1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 705 від 03.10.2002
Про затвердження Типового положення про об'єктову аварійно-рятувальну службу підприємств Укрморрічфлоту
Відповідно до ст. 9 Закону України "Про аварійно-рятувальні служби", з метою удосконалення нормативного забезпечення обслуговування аварійно-рятувальними службами зон відповідальності підприємств Укрморрічфлоту,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити та ввести в дію Типове положення про об'єктову аварійно-рятувальну службу підприємств Укрморрічфлоту (далі - Положення), що додається.
2. Державному департаменту морського і річкового транспорту (Скворцов Г.П.) довести цей наказ до відома морських торговельних портів та судноремонтних заводів.
3. Начальникам морських торговельних портів та керівникам судноремонтних заводів в двотижневий термін привести відомчі положення про об'єктові аварійно-рятувальні служби у відповідність до цього Положення.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Державного секретаря Симоненка С.В.
Т. в. о. Міністра Е.Абдуллаєв
Додаток
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про об'єктову аварійно-рятувальну службу підприємств Укрморрічфлоту
1. Загальні положення
1.1. Типове положення про об'єктову аварійно-рятувальну службу підприємств Укрморрічфлоту (далі - Положення) визначає основні завдання, організацію, склад сил і засобів, порядок функціонування і взаємодії аварійно-рятувальних служб підприємств Укрморрічфлоту (порт, судноремонтний завод), призначених для запобігання і реагування на надзвичайні ситуації (далі - НС) в їх зоні відповідальності.
1.2. Вимоги цього Положення обов'язкові для працівників підприємств, що причетні до вжиття заходів щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації на території та акваторії підприємств.
1.3 Аварійно-рятувальна служба підприємства у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України та іншими нормативно-правовими актами.
1.4. Аварійно-рятувальна служба підприємства є об'єктовою підсистемою запобігання і реагування на НС і включає органи управління, чергові сили та засоби, аварійно-рятувальні формування (типова структура аварійно-рятувальної служби підприємства наведена в додатку 1).
1.5. Структура аварійно-рятувальної служби затверджується керівником підприємства, на якому вона створюється.
1.6. Фінансування діяльності аварійно-рятувальної служби підприємства здійснюється за рахунок власних коштів підприємства.
1.7. Положення повинно бути погоджено усіма структурними підрозділами підприємства, причетними до запобігання і реагування на НС.
1.8. Положення також погоджують:
- Укрморрічфлот;
- районна (міська) керівна ланка територіальної підсистеми Єдиної державної системи запобігання і реагування на НС (далі - ЄДСНС);
- підприємства, установи та організації, сили і засоби яких передбачається залучати на договірних умовах для несення готовності до реагування на НС в порту, заводі.
2. Завдання аварійно-рятувальної служби підприємства:
- проведення під час виникнення НС на окремій території (акваторії) або об'єкті аварійно-рятувальних робіт;
- ліквідація надзвичайних ситуацій та окремих їх наслідків;
- виконання робіт із запобігання виникненню та мінімізації наслідків НС техногенного і природного характеру;
- захист довкілля та локалізація зони впливу шкідливих небезпечних факторів, що виникають під час аварій та катастроф.
3. Основні функції аварійно-рятувальної служби підприємства:
- цільова розробка та вжиття заходів щодо запобігання та реагування на НС та забезпечення тривалої роботи підприємства в випадку виникнення НС;
- підготовка і вжиття заходів щодо вдосконалення готовності до реагування на НС на території та акваторії підприємства;
- забезпечення встановленої готовності органів управління, спеціалізованих і професійних формувань, інших сил і засобів реагування на НС на території та акваторії підприємства, в тому числі для пошуку та рятування людей, надання їм невідкладної допомоги, евакуаційних заходів, ліквідації НС, її наслідків та ін.;
- участь у розробці та погодженні планів реагування на НС на об'єктах і визначених територіях, що ними обслуговуються;
- участь у проведенні експертизи проектних рішень щодо поліпшення захисту об'єктів і визначених територій на випадок виникнення НС;
- участь у роботі комісії з прийняття в експлуатацію об'єктів, які потребують аварійно-рятувального обслуговування;
- участь у підготовці рішень з питань створення, розміщення, визначення обсягів матеріальних резервів для ліквідації НС;
- організація ремонту та технічного обслуговування аварійно-рятувальних засобів, розробка та виробництво їх окремих зразків;
- організація взаємодії з територіальною і функціональною підсистемами ЄДСНС;
- участь у підготовці працівників підприємства до дій в умовах НС.
4. Права аварійно-рятувальної служби підприємства:
- безкоштовно і безперешкодно одержувати від підприємства інформацію, необхідну для виконання покладених на аварійно-рятувальну службу завдань;
- мати безперешкодний доступ на об'єкти і території з метою виконання робіт, пов'язаних з ліквідацією надзвичайних ситуацій;
- вимагати від усіх осіб, які знаходяться в зоні НС, додержання правил, запроваджених встановленими заходами безпеки;
- брати участь у роботі комісії з розслідування причин виникнення НС на об'єктах і територіях, що ними обслуговуються.
5. Органи управління аварійно-рятувальної служби підприємства
5.1. Загальне керівництво діяльністю аварійно-рятувальною службою здійснює керівник підприємства через комісію з питань НС на території та акваторії підприємства (далі - КНС підприємства).
5.1.1. КНС підприємства є координуючим органом управління для організації і керівництва пошуковими та аварійно-рятувальними операціями у разі виникнення НС в зоні відповідальності підприємства.
5.1.2. КНС підприємства створюється згідно з особливостями підприємства наказом його керівника.
5.1.3. Основними завданнями та функціями КНС є:
а) керівництво виявленням та ідентифікацією потенційно небезпечних об'єктів, джерел небезпеки, зовнішніх і внутрішніх чинників небезпеки;
б) підготовка та організація виконання заходів щодо підвищення надійності джерел небезпеки, зниження можливості виникнення НС на території та акваторії підприємства;
в) підготовка планів реагування на НС з високим ризиком (пожежа, розлиття нафти, аварія з судном та ін.);
г) підготовка керівництва і членів КНС підприємства, органів управління всіх рівнів, сил і засобів аварійно-рятувальної служби підприємства для забезпечення тривалого функціонування підприємства та ефективного реагування у разі виникнення НС, включаючи вирішення наступних завдань:
- розробка системи заходів підтримання встановленої готовності до реагування на НС;
- оповіщення про НС;
- розгортання сил і засобів у випадку виникнення НС на підприємстві або на суміжних територіях і акваторіях;
- створення і використання резервів та матеріальних ресурсів для рятування людей і надання їм невідкладної допомоги, евакуаційних заходів, локалізації та ліквідації НС та її наслідків;
- проведення навчань і тренувань для підготовки керівного складу, сил, засобів та персоналу підприємства до дій в умовах НС;
- вирішення питань про залучення на договірній основі до чергування і негайного реагування на можливі НС сил та засобів інших підприємств.
5.1.4. КНС підприємства має право:
безперешкодно отримувати інформацію, документацію, матеріали від усіх підрозділів підприємства, які необхідні для виконання обов'язків, покладених на КНС підприємства;
на безперешкодний доступ на всі об'єкти, що перебувають в зоні відповідальності підприємства (в тому числі на судна), з метою виконання робіт, пов'язаних з ліквідацією НС;
вимагати дотримування правил, що передбачені заходами щодо безпеки, і виконання вирішень КНС, прийнятих для ліквідації НС в зоні відповідальності підприємства всіма особами, які перебувають в цій зоні;
брати участь в роботі комісії з розслідування причин виникнення НС в зоні відповідальності підприємства.
5.2. Безпосередню організацію і координацію аварійно-рятувальних робіт з ліквідації НС здійснює штаб з ліквідації НС об'єктового рівня (далі - штаб з ліквідації НС), який є оперативним органом управління аварійно-рятувальної служби підприємства у разі виникнення НС.
5.2.1. Штаб з ліквідації НС утворюється уповноваженим керівником з ліквідації НС, який призначається керівником підприємства.
До роботи в штабі залежно від характеру НС залучаються керівники аварійно-рятувальних формувань та підрозділів, що беруть участь у ліквідації НС, інші спеціалісти підприємства. Персональний склад штабу з ліквідації НС визначає уповноважений керівник з ліквідації НС, який забезпечує його діяльність та встановлює режим роботи.
5.2.2. У своїй діяльності штаб з ліквідації НС залежно від її рівня взаємодіє із спеціальною комісією з ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру регіонального та місцевого рівня.
5.2.3. Штаб з ліквідації НС відповідно до покладених на нього завдань:
визначає зону та вид НС, кількість і місця перебування в ній людей, організовує їх рятування та надання медичної допомоги;
збирає дані про обстановку в зоні НС, аналізує та узагальнює їх;
визначає головний напрям ліквідації НС, приймає рішення щодо проведення аварійно-рятувальних робіт;
розробляє оперативні плани ліквідації НС;
визначає кількість і склад аварійно-рятувальних формувань, необхідних для ліквідації НС, порядок і терміни їх залучення згідно з планами реагування на НС і планами взаємодії;
організує взаємодію аварійно-рятувальних служб та формувань, залучених до ліквідації НС, з метою ефективного використання їх потенціалу;
здійснює керівництво роботами з ліквідації НС;
веде облік робіт, що були проведені аварійно-рятувальними службами та формуваннями під час ліквідації НС;
веде облік загиблих та постраждалих унаслідок НС;
здійснює інформування населення про наслідки та прогноз розвитку НС, хід її ліквідації та правила поведінки в зоні НС;
веде оперативно-технічну документацію та складає звіт для подання до КНС підприємства.
5.2.4. Під час ліквідації НС у підпорядкування уповноваженого керівника з ліквідації НС переходять усі аварійно-рятувальні формування та підрозділи, що залучаються до ліквідації НС. Розпорядження керівника з ліквідації НС відповідно до законодавства є обов'язковими для виконання суб'єктами - учасниками ліквідації НС, а також громадянами, підприємствами, установами та організаціями, які знаходяться в зоні НС.
5.2.5. Залежно від обставин, що склалися в зоні НС, уповноважений керівник з ліквідації НС самостійно приймає рішення щодо:
проведення евакуаційних заходів працівників підприємства;
зупинення діяльності об'єктів, що знаходяться в зоні НС, незалежно від форми власності і підпорядкування, обмеження доступу на територію цієї зони;
залучення в установленому порядку до проведення робіт необхідних транспортних та інших технічних засобів підприємства, установ та організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, які знаходяться в зоні НС;
зупинення аварійно-рятувальних робіт у разі підвищення рівня загрози життю рятувальників та інших осіб, які беруть участь у ліквідації НС.
5.2.7. Ніхто не має права втручатися в діяльність штабу з ліквідації НС до відсторонення в установленому порядку уповноваженого керівника від виконання обов'язків та взяття на себе керівництва ліквідацією НС або призначення іншого керівника з ліквідації НС.
5.2.8. Штаб з ліквідації НС забезпечується комплектом аварійно-рятувальної документації, засобами постійного зв'язку з відповідними центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, які беруть участь у ліквідації НС.
5.2.9. Під час ліквідації НС штабом з ліквідації НС ведеться оперативно-технічна документація:
карта (схема) зони НС;
оперативний журнал з ліквідації НС (додаток 2);
оперативні плани ліквідації НС (додаток 3);
журнал обліку особового складу підрозділів аварійно-рятувальної служби (формувань) та інших осіб, залучених до ліквідації НС (додаток 4).
5.2.10. Після ліквідації НС працівники штабу з ліквідації НС систематизують документи, формуючи архівну справу у двох примірниках. Уповноважений керівник з ліквідації НС подає до КНС підприємства звіт щодо прийнятих рішень і стан справ під час ліквідації НС.
5.3. Постійний орган управління аварійно-рятувальної служби підприємства - штаб ЦО підприємства.
5.3.1. Для забезпечення діяльності КНС та штабу з ліквідації НС штабом ЦО підприємства завчасно розробляються такі документи:
а) оперативний план реагування на НС в зоні відповідальності підприємства, в якому містяться розділи:
допомога судну, що терпить лихо в зоні відповідальності підприємства;
пожежа на судні, яке перебуває на рейді;
пожежа на судні, яке стоїть біля причалу;
пожежа на берегових об'єктах;
зіткнення суден;
посадка судна на мілину;
аварійний витік газу на газовозі біля причалу;
б) план ліквідації розлиття нафтопродуктів (далі - План ЛРН) в зоні відповідальності підприємства з розробленою технологією ЛРН;
в) план або схема взаємодії у разі виникнення НС регіонального або місцевого рівня;
г) накази, інструкції, положення і схеми дій з ліквідації НС різних видів;
д) накази про створення і склад КНС підприємства та штабу з ліквідації НС;
е) схема оповіщення і зв'язку у разі виникнення НС;
ж) довідка про стан аварійно-рятувальних сил і засобів з зазначенням їхніх пошуково-рятувальних можливостей;
і) табель постачання аварійно-рятувальних засобів;
к) інші керівні нормативні документи, виходячи з особливостей підприємства.
5.4. В структурних підрозділах підприємства (вантажні райони, цехи, автобаза, портофлот, ремонтно-будівельне господарство, підрозділи управління підприємством та ін.) призначають посадових осіб та їхніх дублерів (перелік повинен додаватися) для безпосереднього керівництва відповідними структурами аварійно-рятувальної служби підприємства.
5.5. Склад сил і засобів аварійно-рятувальної служби підприємства визначений у додатку 1.

................
Перейти до повного тексту