- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 550 від 17.11.98 м.Київ |
( Наказ скасовано на підставі Наказу Державної
податкової адміністрації
N 427 від 07.08.2000 )
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо структури ознаки неприбуткових установ (організацій)
(Витяг)
На виконання пункту 1.4 Положення про Реєстр неприбуткових установ (організацій), затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 11.07.97 р.
N 232 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 06.08.97 р. за N 291/2095,
НАКАЗУЮ:
1. Установити, що структура ознаки неприбуткових установ (організацій) визначається згідно з Методичними рекомендаціями, що додаються.
Методичні рекомендації щодо визначення структури ознаки неприбуткових установ (організацій)
Структуру ознаки неприбуткової установи (організації) (далі - Ознаки) розроблено на виконання пункту 1.4 Положення про Реєстр неприбуткових організацій (установ), затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 11.07.97 р.
N 232 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 06.08.97 р. за N 291/2095.
Впровадження Ознаки забезпечує реєстрацію та облік установ і організацій та має на меті використання єдиної методики обліку платників податків і зборів неприбуткових організацій в органах державної податкової служби.
Присвоєння організаціям та установам ознаки неприбуткової здійснюють місцеві органи державної податкової служби.
Враховуючи, що Законом України
"Про оподаткування прибутку підприємств" визначено перелік організацій та установ, які з метою оподаткування відносяться до неприбуткових (підпункт 7.11.1 пункту 7.11 статті 7), структуру Ознаки необхідно визначати з урахуванням норм цього Закону.
1. Органи державної влади України, органи місцевого самоврядування та створені ними установи або організації, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів (абзац "а" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону).
1.1. (0001) - органи державної влади України.
Відповідно до статті
6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України. Єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України. Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади. Указом Президента України від 12.03.96 р. N 179/96 "Про загальне положення про міністерство, інший центральний орган державної виконавчої влади" та постановою Кабінету Міністрів України від 08.04.92 р.
N 182 "Про державні комітети та інші підвідомчі Кабінету Міністрів України органи державної виконавчої влади" визначено, що міністерство, інший центральний орган виконавчої влади України є центральним органом виконавчої влади, підпорядкованим Кабінету Міністрів України. Міністерство реалізує державну політику у відповідній галузі.
Примітка: положення органу виконавчої влади України повинно містити позицію про те, що відповідна установа "є органом виконавчої влади".
Абзацом "а" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" визначено, що неприбутковими установами і організаціями є органи державної влади України, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів. Від оподаткування звільняються такі доходи неприбуткових організацій, які отримані у вигляді коштів або майна, які надходять безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань, пасивних доходів, коштів або майна, які надходять до таких неприбуткових організацій як компенсація вартості отриманих державних послуг.
Приклад. Печерська державна районна адміністрація м.Києва є органом виконавчої влади у Печерському районі м.Києва. Утримується вона за рахунок коштів Державного бюджету України і зареєстрована як неприбуткова організація згідно з абзацом "а" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону.
Печерська державна районна адміністрація за I півріччя 1998 року отримувала доходи у вигляді:
фінансування з бюджету (не підлягають оподаткуванню);
адміністративні штрафи та штрафи за невиконання вимог санепідемстанції (не підлягають оподаткуванню).
Відповідно до пункту 1.22 статті 1 зазначеного Закону безповоротна фінансова допомога - це сума коштів, передана платникові податку згідно з договорами дарування, іншими подібними договорами, які не передбачають відповідної компенсації чи повернення таких коштів (за винятком бюджетних дотацій і субсидій), або без укладання таких угод.
Відповідно до абзацу першого підпункту 7.11.13 пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону під терміном "державні послуги" слід розуміти будь-які платні послуги, обов'язковість отримання яких установлюється законодавством та які надаються фізичним чи юридичним особам органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та створеними ними установами й організаціями, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів.
Відповідно до підпункту 7.11.8 пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону перелік платних послуг, які можуть надаватися неприбутковими організаціями, визначеними в абзаці "а" пункту 7.11 статті 7 цього Закону, у тому числі закладами і установами освіти, науки, культури, охорони здоров'я, а також архівними установами, і доходи від яких не оподатковуються податком на прибуток, затверджуються постановами Кабінету Міністрів України:
постанова від 17.09.96 р.
N 1138 "Про затвердження переліку платних послуг, які надаються в державних закладах охорони здоров'я та вищих медичних закладах освіти" - для установ і закладів охорони здоров'я;
постанова від 05.06.97 р.
N 534 "Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами культури і мистецтв, заснованими на державній та комунальній формі власності" - для закладів культури і мистецтв;
постанова від 20.01.97 р.
N 38 "Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися державними навчальними закладами" - для установ і закладів освіти та інші.
При цьому, якщо перелік платних послуг не перезатверджений Кабінетом Міністрів України у зв'язку з прийняттям Закону, то слід керуватися старими переліками, якщо вони не суперечать діючому законодавству.
1.2. (0002) - установи, організації, створені органами державної влади України, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів.
Законом України
"Про оподаткування прибутку підприємств" визначено, що неприбутковими установами і організаціями є установи, організації, створені органами державної влади України, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів.
Від оподаткування звільняються такі доходи неприбуткових організацій, отримані у вигляді коштів або майна, які надходять безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань, пасивних доходів, коштів або майна, які надходять до таких неприбуткових організацій як компенсація вартості отриманих державних послуг.
Приклад. Український транспортний університет є державним вищим закладом освіти і створений органом державної влади України - Міністерством освіти України, та зареєстрований як неприбуткова організація відповідно до абзацу "а" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону.
Університет за I півріччя 1998 року отримував доходи у вигляді:
фінансування з бюджету (не підлягають оподаткуванню);
спонсорська допомога за навчання (не підлягають оподаткуванню);
орендна плата та банківські проценти - пасивні доходи (не підлягають оподаткуванню).
Абзацом другим підпункту 7.11.13 пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону визначено термін "пасивні доходи", а саме: під терміном "пасивні доходи" розуміються доходи, отримані у вигляді процентів, дивідендів, страхових виплат і відшкодувань, а також роялті.
Відповідно до пункту 1.10 статті 1 цього Закону до процентів включається платіж за використання майна, отриманого в користування (орендні, у тому числі лізингові, та рентні операції).
Враховуючи викладене, згідно з чинним законодавством дохід неприбуткової організації від здачі в оренду власних приміщень вважається "пасивним доходом".
Крім цього, університетом отримано доходи від надання платних послуг, згідно з переліком платних послуг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.97 р.
N 38 "Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися державними навчальними закладами", які зараховувались до складу кошторисів (на спеціальний рахунок) на утримання університету і тому згідно з абзацом другим підпункту 7.11.8 пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону, не підлягають оподаткуванню.
Довідка: якщо установа чи організація (створена органом державної влади) створює відокремлене підприємство зі статусом юридичної особи, то зазначене підприємство згідно з Законом не підлягає реєстрації, як неприбуткова організація.
Приклад. П'ятихатське районне підприємство ветеринарної медицини (Дніпропетровська область) (згідно з КВЕД ветеринарна діяльність відноситься до Розділу 85 - Охорона здоров'я), створене відповідно до Закону України
"Про підприємства в Україні", є структурним підрозділом державної ветеринарної служби на госпрозрахунку. Підприємство - самостійний господарюючий суб'єкт має статус юридичної особи та здійснює виробничу діяльність. Створені підприємством госпрозрахунковий дохід та прибуток після сплати податків та інших обов'язкових платежів залишаються у розпорядженні колективу і використовуються у відповідності до рішення трудового колективу. Бюджетне фінансування відсутнє. Таким чином, зазначене підприємство не може бути зареєстроване як неприбуткова установа або організація.
1.3. (0003) - органи місцевого самоврядування.
Статтею 140
Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селищ та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Законом України
"Про місцеве самоврядування в Україні" (стаття 2) також визначено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст.
Питання організації управління районами в містах належать до компетенції міських рад.
Законом України
"Про оподаткування прибутку підприємств" визначено, що неприбутковими установами і організаціями є органи місцевого самоврядування. Абзацом "а" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону визначено, що від оподаткування звільняються такі доходи неприбуткових організацій, які отримані у вигляді коштів або майна, які надходять безоплатно або у вигляді коштів безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань, пасивних доходів, коштів або майна, які надходять до таких неприбуткових організацій як компенсація вартості отриманих державних послуг.
Печерська районна рада (секретаріат) за I півріччя 1998 року отримувала доходи:
кошти місцевого бюджету (не підлягають оподаткуванню);
доходи від приватизації житла (не підлягають оподаткуванню).
1.4. (0004) - установи, організації, створені органами місцевого самоврядування, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів.
Законом України
"Про місцеве самоврядування в Україні" (стаття 2) визначено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст.
Законом України
"Про оподаткування прибутку підприємств" визначено, що неприбутковими установами і організаціями є установи або організації, створені органами місцевого самоврядування, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів.
Підпунктом 7.11.2 пункту 7.11 статті 7 цього Закону визначено, що від оподаткування звільняються такі доходи неприбуткових організацій, які отримані у вигляді коштів або майна, які надходять безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань, пасивних доходів, коштів або майна, які надходять до таких неприбуткових організацій як компенсація вартості отриманих державних послуг.
Приклад. Територіальний центр по обслуговуванню пенсіонерів та інвалідів, створений рішенням Ізюмської ради народних депутатів (Харківська область).
Функції територіального центру - виявлення одиноких та непрацездатних громадян та проведення обстежень їх матеріально-побутових умов, визначення потреби у матеріальній, соціально-побутовій і медичній допомозі.
Територіальний центр по обслуговуванню пенсіонерів та інвалідів за I півріччя 1998 року отримав доходи:
бюджетне фінансування 8,6 тис.грн. (не підлягають оподаткуванню).
Кошти, які будуть надходити у вигляді безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань, пасивних доходів (не підлягають оподаткуванню).
Інші доходи Територіального центру по обслуговуванню пенсіонерів та інвалідів, ніж ті, що визначені підпунктом 7.11.2, будуть оподатковуватись на загальних підставах.
2. Благодійні фонди і благодійні організації, створені у порядку, визначеному Законом для проведення благодійної діяльності, в тому числі громадські організації, створені з метою провадження екологічної, оздоровчої, аматорської спортивної, культурної, освітньої та наукової діяльності, а також творчими спілками та політичними партіями (абзац "б" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7).
2.1. (0005) - благодійні фонди (організації), створені у порядку, визначеному Законом для проведення благодійної діяльності.
Статтею 1 Закону України
"Про благодійництво та благодійні організації" визначено, що благодійні фонди (організації) - це недержавна організація, головною метою діяльності якої є здійснення благодійної діяльності в інтересах суспільства або окремих категорій фізичних осіб. Благодійництво - добровільна безкорисна пожертва фізичних та юридичних осіб у поданні набувачам матеріальної, фінансової, організаційної та іншої благодійної допомоги. Специфічними формами благодійництва є меценатство і спонсорство. Однією із форм благодійництва є гуманітарна й інша матеріальна допомога, порядок та здійснення якої на території України визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до Конституції та законів України. 4 липня 1998 року Президентом України підписаний Указ за N 738/98 "Про гуманітарну допомогу, що надходить в Україну", який набуває чинності в порядку, передбаченому пунктом 4 розділу XV "Перехідні положення"
Конституції України.
Що стосується надання благодійної допомоги в межах України, то при цьому слід керуватися Законами України "Про оподаткування прибутку підприємств" та "Про благодійництво та благодійні організації".
Абзацом "б" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті
7 Закону України
"Про оподаткування прибутку підприємств" визначено, що неприбутковими установами і організаціями є благодійні фонди і благодійні організації, створені у порядку, визначеному законом для проведення благодійної діяльності. Підпунктом 7.11.3 цього Закону визначено, що від оподаткування звільняються такі доходи неприбуткових організацій, отримані у вигляді коштів або майна, які надходять безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань, пасивних доходів, коштів або майна, які надходять таким неприбутковим організаціям, від проведення їхньої основної діяльності з урахуванням положень підпункту 7.11.11 цієї статті, тобто у разі ліквідації неприбуткової організації її активи повинні бути передані іншій неприбутковій організації відповідного виду або зараховані до доходу бюджету.
Відповідно до абзацу третього підпункту 7.11.13 пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" під терміном "основна діяльність" слід розуміти діяльність неприбуткових організацій з надання благодійної допомоги, просвітніх, культурних, наукових, освітніх та інших послуг для суспільного споживання, зі створення системи соціального самозабезпечення громадян та для інших цілей, передбачених статутними документами, укладеними на підставі норм відповідних законів про неприбуткові організації. Статутні документи неприбуткових організацій повинні містити вичерпний перелік видів їх діяльності. До основної діяльності не включаються будь-які операції з продажу товарів (робіт, послуг) неприбутковими організаціями, визначеними абзацами "в" і "г" підпункту 7.11.1 особам, іншим, ніж засновники, учасники або члени (їх уповноважені особи) таких неприбуткових організацій.
У разі якщо статутні документи зазначених організацій передбачають інші види діяльності, які можуть у відповідності до діючого законодавства передбачати одержання прибутку, то вони не підлягають включенню до реєстру неприбуткових організацій.
Приклад 1. "Український гуманітарний фонд" утворений з метою сприяння та підтримки розвитку культури, освіти та інших сфер гуманітарної діяльності, зареєстрований як неприбуткова організація згідно з абзацом "б" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону.
"Український гуманітарний фонд" за I півріччя 1998 року отримував доходи:
добровільні пожертвування від юридичних та фізичних осіб нашої країни та інших країн світу - безповоротна фінансова допомога (не підлягають оподаткуванню);
оренда приміщень та банківські проценти - пасивні доходи (не підлягають оподаткуванню).
Приклад 2. Міжнародний благодійний фонд "Саркофаг", статутними документами якого передбачено одержання прибутку, а саме:
організація ремонту, прокату та продажу автомобілів;
торговельні, торговельно-посередницькі, комісійні послуги;
рекламні послуги та інші.
Таким чином, фонд не може бути зареєстрований як неприбуткова організація.
Одночасно повідомляємо, що органи виконавчої влади і органи місцевого самоврядування, а також державні і комунальні підприємства, установи, організації України, що фінансуються з бюджету, не можуть бути засновниками (засновником) благодійної організації.
Місцеві органи державної податкової служби мають право не реєструвати окремі благодійні фонди як неприбуткові організації у випадках, коли їхні статути не відповідають вимогам статті
1 Закону України
"Про об'єднання громадян" і мають на меті одержання прибутку.
2.2. (0006) - громадські організації, створені з метою провадження екологічної, оздоровчої, аматорської спортивної, культурної, освітньої та наукової діяльності.
Статтею 3 Закону України "Про об'єднання громадян" визначено, що громадські організації - це об'єднання громадян для задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних, спортивних та інших спільних інтересів.
Законом України "Про оподаткування прибутку підприємств" (абзац "б" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7) визначено, що неприбутковими установами і організаціями є громадські організації, створені з метою провадження екологічної, оздоровчої, аматорської спортивної, культурної, освітньої та наукової діяльності. Підпунктом 7.11.3 цього Закону України визначено, що від оподаткування звільняються такі доходи неприбуткових організацій, отримані у вигляді коштів або майна, які надходять безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань, пасивних доходів, коштів або майна, які надходять таким неприбутковим організаціям від проведення їхньої основної діяльності, з урахуванням положень підпункту 7.11.11 цієї статті.
Приклад 1. Федерація гімнастики України - всеукраїнська громадська організація, яка займається розвитком художньої та іншими видами гімнастики в Україні, визнана неприбутковою організацією згідно з абзацом "б" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону.
Федерація гімнастики України за I півріччя 1998 року отримала доходи:
добровільні внески (пожертвування) - не підлягають оподаткуванню.
Приклад 2. Інститут демократії імені Пилипа Орлика - незалежна громадська науково-дослідна організація. Статутом інституту передбачено отримання доходів від видавничої, рекламної, перекладацької, наукової, консультативної та іншої діяльності.
Таким чином, інститут не може бути зареєстрований як неприбуткова організація.
У разі якщо статутні документи зазначених організацій передбачають інші види діяльності, які можуть у відповідності до діючого законодавства передбачати одержання прибутку, то вони не підлягають включенню до реєстру неприбуткових організацій.
2.3. (0007) - творчі спілки.
Статтею 1 Закону України
"Про об'єднання громадян" визначено, що об'єднання громадян є добровільне громадське формування, створене на основі єдності інтересів для спільної реалізації громадянами своїх прав і свобод. Громадською організацією є об'єднання громадян для задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних, спортивних та інших спільних інтересів.
Статтею 1 Закону України
"Про професійних творчих працівників та творчі спілки" визначено, що творча спілка це добровільне об'єднання професійних творчих працівників відповідного фахового напряму в галузі культури та мистецтва, яке має фіксоване членство і діє на підставі статуту.
Законом України
"Про оподаткування прибутку підприємств" (абзац "б" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7) визначено, що до неприбуткових установ і організацій відносяться творчі спілки. Від оподаткування звільняються такі доходи неприбуткових організацій, отримані у вигляді коштів або майна, які надходять безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань, пасивних доходів, коштів або майна, які надходять таким неприбутковим організаціям від проведення їхньої основної діяльності, з урахуванням положень підпункту 7.11.11 цієї статті.
Приклад. Спілка майстрів народного мистецтва України - добровільна громадська самоврядована творча організація, яка об'єднала майстрів традиційного народного мистецтва, мистецтвознавців, дослідників в цій галузі та професійних художників, які у своїй творчій діяльності сприяють відродженню і розвитку художніх традицій народу. Спілка має статус юридичної особи і зареєстрована, як неприбуткова організація відповідно до абзацу "б" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону.
Спілка майстрів народного мистецтва України за I півріччя 1998 року отримувала доходи:
членські внески (не підлягають оподаткуванню);
банківські проценти - пасивні доходи (не підлягають оподаткуванню);
бюджетне фінансування (не підлягають оподаткуванню);
................Перейти до повного тексту