1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Інструкція


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
І Н С Т Р У К Ц І Я
N 155 від 21.04.98
м.Київ

Зареєстровано в юридичному
департаменті Нацбанку
21 квітня 1998 р.
за N 543
Затверджено
постанова Правління
Національного банку України
N 155 від 21.04.98 р.
(реєстр. N 543 від 21.04.98 р.)
( Інструкція втратила чинність на підставі Постанови Національного банку N 123 від 23.03.2001 )
Інструкція
з бухгалтерського обліку основних засобів та нематеріальних активів установ Національного банку України
1. Загальні положення
1.1. Інструкція з бухгалтерського обліку основних засобів та нематеріальних активів основана на головних принципах міжнародних стандартів бухгалтерського обліку, зокрема оцінки, суттєвості, нарахування доходів та витрат, дати операції, прийнятності вхідного балансу, та застосовується для обліку основних засобів та нематеріальних активів.
1.2. Основні засоби та нематеріальні активи - це активи, якими володіє чи користується установа банку на підставі юридичних прав фінансового лізингу.
1.2.1. Основні засоби є матеріальними активами, оскільки вони мають фізичну форму. До основних засобів належить земля, будівлі, устаткування, комп'ютерна та обчислювальна техніка, приладдя, меблі, транспортні засоби, інструменти, інвентар та інші матеріальні цінності із строком корисного використання більше року, крім цінностей, які згідно з рішенням Кабінету Міністрів України відносяться до категорії малоцінних та швидкозношуваних предметів.
1.2.2. Нематеріальні активи є засобами довгострокового користування, але фізично не існують. До них належать патенти, авторські права, програмне забезпечення і таке інше.
1.2.3. Усі матеріальні та нематеріальні активи підлягають амортизації (крім землі). Земля - це актив, за яким не нараховується амортизація, оскільки строк її використання практично не обмежений.
1.2.4. За функціональним призначенням розрізняють операційні та неопераційні основні засоби.
Операційні основні засоби - це ті, що беруть безпосередню, повну чи часткову участь у банківській діяльності або сприяють її виконанню.
До них належать:
- приміщення адміністративних і операційних служб, житлові приміщення банку (наприклад: гуртожиток, готель, квартири, що належать банку і в яких проживають його працівники);
- обладнання, транспортні засоби, що використовуються банком (наприклад: обладнання їдальні, що використовується для обслуговування працівників банку, та інше).
Неопераційні основні засоби - це ті, що не беруть безпосередньої або побічної участі у банківській діяльності. Наприклад: основні засоби, придбані для здавання в фінансовий лізинг або повернені лізингоодержувачем лізингодавцю до прийняття рішення про подальше їх використання, а також основні засоби, за якими прийнято рішення про їх реалізацію та невикористання банком.
1.3. Активи можуть бути придбані або виготовлені банком самостійно.
Облік витрат на придбання чи виготовлення активів здійснюється за рахунками капітальних вкладень.
1.3.1. У вартість придбаних активів (первісна вартість) включаються усі затрати, пов'язані з придбанням (ціна придбання), доставкою, монтажем і введенням їх в експлуатацію. У разі придбання основних засобів, що були в експлуатації, у вартість придбання включається ціна купівлі, витрати, пов'язані з ремонтом, та інші витрати, необхідні для приведення їх у робочий стан.
Адміністративні та інші витрати, які не відносяться безпосередньо до придбаного об'єкта чи приведення його у робочий стан, не включаються до первісної вартості об'єкта.
1.3.2. Первісна вартість об'єкта, виготовленого банком самостійно, складається з таких витрат:
- вартість підготовки будівельного майданчика;
- транспортно-заготівельні витрати;
- оплата фахівців (архітекторів, інженерів);
- капіталізовані проценти за придбаними ресурсами, використаними для виготовлення об'єкта;
- інші витрати.
У разі будівництва об'єкта підрядним способом у вартість об'єкта включаються всі витрати підрядчика відповідно до актів виконаних робіт.
1.4. Основні засоби можуть бути отримані (передані) в оперативний чи фінансовий лізинг. При оперативному лізингу активи відображаються в балансі лізингодавця, а при фінансовому лізингу - в балансі лізингоодержувача.
1.5. Витрати за завершеними капітальними вкладеннями власних основних засобів та нематеріальних активів відносяться на збільшення їх вартості.
При оперативному лізингу витрати за завершеними капітальними вкладеннями, проведеними лізингоодержувачем, відображаються на окремому балансовому рахунку і амортизуються протягом строку, за який проведений капітальний ремонт, але не більше строку лізингу.
При фінансовому лізингу витрати за завершеними капітальними вкладеннями, проведеними лізингоодержувачем, відображаються на окремому субрахунку балансових рахунків обліку капітальних вкладень та на суму завершених капітальних вкладень збільшується балансова вартість активу.
1.6. Витрати на поточний ремонт та утримання активів відносяться на витрати у міру їх здійснення і не впливають на їх балансову вартість.
1.7. Основними завданнями обліку основних засобів та нематеріальних активів є:
- правильне і своєчасне документування і відображення операцій за рухом основних засобів;
- контроль за зберіганням основних засобів;
- правильне і своєчасне нарахування амортизації (зносу).
Наказом керівника призначається особа (особи), яка відповідає за зберігання основних засобів і з якою укладається договір про матеріальну відповідальність згідно з чинним законодавством.
1.8. Облік операцій за основними засобами та нематеріальними активами ведеться за рахунками:
N 1424 А "Інші довгострокові кредити";
N 1430 А "Кредити, що надані іншим позичальникам";
N 2300 А "Нематеріальні активи";
N 2309 П "Знос нематеріальних активів";
N 2310 А "Капітальні вкладення за невведеними в експлуатацію нематеріальними активами";
N 2400 А "Операційні основні засоби";
N 2409 П "Знос операційних основних засобів";
N 2430 А "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за невведеними в експлуатацію операційними основними засобами";
N 2432 А "Незавершені капітальні вкладення за операційними основними засобами, прийнятими в оперативний лізинг";
N 2438 А "Завершені капітальні вкладення за операційними основними засобами, прийнятими в оперативний лізинг";
N 2500 А "Неопераційні основні засоби";
N 2509 П "Знос неопераційних основних засобів";
N 2530 А "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за невведеними в експлуатацію неопераційними основними засобами";
N 2531 А "Обладнання, що потребує монтажу";
N 2532 А "Незавершені капітальні вкладення за неопераційними основними засобами, прийнятими в оперативний лізинг";
N 2538 А "Завершені капітальні вкладення за неопераційними основними засобами, прийнятими в оперативний лізинг";
N 2700 А "Витрати майбутніх періодів";
N 2711 А "Дебіторська заборгованість з придбання нематеріальних активів та основних засобів";
N 2719 А "Інша дебіторська заборгованість за господарською діяльністю банку";
N 2732 А "Нестачі та інші нарахування на працівників банку";
N 2800 А "Рахунки регіональних управлінь Національного банку України для внутрішньобанківських розрахунків";
N 4700 П "Доходи майбутніх періодів";
N 4711 П "Кредиторська заборгованість за придбання нематеріальних активів та основних засобів";
N 4718 П "Кредиторська заборгованість за фінансовим лізингом";
N 4800 П "Рахунки регіональних управлінь Національного банку України для внутрішньобанківських розрахунків";
N 5130 П "Результати переоцінки основних засобів";
N 6042 П "Процентні доходи за довгостроковими кредитами, що надані комерційним банкам";
N 6043 П "Процентні доходи за кредитами, що надані іншим позичальникам";
N 6620 П "Доходи за основними засобами, що вибули";
N 7310 А "Витрати на ремонт власних основних засобів";
N 7340 А "Амортизаційні відрахування";
N 7499 А "Інші витрати";
N 7800 А "Непередбачені витрати";
N 8000 А-П "Позиція банку за іноземною валютою та банківськими металами";
N 9500 П "Застава, за якої предмет застави залишається у заставника";
N 9501 П "Застава, за якої предмет застави передається банку";
N 9510 А "Надана застава";
N 9819 А "Інші цінності і документи";
N 9840 А "Орендовані основні засоби".
Облік операцій за основними засобами, отриманими в фінансовий лізинг, здійснюється за окремими аналітичними рахунками балансових рахунків NN 2400, 2409, 2430, 2500, 2509, 2530.
Основні засоби, передані в оперативний лізинг, обліковуються за окремими аналітичними рахунками балансових рахунків NN 2400, 2409.
1.9. Придбані (виготовлені) основні засоби оприбутковуються за первісною вартістю. Процес розподілу вартості, яка амортизується на витрати в процесі їх використання, називається амортизацією (зносом). Балансова (залишкова) вартість основних засобів визначається як різниця між первісною вартістю та сумою зносу.
Протягом експлуатації основні засоби можуть приводитись у відповідність до цін вартості корисного використання (переоцінюватись). Переоцінка здійснюється у випадках, коли балансова вартість основних засобів істотно відрізняється від вартості корисного використання активу. Вартість корисного використання визначається на підставі оцінки незалежних експертів, інформації підприємств-виробників, або організацій, що займаються збутом основних засобів, а також за даними прайс-листів тих газет, що друкують інформацію про ціну, надану їм конкретними торговельними організаціями, а у разі відсутності належної інформації (наприклад, за активами, що вже були в експлуатації) або специфічного використання активу - на підставі оцінки незалежних експертів.
Балансова вартість основних засобів збільшується на суму капітальних вкладень та переоцінки (дооцінки).
1.10. Придбані (виготовлені) нематеріальні активи обліковуються за первісною вартістю, яка складається із фактичних витрат на придбання (виготовлення) і приведення у стан, при якому вони придатні для використання відповідно до запланованої мети.
Списання вартості нематеріальних активів на витрати протягом строку їх використання називається амортизацією (зносом).
Балансова (залишкова) вартість нематеріальних активів визначається як різниця між первісною вартістю і сумою зносу.
Капітальні витрати, які проведені після придбання нематеріального активу, збільшують його балансову вартість.
1.11. Аналітичний облік основних засобів та нематеріальних активів ведеться в інвентарних картках (додаток N 1), а також в інвентарній книзі обліку основних засобів та нематеріальних активів (додаток N 2). Записи в інвентарній книзі здійснюються на кожний предмет окремо. Облік зброї ведеться в окремій інвентарній книзі. Ведення інвентарної книги та інвентарних карток може здійснюватися автоматизовано або вручну. При цьому будь-яка форма ведення даних регістрів повинна забезпечувати наявність усіх необхідних реквізитів і звірку аналітичного обліку із синтетичним на будь-яку дату.
У разі ведення обліку в автоматизованому режимі здійснюється роздрукування матеріалів звірки даних аналітичного обліку з синтетичним на 1 число кожного місяця.
1.12. Одиницею обліку основних засобів є окремий інвентарний об'єкт - закінчений пристрій з усіма до нього пристосуваннями і приладами, або конструктивно відокремлений предмет, що призначений для виконання певних самостійних функцій.
Кожному інвентарному об'єкту, незалежно від того, чи знаходиться він в експлуатації чи в запасі, присвоюється відповідний інвентарний номер, який проставляється на предмети та в інвентарній картці. Картки групуються за групами однорідних предметів. Ці номери зберігаються за об'єктом на весь період його знаходження у цій установі. Інвентарні номери об'єктів, що вибули, не можуть бути присвоєні іншим об'єктам, що надійшли в установу.
Картки основних засобів, що не експлуатуються, групуються окремо.
1.13. Інвентарна книга обліку основних засобів у кінці року не закривається і записи в ній продовжуються у новому році.
Після завершення звітного року в книзі робиться відмітка про звірку аналітичного обліку з синтетичним за станом на 1 січня звітного року, яка затверджується підписом головного бухгалтера чи його заступника.
Облік об'єктів основних засобів за місцем їх експлуатації (знаходження) здійснюється в інвентарному списку. Дані за об'єктним обліком основних засобів за місцем знаходження мають відповідати записам в інвентарних картках (книгах).
2. Визначення окремих термінів
Амортизація - систематичний та раціональний розподіл на витрати вартості основних засобів та нематеріальних активів, яка амортизується протягом строку їх корисного використання.
Балансова (залишкова) вартість - різниця між первісною вартістю основних засобів та сумою нарахованого зносу.
Вартість, яка амортизується, - різниця між первісною і ліквідаційною вартістю.
Вартість корисного використання об'єкта основних засобів - ціна активу з врахуванням його майбутнього використання банком.
Визначений строк служби основних засобів - визначений строк корисного використання основних засобів для його власника чи лізингоодержувача у разі фінансового лізингу.
Знос - результат накопичення амортизаційних відрахувань.
Капіталізація процентних витрат - віднесення на рахунок основних засобів процентних витрат, які нараховані за придбаними ресурсами, використаними для виготовлення цього об'єкта до часу його введення в експлуатацію.
Капітальний ремонт - ремонтні роботи основних засобів та нематеріальних активів, в результаті чого збільшується строк їх служби або поліпшуються якісні характеристики (потужність, продуктивність та інше).
Купівельна вартість основних засобів - загальна сума грошових витрат (або грошового еквівалента негрошових витрат) при придбанні основних засобів.
Лізинг - це господарська операція, за якою лізингодавець передає лізингоодержувачу право користування активом за плату та на певний період часу.
Ліквідаційна вартість - сума, яка визначається на початку експлуатації активу та є його можливою споживчою вартістю наприкінці строку корисного використання.
Метод прискореного нарахування амортизації - визнання витратами поточного періоду більшої частини первісної вартості об'єкта основних засобів на початковому етапі його експлуатації, і меншої - на заключному.
Мінімальні лізингові платежі - це платежі, які лізингоодержувач здійснює або зобов'язаний здійснювати протягом строку лізингу (крім вартості послуг і податків, які повинен сплатити лізингодавець і які мають бути йому повернені).
Моральний знос - знос, що обумовлений зростанням продуктивності праці і темпами технічного прогресу.
Нематеріальні активи - активи, що використовуються в діяльності установи банку та забезпечують певні права, але не існують фізично.
Поточний ремонт та технічне обслуговування - ремонтні роботи, що направлені на підтримку основних засобів в нормальному робочому стані.
Поточні витрати - витрати, що визнаються в період їх здійснення та відображаються в обліку за рахунками витрат.
Первісна вартість - це сума сплачених грошових коштів при придбанні (купівельна вартість) або виготовленні активу, включаючи транспортні та інші витрати, необхідні для приведення його у робочий стан.
Процентна ставка лізингоодержувача, що нарощується, - це процентна ставка, яку сплатив би лізингоодержувач за кредит для купівлі активу на такий же самий період і з таким же типом забезпечення, що і фінансовий лізинг.
Ринкова ціна - ціна, за якою можна придбати основні засоби або нематеріальні активи на поточну дату.
Рівномірний метод нарахування амортизації - метод, за яким вартість, що амортизується, розподіляється на рівні частини, кожна з яких визнається витратами певного облікового періоду протягом строку корисного використання основних засобів.
Строк корисної служби основних засобів - час, протягом якого передбачається використання їх установою.
Теперішня вартість майбутнього платежу під визначений процент - це сума, яку необхідно вкласти на даний час під визначений процент для отримання цієї суми в майбутньому.
Фізичний знос - знос, пов'язаний з участю основних засобів у виробничому процесі і залежить від строку їх використання.
Фактична процентна ставка лізингу - процентна ставка, при якій теперішня вартість майбутніх мінімальних лізингових платежів дорівнює ринковій вартості об'єкта лізингу.
3. Власні основні засоби
3.1. Основні засоби відображаються в обліку за первісною вартістю.
Витрати, які здійснені установою банку при придбанні та підготуванні до експлуатації основних засобів, відображаються за рахунками N 2430 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за невведеними в експлуатацію операційними основними засобами", N 2530 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за невведеними в експлуатацію неопераційними основними засобами".
3.1.1. Придбання основних засобів за національну валюту відображається проводками:
- передоплата:
Дебет рахунка
N 2711 "Дебіторська заборгованість з придбання нематеріальних активів та основних засобів";
Кредит рахунка
Кореспондентський рахунок, поточний рахунок, рахунок готівкових коштів;
- отримання основних засобів:
Дебет рахунків
N 2430 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за невведеними в експлуатацію операційними основними засобами";
N 2530 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за невведеними в експлуатацію неопераційними основними засобами";
Кредит рахунка
N 2711 "Дебіторська заборгованість з придбання нематеріальних активів та основних засобів";
одночасно:
Дебет рахунків
N 2400 "Операційні основні засоби";
N 2500 "Неопераційні основні засоби";
Кредит рахунків
N 2430 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за невведеними в експлуатацію операційними основними засобами";
N 2530 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за невведеними в експлуатацію неопераційними основними засобами".
Приклад N 1.
Установа банку придбала комп'ютер. У документах постачальника значиться:
відпускна ціна - 1000 грн.
витрати на доставку - 10 грн.
____________
До оплати - 1010 грн.
Комп'ютер використовується в операційній діяльності банку.
В обліку будуть зроблені такі проводки:
-----------------------------------------------------------
| N | Зміст операції | Кореспонденція | Сума |
| п/п | | рахунків | (грн.) |
| | |----------------------| |
| | | Дебет | Кредит | |
|-----+----------------+---------+------------+-----------|
| 1. |Оплата рахунків | 2711 | кор. рах. | 1010 |
| |постачальника | | пот. рах. | |
| | | | рах. гот. | |
| | | | коштів * | |
| 2. |Відображення | 2430 | 2711 | 1010 |
| |затрат за | | | |
| |отриманим | | | |
| |комп'ютером | | | |
| 3. |Оприбуткування | 2400 | 2430 | 1010 |
| |комп'ютера | | | |
-----------------------------------------------------------
* Далі - кор. рах.
3.1.2. Придбання основних засобів за іноземну валюту відображається проводками:
- передоплата:
Дебет рахунка
N 2711 "Дебіторська заборгованість з придбання нематеріальних активів та основних засобів";
Кредит рахунка
Кореспондентський рахунок, поточний рахунок, рахунок готівкових коштів;
- відображення капітальних затрат (за курсом на дату оформлення митної декларації):
Дебет рахунка
N 8000 "Позиція банку за іноземною валютою та банківськими металами";
Кредит рахунка
N 2711 "Дебіторська заборгованість з придбання нематеріальних активів та основних засобів";
одночасно:
Дебет рахунків
N 2430 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за невведеними в експлуатацію операційними основними засобами";
N 2530 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за невведеними в експлуатацію неопераційними основними засобами";
Кредит рахунка
N 8000 "Позиція банку за іноземною валютою та банківськими металами";
- оприбуткування основних засобів:
Дебет рахунків
N 2400 "Операційні основні засоби";
N 2500 "Неопераційні основні засоби";
Кредит рахунків
N 2430 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за невведеними в експлуатацію операційними основними засобами";
N 2530 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за невведеними в експлуатацію неопераційними основними засобами".
Приклад N 2.
Установа банку придбала автомобіль за вільно конвертовану валюту. Автомобіль використовується в операційній діяльності банку:
- ціна автомобіля - 10000 $
- курс гривні до долара на дату - 1,85
передоплати
- курс гривні до долара на дату - 1,86
оформлення митної декларації
В обліку мають бути зроблені такі проводки:
-----------------------------------------------------------
| N |Зміст операції | Кореспонденція | Сума |Еквівалент |
|п/п | | рахунків | в $ | у |
| | |-----------------| | гривні |
| | | Дебет | Кредит | | |
|----+---------------+--------+--------+------+-----------|
| 1. |Передоплата | 2711 | 1201 |10000 | 18500 |
| |автомобіля | | | | |
|----+---------------+--------+--------+------+-----------|
| 2. |Капітальні | 2711 | 5100 | | 100 |
| |затрати |------------------------------------|
| |(курс - 1,86) | (переоцінка у зв'язку із зміною |
| | | курсу) |
| | |------------------------------------|
| | | 8000 | 2711 |10000 | 18600 |
| | |--------+--------+------+-----------|
| | | 2430 | 8000 | | 18600 |
|----+---------------+--------+--------+------+-----------|
| 3. |Оприбуткування | 2400 | 2430 | | 18600 |
| |автомобіля | | | | |
-----------------------------------------------------------
3.2. В процесі експлуатації основні засоби потребують капітального та поточного ремонту.
3.2.1. Метою капітального ремонту основних засобів є підвищення їх ефективності або збільшення строку їх корисного використання. Капітальний ремонт полягає у загальній перебудові або повному відновленні об'єкта.
Капітальний ремонт основних засобів відображається проводками:
- передоплата:
Дебет рахунка
N 2711 "Дебіторська заборгованість з придбання нематеріальних активів та основних засобів";
Кредит рахунка
Кореспондентський рахунок, поточний рахунок, рахунок готівкових коштів;
- виконані роботи:
Дебет рахунків
N 2430 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за невведеними в експлуатацію операційними основними засобами";
N 2530 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за невведеними в експлуатацію неопераційними основними засобами";
Кредит рахунка
N 2711 "Дебіторська заборгованість з придбання нематеріальних активів та основних засобів";
- віднесення суми завершеного капітального ремонту на збільшення вартості об'єкта:
Дебет рахунків
N 2400 "Операційні основні засоби";
N 2500 "Неопераційні основні засоби";
Кредит рахунків
N 2430 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом і за невведеними в експлуатацію операційними основними засобами";
N 2530 "Капітальні вкладення за незавершеним будівництвом та за невведеними в експлуатацію неопераційними основними засобами".
Операції з будівництва основних засобів здійснюються аналогічно капітальному ремонту.
Приклад N 3.
Установа банку здійснює капітальний ремонт господарським способом будівлі, що використовується в операційній діяльності банку.
Витрати на капітальний ремонт становлять:
вартість будівельних матеріалів - 350 грн.
для ремонту
нарахування заробітної плати - 100 грн.
ремонтним робітникам
нарахування платежів у фонди - 50 грн.
соціального
страхування та інші фонди
В обліку мають бути зроблені такі проводки:
-----------------------------------------------------------
| N | Зміст операції | Кореспонденція | Сума |
| п/п | | рахунків | (грн.) |
| | |---------------------| |
| | | Дебет | Кредит | |
|------+------------------+----------+----------+---------|
| 1. |Передоплата | 2711 |кор. рах. | 350 |
| |будівельних | | | |
| |матеріалів | | | |
| 2. |Нарахування | 2430 | 4732 | 100 |
| |заробітної плати | | | |
| |робітникам | | | |
| 3. |Нарахування | 2430 | 4715 | 50 |
| |платежів у фонд | | | |
| |соціального | | | |
| |страхування та | | | |
| |інші фонди | | | |
| 4. |Прийняті виконані | 2430 | 2711 | 350 |
| |роботи | | | |
| 5. |Віднесення затрат | 2400 | 2430 | 500 |
| |завершеного | | | |
| |капітального | | | |
| |ремонту на | | | |
| |збільшення | | | |
| |вартості будівлі | | | |
-----------------------------------------------------------
Приклад N 4.
Установа банку здійснює капітальний ремонт підрядним способом будівлі, що використовується в неопераційній діяльності.
Витрати на капітальний ремонт становлять - 300 грн.
В обліку мають бути зроблені такі проводки:
-----------------------------------------------------------
|N п/п | Зміст операції | Кореспонденція | Сума |
| | | рахунків | (грн.) |
| | |---------------------| |
| | | Дебет | Кредит | |
|------+------------------+----------+----------+---------|
| 1. |Передоплата | 2711 |кор. рах. | 300 |
| 2. |Прийняті виконані | 2530 | 2711 | 300 |
| |роботи | | | |
| 3. |Віднесення затрат | 2500 | 2530 | 300 |
| |завершеного | | | |
| |капітального | | | |
| |ремонту на | | | |
| |збільшення | | | |
| |вартості будівлі | | | |
-----------------------------------------------------------
3.2.2. Поточний ремонт здійснюється для підтримки основних засобів у належному стані. Ці витрати є досить постійними, вони становлять невеликі суми та не залежать від строку експлуатації основних засобів.
Затрати з поточного ремонту основних засобів відносяться до поточних операційних витрат і відображаються у міру їх здійснення.
При проведенні поточного ремонту здійснюються проводки:
- передоплата:
Дебет рахунка
N 2719 "Інша дебіторська заборгованість за господарською діяльністю банку", субрахунок "Поточний ремонт";
Кредит рахунка
Кореспондентський рахунок, поточний рахунок, рахунок готівкових коштів;
- виконані роботи:
Дебет рахунка
N 7310 "Витрати на ремонт власних основних засобів";
Кредит рахунка
N 2719 "Інша дебіторська заборгованість за господарською діяльністю банку", субрахунок "Поточний ремонт".
3.3. Оприбуткування основних засобів та нематеріальних активів здійснюється на підставі затверджених актів приймання-передачі основних засобів.
Складання акта на кілька об'єктів основних засобів допускається у разі, якщо ці об'єкти однотипні, мають однакову вартість, приймаються одночасно і під відповідальність однієї і тієї ж особи.
Акт є єдиним первинним бухгалтерським документом, в якому вказується склад комісії, детальна характеристика об'єкта, рік побудови чи випуску заводом, дата введення в експлуатацію, коротка технічна характеристика, відповідність технічним умовам, висновок комісії. Вказується також те, хто прийняв основні засоби та необхідні відомості для нарахування амортизації.
Акт затверджується керівником установи і разом з технічною документацією передається на зберігання матеріально відповідальній особі.
На підставі цих документів відкривається інвентарна картка, об'єкту присвоюється порядковий номер, який проставляється в акті приймання-передачі.
Приймання завершених робіт з добудови, капітального ремонту і дообладнання об'єкта, що здійснюється шляхом капітальних вкладень і збільшує його балансову вартість, оформляється актом приймання-передачі відремонтованих, реконструйованих і модернізованих об'єктів.
3.4. Основні засоби можуть вибувати з балансу внаслідок реалізації, ліквідації, передачі.
3.4.1. При реалізації основних засобів визначається різниця між ціною реалізації та їх балансовою вартістю.
Сума перевищення балансової вартості об'єкта над виручкою від реалізації відображається за дебетом рахунка N 7499 "Інші витрати", а сума перевищення виручки над балансовою вартістю - за кредитом рахунка N 6620 "Доходи за основними засобами, що вибули".
Реалізація основних засобів відображається проводками:
- у разі перевищення балансової вартості об'єкта щодо виручки від реалізації:
Дебет рахунків
Кореспондентський рахунок, поточний рахунок, рахунок готівкових коштів;
N 2409 "Знос операційних основних засобів";
N 2509 "Знос неопераційних основних засобів";
N 7499 "Інші витрати";
Кредит рахунків
N 2400 "Операційні основні засоби";
N 2500 "Неопераційні основні засоби";
- у разі перевищення виручки від реалізації понад балансову вартість об'єкта:
Дебет рахунків
Кореспондентський рахунок, поточний рахунок, рахунок готівкових коштів;
N 2409 "Знос операційних основних засобів";
N 2509 "Знос неопераційних основних засобів";
Кредит рахунків
N 2400 "Операційні основні засоби";
N 2500 "Неопераційні основні засоби";
N 6620 "Доходи за основними засобами, що вибули".
Приклад N 5.
Установа банку реалізує - 120000 грн.
будівлю за ціною
Первісна вартість будівлі - 150000 грн.
Знос - 50000 грн.
Будівля використовується в операційній діяльності банку.
Розраховуємо балансову вартість будівлі:
150000 - 50000 = 100000 грн.
В обліку мають бути зроблені такі проводки:
----------------------------------------------------------
|N п/п | Зміст | Кореспонденція | Сума |
| | операції | рахунків | (грн.) |
| | |---------------------| |
| | | Дебет | Кредит | |
|------+-------------+----------+----------+-------------|
| 1. |Списання з | | | |
| |балансу | | | |
| |будівлі: | | | |
| |-------------+----------+----------+-------------|
| |- на суму | 2409 | 2400 | 50000 |
| |зносу | | | |
| |-------------+----------+----------+-------------|
| |- на |кор. рах. | 2400 | 100000 |
| |балансову | | | |
| |вартість | | | |
|------+-------------+----------+----------+-------------|
| 2. |Результат | - " - | 6620 | 20000 |
| |від | | | |
| |реалізації | | | |
| |будівлі | | | |
----------------------------------------------------------
Приклад N 6.
Установа банку реалізує - 70000 грн.
будівлю за ціною
Первісна вартість будівлі - 150000 грн.
Знос - 50000 грн.
Будівля використовується в операційній діяльності банку.
Розраховуємо балансову вартість будівлі:
150000 - 50000 = 100000 грн.
В обліку мають бути зроблені такі проводки:
----------------------------------------------------------
| N | Зміст | Кореспонденція | Сума |
| п/п | операції | рахунків | (грн.) |
| | |---------------------| |
| | | Дебет | Кредит | |
|------+-------------+----------+----------+-------------|
| 1. |Списання з | | | |
| |балансу | | | |
| |будівлі: | | | |
| |-------------+----------+----------+-------------|
| |- на суму | 2409 | 2400 | 50000 |
| |зносу | | | |
| |-------------+----------+----------+-------------|
| |- на |кор. рах. | 2400 | 70000 |
| |балансову | | | |
| |вартість | | | |
|------+-------------+----------+----------+-------------|
| 2. |Результат | 7499 | 2400 | 30000 |
| |від | | | |
| |реалізації | | | |
| |будівлі | | | |
----------------------------------------------------------
Приклад N 7.
Установа банку реалізує - 100000 грн.
будівлю за ціною
Первісна вартість будівлі - 150000 грн.
Знос - 50000 грн.
Будівля використовується в операційній діяльності банку.
Розраховуємо балансову вартість будівлі:
150000 - 50000 = 100000 грн.
В обліку мають бути зроблені такі проводки:
---------------------------------------------------------
| N | Зміст | Кореспонденція | Сума |
| п/п | операції | рахунків | (грн.) |
| | |---------------------| |
| | | Дебет | Кредит | |
|------+------------+----------+----------+-------------|
| 1. |Списання з | | | |
| |балансу | | | |
| |будівлі: | | | |
| |------------+----------+----------+-------------|
| |- на суму| 2409 | 2400 | 50000 |
| |зносу | | | |
| |------------+----------+----------+-------------|
| |- на|кор. рах. | 2400 | 100000 |
| |балансову | | | |
| |вартість | | | |
---------------------------------------------------------
3.4.2. Основні засоби, не придатні для роботи в результаті зносу чи старіння, підлягають списанню.
Для списання з балансу основних засобів створюється постійно діюча комісія у складі: заступника керівника (голови комісії), головного бухгалтера або його заступника, завідувача господарства та інших осіб.
Постійно діюча комісія:
- здійснює безпосередній огляд основних засобів, що підлягають списанню, використовуючи при цьому необхідну технічну документацію (паспорт) та інше, а також дані бухгалтерського обліку, і встановлює можливість їх подальшого використання;
- встановлює конкретні причини списання основних засобів. Якщо втрата майна виявилась наслідком безгосподарності, комісія вносить пропозиції про притягнення винних осіб до відповідальності згідно із законом;
- визначає можливість використання окремих вузлів, деталей, матеріалів об'єкта, що списується, і здійснює їх оцінку;
- складає акт на списання.
В актах на списання вказуються основні дані, що характеризують об'єкт: рік виготовлення чи побудови, дата його надходження в установу банку, період (час) введення в експлуатацію, первісна вартість об'єкта (для переоцінених - відновлена), сума нарахованого зносу за даними бухгалтерського обліку, кількість проведених ремонтів та інші дані. Докладно висвітлюються також причини списання об'єкта основних засобів, стан його основних частин, деталей, вузлів.
При списанні автотранспортних засобів крім того вказується пробіг автомобіля і дається технічна характеристика основних агрегатів і деталей, можливість їх подальшого використання.
При списанні з балансу основних засобів, що вибули внаслідок аварій, до акта про списання додається копія акта про аварію, а також пояснюються причини, внаслідок яких сталася аварія, і вказуються заходи, вжиті щодо винних осіб.
Складені постійно діючою комісією акти на списання основних засобів затверджуються керівником установи чи його заступником.
При списанні з балансу основних засобів здійснюються проводки:
- на суму зносу:
Дебет рахунків
N 2409 "Знос операційних основних засобів";
N 2509 "Знос неопераційних основних засобів";
Кредит рахунків
N 2400 "Операційні основні засоби";
N 2500 "Неопераційні основні засоби";
- на балансову вартість:
Дебет рахунка
N 7800 "Непередбачені витрати";
або
N 2732 "Нестачі та інші нарахування на працівників банку", субрахунок "Суми, що стягуються з винної особи";
Кредит рахунків
N 2400 "Операційні основні засоби";
N 2500 "Неопераційні основні засоби".
Непридатні деталі машин, повністю непридатні машини й інші предмети інвентарю, отримані при розбиранні будівель і споруд, устаткування, обчислювальної техніки, списаних з балансу за непридатністю, якщо вони можуть бути використані як утиль, брухт, топливо тощо рекомендується враховувати позасистемно. При цьому в книзі позасистемного обліку вказуються інвентарний номер, балансова вартість списаних предметів, вартість предметів за цінами можливого використання, сума, отримана від реалізації утилю. Особа, якій доручено зберігання майна, списаного з балансу (комірник чи механік), розписується в акті про його приймання. Після використання чи реалізації предметів, врахованих позасистемно, їх списують в установленому порядку.
Списання з балансу автомобілів здійснюється після зняття їх з обліку в місцевому органі Державтоінспекції.
При знищенні списаних основних засобів складається акт про їх знищення.
Списання з балансу основних засобів (крім будівель, споруд, вогнетривких сейфів, оргтехніки, комп'ютерної техніки) повністю амортизованих та основних засобів, вартістю менше, ніж 175 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, здійснюється з дозволу керівника регіонального управління, установи Національного банку України та коледжу.
Списання з балансу службових і житлових приміщень, інших споруд, вогнетривких сейфів, оргтехніки, комп'ютерної техніки та основних засобів вартістю понад 175 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян проводиться лише з дозволу Голови Національного банку України чи його заступника за належно оформленими матеріалами.
Усі документи на списання (акти, клопотання тощо) з листом-проханням про надання дозволу на списання за підписом керівника регіонального управління, установи Національного банку України чи коледжу та підписом головного бухгалтера надсилаються Національному банку України.
Дозвіл на списання оформляється листом за підписом Голови чи першого заступника Голови Правління Національного банку України. Акт та інші матеріали залишаються в Національному банку України.
Розукомплектування і демонтаж основних засобів до затвердження актів на списання (одержання дозволу Національного банку України) не допускається.
3.4.3. При обміні одного об'єкта основних засобів на інший вартість об'єкта, що оприбутковується, повинна дорівнювати балансовій вартості обмінюваного об'єкта з урахуванням суми, яка сплачена або отримана в процесі обміну. Датою оприбуткування нового об'єкта вважається дата передачі права власності.
3.4.4. Безоплатна передача основних засобів здійснюється аналогічно реалізації основних засобів (крім передачі між підвідомчими установами).
Безоплатна передача (оприбуткування) основних засобів між установами Національного банку України відображається за активними рахунками N 2800 "Рахунки регіональних управлінь Національного банку України для внутрішньобанківських розрахунків", N 2804 "Розрахунки підприємств і організацій Національного банку України за фінансуванням за основною діяльністю" та за пасивними рахунками N 4800 "Рахунки регіональних управлінь Національного банку України для внутрішньобанківських розрахунків", N 4804 "Розрахунки Національного банку України з підприємствами та організаціями банку за фінансуванням за основною діяльністю".
Передача основних засобів відображається проводками:
Дебет рахунків
N 2409 "Знос операційних основних засобів";
N 2509 "Знос неопераційних основних засобів";
N 2800 "Рахунки регіональних управлінь Національного банку України для внутрішньобанківських розрахунків";
N 2804 "Розрахунки підприємств і організацій Національного банку України за фінансуванням за основною діяльністю";
Кредит рахунків
N 2400 "Операційні основні засоби";
N 2500 "Неопераційні основні засоби".
Оприбуткування основних засобів відображається проводками:
Дебет рахунків
N 2400 "Операційні основні засоби";
N 2500 "Неопераційні основні засоби";
Кредит рахунків
N 2409 "Знос операційних основних засобів";
N 2509 "Знос неопераційних основних засобів";
N 4800 "Рахунки регіональних управлінь Національного банку України для внутрішньобанківських розрахунків";
N 4804 "Розрахунки Національного банку України з підприємствами та організаціями банку за фінансуванням за основною діяльністю".
Приклад N 8.
Національний банк України передає безоплатно комп'ютер регіональному управлінню.
Первісна вартість комп'ютера - 300 грн.
Знос - 100 грн.
Комп'ютер використовується в операційній діяльності.
В обліку мають бути зроблені такі проводки:
----------------------------------------------------------
| N | Зміст операції | Кореспонденція | Сума |
| п/п | | рахунків | (грн.) |
| | |-------------------| |
| | | Дебет | Кредит | |
|-----+--------------------------------------------------|
| |а) на безоплатну передачу комп'ютера: |
| | |
|-----+--------------------------------------------------|
| 1. |Списання з | | | |
| |балансу | | | |
| |комп'ютера: | | | |
| |----------------+---------+---------+-------------|
| |- на первісну | 2800 | 2400 | 300 |
| |вартість | | | |
| |----------------+---------+---------+-------------|
| |- на суму зносу | 2409 | 2800 | 100 |
|-----+--------------------------------------------------|
| |б) на безоплатне отримання комп'ютера: |
|-----+--------------------------------------------------|
| 1. |Оприбуткування | | | |
| |на баланс | | | |
| |комп'ютера: | | | |
| |----------------+---------+---------+-------------|
| |- на первісну| 2400 | 4800 | 300 |
| |вартість | | | |
| |----------------+---------+---------+-------------|
| |- на суму зносу | 4800 | 2409 | 100 |
----------------------------------------------------------
Приклад N 9.
Національний банк України передає безоплатно комп'ютер підприємству (організації) Національного банку України.
Первісна вартість комп'ютера - 400 грн.
Знос - 200 грн.
Комп'ютер використовується в операційній діяльності.
В обліку мають бути зроблені такі проводки:
----------------------------------------------------------
| N | Зміст операції | Кореспонденція | Сума |
| п/п | | рахунків | (грн.) |
| | |-------------------| |
| | | Дебет | Кредит | |
|-----+--------------------------------------------------|
| |а) на безоплатну передачу комп'ютера: |
|-----+--------------------------------------------------|
| 1. |Списання з | | | |
| |балансу | | | |
| |комп'ютера: | | | |
| |----------------+---------+---------+-------------|
| |- на первісну| 2804 | 2400 | 400 |
| |вартість | | | |
| |----------------+---------+---------+-------------|
| |- на суму зносу | 2409 | 2804 | 200 |
|-----+--------------------------------------------------|
| |б) на безоплатне отримання комп'ютера: |
|-----+--------------------------------------------------|
| 1. |Оприбуткування | | | |
| |на баланс | | | |
| |комп'ютера: | | | |
| |----------------+---------+---------+-------------|
| |- на первісну| 2400 | 4804 | 400 |
| |вартість | | | |
| |----------------+---------+---------+-------------|
| |- на суму зносу | 4804 | 2409 | 200 |
----------------------------------------------------------
4. Власні нематеріальні активи
4.1. Придбання нематеріальних активів є особливим видом капіталовкладень. Це активи, які не мають фізичної форми. Їх цінність полягає в довгострокових правах або привілеях, що вони їх дають власнику.
Нематеріальні активи довгострокові і нематеріальні тільки у фізичному значенні.
4.1.1. При обліку нематеріальних активів важливо враховувати три основних моменти:
1) Визначення первісної вартості;
2) Амортизацію нематеріальних активів;
3) Встановлення строку служби.
4.1.2. Нематеріальні активи відображаються в обліку за вартістю придбання (первісна вартість), тобто в сумі, яка за них сплачена.
4.1.3. Деякі нематеріальні активи можуть бути придбані за дуже низькими цінами або безоплатно. В подальшому їх вартість в балансі не змінюється, хоч цінність зростає.
4.1.4. Нематеріальні активи не мають фізичних властивостей, а тому інколи важко визначити строк їх служби. Вартість нематеріальних активів, що мають визначений строк служби, треба списувати на витрати шляхом нарахування амортизації (зносу) аналогічно основним засобам. На нематеріальні активи, за якими неможливо визначити строк служби, амортизація нараховується протягом певного часу (не більше 10 років).
4.1.5. Придбання нематеріальних активів відображається проводками:
- передоплата:
Дебет рахунка
N 2711 "Дебіторська заборгованість з придбання нематеріальних активів та основних засобів";
Кредит рахунка
Кореспондентський рахунок, поточний рахунок, рахунок готівкових коштів;
- отримання нематеріальних активів:
Дебет рахунка
N 2310 "Капітальні вкладення за невведеними в експлуатацію нематеріальними активами";
Кредит рахунка
N 2711 "Дебіторська заборгованість з придбання нематеріальних активів та основних засобів";
одночасно:
Дебет рахунка
N 2300 "Нематеріальні активи";
Кредит рахунка
N 2310 "Капітальні вкладення за невведеними в експлуатацію нематеріальними активами".
4.1.6. Поточний та капітальний ремонт нематеріальних активів здійснюється в порядку, визначеному для основних засобів.
5. Порядок нарахування амортизації основних засобів та нематеріальних активів
5.1. Вартість основних засобів та нематеріальних активів повинна систематично і раціонально розподілятися на витрати протягом строку корисного їх використання. Цей процес називається амортизацією. Амортизація основних засобів та нематеріальних активів здійснюється щомісяця. За активами, що надійшли, амортизація нараховується з 1-го числа місяця, наступного за місяцем придбання, а за активами, що вибули - припиняється 1-го числа місяця, наступного за місяцем вибуття. Результат амортизації відображається за рахунками N 2309 "Знос нематеріальних активів", N 2409 "Знос операційних основних засобів", N 2509 "Знос неопераційних основних засобів".
5.1.1. При амортизації необхідно врахувати кілька моментів:
- по-перше, всі матеріальні та нематеріальні активи довгострокового користування, крім землі, мають обмежений строк експлуатації, а тому їх вартість необхідно розподіляти на витрати протягом усіх років їх експлуатації. Основними причинами обмеженості строку служби активів є фізичний і моральний знос;
- по-друге, термін "амортизація" треба розглядати не як фізичний знос або зменшення ринкової вартості об'єкта протягом строку їх корисного функціонування, а як відображення поступового списання вартості основних засобів на витрати;
- по-третє, амортизація - не процес оцінки вартості, а процес її розподілу.
5.1.2. На обчислення величини амортизації активу впливають такі фактори:
- первісна вартість,
- ліквідаційна вартість,
- вартість, яка амортизується,
- строк корисної служби.
5.1.3. При визначенні строку корисної служби активів необхідно враховувати:
1) досвід роботи з подібними активами;
2) сучасний стан активів;
3) питання ремонту та догляду за активами;
4) сучасні тенденції в галузі техніки.
Строк корисного використання основних засобів та нематеріальних активів визначається банком самостійно.
5.2. Існує два головних метода нарахування амортизації: рівномірний та прискорений. Будь-який метод нарахування амортизації повинен мати одну мету: систематичний та раціональний розподіл ціни придбання основних засобів та нематеріальних активів шляхом нарахування амортизації протягом усіх майбутніх періодів їх корисного використання.
При визначенні методу амортизації необхідно враховувати інтенсивність використання активу в залежності від його конкретного застосування.
5.2.1. Суть рівномірного методу полягає у тому, що витратами поточного періоду визнається завжди однакова частина ціни придбання активів (за вирахуванням визначеної ліквідаційної вартості) протягом усього визначеного строку їх корисного використання.
Щомісячна сума амортизаційних відрахувань визначається за формулою:
ЦП - ЛВ
АВ = ------------, де
N
АВ - амортизаційні відрахування;
ЦП - ціна придбання активу;
ЛВ - визначена чиста ліквідаційна вартість наприкінці строку корисного використання;
N - визначений строк корисного використання в місяцях.
Ліквідаційна вартість - це сума грошей, яку власник планує отримати, за вирахуванням очікуваних витрат на демонтаж, передачу чи продаж. Витрати на ліквідацію інколи можуть дорівнювати очікуваній ліквідаційній вартості. Тому для багатьох активів, які є об'єктами нарахування амортизації, ліквідаційну вартість зовсім не визначають. Визначена чиста ліквідаційна вартість - це не обов'язково вартість брухту чи просто того, що залишиться від активу на час завершення строку його корисного використання та списання. Ліквідаційна вартість - це вартість для іншого потенційного покупця на дату, коли власнику знадобиться його продати.
Приклад N 10.
Банк придбав комп'ютер за 1160 грн.
Визначена чиста ліквідаційна
вартість наприкінці
строку корисного використання - 50 грн.
Визначений строк корисного - 3 роки.
використання
Розраховуємо річну суму амортизаційних відрахувань:
(1160 - 50) : 3 = 370 грн.
Порядок нарахування амортизації протягом усього строку корисного використання комп'ютера має такий вигляд:
На кінець року
----------------------------------------------------------
| Рік | Сума витрат | Сума | Балансова |
| | на знос у | нарахованого | вартість |
| | поточному | зносу | (грн.) |
| | періоді | (грн.) | |
| | (грн.) | | |
|------------+--------------+---------------+------------|
|У день | | | 1160 |
|придбання | | | |
|------------+--------------+---------------+------------|
| 1...... | 370 | 370 | 790 |
| 2...... | 370 | 740 | 420 |
| 3...... | 370 | 1110 | 50 |
|------------+--------------+---------------+------------|
| Усього | 1110 | | |
----------------------------------------------------------
Приклад наведено з розрахунку на рік.
Місячна сума амортизації розраховується:
370,00 : 12 = 30,83
5.2.2. Прискорений метод нарахування амортизації передбачає нарахування найбільшої суми амортизації на початковому етапі експлуатації активу та зменшення цієї суми з періоду в період протягом загального строку його корисного використання.
На практиці існує кілька різновидів методу прискореного нарахування амортизації. Найчастіше використовуються два з них: метод суми (цифр числа) років та метод зменшуваного залишку.
Згідно з методом суми (цифр числа) років сума амортизації, яка визначається як витрати поточного періоду, обчислюється шляхом множення первісної вартості, за вирахуванням ліквідаційної вартості активу, на дріб, абсолютна величина якого послідовно зменшується з року в рік.
Знаменник такого дробу є сумою цифр загального числа років визначеного строку корисної служби активу. Чисельник - цифрою конкретного року експлуатації.
Приклад N 11.
Банк придбав автомобіль за 6000 грн.
Визначена чиста ліквідаційна вартість - 100 грн.
Визначений строк корисного використання - 5 років
1. Обчислюємо необхідні складові дробів для кожного року:
знаменник - сума цифр строку корисного використання:
1 + 2 + 3 + 4 + 5 = 15;
чисельник - цифри (роки конкретного корисного використання) у зворотному порядку:
5, 4, 3, 2, 1;
дріб -
рік 1, 5/15; рік 2, 4/15; рік 3, 3/15; рік 4, 2/15; рік 5, 1/15 (усього 15/15).
2. Обчислюємо річну суму амортизації та відповідні залишки у кожному обліковому періоді.
На кінець року
--------------------------------------------------------------
| Рік |Обчислення |Сума витрат | Сума |Балансова |
| | | на знос у |нарахованого | вартість |
| | | поточному | зносу | (грн.) |
| | | періоді | (грн.) | |
| | | (грн.) | | |
|----------+-----------+------------+-------------+----------|
|У день | | | | 6000 |
|придбання | | | | |
|----------+-----------+------------+-------------+----------|
| 1.... | 5900 х | 1947 | 1947 | 4053 |
| | 5/15 | | | |
| 2.... | 5900 х | 1593 | 3540 | 2460 |
| | 4/15 | | | |
| 3.... | 5900 х | 1180 | 4720 | 1280 |
| | 3/15 | | | |
| 4.... | 5900 х | 767 | 5487 | 513 |
| | 2/15 | | | |
| 5.... | 5900 х | 413 | 5900 | 100 |
| | 1/15 | | | |
|----------+-----------+------------+-------------+----------|
| Усього | | 5900 | | |
--------------------------------------------------------------
Метод зменшеного залишку - прискорений метод нарахування амортизації, який визначається шляхом множення процентної норми рівномірного методу на додаткову процентну норму.
Існує кілька різновидів методу зменшеного залишку. Основою одного з них є прискорена норма нарахування амортизації порівняно з нормою за рівномірним методом.
Норма нарахування амортизації при використанні цього методу обчислюється у дві дії:
1) обчислюється норма для рівномірного методу;
2) одержана норма помножується на додаткову прискорену норму.
Звернемось до прикладу N 10.
Додаткова прискорена норма - 150%, або 1,50.
1. Обчислюємо норму нарахування амортизації методом зменшеного залишку:
1 рік : 3 роки = 33,3%, або 0,333.
Норма нарахування амортизації за методом зменшеного залишку:
33,3% х 1,50 = 50%, або 0,50.
2. Порядок нарахування амортизації:
На кінець року
---------------------------------------------------------
| Рік | Обчислення | Сума | Балансова |
| | (грн.) | нарахованого | вартість |
| | | зносу | (грн.) |
| | | (грн.) | |
|------------+-------------+---------------+------------|
|У день | | | 1160 |
|придбання | | | |
|------------+-------------+---------------+------------|
| 1.... | 0,50 х 1160 | 580 | 580 |
| | = 580 | | |
| 2.... |0,50 х 580 = | 870 | 290 |
| | 290 | | |
| 3.... |0,50 х 290 = | 1015 | 145 |
| | 145 | | |
|------------+-------------+---------------+------------|
| Усього | 1015 | | |
---------------------------------------------------------
Сума за балансовою вартістю - 145 грн. не може бути меншою за визначену залишкову вартість (у цьому прикладі - 50 грн.).
5.2.3. Згідно з наведеними методами місячна сума амортизації визначається шляхом обчислення річної суми амортизації та ділення її на 12 (кількість місяців).
5.3. Амортизація нематеріальних активів може нараховуватись будь-яким методом, що відображає дійсне зменшення економічної корисності нематеріального активу. Найчастіше при нарахуванні амортизації нематеріальних активів застосовується рівномірний метод.
Приклад N 12.
Банк придбав патент за 17000 грн., строк використання якого 10 років.
1. Розраховуємо річну суму амортизаційних відрахувань:
17000 : 10 = 1700 грн.
2. Розраховуємо місячну суму амортизаційних відрахувань:
1700 : 12 = 141 грн. 67 коп.
Щомісяця протягом усього строку експлуатації банк нараховуватиме амортизацію в сумі 141 грн. 67 коп.
5.4. Нарахована сума амортизації відображається такою проводкою:
Дебет рахунка
N 7340 "Амортизаційні відрахування";
Кредит рахунків
N 2309 "Знос нематеріальних активів";
N 2409 "Знос операційних основних засобів";

................
Перейти до повного тексту