоби контролю технічного стану ГТС;
- вимоги до виконавців робіт і послуг.
2.4. Учасники системи виконують наступні функції у сфері технічного нагляду за ГТС:
Міністерство транспорту України:
- розробляє і реалізує державну політику у сфері нагляду за технічним станом ГТС;
- організує систему державного нагляду за технічним станом ГТС;
Регістр судноплавства України:
- забезпечує здійснення нагляду за ГТС шляхом здійснення і підтримки в дії системи державного нагляду за технічним станом ГТС, для чого розробляє власні Положення і Правила, а також бере участь у розробці й узгодженні нормативних документів з проектування, будівництва і підтримки в придатному технічному стані судноплавних і портових ГТС та їх устаткування, контролює їх виконання;
- здійснює державну реєстрацію ГТС, формує і веде Реєстр ГТС (далі - Реєстр) (додаток 1);
- здійснює державний контроль за виконанням експлуатуючими організаціями функцій технічного нагляду, що визначені для них діючими нормативними документами.
Нагляд Регістра не знімає відповідальності з власників і експлуатуючих організацій за технічний стан ГТС.
Держфлотінспекція України:
- здійснює контроль за виконанням експлуатуючими організаціями вимог Регістру що встановлюються у процесі його наглядової діяльності, та інших нормативних документів, які регламентують безпечну експлуатацію ГТС;
організації, що здійснюють експлуатацію ГТС:
- забезпечують дотримання правил і вимог нормативно-технічної документації при будівництві, введенні в експлуатацію, ремонті, реконструкції, консервації ГТС;
- здійснюють контроль за показниками технічного стану ГТС у процесі експлуатації;
- проводять аналіз причин зміни технічного стану ГТС і вчасно здійснюють реалізацію заходів щодо забезпечення підтримки їх в працездатному стані з метою попередження аварійних подій;
- забезпечують проведення регулярних обстежень ГТС спеціалізованими організаціями та огляди Регістром;
- організують комплектацію експлуатаційного персоналу ГТС працівниками відповідної кваліфікації;
- сприяють органам, що здійснюють нагляд за ГТС, у реалізації їх завдань;
- здійснюють фінансування і матеріальне забезпечення зазначених функцій;
науково-дослідні і проектні інститути, організації, що виконують інженерні обстеження, здійснюють послуги і роботи з технічного обслуговування ГТС на договірних умовах з організаціями, що експлуатують ГТС:
- виконують роботи з інженерного обстеження ГТС, що вимагають відповідної кваліфікації виконавців;
- розробляють проектно-конструкторську документацію на будівництво нових, відновлення, реконструкцію і капітальний ремонт ГТС, що експлуатуються;
- розробляють документацію на установку або відновлення існуючої контрольно-вимірювальної апаратури для довгострокових спостережень за ГТС;
- розробляють індивідуальні інструкції з експлуатації й організації спостережень для конкретних ГТС;
- складають технічні паспорти ГТС;
головні організації з питань наукових досліджень, проектування і технічної експлуатації ГТС на морських і внутрішніх водних шляхах - науково-дослідні і проектні інститути "ЧорноморНДіпроект", м. Одеса, "Річтранспроект", м. Київ, "Укргідропроект", м. Харків, на додаток до перерахованих функцій, виконують:
- здійснюють розробку типових методичних посібників і рекомендацій з організації та проведення обстежень і спостережень за технічним станом ГТС;
- у необхідних випадках, на підставі звернення експлуатуючої організації або за угодами-дорученнями Регістру, здійснюють експертизу нових методів і приладів контролю технічного стану ГТС, виконують аналіз матеріалів натурних спостережень і обстежень, проектної документації, виконаної іншими спеціалізованими організаціями.
Порядок здійснення нагляду за технічним станом ГТС
3.1. Функції державного нагляду і контролю за дотриманням технічних норм і правил на піднаглядних ГТС здійснює Регістр. Окремі наглядові функції можуть бути доручені Регістром спеціалізованим організаціям і компетентним фахівцям (експертам).
3.2. В процесі здійснення нагляду за ГТС Регістр забезпечує виконання наступних заходів:
- перевірку відповідності технічного стану ГТС вимогам нормативно-технічних документів за результатами проведених оглядів;
................Перейти до повного тексту