1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
07.10.2005 N 578
Про проведення науково-дослідної та експериментальної роботи зі створення цілісної моделі художньо-естетичної освіти і виховання в загальноосвітніх навчальних закладах України
Відповідно до Державних стандартів початкової, базової і повної загальної середньої освіти (постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 р N 1717, від 14.01.2004 N 24, Концепції та Комплексної програми художньо-естетичного виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів (спільний наказ МОН України та АПН України від 25.02.2004 р. N 151/11 щодо доцільності використання інтегративних підходів у навчально-виховному процесі протягом 2002-2005 рр. у ряді загальноосвітніх навчальних закладів проводилися експерименти регіонального рівня з проблеми впровадження інтегрованих курсів мистецької освіти. Результати експертизи регіональних експериментів засвідчили, що цілісна культуротворча модель художньо-естетичної освіти і виховання будується на комплексному вивченні різних видів мистецтв, спрямована на формування та розвиток цілісного художньоестетичного мислення школярів.
З метою створення цілісної моделі та системи художньо-естетичної освіти і виховання як закономірного процесу гуманізації змісту освіти, реалізації творчого пошуку вчителів-новаторів та пріоритетних напрямів змісту освіти XXI століття, визначених Законом України "Про загальну середню освіту",
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Заявку на проведення науково-дослідної та експериментальної роботи за темою: "Художньо-естетична освіта і виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів у процесі впровадження інтегрованих курсів" на базі окремих загальноосвітніх навчальних закладів України (Додаток 1).
2. Надати статус експериментальних загальноосвітніх навчальних закладів Всеукраїнського рівня мережі навчальних закладів України (Додаток 2).
3. Затвердити Програму науково-дослідної та експериментальної роботи на 2005-2010 рр. (Додаток 3) та План науково-дослідної та експериментальної роботи на 2005/2006 н/р (Додаток 4).
4. Затвердити Науково-консультативну раду експерименту (Додаток 5).
Призначити:
науковими керівниками:
Масол Людмилу Михайлівну, провідного наукового співробітника лабораторії естетичного виховання Інституту проблем виховання АПН України, кандидата педагогічних наук;
Завалевського Юрія Івановича, директора Науково-методичного центру середньої освіти МОН України, кандидата педагогічних наук;
науковими консультантами:
наукових співробітників лабораторії естетичного виховання Інституту проблем виховання АПН України (Миропольська Н.Є.).
5. Науково-методичному центру середньої освіти Міністерства освіти і науки України (Завалевський Ю.І.):
5.1. організувати науково-методичну допомогу педагогічним колективам, включеним у мережу науково-дослідної роботи за темою експерименту;
5.2. заслухати звіт про роботу експериментальних загальноосвітніх навчальних закладів у червні 2006 року.
6. Директорам загальноосвітніх навчальних закладів - учасників експерименту провести апробацію програмного та навчально-методичного забезпечення згідно з програмою дослідно-експериментальної роботи.
7. Ректорам (директорам) Дніпропетровського (Романенко М.І.), Донецького (Чернишов О.І.), Закарпатського (Талапканич М.І.), Севастопольського (Лапенок М.І.), Сумського (Живодьор В.Ф.), Черкаського (Чепурна Н.М.), Чернігівського (Скрипка В.І.), Київського (Клокар Н.І.), Луганського (Сорочан Т.М.), Миколаївського (Огренич Н.М.), Рівненського (Демченко В.В.) інститутів післядипломної педагогічної освіти:
7.1. здійснювати координацію науково-дослідної роботи на місцях;
надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічним колективам, включеним у мережу науково-дослідної роботи за темою експерименту;
7.2. щорічно до 1 липня звітуватися про підсумки дослідно-експериментальної роботи.
8. Управлінням освіти і науки Дніпропетровської (Сиченко В.В.), Донецької (Тесленко В.В.), Закарпатської (Герцог Ю.В.); Київської (Бутник В.Г.); Луганської (Омельченко О.П.); Миколаївської (Олійник А.І.);
Рівненської (Вєтров І.В.); Сумської (Пшенична Л.В.); Черкаської (Фещенко О.В.); Чернігівської (Заліський А.А.) обласних та Львівської (Лазурко К.);
Севастопольської (Чербаджи М.І.) міських держадміністрацій забезпечити необхідні умови, надавати практичну допомогу педагогічним колективам експериментальних навчальних закладів в організації та проведенні науково-дослідної та експериментальної роботи.
9. Наказ надрукувати в "Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України".
10. Контроль за виконанням наказу покласти на директора Науково-методичного центру середньої освіти Завалевського Ю.І.
Міністр С.М.Ніколаєнко
Додаток 1
до наказу МОН України
07.10.2005 N 578
ЗАЯВКА
на проведення науково-дослідної та експериментальної роботи за темою: "Художньо-естетична освіта і виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів у процесі впровадження інтегрованих курсів"
Автор педагогічної ініціативи:
Масол Л.М. - провідний науковий співробітник лабораторії естетичного виховання Інституту проблем виховання АПН України, кандидат педагогічних наук
Актуальність дослідження
Одним з головних завдань сучасної освіти є створення такої системи навчання і виховання, яка б забезпечувала освітні потреби кожного учня відповідно до його нахилів, інтересів, можливостей. Для реалізації цього завдання необхідна зміна пріоритетів педагогічного мислення, встановлення якісно інших суб'єкт-суб'єктних стосунків у навчально-виховному процесі, де центральним є виховання загальнолюдських цінностей особистості (доброти, милосердя, толерантності та ін.), стимулювання її внутрішніх сил до саморозвитку і самовиховання. Мистецтво - це своєрідний камертон цивілізації, здатний синтезувати істину, красу, добро, формувати людину-творця. Тому сьогодні актуальними постають питання: як підняти статус мистецтва в сучасній школі, як виховати у школярів необхідність, постійну потребу у спілкуванні з ним, а від цього - і розуміння, і шанування різних його видів та проявів.
Протягом багатьох років у школах Україні практикувалося вивчення різних видів мистецтва (музики, образотворчого мистецтва, хореографії, театру тощо), які вивчалися автономно. Разом з тим, як відомо, основу специфіки пізнавальних можливостей мистецтва складає особливий предмет естетичного пізнання - конкретний взаємозв'язок світу і людини, а тому пізнання та втілення цього предмету можливе лише зусиллями всіх видів мистецтва. Звідси виникає потреба вивчення мистецтва у школі в синтезі всіх його видів. Крім того, такє вирішення питання повністю відповідає специфіці цілісності дитячого світосприйняття.
Останнім часом в Україні зроблено перші кроки щодо вирішення цієї проблеми. Відповідно до Державних стандартів початкової, базової та повної загальної освіти (Постанови КМУ від 16.11.2000 р. N 1717, від 14.01.2004 N 24 авторськими колективами, що складалися з науковців лабораторії естетичного виховання Інституту проблем виховання АПН України, методистів та вчителів-практиків створено навчальні програми інтегрованих курсів "Мистецтво. 1-4 кл.", "Мистецтво. 5-8 кл." та "Художня культура. 9-11 кл." В основу змісту цих курсів покладено принцип об'єднання різних видів мистецтва та визначення художньої культури як системи скоординованих знань, опанування яких необхідне для формування у свідомості учнів цілісної художньої картини культурного простору.
Впровадження у шкільну практику комплексу видів мистецтва дасть змогу вирішити питання поліхудожнього виховання учнів - розвитку особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва, здатності до сприйняття, розуміння і творення художніх образів, потреби в художньо-творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні, розширення асоціативного уявлення учнів, збагачення їх суб'єктивного світосприймання і світовідчуття, створення умов для розвитку сенсорної, емоційної та інтелектуальної сфер особистості.
Відповідно до Концепції та Комплексної програми художньо-естетичного виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів (наказ МОН України та АПН України від 25.02.2004 р. N 151/11, Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності (наказ МОН України від 07.11.00 року N 522, Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад (Наказ МОН України від 20.02.02, зареєстрований у Міністерстві юстиції від 13.05.02 р. N 428/6716) протягом 2002-2005 рр. у ряді загальноосвітніх навчальних закладах України проводилися локальні експерименти регіонального рівня з проблеми впровадження інтегрованих курсів з мистецької освіти. У ході регіональних експериментів співробітниками лабораторії естетичного виховання Інституту проблем виховання АПН України проведено ряд наукових досліджень щодо результативності впровадження цих курсів та їх вплив на художньо-естетичну вихованість та освіченість особистості.
Результати експертизи регіональних експериментів показали, що цілісна культуротворча модель художньо-естетичної освіти і виховання, яка будується на комплексному вивченні різних видів мистецтв, спрямована на формування та розвиток цілісного художньо-естетичного мислення школярів, де основним виступає принцип змістової інтеграції мистецьких знань, зорієнтованих на виховання художньо-творчої особистості дитини у процесі єдності перцептивної, розумової та практичної художньо-творчої діяльності.
Враховуючи вищезазначене, виникла потреба відкриття експерименту всеукраїнського рівня на базі мережі експериментальних загальноосвітніх навчальних закладів України з метою створення цілісної системи художньо-естетичної освіти і виховання засобами інтегрованої мистецької освіти.
Об'єкт дослідження
Навчально-виховний процес художньо-естетичної освіти.
Предмет дослідження:
Вплив змістової інтеграції художньо-естетичних знань на розвиток творчої особистості дитини, на формування цілісного художнього світогляду учнів
Мета:
Створити цілісну систему художньо-естетичної освіти і виховання засобами впровадження інтегрованих курсів "Мистецтво", "Художня культура" на базі мережі загальноосвітніх навчальних закладів з подальшим використанням інтегративних технологій у системі загальної мистецької освіти (зокрема, профільного навчання (художньо-естетичний напрям)).
Гіпотеза
Лише при створенні відповідної культуротворчої атмосфери, що базується на комплексному використанні різних видів мистецтва в навчально-виховному процесі, відбувається формування цілісного художнього світогляду дитини, розвиток її образно-асоціативного мислення, почуттєво-емоційної сфери, творчих здібностей, талантів, відповідних нахилів та інтересів.
Завдання:
- створити відповідні культуротворчі умови для впровадження інноваційних ідей інтегративної освіти, розроблених педагогічних технологій у навчально-виховний процес шляхом впровадження інтегрованих курсів "Мистецтво"; "Художня культура. 9-11 кл.";
- поетапно впроваджувати зміст нових навчально-методичних комплексів (НМК);
- розробити зміст регіонального компоненту художньо-естетичної освіти і виховання відповідно до вимог програм (близько 10% загального обсягу), здійснити відбір краєзнавчої інформації (зразків образотворчого мистецтва з музейних фондів області, музичних, зокрема фольклорних матеріалів тощо);
- поетапно розширювати зону експерименту в різних регіонах України шляхом послідовного залучення до творчої групи вчителів-експериментаторів інших вчителів навчальних закладів різного типу;
- здійснити підготовку і перепідготовку вчителів експериментальних навчальних закладів з метою викладання інтегрованих курсів за новими програмами, підручниками і посібниками шляхом проведення курсів, семінарів, конференцій, круглих столів;
- постійно організовувати моніторинг наукових досліджень з метою узагальнення результатів експертизи та висвітлення їх у публікаціях, науково-методичних збірниках тощо.;
- впроваджувати результати експериментальної роботи у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів України з метою поширення інтегративних технологій навчання і виховання.
Методи дослідження:
- теоретичний аналіз досліджуваної проблеми на базі вітчизняних та зарубіжних джерел; аналіз змісту навчання та виховання художньо-естетичного циклу освітніх галузей;
- спостереження, анкетування, тестування, бесіди;
- психолого-педагогічний експеримент: констатуючий, формуючий; контрольний;
- психологічний аналіз процесу і продуктів творчої діяльності учнів;
- статистична обробка даних, отриманих у процесі дослідно-експериментальної роботи.
Дослідно-експериментальна робота здійснюватиметься протягом шести років, починаючи з 2005 року.
Терміни Етапи проведення
експерименту
Форми контролю
липень
вересень 2005 р.
Організаційний Аналіз результатів
анкетування вчителів,
учнів
вересень 2005 р.-
травень 2010 р.
Розвивально-
формуючий
Щорічні звіти з аналізом
рівнів художньо-естетичної
вихованості та освіченості
учнів загальноосвітніх
навчальних закладів
червень 2010 р. -
серпень 2010 р.
Результативно-
узагальнюючий
Підсумковий звіт з
аналізом рівнів
художньо-естетичної освіти
і виховання учнів
Навчально-методичне забезпечення експерименту
Назва
предмету
Клас Прог-
рама
Під-
руч-
ник
/По-
сіб-
ник/
Нотна
хрес-
тома-
тія
Мето-
дика
нав-
чання
Фоно-
хрес-
тома-
тія
Відео-
хрес-
тома-
тія
Хресто-
матія з
візуаль-
ного
мистецт-
ва
Робо-
чий
зошит
Мистецт-
во
1 + - + + +/* - - +/*
2 + + + + +/* - -
3 + + + + +/* - -
4 + - + + +/* - - +/*
5 + + + + +/* - -
6 + +/* +/* +/* +/* - -
7 + - - - - - -
8 + - - - - - -
Художня
культура
9 + + - - - - -
10 + + - - - - -
11 + + - - - - -
/* - література, що розробляється
Додаток 2
до наказу МОН України
07.10.2005 N 578
ЗАГАЛЬНООСВІТНІ НАВЧАЛЬНІ ЗАКЛАДИ
Область N
п/п
Загальноосвітній навчальний заклад
Дніпропет-
ровська
1. КЗО СШ N 121 (м. Дніпропетровськ)
2. НВК N 28 (м. Дніпропетровськ)
3. ЗНЗ N 45 (м. Дніпропетровськ)
Донецька 4. Донецька профільна гімназія N 122
5. Донецький багатопрофільний ліцей
6. Світлодарська школа N 11 (м. Дебальцеве)
7. СЗШ N 11 (м. Краматорськ)
8. Новоамвросіївська школа (Амвросіївський р-н)
Закарпатська 9. АНВК N 2 (м. Ужгород)
10. Ліцей "Інтелект" (м. Ужгород)
11. Ліцей (м. Ужгород)
12. ЗОШ I-III ст. N 5 (м. Ужгород)
13. ЗОШ I-III ст. N 7 (м. Ужгород)
14. ЗОШ I-III ст. N 19 (м. Ужгород)
15. ЗОШ I-III ст. N 11 (м. Мукачево)
16. ЗОШ I-III ст. N 1 (м. Мукачево)
17. Городнівська ЗОШ I-III ст. (Мукачівський р-н)
Київська 18. Згурівська гімназія (смт Згурівка)
19. Новоолександрівська ЗОШ I-III ст. (Згурівський
р-н)
20. Іванківська ЗОШ I-III ст. N 2
21. Кагарлицька ЗОШ I-III ст. N 3
22. ЗОШ I-III ст. N 13 (м. Біла Церква)
23. ЗОШ I-III ст. N 17 (м. Біла Церква)
24. Гімназія ім. С.Олійника (м. Бровари)
25. СЗОШ I-III ст. I-III N 1 ім. С.Макаренка
(м. Ірпінь)
26. Гімназія (м. Переяслав-Хмельницький)
27. Княжицька ЗОШ I-III ст. (Броварський р-н)
28. Погребська ЗОШ I-III ст. (Броварський р-н)
Луганська 29. Комунальний заклад "Луганський
навчально-виховний комплекс спеціалізована 1
ст. - гімназія N 52"
30. Комунальний заклад "Луганський
навчально-виховний комплекс спеціалізована 1
ст. - гімназія N 30"
31. Навчально-виховний комплекс "Олексіївська
школа-гімназія ім. Б.Д.Грінченка"
(Перевальський р-н)
32. Комунальний заклад "Луганська спеціалізована
школа I-III ст. N 9"
33. Ровеньківська спеціалізована середня школа N 3
художнього напрямку (Луганська обл.)
34. Луганська спеціалізована школа II-III ст. N 58
35. Зимогір'ївська СЗОШ (Луганська обл.)
Миколаївська 36. Перша українська гімназія ім. М.Аркаса
(м. Миколаїв)
37. НВК "Чайка" ДП НВКГ "Зоря" - "Машпроект"
(початкова школа, м. Миколаїв)
38. НВК N 1 "Семиквіточка" ДП НВКГ "Зоря" -
"Машпроект" (початкова школа, м. Миколаїв)
39. Куйбишевська НВК "Загальноосвітня середня
школа I-III ст. - дитячий садок"
(Снігурівський р-н)
40. Березнегуватська СЗОШ I-III ст.
(Березнегуватський р-н)
41. Бармашівська СЗОШ I-II ст. (Жовтневий р-н)
42. Калинівська СЗОШ I-III ст. (Єланецький р-н)
43. Гімназія N 1 (м. Вознесенськ)
44. Веселинівська районна гуманітарна гімназія
Рівненська 45. ЗОШ N 18 (м. Рівне)
46. ЗОШ N 1 (м. Млинів)
47. ЗНЗ N 3 (м. Кузнецовськ)
48. Кузнецовська міська гімназія
49. Квасилинівська ЗОШ
50. ЗОШ N 5 (м. Дубно)
Сумська 51. Лебединська ЗОШ I-III ст. N 5
52. Гімназія N 1 (м. Суми)
53. Червоненська ЗОШ I-III ст.
54. СЗШ N 3 (м. Охтирка)
Черкаська 55. Спеціалізована загальноосвітня школа-інтернат
з поглибленим вивченням предметів
гуманітарно-естетичного профілю (с. Шевченкове
Звенигородського р-ну)
56. Канівська Спеціалізована школа I-III ст. N 6 з
поглибленим вивченням іноземних мов (м. Канів)
57. Спеціалізована школа N 20 (м. Черкаси)
58. Руськополянська загальноосвітня школа I-III
ст. N 1 (Черкаський р-н)
Чернігівська 59. Гімназія N 31 (м. Чернігів)
60. Колегіум N 11 (м. Чернігів)
61. ЗОШ I-III ст. N 17 (м. Чернігів)
62. Гімназія N 16 (м. Ніжин)
63. Новобілоуська ЗОШ I-III ст.
м. Львів 64. СЗШ N 50
м. Севасто-
поль
65. ЗОШ I-III ст. N 49

................
Перейти до повного тексту