1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 22 грудня 2020 року № 570
Про окремі питання діяльності Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області
Постановою Центральної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 554 "Про окремі питання діяльності Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області" достроково припинено повноваження семи членів Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області (далі - Гостомельська селищна територіальна виборча комісія) у зв'язку з одноразовим грубим порушенням ними законодавства України про місцеві вибори, а також зобов'язано Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію невідкладно привести свою діяльність у відповідність із вимогами виборчого законодавства України, з урахуванням рішень судів, що набрали законної сили.
Прийняття вказаної постанови було обумовлено зволіканням з проведенням у період з 30 листопада до 7 грудня 2020 року повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 321310 та № 321311, що мав бути здійснений Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією з метою завершення виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року. Указаним рішенням суд зобов'язав Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області (далі - Гостомельська селищна рада) в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року.
Також 8 грудня 2020 року Гостомельська селищна територіальна виборча комісія прийняла постанову № 127 "Про визнання особи такою, що відмовилася від посади селищного голови та призначення повторних виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області".
Водночас на виконання постанови Центральної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 554 Гостомельська селищна територіальна виборча комісія 9 та 10 грудня 2020 року провела повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 321310 та № 321311 і встановила результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради.
Крім того, 10 грудня 2020 року вказана виборча комісія прийняла постанову № 129 "Про забезпечення реалізації виборчих прав та додержання виборчого законодавства шляхом скасування постанови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 08.12.2020 № 127, визнання обраним Гостомельським селищним головою Бучанського району Київської області Прилипка Юрія Ілліча та здійснення офіційного оприлюднення результатів виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області 25 жовтня 2020 року", якою, зокрема, скасувала свою постанову від 8 грудня 2020 року № 127 та визнала обраним Гостомельським селищним головою Бучанського району Київської області (далі - Гостомельський селищний голова) Прилипка Ю.І. оскільки, як було з'ясовано, таке рішення виборчою комісією не приймалось.
Однак вказані дії, протоколи та рішення Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії було оскаржено до суду.
Так, рішенням Київського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2020 року у справі № 320/13224/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року, визнано протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 321310 та № 321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради, які вчинено 9 грудня 2020 року, та визнано протиправними і скасовано протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на вказаних дільницях від 9 грудня 2020 року.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року у справі № 320/13226/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року, визнано протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії щодо встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, які вчинені 10 грудня 2020 року, визнано протиправним та скасовано рішення від 10 грудня 2020 року, оформлене протоколом указаної виборчої комісії про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, а також зобов'язано цю виборчу комісію встановити результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Гостомельської селищної ради в порядок та спосіб, що визначені законодавством.
Також рішенням Київського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року у справі № 320/13371/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2020 року, визнано протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії з проведення засідання 10 грудня 2020 року неповноважним складом, а також визнано протиправною та скасовано постанову вказаної виборчої комісії від 10 грудня 2020 року № 129 "Про забезпечення реалізації виборчих прав та додержання виборчого законодавства шляхом скасування постанови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 08.12.2020 № 127, визнання обраним Гостомельським селищним головою Бучанського району Київської області Прилипка Юрія Ілліча та здійснення офіційного оприлюднення результатів виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області 25 жовтня 2020 року".
Підставою для визнання протиправними дій і рішень Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії та скасування відповідних рішень стало встановлення судом під час розгляду вказаних справ факту, що вони вчинялись виборчою комісією в неповноважному складі.
Таким чином, після набрання зазначеними судовими рішеннями законної сили було відновлено становище, що існувало на момент прийняття Центральною виборчою комісією постанови від 8 грудня 2020 року № 554, а саме: повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 321310 та № 321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради не проведено, протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на вказаних виборчих дільницях не складено, виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 не завершено, результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради не встановлено. Також відновлено дію постанови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 127.
Водночас 21 грудня 2020 року на сайті міста Ірпінь з'явилось повідомлення "В Гостомелі оголосили результати виборів по депутатам" (https://www.04597.com.ua/news/2974601/v-gostomeli-ogolosili-rezultati-viboriv-po-deputatam), в якому з посиланням на Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію зазначався перелік "обраних депутатів".
Також до Комісії надійшло звернення Прилипка Ю.І., в якому йдеться про незаконність постанови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 127.
За змістом частини другої статті 1, пункту 3 частини першої статті 17, пунктів 1, 2 частини першої статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Згідно з частиною першою статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку. Також Комісія в разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому Законом порядку рішення стосовно організації роботи виборчих комісій, а також інших питань, що належать до повноважень Комісії (частина друга статті 16 Закону).
У разі необхідності, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду, зокрема, визнати рішення виборчої комісії чи окремих його положень, дії чи бездіяльність такими, що не відповідають вимогам законодавства про вибори, порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб'єкта виборчого процесу, скасувати рішення виборчої комісії; прийняти рішення по суті питання; зобов'язати виборчу комісію нижчого рівня повторно розглянути питання, що стало предметом розгляду Комісії; зобов'язати виборчу комісію утриматися від вчинення певних дій; поновити в інший спосіб порушені виборчі права громадян, права та законні інтереси суб'єкта виборчого процесу (частина третя статті 16 Закону).
З метою з'ясування ситуації заступником Голови Центральної виборчої комісії до Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії були направлені запити щодо надання інформації та документів з питань проведення Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях № 321310 та № 321311, складення протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на вказаних виборчих дільницях, встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради після набрання зазначеними вище судовими рішеннями законної сили, а також з питань визнання Прилипка Ю.І. обраним Гостомельським селищним головою та офіційного оприлюднення результатів відповідних виборів.
Однак жодних пояснень та документів до Комісії від Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії не надійшло.
Також заступником Голови Центральної виборчої комісії було направлено звернення до Головного управління Національної поліції в Київській області, що здійснює охорону приміщення Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії, а також до Гостомельської селищної ради, у приміщенні якої розміщено вказану виборчу комісію, щодо надання інформації, чи здійснювався доступ Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії у період з 10 грудня 2020 року до сьогодні до виборчої документації дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Гостомельської селищної ради, зокрема виборчих дільниць № 321310 та № 321311.
З наданої Гостомельською селищною радою відповіді (лист від 22 грудня 2020 року № 03-02/3201) вбачається, що приміщення, в якому зберігається виборча документація, в указаний період не відкривалось. Приміщення перебуває під цілодобовою охороною працівників Національної поліції України.
Розглянувши наявні в Центральній виборчій комісії інформацію та документи, Комісія зазначає.
Відповідно до частини першої статті 32 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
За змістом частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства, зокрема встановлюють підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному Кодексом.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов'язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).
Відповідно до статті 129-1 Основного Закону України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов'язковим до виконання.
Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов'язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України.
Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, гарантується частиною другою статті 19 Кодексу.
Згідно з частиною першою статті 22 Кодексу виборчий процес - це здійснення протягом встановленого Кодексом періоду часу суб'єктами, визначеними статтею 22 Кодексу, виборчих процедур, пов'язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів. Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.
Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів регламентовано розділом XXXX Кодексу, відповідно до положень якого встановлення результатів місцевих виборів є сукупністю послідовних, взаємопов'язаних дій відповідних виборчих комісій, які підлягають реалізації за визначеною Кодексом процедурою та в установлені ним строки.
Проаналізувавши наявну ситуацію щодо встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради, Комісія зазначає.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року у справі № 320/13226/20 зобов'язано Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію встановити результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Гостомельської селищної ради у порядок та спосіб, що визначені законодавством.
Частиною першою статті 256 Кодексу, пунктом 1 Роз'яснення щодо встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 23 жовтня 2020 року № 419, визначено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
За змістом частини третьої статті 206, частин першої, четвертої, шостої, шістнадцятої - вісімнадцятої статті 255, частини першої статті 256 Кодексу, підпункту 3 пункту 3 Роз'яснення щодо застосування окремих положень Кодексу під час встановлення підсумків голосування на місцевих виборах, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 22 жовтня 2020 року № 410, сільська, селищна, міська виборча комісія встановлює підсумки голосування шляхом складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) у межах територіального виборчого округу.
Водночас підсумки голосування у відповідному територіальному виборчому окрузі відповідно до частини другої статті 255 Кодексу встановлюються територіальною виборчою комісією на підставі протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, про що складає відповідний протокол.
Разом з тим рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 зобов'язано Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року.
На виконання вказаного судового рішення станом на 8 грудня 2020 року Гостомельська селищна територіальна виборча комісія провела повторний підрахунок голосів виборців на восьми з десяти виборчих дільницях, про які зазначено в його мотивувальній частині.
При цьому Комісія звертає увагу на позицію Верхового Суду, викладену ним у постанові від 19 грудня 2020 року у справі № 855/135/20 за адміністративним позовом кандидата в депутати Гостомельської селищної ради Глієвого П.П. до Центральної виборчої комісії.
Так, Верховний Суд, розглядаючи питання виконання Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20, зазначає, що "позивач трактуючи рішення суду, яке необхідно виконати СТВК вважає, що необхідно фактично лише повторно встановити підсумки голосування.
Проте, аналіз резолютивної частини судових рішень у цій справі з мотивами їх ухвалення свідчить про необхідність проведення повторного підрахунку голосів на десяти виборчих дільницях в порядку, визначеним ВК України.
Такий порядок врегульовано статтею 254 ВК України і частина 12 вказаної норми покладає обов'язок здійснення повторного підрахунку на членів територіальної виборчої комісії" (стор. 11).
За таких обставин встановлення на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року у справі № 320/13226/20 результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради у порядку та спосіб, що визначені законодавством, має бути здійснено Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією на підставі протоколів про підсумки голосування у відповідних територіальних виборчих округах, що складені на підставі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях, проведеного вказаною територіальною виборчою комісією на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 із дотриманням вимог статей 250, 254 Кодексу.
Проте наявними в Комісії матеріалами не підтверджується, що Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією проведено із дотриманням вимог Кодексу повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях № 321310 та № 321311, а результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради встановлено у порядку та спосіб, визначені Кодексом, з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, на підставі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на вказаних виборчих дільницях.
Указані обставини свідчать про невиконання вказаною виборчою комісією судових рішень Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 та від 14 грудня 2020 року в справі № 320/13226/20, що набрали законної сили.
Зважаючи на викладені вище обставини, з метою забезпечення належного встановлення результатів виборів Гостомельської селищної ради Комісія вбачає підстави для зобов'язання Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях № 321310 та № 321311 з урахуванням рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 у визначений Комісією строк.
Також Комісія вважає за необхідне зобов'язати Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію на підставі складених нею протоколів про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях, зокрема № 321310 та № 321311, встановити підсумки голосування з виборів депутатів Гостомельської селищної ради у відповідних територіальних виборчих округах, про що скласти відповідні протоколи, на підставі яких встановити результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради.
Також Комісія наголошує, що встановлені Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією з порушенням вимог законодавства результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради, зафіксовані у відповідному протоколі, не породжують правових наслідків і не можуть бути підставою для подальших дій цієї виборчої комісії - їх офіційного оприлюднення, реєстрації обраних депутатів, у зв'язку з чим вбачає підстави для зобов'язання вказаної виборчої комісії утриматись від таких дій.
Крім того, з метою здійснення контролю за діяльністю Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Комісія вважає за доцільне зобов'язати її невідкладно інформувати Комісію про скликання та проведення кожного засідання із наданням переліку питань порядку денного, які на нього виносяться.
Також Комісія за результатами вивчення постанови Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії від 8 грудня 2020 року № 127 "Про визнання особи такою, що відмовилася від посади селищного голови та призначення повторних виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області" зазначає.
Так, на виконання вимог частини третьої статті 232 Кодексу та розділу 8 Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200, Гостомельська селищна територіальна виборча комісія надіслала до Центральної виборчої комісії повідомлення за формою № 8 від 6 листопада 2020 року та копію протоколу (примірник чотири) про результати голосування з виборів Гостомельського селищного голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, складеного 6 листопада 2020 року о 23 год 25 хв.

................
Перейти до повного тексту