1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
29.12.2014 № 867
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національного банку № 88 від 02.07.2019 )
Про затвердження Положення про організацію внутрішнього контролю в банках України
Відповідно до статей 7, 15, 55, 56 Закону України "Про Національний банк України" , статті 67 Закону України "Про банки і банківську діяльність" , з метою зменшення ризиків, на які наражаються банки під час своєї діяльності, підвищення ефективності та стабільності діяльності банків, забезпечення захисту інтересів вкладників і кредиторів Правління Національного банку України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про організацію внутрішнього контролю в банках України (далі - Положення), що додається.
2. Банкам до 01 липня 2015 року привести внутрішні документи щодо організації системи внутрішнього контролю у відповідність до вимог Положення.
3. Департаменту нормативно-методологічного забезпечення банківського регулювання та нагляду (Іваненко Н.В.) довести зміст цієї постанови до відома структурних підрозділів центрального апарату, територіальних управлінь Національного банку України, а також банків України для використання в роботі.
4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на першого заступника Голови Національного банку України Писарука О.В.
5. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування, крім пункту 1, який набирає чинності з 10 січня 2015 року.
Голова В.О. Гонтарева
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
29.12.2014 № 867
ПОЛОЖЕННЯ
про організацію внутрішнього контролю в банках України
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблене відповідно до Закону України "Про банки і банківську діяльність" з урахуванням документа Базельського комітету з банківського нагляду "Опорні положення оцінки систем внутрішнього контролю" та загальноприйнятих у міжнародній практиці принципів і стандартів, з метою підвищення рівня організації внутрішнього контролю в банках України та ефективності функціонування системи внутрішнього контролю, для забезпечення стабільності і безпечності діяльності банків та захисту інтересів вкладників і кредиторів.
2. Це Положення встановлює обов'язкові мінімальні вимоги щодо організації внутрішнього контролю в банку.
Банк може встановлювати інші додаткові вимоги до системи внутрішнього контролю, адекватні особливостям його діяльності, характеру та обсягам банківських, фінансових послуг та інших видів діяльності банку (далі - операції банку).
II. Визначення термінів
1. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
внутрішні документи банку - положення, інструкції, методики, правила, розпорядження, рішення, накази, посадові інструкції, опис процедур та операційних процесів, інші документи, що регламентують діяльність банку, у тому числі порядок здійснення внутрішнього контролю в банку;
внутрішній контроль - заходи (процедури) банку, спрямовані на забезпечення ефективності та результативності здійснення операцій банку, ефективності управління активами і пасивами, ризиками, забезпечення повноти, своєчасності та достовірності ведення бухгалтерського обліку та складання і надання фінансової, статистичної, управлінської, податкової та іншої звітності, запобігання шахрайству, комплаєнс тощо;
інформаційна безпека - багаторівневий комплекс організаційних заходів банку, програмних і технічних засобів, що забезпечують захист інформації від випадкових і навмисних загроз, у результаті реалізації яких можливе порушення сервісів безпеки: доступності, цілісності, конфіденційності та спостережності;
комплаєнс - дотримання банком законодавчих актів, ринкових стандартів, а також стандартів та внутрішніх документів банку, у тому числі процедур;
комплаєнс-ризик - ризик юридичних санкцій, фінансових збитків або втрати репутації внаслідок невиконання банком законодавчих актів, ринкових стандартів, а також стандартів та внутрішніх документів банку, у тому числі процедур;
ризик - ймовірність того, що події, очікувані або неочікувані, матимуть негативний вплив на капітал та/або надходження банку. Основні види ризиків визначені нормативно-правовими актами Національного банку України;
система внутрішнього контролю - сукупність процедур, форм, способів і напрямів контролю, що забезпечує порядок здійснення і досягнення цілей внутрішнього контролю в банку;
управління ризиками - систематичний процес виявлення, ідентифікації, оцінки, моніторингу та контролю ризиків.
2. Інші терміни, що вживаються в цьому Положенні, застосовуються в значеннях, визначених законодавчими та нормативно-правовими актами України.
III. Організація системи внутрішнього контролю в банку
1. Банк має запровадити ефективну систему внутрішнього контролю з метою досягнення таких цілей:
1) ефективність проведення операцій банку, захист від потенційних помилок, порушень, втрат, збитків у діяльності банку;
2) ефективність управління ризиками;
3) адекватність, усебічність, повнота, надійність, доступність, своєчасність подання інформації користувачам для прийняття відповідних рішень, у тому числі подання фінансової, статистичної, управлінської, податкової та іншої звітності;
4) повнота, своєчасність та достовірність відображення в бухгалтерському обліку операцій банку;
5) комплаєнс;
6) ефективність управління персоналом;
7) недопущення використання послуг банку в протиправних цілях, виявлення і запобігання проведенню фінансових операцій, пов'язаних з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
2. Банк забезпечує функціонування системи внутрішнього контролю шляхом:
1) контролю керівництва банку за дотриманням законодавства України та внутрішніх процедур банку;
2) розподілу обов'язків під час здійснення діяльності банку;
3) контролю за функціонуванням системи управління ризиками;
4) контролю за інформаційною безпекою та обміном інформацією;
5) упровадження процедур внутрішнього контролю;
6) проведення моніторингу системи внутрішнього контролю;
7) упровадження процедур внутрішнього аудиту.
3. Банк під час організації системи внутрішнього контролю має враховувати:
1) розмір банку (обсяг загальних активів, коштів юридичних та фізичних осіб тощо);
2) види та обсяг операцій банку;
3) ризики, що виникають під час діяльності банку;
4) рівень централізації управління та діяльності банку;
5) рівень упровадження інформаційних технологій та сферу їх використання.
4. Суб'єктами системи внутрішнього контролю банку є:
1) рада банку;
2) правління банку;
3) підрозділ внутрішнього аудиту;
4) головний бухгалтер і його заступники;
5) керівники і головні бухгалтери відокремлених підрозділів;
6) підрозділ з управління ризиками;
7) підрозділ, що забезпечує комплаєнс;
8) керівники підрозділів і працівники, які здійснюють внутрішній контроль відповідно до повноважень, визначених внутрішніми документами банку.
5. Банк має розробити внутрішні документи з питань організації системи внутрішнього контролю, які підлягають затвердженню радою банку.
6. Мінімальний перелік внутрішніх документів щодо організаційної структури банку та опису процесів його діяльності і вимоги до їх змісту зазначені в розділі IV цього Положення.
7. Організація системи внутрішнього контролю має відповідати таким принципам:
1) дієвість та ефективність - організація постійного процесу внутрішнього контролю, інтегрованого в поточну діяльність банку та зрозумілого на всіх рівнях персоналу банку;
2) розподіл обов'язків - забезпечення уникнення ситуації, за якої одна особа здійснює повний контроль над функцією чи видом діяльності банку (відокремлення функції контролю від здійснення операцій банку);
3) усебічність - охоплення всіх видів діяльності банку та всіх його підрозділів;
4) своєчасність - створення системи внутрішнього контролю, яка надає можливість отримати інформацію про загрозу виникнення втрат банку раніше, ніж такі втрати будуть понесені;
5) незалежність - відокремлення функції оцінки ефективності системи внутрішнього контролю від функцій її організації і здійснення;
6) конфіденційність - недопущення розголошення інформації особам, у яких немає повноваження щодо її отримання.
8. Функціонування системи внутрішнього контролю має забезпечувати:
1) чіткий розподіл обов'язків, повноважень та відповідальності між органами управління банку, між його структурними підрозділами, між працівниками банку з метою уникнення їх дублювання;
2) подвійний контроль, який полягає в дотриманні правила "двох рук" під час здійснення операцій банку та відповідно до якого здійснення та облік операцій не може належати до повноважень однієї особи. За наявності відповідного програмного забезпечення з належними рівнями контролю окремі операції банку можуть виконуватися від їх ініціювання до відображення в обліку та/або звітності однією особою за умови здійснення подальшого контролю за цими операціями;
3) проведення ретельного та всебічного аналізу операцій банку до початку, а також після їх здійснення з метою запобігання несанкціонованим операціям або таким, що проводяться з порушенням вимог відповідного технологічного процесу;
4) організацію операційної діяльності банку та облік операцій відповідно до нормативно-правових актів Національного банку України;
5) виконання вимог щодо організації захисту інформації в програмно-технічних комплексах згідно з нормативно-правовими актами Національного банку України;
6) упровадження та функціонування системи управління інформаційною безпекою відповідно до стандартів Національного банку України з питань інформаційної безпеки;
7) захист від навмисних і ненавмисних дій персоналу;
8) підвищення кваліфікаційного рівня персоналу.
9. Система внутрішнього контролю має охоплювати всі етапи його діяльності та включати:
1) попередній контроль, який проводиться до фактичного здійснення операцій банку та забезпечується в таких частинах:
підбору персоналу - шляхом ретельного аналізу ділових і професійних якостей кандидатів на вакантні посади, підвищення професійного рівня і кваліфікації працівників;
залучення і розміщення грошових коштів - шляхом попереднього аналізу ризиковості та ефективності операцій банку, визначення оптимальних засобів і методів для їх виконання з метою уникнення або мінімізації можливих втрат та ризиків;
матеріальних ресурсів - шляхом аналізу якості та рівня забезпеченості банку необхідними технічними засобами, обладнанням, системами автоматизації банківської діяльності з використанням сучасних інформаційних технологій, що відповідають обсягу та складності здійснюваних ним операцій;
вибору постачальників товарів, робіт та послуг - шляхом ретельного аналізу ділової репутації та рівня професіоналізму працівників, дотримання принципу диверсифікації під час вибору постачальників та недопущення концентрації обсягів замовлень на адресу одного постачальника;
розроблення та запровадження нових продуктів - шляхом попереднього аналізу ризиковості та ефективності продукту/послуги, що планується запровадити;
2) поточний контроль, який проводиться під час здійснення операцій банку і включає контроль за дотриманням законодавчих актів та внутрішніх документів банку щодо здійснення цих операцій, порядку прийняття рішень про їх здійснення, контроль за повним, своєчасним і достовірним відображенням операцій у бухгалтерському обліку та звітності, контроль за збереженням майна банку;
3) подальший контроль, який проводиться після здійснення операцій банку та полягає в перевірці обґрунтованості і правильності здійснення операцій, відповідності документів установленим формам і вимогам щодо їх оформлення, відповідності виконуваних працівниками обов'язків їх посадовим інструкціям, виявленні причин порушень і недоліків та визначенні заходів щодо їх усунення, контролі за виконанням планових показників діяльності, визначених у стратегії розвитку банку, його бізнес-планах та бюджеті, перевірці повноти і достовірності даних фінансової, статистичної, управлінської, податкової та іншої звітності, сформованої банком.
IV. Мінімальні вимоги до переліку внутрішніх документів щодо організаційної структури банку та опису процесів його діяльності
1. Внутрішні документи банку щодо організаційної структури, зокрема, мають містити:
1) організаційну структуру банку;
2) персональний розподіл функцій і повноважень членів правління банку;
3) розподіл обов'язків між підрозділами та працівниками банку;
4) порядок і терміни зберігання (архівації) документів;
5) документи, розроблення яких передбачено стандартами Національного банку України з управління інформаційною безпекою в банківській системі України, уключаючи порядок захисту від несанкціонованого доступу і розповсюдження конфіденційної інформації, а також від використання конфіденційної інформації в особистих цілях, плану відновлення діяльності банку.
2. Внутрішні документи банку щодо опису процесів діяльності мають містити детальний опис усіх операцій банку і управлінських процедур, здійснюваних банком, наведених у схематичному та/або текстовому вигляді, та, зокрема, визначати:
1) послідовність здійснення описуваних процесів діяльності банку, зв'язок між окремими процесами;
2) строки поетапного здійснення процесів діяльності банку;
3) кінцеві результати процесів діяльності банку (документи, операції, певні види інформації тощо);
4) основні критерії щодо визначення переліку процесів банку відповідно до напрямів діяльності, наприклад, процесів управління (корпоративне управління, стратегічний менеджмент тощо), основних процесів [кредитні, вкладні (депозитні) операції, корпоративні фінанси, управління рахунками тощо], забезпечувальних процесів (кадрові, фінансові, матеріальні, інформаційні ресурси, бухгалтерський облік тощо);
5) принципи побудови описів процесів, наприклад, забезпечення інтеграції і узгодження дій керівництва, результативності і ефективності діяльності банку, підвищення рівня мотивації працівників, поліпшення якості і прогнозованості результатів роботи тощо;
6) підходи до вибору методики опису процесів, наприклад, вибір виду опису (графічний у вигляді схем та/або текстовий), можливість вибору застосування одночасно обох видів чи визначення лише одного виду опису процесів;
7) етапи реалізації процесів банків, наприклад, розроблення опису процесу (визначення споживачів кожного процесу, ідентифікація їх вимог та повнота зазначення таких вимог у процесі, установлення взаємодії цього процесу з рештою процесів банків, установлення повноважень і відповідальності за управління процесом, визначення ресурсного забезпечення процесу, результати процесу); підтримання процесу в актуальному стані; умови удосконалення процесів тощо.
3. Внутрішні документи банку щодо управління персоналом, зокрема, мають містити:
1) порядок прийняття на роботу, переведення/переміщення, суміщення посад, призначення тимчасово виконуючих обов'язки працівників, оформлення відряджень, звільнення працівників;
2) порядок оплати праці, заохочення та застосування дисциплінарного стягнення до працівників;
3) порядок оцінки якості виконання працівниками покладених на них обов'язків;
4) порядок навчання персоналу, підвищення кваліфікації працівників;
5) порядок просування по службі, формування кадрового резерву;
6) порядок надання відпусток;
7) правила корпоративної етики, культури, комунікації, ділової репутації працівників, вимоги до поведінки на робочому місці і поза ним;
8) порядок інформування працівників банку про ризики, пов'язані з виконанням ними своїх службових обов'язків, їх ролі в системі внутрішнього контролю банку;
9) правила внутрішнього розпорядку, режиму роботи, табельного обліку використання робочого часу;
10) порядок формування штатного розпису;
11) порядок поширення персональних даних працівників;
12) порядок організації охорони праці;
13) порядок ведення кадрової документації (уніфікованих форм кадрових документів, особових справ, трудових книжок тощо).
4. Внутрішні документи банку щодо проведення кредитних операцій, зокрема, мають містити:
1) опис цільових ринків банку, кредитних продуктів;
2) основні критерії, яким повинні відповідати клієнти банку для отримання кредитів;
3) порядок та умови оплати за користування кредитом, визначення сукупної вартості кредитів і справедливої вартості кредитних операцій;
4) порядок прийняття рішень про надання кредитів;
5) склад і кількість членів кредитного комітету, їх повноваження і обов'язки;
6) порядок оформлення договірних відносин, визначення осіб, які мають право підписувати від імені банку кредитні договори, договори застави, гарантії, поруки тощо;
7) перелік документів та інформації щодо порядку формування та умов зберігання кредитної справи;
8) опис операційних процесів та підпроцесів надання і супроводження кредитів;
9) порядок забезпечення кредитів, який, зокрема, уключає:
прийнятні види забезпечення;
установлені коефіцієнти співвідношення забезпечення до розміру кредиту в розрізі видів кредитних продуктів і типів забезпечення;
вимоги до документального оформлення забезпечення (нотаріальне засвідчення договорів, страхування предмета застави на користь банку, реєстрація забезпечення в державних реєстрах тощо);
моніторинг застави та періодичність здійснення переоцінки забезпечення;
вимоги до працівників банку, які здійснюють оцінку застави, порядок роботи з незалежними оцінювачами;
10) інформацію про моніторинг кредитів, його напрями:
оцінка фінансового стану позичальників (поручителів, гарантів) з визначенням відповідних термінів її здійснення та переліку документів, на підставі яких вона здійснюватиметься;
виконання позичальниками (поручителями, гарантами) зобов'язань за укладеними договорами;
цільове використання кредитів, реалізація бізнес-планів щодо використання кредитних коштів;
11) механізм повернення кредитів;
12) порядок роботи з проблемною заборгованістю;
13) опис форми (бюлетень, довідка, повідомлення тощо) надання споживачу достовірної інформації про умови кредитування та орієнтовну сукупну вартість споживчого кредиту, оформлену відповідно до вимог законодавства України;
14) опис процедур щодо роботи з позичальниками, які потрапили / можуть потрапити в скрутне фінансове становище;
15) порядок класифікації кредитів і формування резервів за кредитними операціями банку;
16) порядок обмеження з концентрації кредитів, принципи диверсифікації кредитного портфеля;
17) підстави надання незабезпечених кредитів;
18) принципи і обмеження щодо кредитування осіб, пов'язаних з банком;
19) порядок управління якістю кредитного портфеля, кредитним ризиком, у тому числі з урахуванням стрес-сценаріїв;
20) порядок дій банку щодо передавання інформації, що містить банківську таємницю, третім особам, у тому числі особам, з якими укладено договори про отримання послуг щодо повернення боржниками простроченої (проблемної) заборгованості за отриманими ними кредитами;
21) опис форм звітів про кредитні операції і періодичність подання їх органам управління банку.
5. Внутрішні документи банку щодо інвестиційної діяльності, зокрема, мають містити:
1) опис цілей інвестиційної діяльності, порядок прийняття рішень про здійснення інвестицій;
2) принципи диверсифікації інвестицій за типами інвестиційних інструментів, емітентами цінних паперів, галузями економіки, країнами;
3) умови та підстави віднесення цінного папера до відповідного портфеля з урахуванням наміру його придбання і можливості утримання;
4) порядок комплексного аналізу фінансового стану емітента, визначення класу емітента, ризику цінного папера;
5) опис обраних банком методів визначення справедливої вартості відповідних цінних паперів, методів розрахунку суми очікуваного відшкодування за цінними паперами в портфелях банку на продаж і до погашення, у тому числі критерії оцінки майбутніх грошових потоків;
6) визначення джерел інформації щодо обігу відповідного цінного папера на фондовому ринку, рейтингових агентств, які мають бути незалежними від банку та не мати з банком конфлікту інтересів;
7) опис інвестиційних обмежень залежно від рейтингової оцінки емітента або цінних паперів емітента;
8) розрахунок прибутковості інвестицій, резервів під операції з цінними паперами;
9) стратегію здійснення операцій з похідними фінансовими інструментами;
10) порядок і критерії оцінки зменшення корисності за інвестиціями в асоційовані та дочірні компанії;
11) установлені ліміти за операціями, що укладаються працівниками, які мають право на укладення інвестиційних угод;
12) порядок управління якістю інвестиційного портфеля, у тому числі з урахуванням стрес-сценаріїв;
13) опис операційних процесів та підпроцесів здійснення інвестиційної діяльності;
14) опис форм звітів про інвестиційну діяльність і періодичність подання їх органам управління банку.
6. Внутрішні документи банку щодо управління ліквідністю, зокрема, мають містити:
1) склад, порядок призначення, повноваження та обов'язки членів комітету з управління активами і пасивами банку;
2) порядок щоденного управління ліквідністю банку;
3) вимоги до диверсифікації активів і пасивів банку за видами валют, сумами і строками погашення;
4) ліміти невідповідностей між строками погашення активів і пасивів, прогнози грошових потоків;
5) визначення розмірів процентних ставок за активами і пасивами банку, обмеження розміру процентних ставок, ураховуючи ризик зміни процентних ставок;
6) порядок визначення рівня процентної маржі;
7) принципи координації робіт підрозділів, які можуть своїми діями впливати на рівень ліквідності банку;
8) оцінку доступності ринку, ринкові прогнози та варіанти фінансування;
9) аналіз стану ліквідності та управління ризиком ліквідності, у тому числі з урахуванням стрес-сценаріїв;
10) антикризові плани та плани дій щодо підтримання ліквідності на випадок непередбачених обставин;
11) опис форм звітів щодо управління ліквідністю і періодичність подання їх органам управління банку.
7. Внутрішні документи банку щодо проведення вкладних (депозитних) операцій, зокрема, мають містити:
1) порядок залучення грошових коштів і банківських металів на поточні та вкладні (депозитні) рахунки клієнтів;
2) принципи диверсифікації депозитного портфеля;
3) умови про види та строки вкладів (депозитів);
4) порядок визначення розміру процентних ставок, умови нарахування та сплати процентів, визначення справедливої вартості вкладних (депозитних) операцій;
5) порядок договірного регулювання вкладних (депозитних) операцій, визначення осіб, які уповноважені підписувати договори банківського вкладу (депозиту) від імені банку;
6) порядок повернення банком вкладів (депозитів);
7) порядок випуску, розміщення і погашення ощадних (депозитних) сертифікатів, порядок обліку, зберігання та знищення бланків ощадних (депозитних) сертифікатів;
8) порядок оприлюднення банком у загальнодоступному для клієнтів місці інформації для вкладників - фізичних осіб та вимоги до змісту розкриття інформації про захист прав споживачів;

................
Перейти до повного тексту