- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
№ 1685 від 09.08.2019 )
Про затвердження Порядку формування тарифу на послугу з захоронення побутових відходів
1. Затвердити Порядок формування тарифу на послугу з захоронення побутових відходів, що додається.
2. Ця постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її опублікування в офіційному друкованому виданні - газеті "Урядовий кур’єр".
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова НКРЕКП
27.04.2017 № 601
ПОРЯДОК
формування тарифу на послугу з захоронення побутових відходів
1. Загальні положення
1.1. Цей Порядок визначає механізм формування тарифу на послугу з захоронення побутових відходів для суб’єктів природних монополій, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з захоронення побутових відходів та є ліцензіатами НКРЕКП з провадження господарської діяльності з захоронення побутових відходів.
1.2. Цей Порядок застосовується під час встановлення НКРЕКП тарифу на послугу з захоронення побутових відходів для суб’єктів природних монополій, зазначених у пункті 1.1 цієї глави, та поширюється на цих суб’єктів під час розрахунку такого тарифу.
1.3. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
базовий період - календарний рік, що передує планованому періоду;
витрати на покриття втрат - відшкодування втрат ліцензіатів, що виникають протягом періоду розгляду розрахунків тарифу, встановлення та його оприлюднення відповідно до вимог
статті 31 Закону України
"Про житлово-комунальні послуги" , а також складові планованого прибутку, на основі яких розраховується та встановлюється тариф;
інвестиційна програма - комплекс заходів, затверджений в установленому порядку, для підвищення рівня надійності та забезпечення ефективного захоронення побутових відходів, який містить зобов’язання суб’єкта господарювання у сфері захоронення побутових відходів, зокрема щодо будівництва (реконструкції, технічного переоснащення) об’єктів у зазначеній сфері з дотриманням екологічних норм для запобігання шкідливому впливу побутових відходів на навколишнє природне середовище та здоров’я людини з відповідними техніко-економічними обґрунтуваннями та розрахунками, що підтверджують доцільність та ефективність передбачуваних інвестицій, а також зазначенням джерел її фінансування та графіка виконання;
ліцензіат - суб'єкт господарювання, який одержав ліцензію на провадження господарської діяльності з захоронення побутових відходів;
ліцензована діяльність - господарська діяльність з захоронення побутових відходів;
операційна діяльність - основна діяльність ліцензіата, а також інші види діяльності, які не є інвестиційною чи фінансовою діяльністю;
планований період - період тривалістю 12 місяців, на який здійснюється формування тарифу;
структура тарифу - складові економічно обґрунтованих витрат, пов’язаних із провадженням у планованому періоді ліцензованої діяльності, які групуються за статтями, визначеними НКРЕКП, відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, що затверджені Мінфіном, та витрати на покриття втрат;
тариф на послугу з захоронення побутових відходів - вартість одиниці (1 тонна) захоронення побутових відходів, визначена як грошовий вираз планованих економічно обґрунтованих витрат, витрат на покриття втрат ліцензіата та планованого прибутку, який встановлюється НКРЕКП без урахування податку на додану вартість.
1.4. Не включаються до розрахунку тарифу витрати, які не використовуються для визначення об’єкта оподаткування відповідно до вимог розділу III
Податкового кодексу України або перевищують межі відповідних витрат.
2. Загальні вимоги до формування планованих витрат, що включаються до повної собівартості послуг з захоронення побутових відходів
2.1. Одиницею калькулювання собівартості послуги з захоронення побутових відходів є одна тонна побутових відходів. При цьому групування витрат здійснюється відповідно до Положень (стандартів) бухгалтерського обліку, затверджених Мінфіном.
2.2. Калькулювання собівартості послуги з захоронення побутових відходів здійснюється з розрахунку на планований період.
2.3. Формування тарифу на послугу з захоронення побутових відходів здійснюється ліцензіатами відповідно до річного плану ліцензованої діяльності, економічно обґрунтованих планованих витрат, визначених на підставі державних та галузевих нормативів витрат ресурсів, техніко-економічних розрахунків з урахуванням основних особливостей технологічних процесів конкретного полігона/звалища, кошторисів, ставок податків і зборів, чинних або прогнозованих цін на матеріальні ресурси та послуги у планованому періоді.
2.4. Витрати, об’єктивне нормування яких неможливе, плануються з урахуванням фактичних витрат за базовий та попередні базовому періоди та на підставі кошторисів.
2.5. Ціни на паливно-мастильні матеріали для технологічних потреб, витрати на доставку покупного ґрунту для технологічного пересипання побутових відходів ізолювальним шаром, включаючи вартість покупного ґрунту, можуть бути прийняті до розрахунку тарифу з урахуванням прогнозу індексів цін виробників промислової продукції у розмірі, що дорівнює 50 % його ставки.
У разі відсутності прогнозу індексу цін виробників промислової продукції на планований період або якщо його значення менше або дорівнює 100 %, для визначення прогнозної ціни відповідно до абзацу першого цього пункту може використовуватись індекс цін виробників промислової продукції за базовий період у розмірі, що дорівнює 50 % його ставки.
2.6. Річні плани надання послуги з захоронення побутових відходів визначаються відповідно до вимог державних та галузевих нормативів витрат з урахуванням встановлених уповноваженим органом методик (порядків), техніко-економічних розрахунків з урахуванням фактичних за останні п’ять років та прогнозованих обсягів захоронення побутових відходів, укладених зі сторонами договорів, затверджених в установленому порядку органами місцевого самоврядування на період формування тарифу річних норм вивезення побутових відходів та категорій, для яких ці норми встановлені, та інших техніко-економічних факторів, зокрема:
зміни обсягів захоронення побутових відходів у результаті економічного розвитку населених пунктів та динаміки чисельності населення населених пунктів, що обслуговуються ліцензіатом, з урахуванням перспективи його зростання, темпів житлової забудови та розвитку діяльності промислових підприємств, закладів освіти, організацій сфери обслуговування, зміни технології збирання побутових відходів у населених пунктах, що обслуговуються ліцензіатом, впровадження перероблення побутових відходів тощо та відповідно до генерального плану населеного пункту (населених пунктів), правил благоустрою населеного пункту та схеми санітарного очищення населеного пункту, затверджених органами місцевого самоврядування в установленому порядку;
зменшення обсягів захоронення побутових відходів у разі здійснення сортування як ліцензіатом на об’єктах, які входять до складу споруд полігона/звалища та знаходяться в його власності чи користуванні, так і іншими фізичними та юридичними особами всіх форм власності відповідно до організації сортування побутових відходів у населеному пункті, затвердженої в установленому порядку;
зменшення обсягів захоронення неперероблених побутових відходів та поступового доведення обсягу захоронення перероблених побутових відходів до рівня, встановленого законодавством;
удосконалення технологічного процесу захоронення побутових відходів у результаті автоматизації та механізації виробництва, заміни амортизованого обладнання, застосування енергозберігаючих технологій, оснащення системами обліку прийому побутових відходів на захоронення;
підвищення рівня організації виробництва та поліпшення умов праці у зв’язку з удосконаленням операційно-виробничого планування, систем управління, поліпшенням матеріально-технічного забезпечення господарської діяльності та вимог щодо економії паливно-енергетичних ресурсів.
2.7. Для обліку фактичної кількості (обсягу) всіх видів відходів, що надходять на полігон/звалище, використовуються автомобільні ваги, які встановлені на контрольно-пропускному пункті.
2.8. Плановий обсяг послуги з захоронення побутових відходів формується ліцензіатом в одиницях маси (тоннах).
У разі відсутності автомобільних вагів на момент розрахунку планового тарифу та ведення ліцензіатом обліку побутових відходів в одиницях об’єму (метрах кубічних), застосування затверджених діючих річних норм вивезення побутових відходів та тарифу у населеному пункті в одиницях об’єму (метрах кубічних) ліцензіат здійснює розрахунок планованих обсягів послуги з захоронення побутових відходів шляхом перерахунку їх в одиниці маси за даними інформації про місткість кузовів та про фактичний коефіцієнт ущільнення кожного транспортного засобу, в якому побутові відходи завозяться на полігон, і які зазначені у договорі на надання послуг із захоронення побутових відходів, та з урахуванням коефіцієнтів щільності, що затверджені рішенням органів місцевого самоврядування.
Для забезпечення порівняння звітних показників (у тому числі базового та попередніх базовому (фактичних) періодів) з показниками планованого періоду, якщо такі показники були визначені в одиницях об’єму (метрах кубічних), при поданні розрахунків до НКРЕКП для встановлення тарифу на послугу з захоронення побутових відходів ліцензіат здійснює перерахунок цих показників в одиниці маси (тонни). Перерахунок обсягів надання послуг здійснюється із застосуванням фактичних коефіцієнтів щільності за відповідні періоди, затверджених рішенням органів місцевого самоврядування, та/або відповідно до встановлених уповноваженим органом методик (порядків).
Обґрунтування застосованих коефіцієнтів щільності є невід’ємною частиною розрахунку планового обсягу послуги з захоронення побутових відходів.
2.9. Річний план ліцензованої діяльності формується для кожного окремого населеного пункту, від якого ліцензіат приймає утворені у кожному такому окремому населеному пункті побутові відходи на захоронення, та погоджується/підтверджується відповідним органом місцевого самоврядування
згідно з повноваженнями, визначеними Законом України
"Про місцеве самоврядування в Україні" , у разі якщо частка захоронених побутових відходів кожного окремого населеного пункту становить більше ніж 10 % від загальних річних обсягів захоронення побутових відходів ліцензіата.
На основі річних планів, сформованих відповідно до абзацу першого цього пункту, ліцензіат формує зведений річний план надання послуги з захоронення побутових відходів за всіма населеними пунктами, від яких ліцензіат приймає побутові відходи.
2.10. Планування витрат на послугу з захоронення побутових відходів здійснюється на підставі та з урахуванням:
погодженого та затвердженого проекту полігона/звалища (для полігонів, введених в експлуатацію після 01 січня 2006 року);
санітарно-технічного паспорта полігона/звалища;
дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами;
висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи щодо об'єктів поводження з відходами;
інструкції з експлуатації полігона, розробленої ліцензіатом;
щорічних технологічних (ситуаційних) планів організації робіт з захоронення побутових відходів, на яких позначаються робочі карти, послідовність виконання видів робіт з урахуванням сезонних особливостей, розміри площ складування побутових відходів та їх покриття ізолювальним шаром;
кількості транспортних засобів, що працюють на полігоні/звалищі, їх технічних характеристик;
графіка роботи полігона/звалища.
3. Визначення величини і групування планованих витрат, що включаються до повної собівартості послуги з захоронення побутових відходів
3.1. Планування витрат, що включаються до повної собівартості послуги з захоронення побутових відходів, здійснюється з урахуванням витрат операційної діяльності і фінансових витрат, пов’язаних з ліцензованою діяльністю.
Плановані витрати групуються відповідно до Положень (стандартів) бухгалтерського обліку, затверджених Мінфіном.
3.2. До планованих витрат операційної діяльності включаються:
планована виробнича собівартість послуг з захоронення побутових відходів;
плановані адміністративні витрати, витрати на збут, інші витрати операційної діяльності, пов’язаної з наданням послуг з захоронення побутових відходів.
3.3. Планування витрат здійснюється із застосуванням нормативного методу на підставі державних і галузевих нормативів використання матеріальних і паливно-енергетичних ресурсів, норм з оплати праці, нормативів витрат з управління та обслуговування виробництва з урахуванням фактичних показників попередніх періодів, чинних або прогнозованих цін та з урахуванням прогнозу індексів зміни цін виробників промислової продукції на планований період відповідно до пункту 2.5 глави 2 цього Порядку.
3.4. До складу планованої виробничої собівартості включаються:
1) прямі матеріальні витрати:
паливно-мастильні матеріали, необхідні для механізованого забезпечення основного технологічного процесу захоронення побутових відходів (розрівнювання, ущільнення побутових відходів, їх покриття ізолювальним шаром тощо), які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об’єкта витрат. Обсяг таких витрат визначається згідно з річним технологічним (ситуаційним) планом організації робіт з захоронення побутових відходів, діючими нормами витрат паливно-мастильних матеріалів з урахуванням фактичних витрат за попередні періоди, цін (тарифів) на них відповідно до пункту 2.5 глави 2 цього Порядку. Потреба у засобах механізації визначається відповідно до проектної документації та в залежності від обсягу прийнятих побутових відходів на добу, продуктивності машин, тривалості робочого часу з врахуванням технологічних операцій полігона/звалища;
витрати матеріального характеру на технічне обслуговування і ремонт засобів механізації;
витрати, пов’язані з використанням електроенергії для технологічних потреб, визначаються, зокрема, виходячи з фактичних та розрахункових на планований період обсягів збирання та перекачування фільтрату, забезпечення роботи споруд та обладнання полігона/звалища, у тому числі для забезпечення водопостачання та водовідведення, насосного та іншого обладнання та устаткування, виходячи з особливостей технологічних процесів, які застосовуються на відповідному полігоні/звалищі, норм питомих витрат паливно-енергетичних ресурсів, установлених відповідно до галузевих нормативів та вимог законодавства, з урахуванням фактичного обсягу споживання за попередні періоди. Обсяг таких витрат визначається з урахуванням витрат на зумовлену електромагнітною незбалансованістю електроустановок технологічно шкідливу циркуляцію електричної енергії між джерелами електропостачання та приймачами змінного електричного струму (у разі відсутності приладів обліку її потужність визначається відповідно до нормативів);
витрати на електричну енергію для технологічних потреб визначаються у чинних або прогнозованих цінах (тарифах), встановлених НКРЕКП, та/або на рівні фактичної вартості власного виробництва, але не вище зазначених чинних цін (тарифів);
витрати на доставку ґрунту для технологічного пересипання побутових відходів ізолювальним шаром, включаючи вартість ґрунту. Обсяг таких витрат визначається згідно з технологічним планом організації робіт з захоронення побутових відходів, на якому позначаються робочі карти, санітарно-технічним паспортом полігона, розрахунками потреби в ізолюючих матеріалах, які передбачені проектною документацією та цінами (тарифами) на них відповідно до пункту 2.5 глави 2 цього Порядку;
витрати сировини, хімічних реагентів, паливно-мастильних матеріалів та інших матеріалів, необхідних для збирання, транспортування та знезараження фільтрату. Обсяг таких витрат визначається на основі розрахованих у проектній документації обсягів утворення фільтрату з урахуванням фактичних обсягів збирання фільтрату за минулий планований період, норм використання відповідних ресурсів та діючих цін (тарифів) на них. Кількість фільтрату, що утворюється на полігоні/звалищі, визначається з рівняння водного балансу полігона/звалища та фактичних обсягів його утворення протягом базового періоду. Метод чи спосіб очистки та знешкодження фільтрату визначається відповідно до проектної документації;
інші прямі матеріальні витрати, пов’язані з використанням сировини, основних і допоміжних матеріалів, запасних частин, купованих комплектувальних виробів, напівфабрикатів та інших матеріальних ресурсів, необхідних для забезпечення основного технологічного процесу, які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об’єкта витрат (відповідного виду діяльності, що підлягає ліцензуванню). Обсяг таких витрат визначається згідно з нормами використання відповідних ресурсів з урахуванням фактичних витрат за попередні періоди, цін (тарифів) на них у планованому періоді, за винятком вартості зворотних відходів;
2) прямі витрати на оплату праці (заробітна плата та інші виплати працівникам, безпосередньо залученим до технологічного процесу захоронення побутових відходів) відповідно до Закону України
"Про оплату праці" :
основна заробітна плата працівників відповідно до встановлених норм праці (норм часу, виробітку, обслуговування), тарифних ставок (окладів), відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для керівників, фахівців, технічних службовців;
додаткова заробітна плата за працю понад установлені норми, трудові досягнення, особливі умови праці у вигляді доплат і надбавок (за роботу у важких та шкідливих умовах, надурочний час, святкові, неробочі та вихідні дні, нічний час, класність, керівництво бригадами, інші виплати, встановлені законодавством), премій за виконання виробничих завдань і функцій та компенсаційні виплати (за невідпрацьований час, включаючи основні та додаткові відпустки, інші виплати, встановлені законодавством);
інші заохочувальні та компенсаційні виплати виробничому персоналу.
Планування витрат на оплату праці для включення до тарифу здійснюється в установленому законодавством порядку з забезпеченням мінімальної заробітної плати та інших гарантій з оплати праці, передбачених законодавством, з урахуванням рівня середньомісячної заробітної плати в розрахунку на одного штатного працівника регіону (Автономна Республіка Крим, області, міста Київ та Севастополь) або одного штатного працівника, зайнятого у промисловості регіону, на території якого здійснюється діяльність ліцензіата;
3) інші прямі витрати:
єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування працівників;
амортизація основних засобів, інших необоротних матеріальних і нематеріальних активів виробничого призначення, задіяних у процесі захоронення побутових відходів, розрахована відповідно до вимог
Податкового кодексу України;
витрати на проведення робіт з технічного обслуговування та ремонту об’єктів, безпосередньо задіяних у ліцензованій діяльності: витрати на ремонт основних засобів, задіяних у процесі захоронення побутових відходів, передбачені планом виконання планово-попереджувальних робіт, проектно-кошторисною документацією, кошторисами та витрати на ремонт та технічне обслуговування автотранспорту сторонніми організаціями на підставі укладених договорів;
витрати на здійснення заходів системи моніторингу та заходів екологічної безпеки, що спрямовані на захист та контроль за станом підземних вод, водойм, атмосферного повітря, ґрунтів і рослин, шумового забруднення у зоні можливого негативного впливу місця провадження діяльності. Розмір витрат визначається відповідно до порядків, методик уповноважених органів та відповідно до системи моніторингу, визначених видів необхідного контролю, кількості і місця розташування пунктів нагляду і режиму нагляду;
платіж на рекультивацію, який забезпечує у структурі тарифу витрати на рекультивацію земель після закриття полігона/звалища або черги полігона/звалища та здійснення діяльності ліцензіата як оператора місця захоронення побутових відходів, пов’язаної з підтримкою, моніторингом та контролем місця захоронення, у тому числі моніторингом та аналізом газів та стічних вод із місця захоронення та режиму підземних вод поблизу місця захоронення після закриття полігона/звалища або черги полігона/звалища.
Щорічний обсяг таких витрат для включення в інвестиційну програму визначається на підставі проекту з рекультивації земель.
Зарахування та використання цих коштів здійснюється до спеціального цільового фонду відповідно до затвердженого НКРЕКП порядку формування, схвалення інвестиційних програм та/або інвестиційних планів суб’єктів господарювання у сфері захоронення побутових відходів.
інші прямі витрати, що включаються до виробничої собівартості, до складу яких включаються всі необхідні виробничі витрати, які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об’єкта витрат (відповідного виду ліцензованої діяльності);
................Перейти до повного тексту